Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Nee ik waardeer Calvijn juist. Ik vind het juist jammer dat men er steeds meer afstand van neemt ook al zegt men dat Calvijn in het hart zit. Alleen jammer dat er nog geen institutie in gewone mensentaal is. Of is die er wel ?
De meest leesbare Nederlandse vertaling:
https://www.gerritveldman.nl/onderwerp/institutie

Ik heb hem ook thuis, en vind hem goed te lezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Anselmus »

De versie van Van der Niet is ook goed te lezen vind ik: https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... -de-Niet)/
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Met ingang van as zondag zingt de Hervormde Gemeente van 's Gravenmoer voorafgaand aan de dienst een lied uit Weerklank.
Bron: Hervormd Kerkblad Voetius
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Bourdon16 schreef:Met ingang van as zondag zingt de Hervormde Gemeente van 's Gravenmoer voorafgaand aan de dienst een lied uit Weerklank.
Bron: Hervormd Kerkblad Voetius
Nou dat is wel een aankondiging waard. Gefeliciteerd!
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Bourdon16 schreef:Met ingang van as zondag zingt de Hervormde Gemeente van 's Gravenmoer voorafgaand aan de dienst een lied uit Weerklank.
Bron: Hervormd Kerkblad Voetius
Alleen een voorzang? Had het in deze gemeente veel eerder verwacht.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Nee ik waardeer Calvijn juist. Ik vind het juist jammer dat men er steeds meer afstand van neemt ook al zegt men dat Calvijn in het hart zit. Alleen jammer dat er nog geen institutie in gewone mensentaal is. Of is die er wel ?
De meest leesbare Nederlandse vertaling:
https://www.gerritveldman.nl/onderwerp/institutie

Ik heb hem ook thuis, en vind hem goed te lezen.
Dank Philpot, weer een zeer nuttige link!
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

MePaul schreef:
Bourdon16 schreef:Met ingang van as zondag zingt de Hervormde Gemeente van 's Gravenmoer voorafgaand aan de dienst een lied uit Weerklank.
Bron: Hervormd Kerkblad Voetius
Alleen een voorzang? Had het in deze gemeente veel eerder verwacht.
Zo wordt je nog weleens verrast! Ik ken de gemeente verder niet maar uit het bericht lijkt dat wel zo te zijn
aggieoudje
Berichten: 903
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

Bericht in ons kerkblad over de besluitvorming van de kerkenraad over het veranderen van de liturgie:(HWBA Krimpen)

Besluitvorming liturgie (zingen)
Eerder heeft de kerkenraad een voorgenomen besluit genomen over de aanpassing van de liturgie. Op de gemeenteavond in maart is de gemeente in de gelegenheid gesteld te reageren op dit voornemen. Tijdens de gemeenteavond en daarna zijn 64 reacties die ontvangen. De reacties zijn of instemmend, of afwijzend en/of met vragen. De kerkenraad heeft uitgebreid en zorgvuldig al deze reacties gewogen.
De kerkenraad signaleert in de reacties op het voorgenomen besluit de volgende aspecten:
• Er is zeker ruimte om te werken aan de verstaan-
baarheid van de Psalmen; hieronder scharen wij ook het proeven aan een nieuwe Psalmberijming. De gedachte wordt breed in de gemeente gedeeld.
• Er wordt verschillend gedacht over een lied in de
eredienst. De argumentatie hier voor of tegen is divers.
• Er is ook behoefte aan de duidelijkheid. De bezinning duurt al enige tijd, de gemeente is stap voor stap meegenomen in de Ora. Maar nu na de gemeenteavond wordt een definitief besluit verwacht van de kerkenraad.

De kerkenraad stelt zich op het volgende standpunt:
• We staan achter het voorgenomen besluit. De inhoud van de reacties komt overeen met de argumentatie van de verschillende opties die in de kerkenraad zijn besproken om tot het voorgenomen besluit te komen. Onderdeel van
ons kerkenraadsbesluit is dat we de wijzigingen geleidelijk en terughoudend invoeren. Het is voor onze gemeente immers een hele stap die we in zijn geheel moeten kunnen meemaken. Dit vraagt zorgvuldigheid, maar ook zorg, liefde en aandacht voor elkaar.
• Concreet: we gaan niet meteen elke zondag twee
liederen in een dienst zingen. Het ‘ja’ tegen een nieuwe berijming van de Psalmen is met meer overtuiging uitgesproken dan het ‘ja’ tegen liederen in de dienst. Het is omwille van de duidelijkheid en transparantie nodig om ‘het maximale’ van het besluit te duiden.
Vandaar: vier zangmomenten Psalmen uit de berijming van 1773 (inclusief Enige Gezangen) en maximaal twee zangmomenten. (Dus: Psalmen in een nieuwe berijming of mogelijk één of twee liederen uit de bundel Weerklank). Het eerste moeten we doen; het tweede is een mogelijkheid waarvan met voorzichtigheid en wijsheid
gebruik gemaakt kan worden. Concreet: de verhouding van vier en twee is geen wet, maar een mogelijke ruimte. Waarbij de vier vaststaan en de twee optioneel zijn. Het kan dus ook voorkomen dat er geen gebruik van de twee gemaakt wordt (of dat nu om een Psalm of een lied uit
Weerklank gaat). Zorgvuldigheid, continuïteit en oog voor elkaar in deze staan hoog in het vaandel.
• Zorgvuldigheid vraagt om een nadere toelichting op en verantwoording van het definitieve besluit van de kerkenraad, met als doel de theologische inhoudelijke juiste koers te (blijven) varen. De kerkenraad wil hiervoor een nieuwe gemeenteavond organiseren (zonder dat
daarmee de invoering opgeschort wordt). Het idee is deze gemeenteavond te combineren met de stemmingsavond van de vacatures van ambtsdragers op D.V. 30 oktober 2019.
Nu de kerkenraad een definitief besluit heeft genomen tot de aanpassing van de liturgie, worden nog een tal van (praktische) zaken geregeld. Die worden na de zomer door
de kerkenraad opgepakt.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door cornelis mussche »

Er zijn gemeenten waar mensen bekeerd moeten worden, en gemeenten waar men het zich kan veroorloven om volop na te denken over liturgische vernieuwing die ze dan stap voor stap invoeren. In- en intriest. Jaren geleden werd tegen zulke ontwikkelingen volop gewaarschuwd door hervormde Bondsdominees die vroeger in gemeenten als Krimpen stonden.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Marco »

cornelis mussche schreef:Er zijn gemeenten waar mensen bekeerd moeten worden, en gemeenten waar men het zich kan veroorloven om volop na te denken over liturgische vernieuwing die ze dan stap voor stap invoeren. In- en intriest. Jaren geleden werd tegen zulke ontwikkelingen volop gewaarschuwd door hervormde Bondsdominees die vroeger in gemeenten als Krimpen stonden.
Wat is er dan zo in- en intriest om na te denken over liturgische vernieuwing?
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door cornelis mussche »

Daarvoor moet je al die oude artikelen nog maar eens nalezen van Bondsdominees tegen gezangen, een nieuwe psalmberijming. Spit de waarheidsvriend of het gereformeerd weekblad op digibron maar eens door.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Marco »

cornelis mussche schreef:Daarvoor moet je al die oude artikelen nog maar eens nalezen van Bondsdominees tegen gezangen, een nieuwe psalmberijming. Spit de waarheidsvriend of het gereformeerd weekblad op digibron maar eens door.
Tsja, tegen zo'n argument kan niemand op :livre
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Marco schreef:Wat is er dan zo in- en intriest om na te denken over liturgische vernieuwing?
Het lijkt me dat de kern van het probleem in de voorgaande zin stond. Als je over je bekering inzit, ben je niet zo druk bezit met een liturgische vernieuwingen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Hoeveel zal er in zo'n gemeente niet gesproken worden over deze ontwikkelingen...
Allemaal verloren tijd.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Herman schreef:
Marco schreef:Wat is er dan zo in- en intriest om na te denken over liturgische vernieuwing?
Het lijkt me dat de kern van het probleem in de voorgaande zin stond. Als je over je bekering inzit, ben je niet zo druk bezit met een liturgische vernieuwingen.
Dan kunnen we in ieder geval met dankbaarheid vaststellen dat de gemeente daar niet zo over in zit.
Gesloten