Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje:

Merel heeft gezegd dat zij twee keer per zondag naar de kerk gaat, maar dat het van haar ook één keer per zondag kan zijn.

Jouw citaten slaan daarom nergens op. Als de gemeente maar één keer per zondag samenkomt, sla je geen enkele onderlinge bijeenkomst over als je een keer per zondag komt. Daarmee doen de twee citaten niet meer ter zake.
Juist wel. Want vooralsnog heb ik de stellige indruk dat in die gemeenten waar de tweede dienst wordt afgeschaft, ook de schriftuurlijk-bevindelijke prediking ernstig onder druk staat. Bovendien is hier op het forum waarschijnlijk niemand lid in een gemeente die nog maar één dienst per zondag heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
DDD schreef:@Jantje:

Merel heeft gezegd dat zij twee keer per zondag naar de kerk gaat, maar dat het van haar ook één keer per zondag kan zijn.

Jouw citaten slaan daarom nergens op. Als de gemeente maar één keer per zondag samenkomt, sla je geen enkele onderlinge bijeenkomst over als je een keer per zondag komt. Daarmee doen de twee citaten niet meer ter zake.
Juist wel. Want vooralsnog heb ik de stellige indruk dat in die gemeenten waar de tweede dienst wordt afgeschaft, ook de schriftuurlijk-bevindelijke prediking ernstig onder druk staat. Bovendien is hier op het forum waarschijnlijk niemand lid in een gemeente die nog maar één dienst per zondag heeft.
Dat is de praktijk wel. En dat is naar mijn gedachten ook wel te verifiëren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
merel
Berichten: 9820
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Amstelodamense schreef:
merel schreef:Ik vind dat er zwaar overdreven gereageerd wordt op mijn mening. Ik geef alleen aan dat ik het verzuim vd tweede dienst wel kan voorstellen, omdat het zo'n gehaast is. Ook geef ik aan dat ik meestal wel ga. Dus ik snap het probleem niet zo
Ja, dat is wel bijzonder he. Dat is vaker hier aan de orde. Onze gereformeerde gezindte in z'n algemeenheid en dit forum in het bijzonder, kan erg slecht omgaan met diversiteit. Afwijkende vragen/meningen (afwijkend van de mainstream) worden keihard neergesabeld, zonder soms ook eerst maar een verdiepende wedervraag te stellen. Dit is een onplezierig klimaat, wat zorgt voor weinig openheid en volwassen discussie.
Dat klopt inderdaad! Ik ben inmiddels hier wel gewend dat bij ( bijna)elke keuze die ik maak in het leven "de teer en pek en veren' om mijn oren vliegen. Of het nu gaat over het kdv, werk, opvoeding, zondags besteding, soms RK kerkgang etc, en nu dit.
DDD schreef:@Jantje:

Merel heeft gezegd dat zij twee keer per zondag naar de kerk gaat, maar dat het van haar ook één keer per zondag kan zijn.

Jouw citaten slaan daarom nergens op. Als de gemeente maar één keer per zondag samenkomt, sla je geen enkele onderlinge bijeenkomst over als je een keer per zondag komt. Daarmee doen de twee citaten niet meer ter zake.
Precies ! Doet mij denken aan een huisbezoek in mijn tienerjaren waar een ouderling op het moment dat ik wezenlijke vragen stelde antwoordde in bijbelteksten.
Dodo schreef:Iemand bedelven onder bijbelteksten is iets anders dan een gesprek aangaan en vragen naar het hoe en wat. En dan met een open houding luisteren en het eventueel respectvol oneens zijn.
Klopt, er werden alweer conclusies getrokken over andere bezigheden, strand werd er zelfs bijgehaald door @ Mara, die nergens op slaan. Geen vraag gehad. Maar goed dat lijkt inherent aan dit forum.

Dat wijzende en afkeurende vingertje is dus de reden dat mensen afhaken in de kerk en dat het voor buitenstaanders ( ook van buiten de kerk) heel moeilijk is om te functioneren in een kerkelijke gemeente en liever daar ook niet aan deelnemen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Het spijt me zeer, maar ik vind het echt een kulverhaal hoor. Je gaat niet naar de kerk voor je plezier, maar omdat daar de bediening der verzoening klinkt. Smijtegelt zei dat als je nat wilt worden je in de regen moet gaan lopen en als je bekeerd wilt worden naar de kerk moet gaan. En als je dan vervolgens zegt dat je liever éénmaal per zondag gaat, omdat dat minder druk is, en je ook graag wilt bijkomen van alle drukke wederwaardigheden van het dagelijkse leven, dan mag ik dat gewoon bestrijden met met zaken die op Gods Woord zijn gegrond. Als we geen tijd maken voor God en Zijn dienst en zelfs verlangen naar een vermindering van het zondagse kerkbezoek, dan mag ik daar heus wel vraagtekens bij zetten. En dat doe ik dan op basis van Gods Woord. We mogen elkaar toch wel opscherpen? Ik vind het persoonlijk erg jammer dat je inhoudelijk nergens op in wilt gaan en je gelijk in een slachtofferrol begeeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Het spijt me zeer, maar ik vind het echt een kulverhaal hoor. Je gaat niet naar de kerk voor je plezier, maar omdat daar de bediening der verzoening klinkt. Smijtegelt zei dat als je nat wilt worden je in de regen moet gaan lopen en als je bekeerd wilt worden naar de kerk moet gaan. En als je dan vervolgens zegt dat je liever éénmaal per zondag gaat, omdat dat minder druk is, en je ook graag wilt bijkomen van alle drukke wederwaardigheden van het dagelijkse leven, dan mag ik dat gewoon bestrijden met met zaken die op Gods Woord zijn gegrond. Als we geen tijd maken voor God en Zijn dienst en zelfs verlangen naar een vermindering van het zondagse kerkbezoek, dan mag ik daar heus wel vraagtekens bij zetten. En dat doe ik dan op basis van Gods Woord. We mogen elkaar toch wel opscherpen? Ik vind het persoonlijk erg jammer dat je inhoudelijk nergens op in wilt gaan en je gelijk in een slachtofferrol begeeft.
Jantje, niemand zegt dat ze maar liever 1 keer per zondag gaat. Dat is misschien iets wat jij onbewust leest maar het staat helemaal nergens en het is ook zeer zeker niet zo bedoelt. Hoe je er bij komt is mij echt een raadsel.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Dat neemt niet weg dat ik terugneem dat je niet op haar standpunt reageerde, want ik zie nu dat je dat wel zo bedoelde. Misschien was het impliciet of anders las ik niet goed.

Ik ben het verder met de analyse van Merel eens. Dit fenomeen is misschien wel de belangrijkste oorzaak van kerkverlating.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

DDD schreef:Dat neemt niet weg dat ik terugneem dat je niet op haar standpunt reageerde, want ik zie nu dat je dat wel zo bedoelde. Misschien was het impliciet of anders las ik niet goed.

Ik ben het verder met de analyse van Merel eens. Dit fenomeen is misschien wel de belangrijkste oorzaak van kerkverlating.
De belangrijkste oorzaak van kerkverlating is ons hart. Willen wij een Koning over ons leven? Nee uit onszelf willen we zelf regeren en zelf bepalen. Wie God verlaat heeft veel verdriet te vrezen. Echter laat deze dwang niet nodig wezen. Wie op God vertrouwd zal veilig zijn.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Terri »

Je ziet, leest en hoort het om je heen, overigens, niet alleen op dit forum.
Verharde standpunten, mensen die zonder dat ze de juiste kennis, of omstandigheden bezitten/kennen, van alles roepen, de chaos compleet.
Maar woorden als onzin, kulverhaal en wat dies meer zij, zeggen meer wat over de persoon die ze bezigt dan dat het bijdraagt aan een zinnig gesprek.
Waarom toch deze houding? Waar is de 'zelfkennis'? Snoeihard neersabelen, zonder een spoortje liefde te proeven.
Echt ik snap er niks van. Als je jezelf een beetje hebt leren kennen, ga je toch met elkaar anders om?
Natuurlijk mag je het niet eens zijn met elkaar, maar; C'est le ton qui fait la musique
Waarom doet het me toch zo denken aan de geschiedenis uit de Bijbel, als Jezus met zijn discipelen door het veld loopt en de discipelen aren plukken? En zo meer geschiedenissen.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Terri schreef:Je ziet, leest en hoort het om je heen, overigens, niet alleen op dit forum.
Verharde standpunten, mensen die zonder dat ze de juiste kennis, of omstandigheden bezitten/kennen, van alles roepen, de chaos compleet.
Maar woorden als onzin, kulverhaal en wat dies meer zij, zeggen meer wat over de persoon die ze bezigt dan dat het bijdraagt aan een zinnig gesprek.
Waarom toch deze houding? Waar is de 'zelfkennis'? Snoeihard neersabelen, zonder een spoortje liefde te proeven.
Echt ik snap er niks van. Als je jezelf een beetje hebt leren kennen, ga je toch met elkaar anders om?
Natuurlijk mag je het niet eens zijn met elkaar, maar; C'est le ton qui fait la musique
Waarom doet het me toch zo denken aan de geschiedenis uit de Bijbel, als Jezus met zijn discipelen door het veld loopt en de discipelen aren plukken? En zo meer geschiedenissen.
Evenwicht is altijd moeilijk in zulke zaken. Eén ding weet ik: Jezus was het liefst altijd bij zijn Vader, daarom wil je bij waar geloof zo vaak mogelijk God ontmoeten in Zijn huis.
Vergeet niet Jezus was vol liefde, maar ook scherp. "Zondig niet meer" De preken van Jezus waren zo scherp dat de schare wegliep.
Anderzijds zien we in het buitenland ook vaak één dienst, maar we moeten in Nederland dankbaar zijn voor de twee diensten. Hoe gezegend zijn wij dat we mogen samenkomen zo vaak als we willen...
Menig christen in de wereld moet in het geheim samenkomen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mara »

Zonnebloem schreef:
Mara schreef:
merel schreef: De terugloop is denk ik niet te stoppen. Ik denk dat kerken zich moeten bezinnen op een andere vorm van dienst en is de huidige vorm, ontstaan na de reformatie, wellicht achterhaald.
Die geluiden hoor ik in onze gemeente ook. De ochtenddienst wordt nog wel goed bezocht, maar in de middagdienst is nauwelijks de helft van de gemeente aanwezig.
Er is hier een evangelische gemeente die een half uur voordat de echte dienst begint, start met het zingen van de liederen.
De dienst duurt bijna 2 uur en daarna is er gezamenlijk koffiedrinken.
Soms een broodmaaltijd.
En dan is de zondag dus voor meer dan de helft om en kan iedereen iets voor zichzelf gaan doen.
En zitten die mensen s'middags op het strand of in het stadion.
Paar uurtjes voor God, de rest voor mezelf.
Zo heeft een godsdienstig mens het natuurlijk wel prima naar de zin. Weinig strijd.
Het klinkt een beetje neerbuigend. Bedoel je het ook zo? Het lijkt mij haast een ideaalbeeld om een dienst te hebben met daarna gezamenlijk koffiedrinken of een broodmaaltijd. Ken je mensen uit die gemeente? Bedoel je met evangelischen mensen uit de PKN? Die term wordt toch niet zo voor ons gebruikt?
Nee natuurlijk bedoel ik dat niet neerbuigend. Voor mij is dat geen ideaalbeeld, want staat het in verhouding met de rest van de week?
Ja en ik ken zeker een aantal mensen uit die gemeente.
Ook wel discussies mee gehad hierover. Zij vonden het vreemd dat wij een aparte dank- en biddag hebben. Want bidden en danken doe je toch elke week? En 1 keer op zondag naar de kerk is genoeg, de rest van de dag besteden ze aan iets anders.
In onze gemeente wordt gezamenlijk koffiegedronken als er een bijzondere dienst geweest is. Maar ik heb er nog nooit een inhoudelijk goed gesprek kunnen voeren, vanwege het geroezemoes, het gelach. Er wordt nog wel even gezegd dat het een mooie dienst was, maar daar blijft het dan bij.
Ik bezoek iedere week een oudere of eenzame in onze gemeente. En dan heb ik de mooiste gesprekken.
Met evangelischen bedoel ik de evangelische gemeente. Anders zou ik het PKNers of Ger Bonders noemen. :)

Het spijt me, maar de prediking uit mijn jeugd, draag ik mijn hele leven met me mee.
En toentertijd werd er scheiding gemaakt tussen godsdienst - dat was er volop - en Godsvreze.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Terri »

MePaul schreef:
Terri schreef:Je ziet, leest en hoort het om je heen, overigens, niet alleen op dit forum.
Verharde standpunten, mensen die zonder dat ze de juiste kennis, of omstandigheden bezitten/kennen, van alles roepen, de chaos compleet.
Maar woorden als onzin, kulverhaal en wat dies meer zij, zeggen meer wat over de persoon die ze bezigt dan dat het bijdraagt aan een zinnig gesprek.
Waarom toch deze houding? Waar is de 'zelfkennis'? Snoeihard neersabelen, zonder een spoortje liefde te proeven.
Echt ik snap er niks van. Als je jezelf een beetje hebt leren kennen, ga je toch met elkaar anders om?
Natuurlijk mag je het niet eens zijn met elkaar, maar; C'est le ton qui fait la musique
Waarom doet het me toch zo denken aan de geschiedenis uit de Bijbel, als Jezus met zijn discipelen door het veld loopt en de discipelen aren plukken? En zo meer geschiedenissen.
Evenwicht is altijd moeilijk in zulke zaken. Eén ding weet ik: Jezus was het liefst altijd bij zijn Vader, daarom wil je bij waar geloof zo vaak mogelijk God ontmoeten in Zijn huis.
Vergeet niet Jezus was vol liefde, maar ook scherp. "Zondig niet meer" De preken van Jezus waren zo scherp dat de schare wegliep.
Anderzijds zien we in het buitenland ook vaak één dienst, maar we moeten in Nederland dankbaar zijn voor de twee diensten. Hoe gezegend zijn wij dat we mogen samenkomen zo vaak als we willen...
Menig christen in de wereld moet in het geheim samenkomen.
Ik ben het hier mee eens, tegelijk is 'de Heere ontmoeten' niet enkel voorbehouden aan de kerk.
Voor mij zijn de diensten ook kostbaar en indien mogelijk bezoek ik ze, maar er kunnen zich zoveel omstandigheden voordoen, waardoor het heel anders kan gaan. Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn om 'het niet naar alle diensten gaan' daar een = teken neer te zetten, alsof er geen behoefte is aan een ontmoeting met God.
En wat betreft de 'scherpte' van Jezus woorden; inderdaad en je schreef er terecht wat bij; 'vol liefde'!

Ik heb een kleine meditatie geplaatst die daar over gaat.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Terri schreef:
MePaul schreef:
Terri schreef:Je ziet, leest en hoort het om je heen, overigens, niet alleen op dit forum.
Verharde standpunten, mensen die zonder dat ze de juiste kennis, of omstandigheden bezitten/kennen, van alles roepen, de chaos compleet.
Maar woorden als onzin, kulverhaal en wat dies meer zij, zeggen meer wat over de persoon die ze bezigt dan dat het bijdraagt aan een zinnig gesprek.
Waarom toch deze houding? Waar is de 'zelfkennis'? Snoeihard neersabelen, zonder een spoortje liefde te proeven.
Echt ik snap er niks van. Als je jezelf een beetje hebt leren kennen, ga je toch met elkaar anders om?
Natuurlijk mag je het niet eens zijn met elkaar, maar; C'est le ton qui fait la musique
Waarom doet het me toch zo denken aan de geschiedenis uit de Bijbel, als Jezus met zijn discipelen door het veld loopt en de discipelen aren plukken? En zo meer geschiedenissen.
Evenwicht is altijd moeilijk in zulke zaken. Eén ding weet ik: Jezus was het liefst altijd bij zijn Vader, daarom wil je bij waar geloof zo vaak mogelijk God ontmoeten in Zijn huis.
Vergeet niet Jezus was vol liefde, maar ook scherp. "Zondig niet meer" De preken van Jezus waren zo scherp dat de schare wegliep.
Anderzijds zien we in het buitenland ook vaak één dienst, maar we moeten in Nederland dankbaar zijn voor de twee diensten. Hoe gezegend zijn wij dat we mogen samenkomen zo vaak als we willen...
Menig christen in de wereld moet in het geheim samenkomen.
Ik ben het hier mee eens, tegelijk is 'de Heere ontmoeten' niet enkel voorbehouden aan de kerk.
Voor mij zijn de diensten ook kostbaar en indien mogelijk bezoek ik ze, maar er kunnen zich zoveel omstandigheden voordoen, waardoor het heel anders kan gaan. Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn om 'het niet naar alle diensten gaan' daar een = teken neer te zetten, alsof er geen behoefte is aan een ontmoeting met God.
En wat betreft de 'scherpte' van Jezus woorden; inderdaad en je schreef er terecht wat bij; 'vol liefde'!

Ik heb een kleine meditatie geplaatst die daar over gaat.
U heeft gelijk. Oordelen is soms makkelijk gedaan zonder dat het terecht is.
Waar ik moeite mee heb dat mensen lang uitslapen en daardoor alleen de middagdienst bezoeken. Zulke gevallen vind ik wel fout, want de dienst mag wat kosten en begint later dan school en werk.
De meeste ochtenddiensten zijn tussen 9-11 en hier in Barneveld kun je gewoon de dienst van kwart voor 11 of 11 uur kiezen.
In Putten begint er een dienst om 8:30 in de oude kerk, maar eerder dan 8:30 heb ik het nooit gezien
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

8.30 is ook wel buitenaards vroeg. Maar goed. Er zijn dan vast ook andere tijden mogelijk.

@Mara: Ik vind dat echt vreemd. Ik voer echt regelmatig gesprekken over iets zinnigs met gemeenteleden, ook over de preek en de toepassing daarvan.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Arja »

MePaul schreef:Helder en duidelijk stuk van een wijkpredikant over kerkbezoek in hervormd Barneveld.
Download de meest recente kerkbode van hervormd Barneveld. Boven het stuk staat "waarom?"
Het laat iets zien van "ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond." Overigens speelt het overal, wat ook in dit stuk staat beschreven.
Dank je wel voor dit (bruikbare) stukje. Wat heeft hij het goed in woorden gevangen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mara »

DDD schreef:
@Mara: Ik vind dat echt vreemd. Ik voer echt regelmatig gesprekken over iets zinnigs met gemeenteleden, ook over de preek en de toepassing daarvan.
Ik ook, maar niet tijdens dat koffieuurtje. Of jij moet een andere betekenis geven aan iets zinnigs.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten