Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

deschpin schreef:
-DIA- schreef:Zomaar even tussendoor, en niet dat ik daar een discussie over wil, maar slechts een opmerking. Zou het er in de PKN en ook in de GB niet geheel anders uit hebben gezien als de GB in zijn geheel, eenparig niet was meegegaan in de fusie van 2004. Soms denk ik dat dat het geval zou kunnen zijn geweest. Maar dat is slechts een gedachte. En ik kan de gedachte niet kwijtraken dat 2004 cruciaal was, en een grondslag vormde voor meer veranderingen in de GB. Dat zijn slechts mijn eigen gedachten, maar ook weet ik dat gedane zaken doorgaans geen keer nemen.
GB heeft geen vertegenwoordiging in de synodes gehad en heeft dus daarin ook niet kunnen bepalen. Grosso modo durf ik te stellen dat de synodeleden die tegen stemden GB achtergrond hadden. Uiteindelijk ging het door op basis van een enkele stem. Gekrookte riet had toen HHK al in de steigers staan en die zouden zeker geen GB hebben geaccepteerd.

Los daarvan GB lijn is nooit die van afscheiden geweest.
Die zouden geen GB accepteren
Wat bedoel je ermee ?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
deschpin schreef:
-DIA- schreef:Zomaar even tussendoor, en niet dat ik daar een discussie over wil, maar slechts een opmerking. Zou het er in de PKN en ook in de GB niet geheel anders uit hebben gezien als de GB in zijn geheel, eenparig niet was meegegaan in de fusie van 2004. Soms denk ik dat dat het geval zou kunnen zijn geweest. Maar dat is slechts een gedachte. En ik kan de gedachte niet kwijtraken dat 2004 cruciaal was, en een grondslag vormde voor meer veranderingen in de GB. Dat zijn slechts mijn eigen gedachten, maar ook weet ik dat gedane zaken doorgaans geen keer nemen.
GB heeft geen vertegenwoordiging in de synodes gehad en heeft dus daarin ook niet kunnen bepalen. Grosso modo durf ik te stellen dat de synodeleden die tegen stemden GB achtergrond hadden. Uiteindelijk ging het door op basis van een enkele stem. Gekrookte riet had toen HHK al in de steigers staan en die zouden zeker geen GB hebben geaccepteerd.

Los daarvan GB lijn is nooit die van afscheiden geweest.
Die zouden geen GB accepteren
Wat bedoel je ermee ?
Er zijn wel andere tijden geweest. Predikanten uit de Bond waar we hoge achting voor konden hebben. Ik denk dat zulke mensen met gezag, die eerbied en achting afdwongen zeldzaam zijn. Als ik denk (heb hen zelf niet gekend, maar veel gelezen, zie o.a. digibron) aan een man als ds. I. Kievit. Zo'n predikant waar we nu in de Gereformeerde Gemeenten verlegen om zijn. En later nog wel meer predikanten die we graag in onze gemeenten hadden gezien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bertiel »

Ds. I Kievit is nooit lid geweest van de GB
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
deschpin schreef:
-DIA- schreef:Zomaar even tussendoor, en niet dat ik daar een discussie over wil, maar slechts een opmerking. Zou het er in de PKN en ook in de GB niet geheel anders uit hebben gezien als de GB in zijn geheel, eenparig niet was meegegaan in de fusie van 2004. Soms denk ik dat dat het geval zou kunnen zijn geweest. Maar dat is slechts een gedachte. En ik kan de gedachte niet kwijtraken dat 2004 cruciaal was, en een grondslag vormde voor meer veranderingen in de GB. Dat zijn slechts mijn eigen gedachten, maar ook weet ik dat gedane zaken doorgaans geen keer nemen.
GB heeft geen vertegenwoordiging in de synodes gehad en heeft dus daarin ook niet kunnen bepalen. Grosso modo durf ik te stellen dat de synodeleden die tegen stemden GB achtergrond hadden. Uiteindelijk ging het door op basis van een enkele stem. Gekrookte riet had toen HHK al in de steigers staan en die zouden zeker geen GB hebben geaccepteerd.

Los daarvan GB lijn is nooit die van afscheiden geweest.
Die zouden geen GB accepteren
Wat bedoel je ermee ?
Er zijn wel andere tijden geweest. Predikanten uit de Bond waar we hoge achting voor konden hebben. Ik denk dat zulke mensen met gezag, die eerbied en achting afdwongen zeldzaam zijn. Als ik denk (heb hen zelf niet gekend, maar veel gelezen, zie o.a. digibron) aan een man als ds. I. Kievit. Zo'n predikant waar we nu in de Gereformeerde Gemeenten verlegen om zijn. En later nog wel meer predikanten die we graag in onze gemeenten hadden gezien.
Ds. van Sliedregt dan? En ds. Catsburg? Die lagen in elk geval wel op dezelfde lijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Refojongere schreef:Niemand heeft tot nu toe kritiek geleverd op mijn gelegde verband tussen prediking en de vrouw in het ambt. Behalve DDD.

Ik hoor graag van DDD vrouwelijke predikanten dan wel voorgangers die geen bezwaren hebben tegen vrouw ambt die helder de twee wegen verkondigen. Dan wel linkjes. Ik ken ze niet.
Ik ben te druk om het van alle orthodoxe vrouwelijke predikanten goed na te luisteren, maar ik denk vooralsnog aan een paar bekende orthodoxe predikanten zoals ds. A. Haasnoot, ds. N. (Dijkstra-)Algra, en ds. N. Van Kampen-Boot.

Als het specifiek gaat om het discussiepunt, blijkt uit dit interview wel genoegzaam dat je verwijt feitelijk onjuist is:

https://visie.eo.nl/artikel/2012/04/ik- ... -te-passen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Arenda_Haasnoot

https://www.trouw.nl/nieuws/de-eerste-v ... ~b44754be/

Dan beperk ik me maar tot vrouwelijke predikanten, want het andere deel van jouw verzoek is wel zo wereldvreemd, dat ik daar maar niet op inga. Hierboven zijn al vele namen van bondspredikanten genoemd, en iemand met enig verstand van zaken zou er zo tien bekende namen aan toe kunnen voegen.

Ik zou zeggen: verdiep je in een onderwerp voordat je er stellingen over inneemt.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bertiel »

Ds. Catsburg is ooknooit lid geweest van de GB
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:Ds. Catsburg is ooknooit lid geweest van de GB
Ik kan dat nog ergens vatten ook. Het waren toch wel wat eenlingen in de Ned. Herv. Kerk. Die waren er dus blijkbaar zowel in als buiten de Bond.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Adje »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Ds. Catsburg is ooknooit lid geweest van de GB
Ik kan dat nog ergens vatten ook. Het waren toch wel wat eenlingen in de Ned. Herv. Kerk. Die waren er dus blijkbaar zowel in als buiten de Bond.
Eén van onze oud predikanten was ook (bewust) geen lid van de GB. Hij wilde niet in een hokje geplaatst worden maar er zijn voor het geheel van de kerk. Zo zullen er vast nog meer predikanten zijn die op deze wijze staan binnen de PKN.
Refojongere
Berichten: 374
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Refojongere »

DDD schreef:
Refojongere schreef:Niemand heeft tot nu toe kritiek geleverd op mijn gelegde verband tussen prediking en de vrouw in het ambt. Behalve DDD.

Ik hoor graag van DDD vrouwelijke predikanten dan wel voorgangers die geen bezwaren hebben tegen vrouw ambt die helder de twee wegen verkondigen. Dan wel linkjes. Ik ken ze niet.
Ik ben te druk om het van alle orthodoxe vrouwelijke predikanten goed na te luisteren, maar ik denk vooralsnog aan een paar bekende orthodoxe predikanten zoals ds. A. Haasnoot, ds. N. (Dijkstra-)Algra, en ds. N. Van Kampen-Boot.

Als het specifiek gaat om het discussiepunt, blijkt uit dit interview wel genoegzaam dat je verwijt feitelijk onjuist is:

https://visie.eo.nl/artikel/2012/04/ik- ... -te-passen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Arenda_Haasnoot

https://www.trouw.nl/nieuws/de-eerste-v ... ~b44754be/

Dan beperk ik me maar tot vrouwelijke predikanten, want het andere deel van jouw verzoek is wel zo wereldvreemd, dat ik daar maar niet op inga. Hierboven zijn al vele namen van bondspredikanten genoemd, en iemand met enig verstand van zaken zou er zo tien bekende namen aan toe kunnen voegen.

Ik zou zeggen: verdiep je in een onderwerp voordat je er stellingen over inneemt.
Beste DDD, je suggestie is dat ik me niet in een onderwerp verdiep voordat ik er stelling over inneem. Dat lichtvaardige oordee laat ik voor jouw rekening. Het komt in elk geval erg laatdunkend over. Het noemen van twee namen (dus niet vele zoals je suggereert) en linkjes naar twee interviews overtuigen mij namelijk geenszins.

Alleen bij Arenda Haasnoot komt duidelijk naar voren dat zij de twee wegen verkondigt.

Bij een interview van Nynke Dijkstra kom ik zelfs de uitspraak tegen: "Ik bid, maar wat is de zin en betekenis ervan? Daar kom je waarschijnlijk nooit achter, maar dat is al jaren een gedoe in mijn hoofd."
Ook met zondag 10 kan ze niet zo goed uit de voeten.
https://debijbel.nl/leesplannen/de-15-m ... hannes-316

Niet echt twee wegen.

Mw. N. van Kampen-Boot is in 2017 overleden, dus zie geen preken. Maar het gaat er mij om wat dr. A.H. van Veluw in Wapenveld ooit schreef:
"Wordt er nog wel over de hel en het oordeel gepreekt? Mijn indruk is dat in veel orthodoxe kerken en gemeenten de woorden nog wel gebezigd worden, maar dat de zaak niet meer existentieel aan de orde komt."

Dat is eigenlijk waar ik op doel.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik noem drie namen, en dat lijkt me voor dit moment meer dan voldoende, en alle kwalificaties zijn uiteraard geheel voor mijn rekening. Om te weerleggen dat vrouwelijke predikanten de twee wegen niet helder zouden (kunnen) verkondigen, is immers maar één bewijs nodig.

Het citaat waarnaar jij verwijst laat niet zien dat ds. Algra een probleem heeft met Zondag 10 (wie heeft dat niet trouwens, dat had Asaf al) maar wél dat zij duidelijk omschrijft waarom Jezus nodig was: als Redder. Ik begrijp niet hoe je met zulke enorme vooroordelen kunt lezen.

En dat laatste punt: dat is een interessant punt. Ik kom in heel wat kerken, maar het is een thema wat je in onze cultuur eerder te veel dan te weinig in de prediking aan de orde kunt stellen. Maar het is in ieder geval zeker niet zo dat mannelijke predikanten daar radicaler in zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat het eerder andersom is. Vrouwen verkondigen die twee wegen veel helderder (dan spreek ik over kerkelijke gemeenschappen waarin zowel vrouwen als mannen predikant zijn, uiteraard, anders valt er niets te vergelijken).

Los daarvan is het een forumregel dat je predikanten met hun titel aanspreekt en het zou passend zijn als je dat dan ook doet, ook als je vindt dat iemand geen predikant zou mogen zijn. Anders is immers het eind zoek, dan kan iedereen daar wel zijn mening mee uitdrukken. Al moet ik zeggen dat dat een ingewikkeld punt is, want de voormalige predikant van de Gereformeerde Gemeente in Kruiningen tooit zich ook nog met de domineestitel.

We hebben het in dit draadje echter niet om iemand die zelf deze eer heeft aangenomen, maar om wettig bevestigde predikanten.
Refojongere
Berichten: 374
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Refojongere »

Beste DDD,

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Er zijn genoeg vrouwelijke predikanten die vasthouden aan het apostolicum en daarmee orthodox zijn.

Dat is mijn punt alleen niet. Het punt is dat er geen vrouwelijke predikanten zijn die bevindelijk-gereformeerd zijn. En dan niet sociologisch gezien, maar inhoudelijk in de lijn van de Puriteinen staan.

Ik heb overigens in het algemeen genomen stelling genomen als het gaat om relatie prediking en vrouwelijke dominees. Dat er uitzonderingen zijn op 1 of meerdere punten zal waar wezen. Wie kent alle dominees? Toch is de doorgaande lijn niet dat vrouwelijke dominees helderder de twee wegen verkondigen dan dat in de bevindelijk gereformeerde kring aan de orde komt. Dat jij deze stelling inneemt suggereert dat je veel preken hoort van vrouwelijke dominees, stuur me 1 linkje, dan laat ik me verblijden.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Even ter opfrissing van de aanleiding van dit gesprek:
Refojongere schreef:Over relatie tussen predikanten die geen moeite hebben met de vrouw in ambt en de prediking valt wel wat te zeggen uit eigen ervaring:

- Men waarschuwt daar ook niet tegen onbijbelse opvattingen over homoseksualiteit en schepping en evolutie
- Men waarschuwt niet tegen wereldse levenswandel t.a.v. films, kroegen, dans, topsport, zondagsheiliging
- Men preekt niet separerend. De gemeente wordt verondersteld bekeerd te zijn.
- Men preekt niet hoe Christus in je hart komt in een weg van ontdekking aan zonde en schuld
- Men zwijgt over de hel.
- Men spreekt vaak eenzijdig over liefde en genade van God.
- Men komt nauwelijks op voor het alleenrecht van de gereformeerde belijdenis.
- Geen waarschuwen tegen evangelische beweging

Etc etc
Waarna ik meldde dat het zwijgen over de hel een arbitrair criterium is. Niet meer en niet minder. En het lijkt me nu voldoende vaststaan dat het wel een aanwijzing kan zijn dat iemand geen bezwaar heeft tegen vrouwelijke predikanten en andersom, maar dat het bepaald geen wet van Meden en Perzen is. Dan zijn we het dus eens, en hoeven we niet meer langs elkaar heen te praten.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mistig »

Toch kan ik meer namen noemen van orthodoxe vrouwelijke predikanten, die ook in de hel geloven.
Denk aan Ds. G. Stougie, Ds. Mirjam Kollenstaart, Prop. Martine Oldhoff.

Hier plaatselijk kennen we ook nog Ds. D. Hoekstra, die ook echt een orthodoxe boodschap heeft. Of ze ook in de hel geloofd, dat weet ik niet zeker.

Maar er zijn er dus zeker wel genoeg.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

Wellicht offtopic. Maar de duivel gelooft ook in de hel, en is dus zeker orthodox op dat punt.

Wat ik daar mee wil zeggen: in theoretische zin in een hel geloven is 1 ding. Maar hoe functioneert dat? Hebben de dames werkelijk een boodschap van 2 wegen, wedergeboorte en bekering?

Overigens kunnen we daar over blijven discusseren, maar relevant word het daar niet van. De Heere roept volgens de bijbel geen vrouwen tot het ambt. Of ze nu min of meer orthodox zijn of niet (als het gaat om de vrouw in het ambt zijn ze het in ieder geval niet) doet daar niets aan af of toe.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

Mistig schreef:Toch kan ik meer namen noemen van orthodoxe vrouwelijke predikanten, die ook in de hel geloven.
Denk aan Ds. G. Stougie, Ds. Mirjam Kollenstaart, Prop. Martine Oldhoff.

Hier plaatselijk kennen we ook nog Ds. D. Hoekstra, die ook echt een orthodoxe boodschap heeft. Of ze ook in de hel geloofd, dat weet ik niet zeker.

Maar er zijn er dus zeker wel genoeg.
Ken jij ds Stougie ook? Mijn kinderen hebben les van haar gehad.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gesloten