Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Wellicht is dat snel praten dan een eerste aandachtspunt? En daarna pas het snel zingen van anderen.
Tsja, ik praat ook altijd voor m'n beurt; én heel snel.

En dat terwijl ik het André Nieuwkoop-tempo wel in alle GG's zou willen.
Dat wil toch helemaal niet zeggen dat je altijd voldoende nadenkt bij wat je zegt?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Wellicht is dat snel praten dan een eerste aandachtspunt? En daarna pas het snel zingen van anderen.
Tsja, ik praat ook altijd voor m'n beurt; én heel snel.

En dat terwijl ik het André Nieuwkoop-tempo wel in alle GG's zou willen.
Dat wil toch helemaal niet zeggen dat je altijd voldoende nadenkt bij wat je zegt?
Nee. Maar mijn denkvermogen is heel snel en soms ook ritmisch. :D Helaas verander ik daar niets aan. Daarom praat ik ook heel snel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef:
Hendrikus schreef:
Geytenbeekje schreef: O ja ik zeg er niets van als je in een sneltreinvaart een gezang zou zingen, maar dat vind ik het mindere aan een gezang zingen, t is altijd in een ritmische rijm en dat kan ik niet goed bij houden.
Dat doet me denken aan die persoon die hier ooit schreef: wij zingen geen gezangen, alleen met Kerst het Ere zij God, maar dan niet-ritmisch ;)
Ja dat vind ik dan ook weer niet klinken.
Ik zong liever een psalm dan Ere zij God.
De persoon in kwestie bedoelde vermoedelijk dat ze het lied heel langzaam zongen. Ere zij God zingen met alle noten even lang, dat bestaat niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Terri »

Geytenbeekje schreef: O ja ik zeg er niets van als je in een sneltreinvaart een gezang zou zingen, maar dat vind ik het mindere aan een gezang zingen, t is altijd in een ritmische rijm en dat kan ik niet goed bij houden.
Kan het zijn dat je zingen sowieso lastig vindt? Omdat je met alles wat ritmisch is moeite hebt? Wellicht is het geen principieel probleem, maar onvermogen op muzikaal gebied?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Terri schreef:
Geytenbeekje schreef: O ja ik zeg er niets van als je in een sneltreinvaart een gezang zou zingen, maar dat vind ik het mindere aan een gezang zingen, t is altijd in een ritmische rijm en dat kan ik niet goed bij houden.
Kan het zijn dat je zingen sowieso lastig vindt? Omdat je met alles wat ritmisch is moeite hebt? Wellicht is het geen principieel probleem, maar onvermogen op muzikaal gebied?
Nee, ik heb op koor gezeten, ik vind het wel heel mooi om te doen. Ook speel ik orgel met pedalen en 2 handen dus ook niet dat ik geen noten kan lezen.
Maar echt om de test te overdenken deed ik ook niet op koor.
Je zong zo omdat de dirigent aangaf wat de ritme was, maar ik stond niet heel erg stil bij bepaalde liederen ofzo.
Op een gegeven moment vond ik de liedkeuze niet fijn en ben ik er van af gegaan.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

Terri schreef:
Augustienus schreef:
Geytenbeekje schreef:
Augustienus schreef:Het is een fabeltje dat je bij isoritmisch zingen beter over de woorden nadenkt dan ritmisch. Dat is meer een manier om een cultureel ingeslepen gewoonte met vrome argumenten te verdedigen. Wat wel zo is, is dat mensen die zich ergeren aan het tempo of bewust sneller of langzamer dan de gemeente zingen, minder open staan voor de woorden.
Volgens mij kan je die niet in algemeniteit stellen, maar ik kan er minder goed bij nadenken.
Dat kan zijn als je ritmisch zingen niet gewend bent. Dan ben je vooral bezig met welke noten sneller en welke langzamer gezongen moeten worden. Of heb je ook dat je bij bekende gezangen moeilijk kan nadenken? Deze worden ook ritmisch gezongen namelijk.
Precies, dat is in het begin best lastig, je bent dan inderdaad erg aan het opletten of het nootje open is of zwart :) , vooral bij onbekende psalmen.
Als je het eenmaal gewend bent, zingt en klinkt het veel beter en komt de tekst juist meer binnen.
De psalm 'spreekt' dan meer.
Dat vind ik inderdaad ook. Wel is het zaak dat alle 150 psalmen regelmatig worden gezongen, eventueel de melodie geoefend. Het zingt "natuurlijker".
Net zoals je met iemand praat is het ook niet allemaal in hetzelfde tempo en op 1 dreun, zingen is spreken op een verhoogde toon.

Maar dit betreft slechts een mening, ik heb niets tegen iso-ritmisch zingen, dit kan ook mooi zijn.
Wel heb ik (persoonlijk) moeite met het hele langzame, dat vind ik oneerbiedig.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

JDM6400 schreef:
parsifal schreef:De liturgie aanpassen om jongeren te trekken is sowieso een heel slecht idee.
Zouden jongeren niet meer behoefte hebben aan een prediking waar iets jaloersmakend vanuitgaat? Men wil inderdaad maar aanpassen maar jezelf blijven is iets waar de jongeren denk ik meer aan hebben. En dan vanuit het oogpunt dat het niet om de mensen draait maar om Hem alleen.
Liturgie is vrij hoor, aanpassen voor de lol is niet nodig, maar om jongeren wat tegemoet te komen?
Als het Woord recht gesneden wordt is er toch nuet mis of heb ik iets gemist?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Hervormd Hoornaar gaat de herziene Statenvertaling gebruiken. Ik ben blij en dankbaar dat ze dit besluiten. In plaats van de NBG 1951 gaan ze de herziene Statenvertaling gebruiken.
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

MePaul schreef:Hervormd Hoornaar gaat de herziene Statenvertaling gebruiken. Ik ben blij en dankbaar dat ze dit besluiten. In plaats van de NBG 1951 gaan ze de herziene Statenvertaling gebruiken.
Ik vind altijd prachtig gezicht in de alblasserwaard de kerk en pastorie van hoornaar.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Dat verbaast me niets. Ik kom er best regelmatig in de kerk en ze gebruiken ook Weerklank. Het is een ontzettend mooi dorp inderdaad.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door crossmountain »

Een groep (oud-)leden van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) doet een oproep om de ambten in de PKN kerkbreed open te stellen voor vrouwen. Het appel is mede gericht aan het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond (GB).

De brief, die donderdag openbaar werd, is ondertekend door ds. H. Jansen (Drachten), ds. J. P. E. Breure (Voorthuizen), B. J. H. van Dijk(Noordijk), P. Goudkamp (Abcoude), L. J. Teerink (Tiel), ds. R. J. Wilschut (Hoogvliet) en ds. J. P. Eijgenraam (Arnhem).

„Nog steeds worden in een deel van onze kerken vrouwen geweerd uit de ambten om het enkele feit dat ze geen man zijn”, luidt de tekst in de brief onder meer. Diversiteit moet volgens de ondertekenaars gekoesterd worden, maar „die ruimte voor diversiteit schiet door als het feitelijk weren van vrouwen uit ambten stelselmatig niet ter discussie wordt gesteld of zelfs wordt gekoesterd als kenmerk van orthodoxie.”

De opstellers verlangen naar een kerk „waarin over de hele breedte vrouwen niet meer van de preekstoel worden geweerd en waar in kerkenraden, classes en synode mannen en vrouwen een gelijkwaardig gewicht in de schaal leggen.” Ze beroepen zich daarbij op Galaten 3:28.

Drs. P. J. Vergunst, algemeen secretaris van de GB, liet donderdagmiddag weten dat het bestuur de brief „serieus” gaat bespreken. „Vooralsnog ben ik niet erg onder de indruk als deze broeders ten aanzien van de GB spreken over „gemakkelijk conservatisme dat zich verschuilt achter een paar eenzijdig geïnterpreteerde Bijbelteksten” en vervolgens zelf Galaten 3:28 als motto opnemen.” In deze tekst gaat het echter niet over het ambt, maar over de eenheid tussen allen in de gemeente vanwege de doop in Christus.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/brief-aa ... -1.1624650
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bezorgd »

Het wordt angstig in kerkelijk NL.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef:Het wordt angstig in kerkelijk NL.
Het gaat sluipenderwijs. Ik zei eerder al dat ik gelezen had dat er uitvaartpastores waren aangesteld.
En daar werd hier vrij lauw op gereageerd.
In de CGK doet nu de vrouwelijke scriba haar intrede, dan is het toch nog maar een klein stapje tot k.r.lid??
We worden met zn allen gehersenpoeld. Omdat het zo geleidelijk gaat, is dat nog gevaarlijker dan een grote stap voorwaarts.
1 mm per maand is maar nauwelijks een centimeter per jaar.
Maar toch schuift het.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:Het wordt angstig in kerkelijk NL.
Idd..... Treurig dit. Gij zult vrouwen op de kansel accepteren.....
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Maar dan ook apart dat men het wil bespreken ipv meteen nee te zeggen.
Maar ik ken die dominees niet en volgens mij ook niet GB dominees eerder in de confessionele hoek
Gesloten