Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

De psalmen uit weerklank zijn prachtig. De weerzin komt vooral doordat met de psalmen niet uit het hoofd mee kan zingen. Oplossing; zo snel mogelijk leren op diverse scholen en met 2 generaties heeft niemand het er meer over
Online
DDD
Berichten: 28695
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Een andere oplossing is iedere dag thuis 5 minuten zingen. Ik heb er nooit last van, ik ken twee berijmingen voor een groot deel uit mijn hoofd.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

DDD schreef:Een andere oplossing is iedere dag thuis 5 minuten zingen. Ik heb er nooit last van, ik ken twee berijmingen voor een groot deel uit mijn hoofd.
Heel mooi, hoor je niet vaak. Ik merk in mijn omgeving een (ik zou bijna zeggen) afkeer van de psalmen in het algemeen. Veel jongeren vinden psalmen niks en vinden de traditionele gezangen al helemaal niks. Ik merk dat meer en meer gemeentes (soms) meer gezangen zingen in de eredienst dan psalmen. Ik zie dat bijvoorbeeld in hervormd Amsterdam (Noorderkerk), Barneveld (goede herderkerk) en belijdenisdiensten, Besoyen, Meerkerk, Serooskerke, Huizen (bepaalde wijken/gebouwen) en Hoornaar. Ik melde weleens op het forum dat de psalmen stapsgewijs minder worden gezongen en helaas merk ik dat ook daadwerkelijk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

MePaul schreef:Heel mooi, hoor je niet vaak. Ik merk in mijn omgeving een (ik zou bijna zeggen) afkeer van de psalmen in het algemeen. Veel jongeren vinden psalmen niks en vinden de traditionele gezangen al helemaal niks. Ik merk dat meer en meer gemeentes (soms) meer gezangen zingen in de eredienst dan psalmen. Ik zie dat bijvoorbeeld in hervormd Amsterdam (Noorderkerk), Barneveld (goede herderkerk) en belijdenisdiensten, Besoyen, Meerkerk, Serooskerke, Huizen (bepaalde wijken/gebouwen) en Hoornaar. Ik melde weleens op het forum dat de psalmen stapsgewijs minder worden gezongen en helaas merk ik dat ook daadwerkelijk.
Dat is erg jammer. Het hebben van een afkeer van psalmen (en traditionele gezangen), en het invoeren van opwekkingsliederen (de goeden uitgezonderd) brengt echt een andere geloofsbeleving met zich mee.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Zo erg is dat toch niet dat jongeren dat vinden? Jongeren vinden uit principe al andere dingen leuk dan hun ouders. Dat is onthechting :). Ik vond in mijn tienerjaren psalmen ook suf en ben ze pas later meer gaan waarderen. Dan kan je toch als ouders de psalmen uitleggen en de schoonheid ervan laten zien? Dat vind ik juist zo mooi aan de kinderbijbel van Snoek. In het OT worden veel psalmen genoemd en het ontstaan van bepaalde psalmen besproken. Zo kan je hier al jong op ingaan bij de kinderen.
En verder vind ik het erg prettig om psalmen ( OB, NB en WK), gezangen, JdH, en opwekking tijdens een dienst af te wisselen.
Online
DDD
Berichten: 28695
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik ben vaak met dankdag in de kerk in Hoornaar, maar is dat een GB-gemeente?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Ja, dat is een bondsgemeente.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Delftenaar schreef:Ja, dat is een bondsgemeente.
Wel een hele linkse GB gemeente dan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Eerder in het midden van de bond.

Maar laten we, na de GG, nu niet ook de GB in vakjes opdelen.
Online
DDD
Berichten: 28695
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Nou dat is grappig. Ik had al eens een discussie over Elden. Maar goed. Daar is alleen een morgendienst. En in Hoornaar ook een middagdienst. In Hoornaar heeft men volgens mij altijd uit NBG51 gelezen, dus ik zou eigenlijk zeggen dat dat een klassiek-confessionele gemeente was, maar kennelijk niet.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Germanicus »

DDD schreef:In Hoornaar heeft men volgens mij altijd uit NBG51 gelezen, dus ik zou eigenlijk zeggen dat dat een klassiek-confessionele gemeente was.
Eensch.
Hier beneden is het niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Zijn er wel nog kandidaten binnen de rechterflank van de geref bond ?
prop Rijsdijk/ Visser en verder ?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geytenbeekje schreef:Zijn er wel nog kandidaten binnen de rechterflank van de geref bond ?
prop Rijsdijk/ Visser en verder ?
J.J. van der Meulen, E.C. de Waard, H.A. Neervoort, D.A. Bruggraaf.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

Ora et labora schreef:
emigrant schreef:ik lees de Waarheidsvriend, een prettig blad. Jaren geleden kwam ik veel in bondsgemeenten maar echt thuisvoelen... dat is wat anders. Nadat de HHK eruit is, kan er ineens veel meer en dat vind ik een beetje inconsequent. De bond is eigenlijk niet meer die “tot verbreiding van de zuivere waarheid”. Men wil maar allerlei poespas binnenhalen waar jongeren mee in aanraking komen anders is men bang ze kwijt te raken. Het gaat veel te snel.
Herkenbaar het verwaterd heel rap.
Ja vroeger was alles beter :banghead
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10438
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten