Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Adje »

Klavart schreef:
Orchidee schreef:Zeker!
Ieder jaar een verplicht vrijwillige bijdrage.
Verplicht vrijwillig???
Een (passief) gemeentelid is niet verplicht om een financiële bijdrage te geven aan actie kerkbalans/vrijwillige bijdrage.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Adje schreef:
Klavart schreef:
Orchidee schreef:Zeker!
Ieder jaar een verplicht vrijwillige bijdrage.
Verplicht vrijwillig???
Een (passief) gemeentelid is niet verplicht om een financiële bijdrage te geven aan actie kerkbalans/vrijwillige bijdrage.
Passief bestaat niet meer. Als vinkje in de ledenadministratie, tenminste.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Adje »

Dodo schreef:
Adje schreef:
Klavart schreef:
Orchidee schreef:Zeker!
Ieder jaar een verplicht vrijwillige bijdrage.
Verplicht vrijwillig???
Een (passief) gemeentelid is niet verplicht om een financiële bijdrage te geven aan actie kerkbalans/vrijwillige bijdrage.
Passief bestaat niet meer. Als vinkje in de ledenadministratie, tenminste.
Volgens mij werd het bij ons wel aangegeven. Dat was dan misschien meer voor de eigen administratie.

Is verder ook niet zo belangrijk, je bent in ieder geval niet verplicht om een financiële bijdrage te geven.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

In Duitsland kennen ze nog wel de verplichte kerkbelasting. Daardoor kunnen veel kerken die op zondag weinig bezoekers in de dienst hebben open blijven. Dat is positief: doordeweeks organiseert zo'n gemeente vaak dingen als een vesper oid. In ieder geval blijft de kerk zo aanwezig in de samenleving.

Hier zijn trouwe kerkgangers die toch geen bijdrage aan kerkbalans willen leveren omdat, bijvoorbeeld, van dat geld ook de vrijzinnige wijk gefinancierd wordt. Het resultaat daarvan is dan dat een bondsgemeente geschrapt moet worden....
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Orchidee »

Klavart schreef:
Orchidee schreef:Zeker!
Ieder jaar een verplicht vrijwillige bijdrage.
Verplicht vrijwillig???
Jazeker, verplicht! Vrijwillig wat je geeft en/of kan missen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Delftenaar schreef:In Duitsland kennen ze nog wel de verplichte kerkbelasting. Daardoor kunnen veel kerken die op zondag weinig bezoekers in de dienst hebben open blijven. Dat is positief: doordeweeks organiseert zo'n gemeente vaak dingen als een vesper oid. In ieder geval blijft de kerk zo aanwezig in de samenleving.

Hier zijn trouwe kerkgangers die toch geen bijdrage aan kerkbalans willen leveren omdat, bijvoorbeeld, van dat geld ook de vrijzinnige wijk gefinancierd wordt. Het resultaat daarvan is dan dat een bondsgemeente geschrapt moet worden....
Is dat de hervormde gemeente Delft? Blijft de wijk van dominee Olie en van Oordt niet gescheiden? Zou erg jammer zijn als er een predikantplaats verloren zou gaan.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Arja »

Geytenbeekje schreef:Klinkt wat stom maar buiten de PKN zie ik deze actie niet is het om toch te zorgen dat men blijft geven voor de kerk ondanks teruglopend kerkbezoek ?
Juist door het teruglopend kerkbezoek is het geld niet meer bij elkaar vergaren. Is dat niet juist waarom we Kerkbalans hebben?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Arja schreef:
Geytenbeekje schreef:Klinkt wat stom maar buiten de PKN zie ik deze actie niet is het om toch te zorgen dat men blijft geven voor de kerk ondanks teruglopend kerkbezoek ?
Juist door het teruglopend kerkbezoek is het geld niet meer bij elkaar vergaren. Is dat niet juist waarom we Kerkbalans hebben?
Precies daarom, gemeenten die stabiel giften krijgt van mensen hoeft dit niet.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

MePaul schreef: Is dat de hervormde gemeente Delft? Blijft de wijk van dominee Olie en van Oordt niet gescheiden?
Op dit moment zijn er geen plannen om die wijken samen te voegen.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Adje »

Geytenbeekje schreef:
Arja schreef:
Geytenbeekje schreef:Klinkt wat stom maar buiten de PKN zie ik deze actie niet is het om toch te zorgen dat men blijft geven voor de kerk ondanks teruglopend kerkbezoek ?
Juist door het teruglopend kerkbezoek is het geld niet meer bij elkaar vergaren. Is dat niet juist waarom we Kerkbalans hebben?
Precies daarom, gemeenten die stabiel giften krijgt van mensen hoeft dit niet.
Ik lees via internet dat in verschillende (grote) gemeenten die behoren tot de HHK jaarlijks de actie "Vrijwillige" bijdrage wordt gehouden. Was en is hetzelfde als actie Kerkbalans, het heeft alleen een andere naam. Dit was al in de NHK, is ook in de PKN en HHK. Kent jouw kerkelijke gemeente die actie niet @Geytenbeekje?
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Weerklank doet het goed binnen gemeentes die zich tot de gereformeerde bond behoren. Mijn mening hierover is bekend en mijn verwachting dat weerklank "de standaard" zou worden komt aardig uit. De Wilhelminakerk in Ridderkerk zingt nu ook Weerklank. Al moet ik zeggen dat natuurlijk veel gastdominees geen Wk opgeven, wat logisch is in zo'n rechtse gemeente. Recent ging de Singelkerk in dezelfde plaats ook over tot Weerklank. Daar tegenover staat dat Bleiswijk weer terug is naar de klassieke liturgie met gebruik van de psalmen en "enige gezangen".
Weerklank wordt ongeveer zo makkelijk ingevoerd als de hsv jaren terug. Een verschil is dat hsv door bijna elke predikant wordt gebruikt in een gastgemeente en Weerklank wordt veel vaker niet opgeven in erediensten.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Erskinees »

Zolang onze gezindte niet komt met een begrijpelijke nieuwe of enigszins herziene psalmberijming op basis van 1773, zal het gebruik van gezangen alleen maar toenemen.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ora et labora »

emigrant schreef:ik lees de Waarheidsvriend, een prettig blad. Jaren geleden kwam ik veel in bondsgemeenten maar echt thuisvoelen... dat is wat anders. Nadat de HHK eruit is, kan er ineens veel meer en dat vind ik een beetje inconsequent. De bond is eigenlijk niet meer die “tot verbreiding van de zuivere waarheid”. Men wil maar allerlei poespas binnenhalen waar jongeren mee in aanraking komen anders is men bang ze kwijt te raken. Het gaat veel te snel.
Herkenbaar het verwaterd heel rap.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Zita »

De psalmen in Weerklank vind ik niet heel verkeerd. Al missen ze het vertrouwde natuurlijk wel. Maar ze zijn volgens mij dicht bij de grondtekst, dicht bij 1773, in een traditioneel, maar begrijpelijk taalkleed.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Wat vind je dan wel heel verkeerd in Weerklank? Ik vind het een prima bundel. Het is orthodoxer qua toon dan het nieuwe liedboek.
Gesloten