Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik wil je eventueel wel het telefoonnummer van ds. J.M.D. de Heer of Lean Macleane geven. Ik weet alleen niet of zij jouw bevinding ook ondersteunen.
Die zijn geen lid van Gereformeerde Bond.
Je hoeft niet perse ergens lid van zijn om de zaken goed te doorgronden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Je hoeft niet perse ergens lid van zijn om de zaken goed te doorgronden.
In de Gereformeerde Bond is voldoende kennis aanwezig om dat zelf te beoordelen. Dr. De Heer zal zeker vanuit zijn expertise een nuttige bijdrage kunnen leveren, de andere door jou genoemde persoon niet bepaald.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:
Valcke schreef:Uit een uitgave 'Zingen in de eredienst' van de Gereformeerde Bond uit 2013 (!):

De eredienst vormt het hart van ons gemeente-zijn. Ze is de wondere ontmoeting van een almachtige en heilige God met Zijn klein en schuldig volk. We kunnen ons er elke zondag niet genoeg over verwonderen dat deze ontmoeting mogelijk is. Als nieuwtestamentische gemeente kennen we het geheim hierachter: alleen het volbrachte werk van onze Heere Jezus Christus maakt het mogelijk dat wij in de eredienst voor het aangezicht van onze God kunnen en mogen verschijnen. Daarom mag de eredienst ons wel kostbaar zijn en de inrichting daarvan is niet om het even. Door de eeuwen heen hebben mensen gezocht naar vormen die het ontzag voor Gods majesteit weerspiegelen. Woord Eigenlijk is de liturgie niet anders dan zo’n vorm. De kerk van de Reformatie koos er daarom voor om in de liturgie sterk de nadruk te leggen op Gods Woord, ook wanneer de gemeente spreekt. (...)

Dat is de voornaamste reden dat we in de eredienst psalmen zingen. We zingen die weliswaar niet letterlijk, maar in een berijmde vorm. Voor die vorm is in de tijd van de Reformatie gekozen omdat de meeste mensen niet konden lezen en het dus van hun geheugen moesten hebben bij het zingen. Berijmde verzen zijn gemakkelijker te onthouden dan onberijmde teksten.
Dus vooral een gevoelsmatige overweging. Geen afwijzing op bijbelse gronden.
Het is een overweging gebaseerd op een bepaalde visie op de eredienst, namelijk dat het Woord van God daarbij in alles centraal staat. Dat kun je niet wegzetten als een gevoelsmatige overweging.
Het woord van God kan ook centraal staan als je een gezang zingt. Dat sluit elkaar niet automatisch uit.
De keuze om alléén de Schrift te laten horen in de gemeentezang - zoals vanouds de keuze is geweest in de gereformeerde traditie - sluit het zingen van gezangen wél uit. Je kunt daarmee breken, maar dan doe je het dus wel anders dan bijna 500 jaar gereformeerd.

Maar als dat voor jou geen waarde heeft en met één regeltje kan worden doorgehaald, dan is dat m.i. exemplarisch voor de lichtvaardigheid waarmee met dit soort kwesties wordt omgesprongen.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Dat vindt de GB ja.
Dat weet ik niet. Ik vind in ieder geval van wel.
O okee, dan las ik uit jouw woorden dat de GB zo denkt.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: De Enige Gezangen waren oorspronkelijk vooral bedoeld voor de huisgodsdienst. Vandaar ook bv de bedezangen voor en na het eten en de Morgen- en Avondzang. Ik lees dit zojuist in een recente aflevering van de 'Waarheidsvriend'. Op dit argument valt dus het nodige af te dingen. Sowieso was de gereformeerde opvatting altijd dat in de eredienst alleen Psalmen (of eventueel ook enkele Bijbelse lofzangen) gezongen zouden worden. Het invoeren van het zingen van gezangen in de diensten is dus een forse breuk met het verleden, zeker wanneer je bedenkt dat de GB in het verleden zich altijd tegen het zingen van gezangen in de diensten gekeerd heeft.
Als er geen inhoudelijke bezwaren zijn tegen liederen, kan er mijns inziens ook geen belemmering zijn om ze te zingen. Zeker niet als daarmee wordt voldaan aan een (groeiende) behoefte bij gemeenteleden.
Dat vindt de GB ja.
Waar kun jij dat standpunt van de GB vinden dan?
Zie anw op Ambtenaar
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
DDD schreef:Het is mijn ervaring dat juist in gemeenten waar wel gezangen worden gezongen, er regelmatig meer psalmcoupletten in de dienst langskomen dan in gemeenten waar men perse alleen psalmen zingt.
Dat ligt aan het tempo. Dat gaat meestal 2 keer zo snel.
Dat doet niets af aan het feit dat de waarneming van DDD terecht is. Dus het hellendvlakverhaal dat gezangen de psalmen verdringen, klopt niet.

En verder: zodra je een Bijbeltekst gaat berijmen, is het niet meer de Bijbeltekst. Je kunt het dan wel psalm noemen, maar het is dan wel een berijmde weergave van een Bijbeltekst, waarin de dichter ook zelf dingen toevoegt, al was het maar omwille van het rijm. Als je beweert dat je alleen Schriftwoorden wilt zingen, moet je de onberijmde psalmen gaan zingen, zoals de anglicanen dat doen. Maar goed, die rotonde hebben we hier al talloze malen gelopen.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Precies. En aangezien ik geen zin heb om die rotonde met jou nogmaals te gaan bewandelen... :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

Hendrikus schreef:Als je beweert dat je alleen Schriftwoorden wilt zingen, moet je de onberijmde psalmen gaan zingen, zoals de anglicanen dat doen. Maar goed, die rotonde hebben we hier al talloze malen gelopen.
... en daarom maar gezangen zingen die niet uit de Schrift zijn ...
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Het is mijn ervaring dat juist in gemeenten waar wel gezangen worden gezongen, er regelmatig meer psalmcoupletten in de dienst langskomen dan in gemeenten waar men perse alleen psalmen zingt.
Dat ligt aan het tempo. Dat gaat meestal 2 keer zo snel.
Dat doet niets af aan het feit dat de waarneming van DDD terecht is. Dus het hellendvlakverhaal dat gezangen de psalmen verdringen, klopt niet.

En verder: zodra je een Bijbeltekst gaat berijmen, is het niet meer de Bijbeltekst. Je kunt het dan wel psalm noemen, maar het is dan wel een berijmde weergave van een Bijbeltekst, waarin de dichter ook zelf dingen toevoegt, al was het maar omwille van het rijm. Als je beweert dat je alleen Schriftwoorden wilt zingen, moet je de onberijmde psalmen gaan zingen, zoals de anglicanen dat doen. Maar goed, die rotonde hebben we hier al talloze malen gelopen.
Kijk maar is goed naar de gb in onze hoofdstad.
Daar zijn diensten met meer gezangen dan psalmen. Zie de dienst afgelopen zondag in de ochtend. Alles wat ik meld over liturgie wordt ontkend, maar hier zie je toch echt meer liederen dan psalmen.
Online
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Hoeveel psalmcoupletten? Als het er meer dan zes zijn, is het een onderstreping van mijn stelling.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

DDD schreef:Hoeveel psalmcoupletten? Als het er meer dan zes zijn, is het een onderstreping van mijn stelling.
Hahaha nee 5 coupletten, meer dan 10 coupletten van de gezangen
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Hoeveel psalmcoupletten? Als het er meer dan zes zijn, is het een onderstreping van mijn stelling.
Waarom meer dan zes?

Volgens mij leg jij de nadruk teveel op de liturgie. Dat zag ik in de bespreking van de preken in de Preekluisterkring ook. De eredienst draait in de eerste plaats om Gods Woord zelf. En de Psalmen zijn een antwoord op de prediking. Die hoeven niet perse de helft van de dienst aan tijd in te nemen. Dus ik begrijp je drukte hierover eigenlijk niet helemaal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Hoeveel psalmcoupletten? Als het er meer dan zes zijn, is het een onderstreping van mijn stelling.
6 verzen als gemiddelde is ook wel een beetje aan de lage kant. Je had het niet over het gemiddelde in de GG, maar van alle gemeenten die alleen psalmen zingen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Amstelodamense »

Heel erg graag zing ik de psalmen. Vind de tekst inhoudsvol en de melodie vaak ook mooi. Nog liever zou ik ze ritmisch zingen, maar goed, dat doen we voorlopig nog niet denk ik.

Ik snap echter de totale aversie tegen het zingen van gezangen in de eredienst totaal niet. Natuurlijk moeten ze Bijbels verantwoord zijn, maar dat valt te regelen toch?

Daarnaast, ik vind het met bijv. kerst erg mager dat je alleen kunt putten uit de lofzangen van Maria en Zacharias. Ik mis liturgisch dan echt de kerstgezangen
Laatst gewijzigd door Amstelodamense op 05 nov 2019, 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Nathanaël schreef:
DDD schreef:Hoeveel psalmcoupletten? Als het er meer dan zes zijn, is het een onderstreping van mijn stelling.
6 verzen als gemiddelde is ook wel een beetje aan de lage kant. Je had het niet over het gemiddelde in de GG, maar van alle gemeenten die alleen psalmen zingen.
Er zijn ook gemeenten waar maar 5 coupletten gezogen worden: 1 voor de dienst, 2 tijdens de collectezang, 1 bij de tussenzang en 1 bij de slotzang. De gemeenten die ook nog zingen na de wetslezing of de Geloofsbelijdenis zingen dan automatisch een vers meer. En ik kan je vertellen dat het in de GG vaak gebeurt dat er daadwerkelijk maar zo weinig wordt gezongen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten