Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Online
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Jantje schreef:Ik kan je vertellen dat ik ook de gemeente zou verlaten, als Weerklank hier ingevoerd zou worden. In de praktijk zal dat niet gebeuren, gelukkig.

Ik vind het een fundamentele verandering. Dus ik geloof niet dat het op karakters aankomt. Ik kan de vader van @aggieoudje in elk geval heel goed begrijpen.
Waarom, als dezelfde dominees blijven, verandert er nagenoeg niets
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:
Jantje schreef:Ik kan je vertellen dat ik ook de gemeente zou verlaten, als Weerklank hier ingevoerd zou worden. In de praktijk zal dat niet gebeuren, gelukkig.

Ik vind het een fundamentele verandering. Dus ik geloof niet dat het op karakters aankomt. Ik kan de vader van @aggieoudje in elk geval heel goed begrijpen.
Waarom, als dezelfde dominees blijven, verandert er nagenoeg niets
Was dat maar waar.
Er zijn gemeenten die erg veranderd zijn in de afgelopen 10-15 jaar.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Erskinees »

Als we met de hele gezindte (SV+HSV kerken) eerder de schouders hadden gezet aan een nieuwe of aangepaste psalmberijming was dit allemaal niet nodig geweest. Ik ben fel voorstander van exclusief psalmen in de eredienst, maar kan tegelijkertijd mijn kinderen en de gehele jeugd begrijpen dat men ook wil begrijpen wat men zingt. Dan kom je vanzelf bij gezangen uit.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Jantje schreef:
merel schreef:Als door het niet invoeren van de nieuwe psalm berijming/weerklank veel mensen weggaan, is dat dan minder erg? Gaat het om het individu of om de gemene deler?
Je moet rekening houden met het geheel van de gemeente. De Psalmen zijn al sinds honderden jaren ingesteld. Dus de reden om dan de kerk te verlaten is veel discutabeler. Bovendien zegt Paulus ergens dat je rekening dient te houden met de zwakke gelovige. Dat is hier ook van toepassing.
Dat kan ook de andere kant opwerken ;)
Ik vind het overigens vreemd om degenen die vasthouden aan de aloude gereformeerde opvatting om in de diensten alleen psalmen / Schriftliederen te zingen, te vergelijken met zwakgelovigen.

Voorheen werd de GB juist gekenmerkt door oa het niet zingen van gezangen en het niet meegaan met nieuwe Bijbelvertalingen. De afgelopen jaren hebben echter enorme verschuivingen plaatsgevonden. Ongetwijfeld raakt dat niet alleen de liturgie, maar zitten de oorzaken veel dieper.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:Als we met de hele gezindte (SV+HSV kerken) eerder de schouders hadden gezet aan een nieuwe of aangepaste psalmberijming was dit allemaal niet nodig geweest. Ik ben fel voorstander van exclusief psalmen in de eredienst, maar kan tegelijkertijd mijn kinderen en de gehele jeugd begrijpen dat men ook wil begrijpen wat men zingt. Dan kom je vanzelf bij gezangen uit.
en berijming van Meeuse ?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Erskinees »

Ds. Meeuse heeft zelf altijd aangegeven (wellicht ook onder druk, dat weet ik natuurlijk niet en daar wil ik ook niet over speculeren) dat zijn berijming niet voor de eredienst bedoeld is. Zijn berijming is ook niet altijd 100% perfect, maar komt al wel een eind. Zijn berijming zou een samengestelde werkgroep van verschillende kerkverbanden natuurlijk prima als uitgangspunt of inspiratie kunnen nemen.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

Invoering zingen gezangen heeft mi niets te maken met berijming 1773. Dan zou men immers ook ook voor berijming 1968 kunnen kiezen of de berijming onder de loep kunnen nemen - wat volgens mij ook door de GB aan de Stichting HSV gevraagd is.

Invoering gezangen en andere vernieuwingen zijn symptomen van veel grotere verschuivingen.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Erskinees »

Valcke schreef:Invoering gezangen en andere vernieuwingen zijn slechts symptomen van veel grotere verschuivingen.
Ja en nee. Ik heb best wat contacten binnen de GB en in veel gemeenten klonk van jong-mid volwassenen de vraag naar begrijpelijkere liederen. Ik ben er van overtuigd dat deze roep wat in te perken was geweest wanneer het taalkleed van onze psalmbundel al iets meer aansloot op deze tijd, of evt. het toevoegen van extra melodieën (denk bijv. aan de Engelse Psalter).

Neemt niet weg dat ik het tegelijkertijd ook eens ben met jou. Het invoeren van gezangen in de eredienst heeft ook te maken met veel grotere ontwikkelingen, ook in prediking en leer.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:
Valcke schreef:Invoering gezangen en andere vernieuwingen zijn slechts symptomen van veel grotere verschuivingen.
Ja en nee. Ik heb best wat contacten binnen de GB en in veel gemeenten klonk van jong-mid volwassenen de vraag naar begrijpelijkere liederen. Ik ben er van overtuigd dat deze roep wat in te perken was geweest wanneer het taalkleed van onze psalmbundel al iets meer aansloot op deze tijd, of evt. het toevoegen van extra melodieën (denk bijv. aan de Engelse Psalter).

Neemt niet weg dat ik het tegelijkertijd ook eens ben met jou. Het invoeren van gezangen in de eredienst heeft ook te maken met veel grotere ontwikkelingen, ook in prediking en leer.
Maar waarom in die kerken wel, en in de HHK en rechts daarvan niet ?
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Augustienus »

Waaruit concludeer jij dat die behoefte er in de HHK en de GG niet is?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Augustienus schreef:Waaruit concludeer jij dat die behoefte er in de HHK en de GG niet is?
Nou ja ik hoor niets van dat er HHK-gemeenten zijn die weerklank invoeren, zal onderhand nog wel een keer gaan gebeuren....
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Augustienus »

Dat betekent niet dat er binnen de HHK en GG geen vraag is naar begrijpelijkere psalmen of eventueel gezangen? Overigens zingen we in de kerk al gezangen, de enige gezangen. Dat kan flauw klinken, maar geeft wel aan dat er geen principieel bezwaar is tegen het zingen van gezangen, mits ze dicht bij de Schrift staan.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

Augustienus schreef:Dat betekent niet dat er binnen de HHK en GG geen vraag is naar begrijpelijkere psalmen of eventueel gezangen? Overigens zingen we in de kerk al gezangen, de enige gezangen. Dat kan flauw klinken, maar geeft wel aan dat er geen principieel bezwaar is tegen het zingen van gezangen, mits ze dicht bij de Schrift staan.
De Enige Gezangen waren oorspronkelijk vooral bedoeld voor de huisgodsdienst. Vandaar ook bv de bedezangen voor en na het eten en de Morgen- en Avondzang. Ik lees dit zojuist in een recente aflevering van de 'Waarheidsvriend'. Op dit argument valt dus het nodige af te dingen. Sowieso was de gereformeerde opvatting altijd dat in de eredienst alleen Psalmen (of eventueel ook enkele Bijbelse lofzangen) gezongen zouden worden. Het invoeren van het zingen van gezangen in de diensten is dus een forse breuk met het verleden, zeker wanneer je bedenkt dat de GB in het verleden zich altijd tegen het zingen van gezangen in de diensten gekeerd heeft.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: De Enige Gezangen waren oorspronkelijk vooral bedoeld voor de huisgodsdienst. Vandaar ook bv de bedezangen voor en na het eten en de Morgen- en Avondzang. Ik lees dit zojuist in een recente aflevering van de 'Waarheidsvriend'. Op dit argument valt dus het nodige af te dingen. Sowieso was de gereformeerde opvatting altijd dat in de eredienst alleen Psalmen (of eventueel ook enkele Bijbelse lofzangen) gezongen zouden worden. Het invoeren van het zingen van gezangen in de diensten is dus een forse breuk met het verleden, zeker wanneer je bedenkt dat de GB in het verleden zich altijd tegen het zingen van gezangen in de diensten gekeerd heeft.
Als er geen inhoudelijke bezwaren zijn tegen liederen, kan er mijns inziens ook geen belemmering zijn om ze te zingen. Zeker niet als daarmee wordt voldaan aan een (groeiende) behoefte bij gemeenteleden.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: De Enige Gezangen waren oorspronkelijk vooral bedoeld voor de huisgodsdienst. Vandaar ook bv de bedezangen voor en na het eten en de Morgen- en Avondzang. Ik lees dit zojuist in een recente aflevering van de 'Waarheidsvriend'. Op dit argument valt dus het nodige af te dingen. Sowieso was de gereformeerde opvatting altijd dat in de eredienst alleen Psalmen (of eventueel ook enkele Bijbelse lofzangen) gezongen zouden worden. Het invoeren van het zingen van gezangen in de diensten is dus een forse breuk met het verleden, zeker wanneer je bedenkt dat de GB in het verleden zich altijd tegen het zingen van gezangen in de diensten gekeerd heeft.
Als er geen inhoudelijke bezwaren zijn tegen liederen, kan er mijns inziens ook geen belemmering zijn om ze te zingen. Zeker niet als daarmee wordt voldaan aan een (groeiende) behoefte bij gemeenteleden.
Dat vindt de GB ja.
Gesloten