Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Een rechts-confessioneel
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jun 2002, 16:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Een rechts-confessioneel »

Dodo schreef:
Bourdon16 schreef:
Oké dat gaat bij ons wel anders. De kerkenraad beroept. Ik kan me niet herinneren dat we inspraak hadden maar het is voor ons ook al weer even geleden. Onze dominee staat al weer bijna 8 jaar hier geloof ik. Met verkiezingen voor kerkenraad kan de gemeente zelf namen indienen. De lijst moet wel ondertekend zijn door minimaal 10 handtekeningen van belijdende leden. Die komen op de verkiezingslijst. De kerkenraad stelt geen dubbeltallen op of iets dergelijks
Is het niet zo dat als een persoon door tien losse personen is ingediend, de kerkenraad hem verkiesbaar moet stellen? Of ook kan benoemen, tenzij er nog een kandidaat is? (al dan niet door de kerkenraad er tegenover gezet)
Een lijst waarop tien mensen een handtekening moeten zetten lijkt me onwenselijk. Dan wordt het een soort stemmen ronselen.
Gelukkig geschiedt het beroepingswerk in de PKN ook met orde. Daarvoor hanteert men in deze kerk een zgn. kerkorde. Daar staat in ord. 3-3 lid 5 en 6 het volgende:
5. Ter voorbereiding van de verkiezing en de beroeping van een predikant stelt de kerkenraad een beroepingscommissie in waarin naast leden van de kerkenraad in de regel een aantal andere gemeenteleden zitting heeft. In een gemeente met wijkgemeenten wijst ook de algemene kerkenraad uit zijn midden een lid aan.
6. De gemeente wordt uitgenodigd schriftelijk en ondertekend bij de kerkenraad aanbevelingen in te dienen van personen die naar haar mening voor verkiezing in aanmerking komen.


De tien stemgerechtigde leden zijn van toepassing voor de verkiezing van ouderlingen en diakenen, cf. ord. 3-6, leden 2, 3 en 4. Let wel, er zijn meerdere verkiezingsprocedures gangbaar in de PKN, dit wordt door de kerkenraad vastgelegd in de zgn. plaatselijke regeling en dit wordt middels de zgn. zesjaarlijkse stemming gereguleerd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Ja, je hebt gelijk. Ik had het over kerkenraadsvacatures.
aggieoudje
Berichten: 903
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

---knip--- Privacygevoelige informatie, niet toegestaan
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nasrani »

aggieoudje schreef:---knip--- Privacygevoelige informatie, niet toegestaan
Lastig hoor dat soort omstandigheden. Sterkte!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bezorgd »

aggieoudje schreef:---knip--- Privacygevoelige informatie, niet toegestaan
Ik snap die vernieuwingsdrang ook totaal niet.
Zolang er nog wisselend over gedacht wordt, gewoon NIET invoeren. Dat is de beste weg.

Sterkte in deze situatie, waarin men vernieuwen belangrijker vindt dan een geestelijke omgang met elkaar.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

aggieoudje schreef:---knip--- Privacygevoelige informatie, niet toegestaan
Ach naar, voor beide partijen. Je vader gaat zeker naar Ouderkerk ?
aggieoudje
Berichten: 903
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

---knip--- Privacygevoelige informatie, niet toegestaan
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Orchidee »

He wat akelig @aggieoudje!
Je vader zal vast (weer) niet de enige zijn die vertrekt helaas!
Zo zijn er in Krimpen de afgelopen 30/40 jaar al heel wat scheuringen, ruzies, verwijderingen geweest, dwars door alle familie en vriendenbanden heen
In elk kerkverband hier ter plaatse is dat al gebeurd
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
merel
Berichten: 9844
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
aggieoudje schreef:---knip--- Privacygevoelige informatie, niet toegestaan
Ik snap die vernieuwingsdrang ook totaal niet.
Zolang er nog wisselend over gedacht wordt, gewoon NIET invoeren. Dat is de beste weg.

Sterkte in deze situatie, waarin men vernieuwen belangrijker vindt dan een geestelijke omgang met elkaar.
Ik vind het vervelend voor jou aggieoudje! Sterkte!

Met bezorgd ben ik het niet eens. Als door het niet invoeren van de nieuwe psalm berijming/weerklank veel mensen weggaan, is dat dan minder erg? Gaat het om het individu of om de gemene deler?
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

aggieoudje schreef:---knip--- Privacygevoelige informatie, niet toegestaan
Wat erg dat dit het resultaat is, wat een verdeeldheid. Als ik het vragen mag, waar gaat je vader vanaf december heen?
Ds Muller geeft geen wk op. Daarnaast zijn er best veel gastvoorgangers in Krimpen aan den IJssel die geen wk opgeven. Dominee A.W. van der Plas geeft er minstens wel één op.
Laatst gewijzigd door MePaul op 04 nov 2019, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

aggieoudje schreef:---knip--- Privacygevoelige informatie, niet toegestaan
Dominee J. Prins is nu met emiritaat. Ik hoorde dat het kwam door gezondheidsproblemen, maar weet geen 'details'. In elk geval komen er goede gastdominees in de gemeente Ouderkerk aan den IJssel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

merel schreef:Als door het niet invoeren van de nieuwe psalm berijming/weerklank veel mensen weggaan, is dat dan minder erg? Gaat het om het individu of om de gemene deler?
Je moet rekening houden met het geheel van de gemeente. De Psalmen zijn al sinds honderden jaren ingesteld. Dus de reden om dan de kerk te verlaten is veel discutabeler. Bovendien zegt Paulus ergens dat je rekening dient te houden met de zwakke gelovige. Dat is hier ook van toepassing.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
merel schreef:Als door het niet invoeren van de nieuwe psalm berijming/weerklank veel mensen weggaan, is dat dan minder erg? Gaat het om het individu of om de gemene deler?
Je moet rekening houden met het geheel van de gemeente. De Psalmen zijn al sinds honderden jaren ingesteld. Dus de reden om dan de kerk te verlaten is veel discutabeler. Bovendien zegt Paulus ergens dat je rekening dient te houden met de zwakke gelovige. Dat is hier ook van toepassing.
Binnen het geheel van de gemeente vallen ook die mensen die graag een goed gezang zingen in de dienst. Deze mensen hebben goede redenen om gezangen te willen zingen.
Het is pijnlijk voor Aggieoudje, vanwege de situatie in haar familie, maar ik ga er van uit dat de kerkenraad alles heeft gewogen, en uiteindelijk deze beslissing heeft genomen in het belang van de hele gemeente. Ik denk dat het soms ook een kwestie van karakter is, hoe goed je met veranderingen om kunt gaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Ik kan je vertellen dat ik ook de gemeente zou verlaten, als Weerklank hier ingevoerd zou worden. In de praktijk zal dat niet gebeuren, gelukkig.

Ik vind het een fundamentele verandering. Dus ik geloof niet dat het op karakters aankomt. Ik kan de vader van @aggieoudje in elk geval heel goed begrijpen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
merel
Berichten: 9844
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Jantje schreef:
merel schreef:Als door het niet invoeren van de nieuwe psalm berijming/weerklank veel mensen weggaan, is dat dan minder erg? Gaat het om het individu of om de gemene deler?
Je moet rekening houden met het geheel van de gemeente. De Psalmen zijn al sinds honderden jaren ingesteld. Dus de reden om dan de kerk te verlaten is veel discutabeler. Bovendien zegt Paulus ergens dat je rekening dient te houden met de zwakke gelovige. Dat is hier ook van toepassing.
Dat kan ook de andere kant opwerken ;)
Gesloten