Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

De ene of de andere gemeente zal wel een andere cultuur hebben, waardoor je makkelijker of moeilijker tot een goed gesprek komt. Bij ons gaat dat vrij makkelijk, vaak bij de fiets al.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Terri »

Mara schreef:
DDD schreef:
@Mara: Ik vind dat echt vreemd. Ik voer echt regelmatig gesprekken over iets zinnigs met gemeenteleden, ook over de preek en de toepassing daarvan.
Ik ook, maar niet tijdens dat koffieuurtje. Of jij moet een andere betekenis geven aan iets zinnigs.
Best heftig wat je schrijft. Wij hebben een 'midden' hervormde gemeente en er zullen ongetwijfeld gesprekken over van alles en nog wat gaan, maar zelf heb ik de ervaring dat je ook kan 'sturen' en dan kom je toch echt wel op een gesprek met inhoud. Sterker nog, je verbaast je.
Maar misschien geef ik aan 'zinnig' een andere betekenis? :)
Gemeente zijn is ook meeleven met en aandacht geven aan elkaar.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:
@Mara: Ik vind dat echt vreemd. Ik voer echt regelmatig gesprekken over iets zinnigs met gemeenteleden, ook over de preek en de toepassing daarvan.
Ik ook, maar niet tijdens dat koffieuurtje. Of jij moet een andere betekenis geven aan iets zinnigs.
Best heftig wat je schrijft. Wij hebben een 'midden' hervormde gemeente en er zullen ongetwijfeld gesprekken over van alles en nog wat gaan, maar zelf heb ik de ervaring dat je ook kan 'sturen' en dan kom je toch echt wel op een gesprek met inhoud. Sterker nog, je verbaast je.
Maar misschien geef ik aan 'zinnig' een andere betekenis? :)
Gemeente zijn is ook meeleven met en aandacht geven aan elkaar.
Dus als ik het nut betwijfel van een koffieuurtje, leef ik niet voldoende mee? :bobo
Ik steek elke week menig uur in meeleven, bezoek, telefoongesprek en praktisch werk voor onze gemeente.
Er zijn meer mensen die nooit of vrijwel nooit bij dat koffieuurtje aanwezig zijn.
Of alleen de doopouders feliciteren en daarna weer vertrekken.
Maar ik zou hen niet durven betichten van gebrek aan meeleven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:
@Mara: Ik vind dat echt vreemd. Ik voer echt regelmatig gesprekken over iets zinnigs met gemeenteleden, ook over de preek en de toepassing daarvan.
Ik ook, maar niet tijdens dat koffieuurtje. Of jij moet een andere betekenis geven aan iets zinnigs.
Best heftig wat je schrijft. Wij hebben een 'midden' hervormde gemeente en er zullen ongetwijfeld gesprekken over van alles en nog wat gaan, maar zelf heb ik de ervaring dat je ook kan 'sturen' en dan kom je toch echt wel op een gesprek met inhoud. Sterker nog, je verbaast je.
Maar misschien geef ik aan 'zinnig' een andere betekenis? :)
Gemeente zijn is ook meeleven met en aandacht geven aan elkaar.
Dus als ik het nut betwijfel van een koffieuurtje, leef ik niet voldoende mee? :bobo
Ik steek elke week menig uur in meeleven, bezoek, telefoongesprek en praktisch werk voor onze gemeente.
Er zijn meer mensen die nooit of vrijwel nooit bij dat koffieuurtje aanwezig zijn.
Of alleen de doopouders feliciteren en daarna weer vertrekken.
Maar ik zou hen niet durven betichten van gebrek aan meeleven.
Ik begrijp oprecht niet waarom je je zo aangevallen voelt.
En ik verwijt je al helemaal geen gebrek aan meeleven.
Het waren mijn eigen gedachtespinsels over een koffie-uurtje n.a.v. jouw mening w.b. het gehalte in jullie kerk.
Wel denk ik, ( en ik blijf weer bij mezelf) dat ik lang niet weet waar de gesprekken altijd over gaan en het nog wel eens mee kan vallen w.b. de inhoud.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Amstelodamense »

Terri schreef:Je ziet, leest en hoort het om je heen, overigens, niet alleen op dit forum.
Verharde standpunten, mensen die zonder dat ze de juiste kennis, of omstandigheden bezitten/kennen, van alles roepen, de chaos compleet.
Maar woorden als onzin, kulverhaal en wat dies meer zij, zeggen meer wat over de persoon die ze bezigt dan dat het bijdraagt aan een zinnig gesprek.
Waarom toch deze houding? Waar is de 'zelfkennis'? Snoeihard neersabelen, zonder een spoortje liefde te proeven.
Echt ik snap er niks van. Als je jezelf een beetje hebt leren kennen, ga je toch met elkaar anders om?
Natuurlijk mag je het niet eens zijn met elkaar, maar; C'est le ton qui fait la musique
Waarom doet het me toch zo denken aan de geschiedenis uit de Bijbel, als Jezus met zijn discipelen door het veld loopt en de discipelen aren plukken? En zo meer geschiedenissen.
Amen!
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: RE: Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:
Ronaldus schreef:Waarom specifiek van hun twee? Zondag raadde men mij de nieuwe Smytegelt aan. Maar ik neem je advies ter harte.
Ik noemde er drie (naast Calvijn):
- Ursinus
- Van der Groe
- Erskines, De kennis der zaligheid.

Smijtegelt is wel een goede bevindelijke verklaring. Ik noemde echter de andere verklaringen, omdat deze het meest blijven in het spoor van de Reformatie en onze belijdenis, zeker als je dat afzet tegen de twintigste eeuwse verklaringen die je noemde. Daar zullen velen op dit forum het niet mee eens zijn, maar het is wel mijn diepe persoonlijke overtuiging.
Van wijlen ds G. Boer (Hervormd, Riet) is er ook een verklaring.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Herman »

DDD schreef:Niks geen Riet. Gewoon Bond.
Een onderzoek waard, m.i.

De bond kreeg in de jaren 60 ook allerlei stromingen en Boer behoort overduidelijk bij de rechtse kant. Dus hij heeft veel meer profiel dan 'gewoon Bond'.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: RE: Re: RE: Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Susan »

Geytenbeekje schreef:
Valcke schreef:
Ronaldus schreef:Waarom specifiek van hun twee? Zondag raadde men mij de nieuwe Smytegelt aan. Maar ik neem je advies ter harte.
Ik noemde er drie (naast Calvijn):
- Ursinus
- Van der Groe
- Erskines, De kennis der zaligheid.

Smijtegelt is wel een goede bevindelijke verklaring. Ik noemde echter de andere verklaringen, omdat deze het meest blijven in het spoor van de Reformatie en onze belijdenis, zeker als je dat afzet tegen de twintigste eeuwse verklaringen die je noemde. Daar zullen velen op dit forum het niet mee eens zijn, maar het is wel mijn diepe persoonlijke overtuiging.
Van wijlen ds G. Boer (Hervormd, Riet) is er ook een verklaring.
Van 1951-1969 was ds. Boer lid van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk. De laatste vier jaren van deze periode was hij voorzitter.
DDD
Berichten: 28719
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door DDD »

@Herman:

Het spijt mij oprecht, maar volgens mij is dit echt onzin. Hij was jaren voorzitter van de Bond. Hij was totaal niet te plaatsen in het hokje van de wereldmijdende gekrookterieters. De gemeenten die hij diende, waren ook geen extreme gemeenten. Eemes Buiten en Zoetermeer zijn gematigd Bond.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gijs_Boer

http://www.passievoorhetevangelie.nl/
Bertiel
Berichten: 4614
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Bertiel »

De GB in de jaren zestig zijn absoluut niet te vergelijken met het tijdperk dat GR is ontstaan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28719
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door DDD »

In die tijd waren midden GG en midden GB grotendeels te vergelijken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Herman »

DDD schreef:@Herman: Hij was totaal niet te plaatsen in het hokje van de wereldmijdende gekrookterieters.
Ik stel dat ds. G. Boer een rechtse bonder is.

En ik stel dat het een onderzoek waard is om te kijken naar waar de rechtse Bond overgaat in Gekrookte Riet.
DDD
Berichten: 28719
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door DDD »

Dan heb ik het inderdaad niet goed begrepen.

Dat is inderdaad een interessant onderzoeksonderwerp. Maar ds. G. Boer zat voor zover ik kan beoordelen in de verste verten niet in deze categorie.
Bertiel
Berichten: 4614
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Bertiel »

G. Boer was toen midden bond en zou nu een rechtse bonder zijn geweest.
Ik denk niet dat hij zich ooit GR zou zijn geworden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Kent iemand hervormd Haamstede? Is denk ik niet gb maar het woord wat daar klinkt is voluit Bijbels. De prediking is scherp en Bijbels. Mooi dat er ook gemeentes zijn binnen pkn (buiten de 'bond') waar de preek zo Bijbels is.
Gesloten