Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Op een gegeven moment heb je toch wel alle preken gehad van oudvaders ?
Je hebt 120 preken in een jaar nodig. Alleen al met een paar boeken van Smijtegeld kom je dan al twee jaar door: „Des Christen's enige troost in leven en sterven", 52 Catechismuspredikaties; „Des Christen's heil en cieraat", 45 predikaties; „Keurstoffen", „Een woord op zijn tijd"; „Maandagse Catechisatiën", en niet te vergeten „Het Gekrookte Riet", 145 predikaties over Matth. 12 : 20 „het gekrookte riet zal Hij niet verbreken".
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door CvdW »

HHKtE schreef:
Jantje schreef:
CvdW schreef:leesdiensten in Geldermalsen (OGG) worden goed bezocht.
Ik luister ook graag, maar dat komt omdat er oudvaders gelezen worden.
Beweer jij nu dat je mee kunt luisteren met de OGGiN van Geldermalsen? :oO
Dat lijkt mij onmogelijk..
Ik en lijfelijk aanwezig.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Als dat meer OGGiN-gemeentes dat deden zouden er dan ook meer mensen komen ?
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

Geytenbeekje schreef:Als dat meer OGGiN-gemeentes dat deden zouden er dan ook meer mensen komen ?
Met Veenwouden Scheveningen Sint Maartensdijk Sint Philpsland Oosterland Papendrecht Capelle aan de IJssel kun je meeluisteren.
Er zullen er ook nog wel een paar zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

CvdW schreef:
HHKtE schreef:
Jantje schreef:
CvdW schreef:leesdiensten in Geldermalsen (OGG) worden goed bezocht.
Ik luister ook graag, maar dat komt omdat er oudvaders gelezen worden.
Beweer jij nu dat je mee kunt luisteren met de OGGiN van Geldermalsen? :oO
Dat lijkt mij onmogelijk..
Ik en lijfelijk aanwezig.
O, ik dacht dat je in Zeeland woonde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
CvdW schreef:
Ik ben lijfelijk aanwezig.
O, ik dacht dat je in Zeeland woonde.
Dat is JvW volgens mij ;-)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:
CvdW schreef:
Ik ben lijfelijk aanwezig.
O, ik dacht dat je in Zeeland woonde.
Dat is JvW volgens mij ;-)
Ja, die ook. Dat weet ik.

Maar @CvdW schreef vandaag in een ander draadje dat hij in Zeeland woont en 3 keer naar de kerk kan in zijn gemeente. Dus ik ben even in de war.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Nathanaël schreef:
Jantje schreef:
CvdW schreef:
Ik ben lijfelijk aanwezig.
O, ik dacht dat je in Zeeland woonde.
Dat is JvW volgens mij ;-)
Ja, die ook. Dat weet ik.

Maar @CvdW schreef vandaag in een ander draadje dat hij in Zeeland woont en 3 keer naar de kerk kan in zijn gemeente. Dus ik ben even in de war.
Hij kan ook dinsdags avonds naar geldermalsen gaan
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
Nathanaël schreef:
Jantje schreef:
CvdW schreef:
Ik ben lijfelijk aanwezig.
O, ik dacht dat je in Zeeland woonde.
Dat is JvW volgens mij ;-)
Ja, die ook. Dat weet ik.

Maar @CvdW schreef vandaag in een ander draadje dat hij in Zeeland woont en 3 keer naar de kerk kan in zijn gemeente. Dus ik ben even in de war.
Lees nog een terug.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Ik heb het gedaan. En ik kom wederom tot dezelfde conclusie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Amstelodamense »

merel schreef:Ik vind dat er zwaar overdreven gereageerd wordt op mijn mening. Ik geef alleen aan dat ik het verzuim vd tweede dienst wel kan voorstellen, omdat het zo'n gehaast is. Ook geef ik aan dat ik meestal wel ga. Dus ik snap het probleem niet zo
Ja, dat is wel bijzonder he. Dat is vaker hier aan de orde. Onze gereformeerde gezindte in z'n algemeenheid en dit forum in het bijzonder, kan erg slecht omgaan met diversiteit. Afwijkende vragen/meningen (afwijkend van de mainstream) worden keihard neergesabeld, zonder soms ook eerst maar een verdiepende wedervraag te stellen. Dit is een onplezierig klimaat, wat zorgt voor weinig openheid en volwassen discussie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Onzin.

Ik heb diverse inhoudelijke vragen gesteld aan @merel, en ze heeft op geen van mijn postings inhoudelijk gereageerd. Ik heb tot twee keer toe notabene, Hebreeën 10 aangehaald. Ik zal het nogmaals doen: Hebreeën 10: 24-31: En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken; en laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert. Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden, maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden. Als iemand de wet van Mozes heeft tenietgedaan, die sterft zonder barmhartigheid onder twee of drie getuigen; hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zone Gods vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan? Want wij kennen Hem Die gezegd heeft: Mijne is de wrake, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen. Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.

En, om nog een nieuw argument eraan toe te voegen, de Heidelbergse Catechismus zegt bij het vierde gebod in Zondag 38, vraag en antwoord 103, dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen en den armen christelijke handreiking te doen. Dat zijn genoeg argumenten om minimaal 2 keer per zondag naar de kerk te gaan. En als jij dat niet vindt, dan hoor ik graag een inhoudelijk argument.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Iemand bedelven onder bijbelteksten is iets anders dan een gesprek aangaan en vragen naar het hoe en wat. En dan met een open houding luisteren en het eventueel respectvol oneens zijn.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

@Jantje:

Merel heeft gezegd dat zij twee keer per zondag naar de kerk gaat, maar dat het van haar ook één keer per zondag kan zijn.

Jouw citaten slaan daarom nergens op. Als de gemeente maar één keer per zondag samenkomt, sla je geen enkele onderlinge bijeenkomst over als je een keer per zondag komt. Daarmee doen de twee citaten niet meer ter zake.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Zonnebloem »

Mara schreef:
merel schreef: De terugloop is denk ik niet te stoppen. Ik denk dat kerken zich moeten bezinnen op een andere vorm van dienst en is de huidige vorm, ontstaan na de reformatie, wellicht achterhaald.
Die geluiden hoor ik in onze gemeente ook. De ochtenddienst wordt nog wel goed bezocht, maar in de middagdienst is nauwelijks de helft van de gemeente aanwezig.
Er is hier een evangelische gemeente die een half uur voordat de echte dienst begint, start met het zingen van de liederen.
De dienst duurt bijna 2 uur en daarna is er gezamenlijk koffiedrinken.
Soms een broodmaaltijd.
En dan is de zondag dus voor meer dan de helft om en kan iedereen iets voor zichzelf gaan doen.
En zitten die mensen s'middags op het strand of in het stadion.
Paar uurtjes voor God, de rest voor mezelf.
Zo heeft een godsdienstig mens het natuurlijk wel prima naar de zin. Weinig strijd.
Het klinkt een beetje neerbuigend. Bedoel je het ook zo? Het lijkt mij haast een ideaalbeeld om een dienst te hebben met daarna gezamenlijk koffiedrinken of een broodmaaltijd. Ken je mensen uit die gemeente? Bedoel je met evangelischen mensen uit de PKN? Die term wordt toch niet zo voor ons gebruikt?
Gesloten