Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Dat geldt voor mij ook DDD!


@ Herman Ben benieuwd welke dingen jij trouwens bedoelt die door de week wel kunnen

Tussen beide diensten is het voor altijd haasten, iig geen rustdag gevoel.
Na kerktijd wat drinken met elkaar. Ik blader snel de krant van zaterdag door, daarna " even" een spelletje doen met de kinderen, snel koken, uiterlijk15.30 uur aan tafel, rommel opruimen en hop weer naar de kerk. Na de dienst nog snel wat drinken, kinderen een grote bak fruit met kopje thee en naar bed. Rommel opruimen, vaatwasser leegruimen, tafel dekken voor maandagmorgen en de dag is praktisch voorbij.
Die mij maar een langere ochtenddienst en schrap de avonddienst.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:Ik vind het goed dat een predikant het benoemd. Ik zie bij ons ook vrij weinig gezinnen in de middagdienst. Aan de andere kant kan ik het mij wel voorstellen dat je de middagdienst verzaakt. Het is binnen een gezin al vaak haasten en daar valt de zondag ook in.
Ik kan me daar toch werkelijk niks bij voorstellen. Zondag is toch zeker geen dag om te hoeven haasten. Op tijd opstaan en 's middags weer op tijd zorgen dat je klaar bent. Natuurlijk moeten ze allemaal de laatste 5 minuten voor de spiegel, gelukkig hebben we genoeg spiegels.

Erger vind ik de gedachte om de dienst te verzaken omdat het zo druk of gehaast is, terwijl juist in de kerk zo heerlijk de genade wordt uitgestald. Vooral voor een gezin zou het niet eens de vraag moeten zijn of je de tweede dienst zou willen bezoeken, maar het zou vanzelfsprekend moeten zijn om ongeacht de voorganger onder die rijke boodschap te willen zijn.

Deze gewoonte kan ook selectieve kerkgang bij kinderen en jongelui minder aanleiding geven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik snap het wel. Ik betreur het zeer, maar zeker als je naar jouw idee twee keer een slechte preek te horen krijgt, is het een hele opgave om naar de kerk te gaan, zeker als het mooi weer is en iedereen lekker aan het spelen is.

Los daarvan: ik moet mij op zondag ook regelmatig haasten. Dat is meer omdat ik altijd teveel wil doen.

Maar ik vind het niet erg als je de zondag twee keer moet onderbreken voor een kerkdienst. Dat past ook wel goed bij een dag waarop de Heere in het bijzonder centraal staat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

merel schreef:Ik vind het goed dat een predikant het benoemd. Ik zie bij ons ook vrij weinig gezinnen in de middagdienst. Aan de andere kant kan ik het mij wel voorstellen dat je de middagdienst verzaakt. Het is binnen een gezin al vaak haasten en daar valt de zondag ook in.
Ik ben zeer benieuwd hoe jij in dit verband de volgende Bijbelverzen leest: Hebreeën 10: 24-31: En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken; en laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert. Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden, maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden. Als iemand de wet van Mozes heeft tenietgedaan, die sterft zonder barmhartigheid onder twee of drie getuigen; hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zone Gods vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan? Want wij kennen Hem Die gezegd heeft: Mijne is de wrake, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen. Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

Ik kan me ook niets voorstellen bij het drukte argument. Velen hebben tijd genoeg om uren series op Netflix te kijken, maar 2 maal 1,5 uur voor de dienst aan God is te druk.

Dan denk dat het meer met prioriteiten te maken heeft. Je zult maar honger naar Gods Woord hebben, hoorde ik pas een predikant in een ander verband zeggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

merel schreef:Ik vind het goed dat een predikant het benoemd. Ik zie bij ons ook vrij weinig gezinnen in de middagdienst. Aan de andere kant kan ik het mij wel voorstellen dat je de middagdienst verzaakt. Het is binnen een gezin al vaak haasten en daar valt de zondag ook in.
Wat handig is om te vermelden. Er zijn 2 middagdiensten en 1 avonddienst. Het argument van haasten klopt in de hervormde gemeente Barneveld niet. Tussen de dienst van 11:00 en 19:00 zit genoeg tijd.
Is het uiteindelijk niet de vraag: willen we nog naar de kerk? Willen we de boodschap van zonde en genade nog horen?
Ik ken meerdere gezinnen uit Barneveld die eerst trouw twee diensten kwamen. In de loop van tijd werd dat maar één dienst. Momenteel komen ze alleen nog met kerst.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:Dat geldt voor mij ook DDD!


@ Herman Ben benieuwd welke dingen jij trouwens bedoelt die door de week wel kunnen

Tussen beide diensten is het voor altijd haasten, iig geen rustdag gevoel.
Na kerktijd wat drinken met elkaar. Ik blader snel de krant van zaterdag door, daarna " even" een spelletje doen met de kinderen, snel koken, uiterlijk15.30 uur aan tafel, rommel opruimen en hop weer naar de kerk. Na de dienst nog snel wat drinken, kinderen een grote bak fruit met kopje thee en naar bed. Rommel opruimen, vaatwasser leegruimen, tafel dekken voor maandagmorgen en de dag is praktisch voorbij.
Die mij maar een langere ochtenddienst en schrap de avonddienst.
Ha ha, dan heeft een huisvrouw die niet buitenshuis werkt het maar druk. Want die moet tussendoor nog het huis schoonmaken, boodschappen halen, kinderen naar school brengem en halen nog wat hulp en span diensten tussendoor op de dagen door de weeks. Waar haal je dan nog de tijd vandaan om buitenshuis te werkenAfbeelding

Maar even serieus...
Hoezo haasten voor de tweede dienst? Als jij om 12 uur aan de koffie zit heb je tot minstens half 5 (4,5 uur! )tijd om te eten, te lezen/preek nabetrachten en een spelletje met je kinderen te doen. (Uitgaande dat de diensten om 10 en 17 uur zijn...) overigens heb je dan s avonds ook nog tijd genoeg om te lezen. En het eten hoeft op zondag niet zo heel bewerkelijk te zijn, toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Het is wat mij betreft echt heel eenvoudig: wie in normale gevallen (ziekte, ouderdom, etc. natuurlijk uitgezonderd) een kerkdienst op zondag verzuimt, heeft zich te bekeren van zijn zondige weg.
Het behaagt God door de dwaasheid der prediking zalig te maken. Prediking is de bediening der verzoening. Ofwel: in de kerk, tijdens de kerkdiensten gebeurt het, daar is het de werkplaats van de Heilige Geest.
Wie moedwillig verzuimt, en spelletjes doen of eten koken belangrijker vindt, zit op de verkeerde weg. Ik kan het niet anders zien.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
merel schreef:Dat geldt voor mij ook DDD!


@ Herman Ben benieuwd welke dingen jij trouwens bedoelt die door de week wel kunnen

Tussen beide diensten is het voor altijd haasten, iig geen rustdag gevoel.
Na kerktijd wat drinken met elkaar. Ik blader snel de krant van zaterdag door, daarna " even" een spelletje doen met de kinderen, snel koken, uiterlijk15.30 uur aan tafel, rommel opruimen en hop weer naar de kerk. Na de dienst nog snel wat drinken, kinderen een grote bak fruit met kopje thee en naar bed. Rommel opruimen, vaatwasser leegruimen, tafel dekken voor maandagmorgen en de dag is praktisch voorbij.
Die mij maar een langere ochtenddienst en schrap de avonddienst.
Ha ha, dan heeft een huisvrouw die niet buitenshuis werkt het maar druk. Want die moet tussendoor nog het huis schoonmaken, boodschappen halen, kinderen naar school brengem en halen nog wat hulp en span diensten tussendoor op de dagen door de weeks. Waar haal je dan nog de tijd vandaan om buitenshuis te werkenAfbeelding

Maar even serieus...
Hoezo haasten voor de tweede dienst? Als jij om 12 uur aan de koffie zit heb je tot minstens half 5 (4,5 uur! )tijd om te eten, te lezen/preek nabetrachten en een spelletje met je kinderen te doen. (Uitgaande dat de diensten om 10 en 17 uur zijn...) overigens heb je dan s avonds ook nog tijd genoeg om te lezen. En het eten hoeft op zondag niet zo heel bewerkelijk te zijn, toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Soep eten scheelt al heel veel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Fijn dat jullie dat dat niet zo ervaren! Toch wordt het door veel gezinnen wel zo ervaren.

Nu denk ik dat als het je voorkeur heeft om de dag lezend, rustend en slapend door te brengen dat er genoeg tijd is. En de opmerking dat er wel veel tijd is voor Netflix vind ik eerlijk gezegd nergens op slaan.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Terri »

Ik schrik van de veroordelende toon en woorden. Toen wij de kinderen nog klein hadden en nog meer toen ze pubers waren zag ik soms tegen de zondag op. Vanwege het volle programma.
N.i.v.e.a.
We deden niks bijzonders.
Maar mooi om te lezen dat velen van jullie dit niet herkennen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Met een vol weekprogramma bedoel ik het agendabeheer van meerdere kinderen die naast school ook muziekles volgen en een sportvereniging bezoeken. En mogelijk ook nog een derde wekelijkse verplichting, bijvoorbeeld de clib van de kerk. Of vul maar in.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nasrani »

Voor de morgendienst is het hier ook altijd wel stressen.... ze komen hier moeilijk uit bed.... ;)
Wil er graag als het kan ruim van te voren aanwezig zijn.
De rest van de dag kunnen we wel in alle rust doorbrengen. Zeker als je wat rust en regelmaat wil, de dag verloopt hier heel voorspelbaar...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Dank je Terri!
Herman schreef:Met een vol weekprogramma bedoel ik het agendabeheer van meerdere kinderen die naast school ook muziekles volgen en een sportvereniging bezoeken. En mogelijk ook nog een derde wekelijkse verplichting, bijvoorbeeld de clib van de kerk. Of vul maar in.
Het grote verschil is dat zondag een rustdag is en de overige dagen werkdagen. De rustdag heb ik nodig om de rest vd week te kunnen functioneren. En al met al vind ik het zo weinig " rusten"
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Terri schreef:Ik schrik van de veroordelende toon en woorden. Toen wij de kinderen nog klein hadden en nog meer toen ze pubers waren zag ik soms tegen de zondag op. Vanwege het volle programma.
N.i.v.e.a.
We deden niks bijzonders.
Maar mooi om te lezen dat velen van jullie dit niet herkennen.
Het is natuurlijk ook maar net hoeveel bezoek je hebt op zondag of hoe vaak je zelf op bezoek gaat. Dit alles neemt niet weg dat ik het wel een gespreksonderwerp vind. Andries Knevel schreef onlangs over kerkverlating onder gepensioneerden. Dat is toch een aangrijpend thema. Ik denk dat het er onder andere mee te maken heeft, dat gemeenten en predikanten hun luisteraars te weinig serieus nemen, waardoor er steeds minder herkenning en steeds meer vervreemding ontstaat. Ik denk dat de vervreemding de belangrijkste oorzaak is van kerkverlating. En ik begrijp dat ook, bij sommige preken vraagt een predikant als het ware erom dat mensen vertrekken. Het ergste is nog dat zulke predikanten nog menen in lijn met Jezus te staan, van wie immers ook is gezegd dat zijn toespraak te hard was, niet om aan te horen.
Gesloten