Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:Maar wat is er zo hervormd aan om de HSV te ontraden ? Minder betuttelend dan verbieden maar om ontraden hervormd te noemen gaat mij te ver.
Wanneer we teruggaan naar de echte betekenis van ‘hervormd’ - afgeleid van Hervorming of Reformatie, dan is het streven naar een in alle opzichten getrouwe en zuivere Bijbelvertaling zeker hervormd. En dat streven vormde de aanleiding voor het genoemde besluit, naast de gevoelde behoefte om eenheid te bewaren. Overigens was aan dat besluit van ontrading gekoppeld de wens om te komen tot vervanging van verouderd woordgebruik in de SV. Wat mij betreft een wijs besluit en wel in lijn met de oude hervormde kerk van de 16e en 17e eeuw.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Het woord hervormd zoals door geytenbeekje aangedragen is vooral bedoelt in de zin van rekkelijkheid. In dat verband is de uitvinding van de benaming 'hervormd-gereformeerd' een contradictio-in-terminis. Je kunt namelijk niet principieel gereformeerd denken en tegelijkertijd rekkelijkheid betrachten op allerlei wind-van-leer binnen de kerk.

Een echter hervormde in de traditie van Hoedemaker zal dat overigens als afscheidingsdenken typeren en daar is in 2004 natuurlijk precies een scheiding gevallen tussen de HHK en de PKN. We zitten hier overigens wel in de kerkleer en het gegeven dat je om die reden dus altijd iedereen (het volk) erbij moet betrekken met een grote mate van voorzichtigheid dwalende schapen niet af te stoten.

De term hervormd als rekkelijkheid in het licht van het gebruik van een vertaling wil dus niet anders zeggen als 'niet dwingend voorgeschreven' en dat element van rekkelijkheid kan dus twee kanten uitpakken. Zowel in negatieve zin: 'we ontraden'als in positieve zin 'we bevelen aan'.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Het woord hervormd zoals door geytenbeekje aangedragen is vooral bedoelt in de zin van rekkelijkheid. In dat verband is de uitvinding van de benaming 'hervormd-gereformeerd' een contradictio-in-terminis. Je kunt namelijk niet principieel gereformeerd denken en tegelijkertijd rekkelijkheid betrachten op allerlei wind-van-leer binnen de kerk.

Een echter hervormde in de traditie van Hoedemaker zal dat overigens als afscheidingsdenken typeren en daar is in 2004 natuurlijk precies een scheiding gevallen tussen de HHK en de PKN. We zitten hier overigens wel in de kerkleer en het gegeven dat je om die reden dus altijd iedereen (het volk) erbij moet betrekken met een grote mate van voorzichtigheid dwalende schapen niet af te stoten.

De term hervormd als rekkelijkheid in het licht van het gebruik van een vertaling wil dus niet anders zeggen als 'niet dwingend voorgeschreven' en dat element van rekkelijkheid kan dus twee kanten uitpakken. Zowel in negatieve zin: 'we ontraden'als in positieve zin 'we bevelen aan'.
Je hebt precies goed wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef: Toch lijkt het wel dat je straks een buitenbeentje bent als je nog een klassieke liturgie hanteert met alleen psalmen. Zelfs in de Gereformeerde Bond. Wellicht alleen de kring rond het Hervormd Jeugdwerk niet
Jammer.. in 2004 werd er nog zo hoog van de toren geblazen dat er niets zou veranderen.
De inhoud van de preek toch niet ?
Juist de HHK is in de prediking veranderd.
Vergelijk een preek van hervormd Stellendam en hervormd Huizen uit 2000 met een preek van 2019, bijvoorbeeld. Een aardig verschil.
Echter, in veel gevallen is de preek in pkn kring globaal gezien hetzelfde gebleven.
Overigens is de hhk ook heel anders inderdaad dan de nhk.
Nu spreek jij jezelf tegen. Overal zeg je dat het gebruik van andere liederen de opmaat is van een andere prediking. ( In welk opzicht deze anders wordt, noem je niet). Hier ontken je dat en is de HHK veranderd in prediking en de PKN juist niet. Terwijl toch de HHK vast heeft gehouden aan psalmen en de SV.

Ik ben iig erg blij met de beamer in de kerk en de verschillende liederen. Afgelopen zondag nog psalmen ( 2x ob, 1x nb), 2 gezangen en 1x kinderlied.
Niet IEDERE hhk houd vast aan psalmen en sv.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Merel jij zegt dit:
"Nu spreek jij jezelf tegen. Overal zeg je dat het gebruik van andere liederen de opmaat is van een andere prediking. ( In welk opzicht deze anders wordt, noem je niet). Hier ontken je dat en is de HHK veranderd in prediking en de PKN juist niet. Terwijl toch de HHK vast heeft gehouden aan psalmen en de SV.

Ik ben iig erg blij met de beamer in de kerk en de verschillende liederen. Afgelopen zondag nog psalmen ( 2x ob, 1x nb), 2 gezangen en 1x kinderlied."

Eerst zei ik dat bijvoorbeeld Stellendam en Huizen qua prediking zijn veranderd.
Echter veel is naar mijn inzien qua prediking niet veranderd in de pkn, maar het neemt wel toe. Een preek wordt soms maar een algemeen, sociale praat i.p.v. een oproep tot geloof en bekering.
In de hhk is de preek meer de kant van het gekrookte riet opgegaan.
Natuurlijk is dat globaal wat ik vind en zijn er genoeg uitzonderingen (zowel in pkn als hhk).
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Augustienus »

MePaul schreef:Merel jij zegt dit:
"Nu spreek jij jezelf tegen. Overal zeg je dat het gebruik van andere liederen de opmaat is van een andere prediking. ( In welk opzicht deze anders wordt, noem je niet). Hier ontken je dat en is de HHK veranderd in prediking en de PKN juist niet. Terwijl toch de HHK vast heeft gehouden aan psalmen en de SV.

Ik ben iig erg blij met de beamer in de kerk en de verschillende liederen. Afgelopen zondag nog psalmen ( 2x ob, 1x nb), 2 gezangen en 1x kinderlied."

Eerst zei ik dat bijvoorbeeld Stellendam en Huizen qua prediking zijn veranderd.
Echter veel is naar mijn inzien qua prediking niet veranderd in de pkn, maar het neemt wel toe. Een preek wordt soms maar een algemeen, sociale praat i.p.v. een oproep tot geloof en bekering.
In de hhk is de preek meer de kant van het gekrookte riet opgegaan.
Natuurlijk is dat globaal wat ik vind en zijn er genoeg uitzonderingen (zowel in pkn als hhk).
Een algemeen sociaal praatjein plaats van de levende bediening van het woord. Tjonge, dat is nogal een beschuldiging. Kun je dat ook hard maken?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HersteldHervormd »

Nu spreek jij jezelf tegen. Overal zeg je dat het gebruik van andere liederen de opmaat is van een andere prediking. ( In welk opzicht deze anders wordt, noem je niet). Hier ontken je dat en is de HHK veranderd in prediking en de PKN juist niet. Terwijl toch de HHK vast heeft gehouden aan psalmen en de SV.

Ik ben iig erg blij met de beamer in de kerk en de verschillende liederen. Afgelopen zondag nog psalmen ( 2x ob, 1x nb), 2 gezangen en 1x kinderlied.[/quote]

Niet IEDERE hhk houd vast aan psalmen en sv.[/quote]

zo goed als wel hoor
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Augustienus schreef:
MePaul schreef:Merel jij zegt dit:
"Nu spreek jij jezelf tegen. Overal zeg je dat het gebruik van andere liederen de opmaat is van een andere prediking. ( In welk opzicht deze anders wordt, noem je niet). Hier ontken je dat en is de HHK veranderd in prediking en de PKN juist niet. Terwijl toch de HHK vast heeft gehouden aan psalmen en de SV.

Ik ben iig erg blij met de beamer in de kerk en de verschillende liederen. Afgelopen zondag nog psalmen ( 2x ob, 1x nb), 2 gezangen en 1x kinderlied."

Eerst zei ik dat bijvoorbeeld Stellendam en Huizen qua prediking zijn veranderd.
Echter veel is naar mijn inzien qua prediking niet veranderd in de pkn, maar het neemt wel toe. Een preek wordt soms maar een algemeen, sociale praat i.p.v. een oproep tot geloof en bekering.
In de hhk is de preek meer de kant van het gekrookte riet opgegaan.
Natuurlijk is dat globaal wat ik vind en zijn er genoeg uitzonderingen (zowel in pkn als hhk).
Een algemeen sociaal praatjein plaats van de levende bediening van het woord. Tjonge, dat is nogal een beschuldiging. Kun je dat ook hard maken?
Jazeker. Kinderdienst olv van een wijkpredikant op dankdag in oude kerk Barneveld.
Samenvatting: Jezus houdt van jou.
Nergens iets over zonde en genade.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Orchidee »

MePaul schreef: In de hhk is de preek meer de kant van het gekrookte riet opgegaan.
"Gekrookte riet" is géén richting, dat was een kerkelijk blaadje, maat goed dat weet je vast wel!Afbeelding
Er is ook in de hhk een 3 deling, net zoals bij de cgk en de gergem.
Dus hhk is zeker géén "gekrookte riet" kerk.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Augustienus schreef:
MePaul schreef:Merel jij zegt dit:
"Nu spreek jij jezelf tegen. Overal zeg je dat het gebruik van andere liederen de opmaat is van een andere prediking. ( In welk opzicht deze anders wordt, noem je niet). Hier ontken je dat en is de HHK veranderd in prediking en de PKN juist niet. Terwijl toch de HHK vast heeft gehouden aan psalmen en de SV.

Ik ben iig erg blij met de beamer in de kerk en de verschillende liederen. Afgelopen zondag nog psalmen ( 2x ob, 1x nb), 2 gezangen en 1x kinderlied."

Eerst zei ik dat bijvoorbeeld Stellendam en Huizen qua prediking zijn veranderd.
Echter veel is naar mijn inzien qua prediking niet veranderd in de pkn, maar het neemt wel toe. Een preek wordt soms maar een algemeen, sociale praat i.p.v. een oproep tot geloof en bekering.
In de hhk is de preek meer de kant van het gekrookte riet opgegaan.
Natuurlijk is dat globaal wat ik vind en zijn er genoeg uitzonderingen (zowel in pkn als hhk).
Een algemeen sociaal praatjein plaats van de levende bediening van het woord. Tjonge, dat is nogal een beschuldiging. Kun je dat ook hard maken?
IK geloof graag dat sociale praat er is in de hervormde PKN.
Meer in het Noorden des lands dan op de Veluwe, Betuwe.
Ook geref. kerken en evang-luthersen hebben daar mee te maken,
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:Nu spreek jij jezelf tegen. Overal zeg je dat het gebruik van andere liederen de opmaat is van een andere prediking. ( In welk opzicht deze anders wordt, noem je niet). Hier ontken je dat en is de HHK veranderd in prediking en de PKN juist niet. Terwijl toch de HHK vast heeft gehouden aan psalmen en de SV.

Ik ben iig erg blij met de beamer in de kerk en de verschillende liederen. Afgelopen zondag nog psalmen ( 2x ob, 1x nb), 2 gezangen en 1x kinderlied.
Niet IEDERE hhk houd vast aan psalmen en sv.[/quote]

zo goed als wel hoor[/quote]
Alleen Katwijk Benjamin niet, gezangen
En Soest, Apeldoorn en Benjamin HSV
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Nu spreek jij jezelf tegen. Overal zeg je dat het gebruik van andere liederen de opmaat is van een andere prediking. ( In welk opzicht deze anders wordt, noem je niet). Hier ontken je dat en is de HHK veranderd in prediking en de PKN juist niet. Terwijl toch de HHK vast heeft gehouden aan psalmen en de SV.

Ik ben iig erg blij met de beamer in de kerk en de verschillende liederen. Afgelopen zondag nog psalmen ( 2x ob, 1x nb), 2 gezangen en 1x kinderlied.
Niet IEDERE hhk houd vast aan psalmen en sv.
zo goed als wel hoor[/quote]
Alleen Katwijk Benjamin niet, gezangen
En Soest, Apeldoorn en Benjamin HSV[/quote]

Een aantal jaren terug was ik in HHK Apeldoorn, was gewoon SV hoor, maar misschien is het veranderd
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Nu spreek jij jezelf tegen. Overal zeg je dat het gebruik van andere liederen de opmaat is van een andere prediking. ( In welk opzicht deze anders wordt, noem je niet). Hier ontken je dat en is de HHK veranderd in prediking en de PKN juist niet. Terwijl toch de HHK vast heeft gehouden aan psalmen en de SV.

Ik ben iig erg blij met de beamer in de kerk en de verschillende liederen. Afgelopen zondag nog psalmen ( 2x ob, 1x nb), 2 gezangen en 1x kinderlied.
Niet IEDERE hhk houd vast aan psalmen en sv.
zo goed als wel hoor
Alleen Katwijk Benjamin niet, gezangen
En Soest, Apeldoorn en Benjamin HSV[/quote]

Een aantal jaren terug was ik in HHK Apeldoorn, was gewoon SV hoor, maar misschien is het veranderd[/quote]
Hhk Apeldoorn nu wel hsv.
Hhk Rotterdam óók hsv net als Abbenbroek.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door FlyingEagle »

Quote eens goed mensen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:Quote eens goed mensen!
Ik wil dat ook onder de aandacht brengen. Want het is verschrikkelijk ergerlijk. Zo moeilijk moet dat quoten toch niet zijn!!! :OO
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten