Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Orchidee »

Wat raar!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Klavart »

Geytenbeekje schreef:Juist de HHK is in de prediking veranderd.
Wat is er dan precies in de prediking veranderd?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Klavart schreef:
Geytenbeekje schreef:Juist de HHK is in de prediking veranderd.
Wat is er dan precies in de prediking veranderd?
Je merkt in sommige kerken de afscheidings geurtjes sommige kerkenleden mochten dit niet meer en dat niet meer ik kan dat niet hervormd noemen en dat allemaal kan uitwerking hebben in de preek. In de NHK mocht men de NBV gebruiken nu ontraad de HHK de HSV gebruik tenminste dat deden ze in ieder geval voor een tijd terug. Beetje betuttelend vind je niet ?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Klavart »

Geytenbeekje schreef:
Klavart schreef:
Geytenbeekje schreef:Juist de HHK is in de prediking veranderd.
Wat is er dan precies in de prediking veranderd?
Je merkt in sommige kerken de afscheidings geurtjes sommige kerkenleden mochten dit niet meer en dat niet meer ik kan dat niet hervormd noemen en dat allemaal kan uitwerking hebben in de preek. In de NHK mocht men de NBV gebruiken nu ontraad de HHK de HSV gebruik tenminste dat deden ze in ieder geval voor een tijd terug. Beetje betuttelend vind je niet ?
Nee, dat vind ik niet. Maar wat je schrijft heeft toch weinig met een verandering van de prediking te maken?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Klopt. En dan moet je ook nog bedenken dat het gereformeerde volksdeel altijd alle vertalingen buiten de SV heeft afgewezen.

De NHK was een heel ander soort kerk. Daar mog je ook vrijzinnig zijn, dus het vrije gebruik van een vertaling in het verleden is absoluut geen identity marker voor de HHK.
Bertiel
Berichten: 4594
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bertiel »

1 van de voorstanders van de HSV (Dr. R. van Kooten), stuurde na dit besluit een ingezonden stuk naar het RD, dat juist het "ontraden" een puur hervormde oplossing was. Geen gewetensdwang maar vrijheid aan de locale gemeente.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:
MePaul schreef:@ejvl terug naar het oude is vaak niet de reden. Ondanks dat het wel klopt, ritmisch zingen was de norm. Ritmisch zingen wordt door bijna iedereen gezien als moderner, en dat is ook waar. Waarom dan? Vaak gaat het hand in hand. Voorbeeld? Over het algemeen wordt weerklank veel gehanteerd in gemeentes die al lang over zijn gegaan naar ritmisch. Ritmisch in veel gemeentes (niet overal!) Is het begin naar een andere liturgie (denk aan gezangen en andersoortige begeleiding).
Ik ken een gemeente die gezangen in de eredienst wilde. Dat kwam er niet door. Toen kwam de wens naar ritmisch zingen, als tussenstap naar 'op Toonhoogte', 'uit aller mond' en 'Hemelhoog'.
Ritmisch zingen leidt niet altijd naar Weerklank. Weerklank zingende gemeentes binnen de pkn zingen wel altijd ritmisch.
Toch lijkt het wel dat je straks een buitenbeentje bent als je nog een klassieke liturgie hanteert met alleen psalmen. Zelfs in de Gereformeerde Bond. Wellicht alleen de kring rond het Hervormd Jeugdwerk niet
Jammer.. in 2004 werd er nog zo hoog van de toren geblazen dat er niets zou veranderen.
De inhoud van de preek toch niet ?
Juist de HHK is in de prediking veranderd.
Vergelijk een preek van hervormd Stellendam en hervormd Huizen uit 2000 met een preek van 2019, bijvoorbeeld. Een aardig verschil.
Echter, in veel gevallen is de preek in pkn kring globaal gezien hetzelfde gebleven.
Overigens is de hhk ook heel anders inderdaad dan de nhk.
Nu spreek jij jezelf tegen. Overal zeg je dat het gebruik van andere liederen de opmaat is van een andere prediking. ( In welk opzicht deze anders wordt, noem je niet). Hier ontken je dat en is de HHK veranderd in prediking en de PKN juist niet. Terwijl toch de HHK vast heeft gehouden aan psalmen en de SV.

Ik ben iig erg blij met de beamer in de kerk en de verschillende liederen. Afgelopen zondag nog psalmen ( 2x ob, 1x nb), 2 gezangen en 1x kinderlied.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:1 van de voorstanders van de HSV (Dr. R. van Kooten), stuurde na dit besluit een ingezonden stuk naar het RD, dat juist het "ontraden" een puur hervormde oplossing was. Geen gewetensdwang maar vrijheid aan de locale gemeente.
Het ontraden was natuurlijk wel ergens op gebaseerd; dat moet niet vergeten worden. Wel jammer dat er bij mijn weten nooit een inhoudelijke rapportage gekomen is van de commissie die zich hiermee bezighield.
Bertiel
Berichten: 4594
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bertiel »

Valcke schreef:
Bertiel schreef:1 van de voorstanders van de HSV (Dr. R. van Kooten), stuurde na dit besluit een ingezonden stuk naar het RD, dat juist het "ontraden" een puur hervormde oplossing was. Geen gewetensdwang maar vrijheid aan de locale gemeente.
Het ontraden was natuurlijk wel ergens op gebaseerd; dat moet niet vergeten worden. Wel jammer dat er bij mijn weten nooit een inhoudelijke rapportage gekomen is van de commissie die zich hiermee bezighield.
Klopt, had ook graag gelezen hoe en wat.
Dr. de Vries heeft later wel geschreven dat hij, desondanks, toch liever had dat mensen uit de HSV na de maaltijd lazen dan enkel een kinderbijbel.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

En waarom?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

merel schreef:En waarom?
Waarom wat?
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Waarom had de betreffende ds liever dat mensen/ gezinnen uit de HSV lazen dan uit een kinderbijbel?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

merel schreef:Waarom had de betreffende ds liever dat mensen/ gezinnen uit de HSV lazen dan uit een kinderbijbel?
Dat lijkt mij een open deur; de HSV is een Bijbel en ds De Vries staat tegenover de HSV niet uitgesproken afwijzend zoals anderen. Het desbetreffende artikel van ds De Vries is gemakkelijk terug te vinden, onder meer op zijn eigen website.

NB het ging hier over mensen die alléén uit een kinderbijbel lazen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 28 aug 2019, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:
Valcke schreef:
Bertiel schreef:1 van de voorstanders van de HSV (Dr. R. van Kooten), stuurde na dit besluit een ingezonden stuk naar het RD, dat juist het "ontraden" een puur hervormde oplossing was. Geen gewetensdwang maar vrijheid aan de locale gemeente.
Het ontraden was natuurlijk wel ergens op gebaseerd; dat moet niet vergeten worden. Wel jammer dat er bij mijn weten nooit een inhoudelijke rapportage gekomen is van de commissie die zich hiermee bezighield.
Klopt, had ook graag gelezen hoe en wat.
Dr. de Vries heeft later wel geschreven dat hij, desondanks, toch liever had dat mensen uit de HSV na de maaltijd lazen dan enkel een kinderbijbel.
Ik vind dat Dr. de Vries zelfs nog iets verder gaat:
https://www.rd.nl/opinie/bijbelvertalin ... -1.1495164

Ik sta overigens helemaal achter dit artikel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Maar wat is er zo hervormd aan om de HSV te ontraden ? Minder betuttelend dan verbieden maar om ontraden hervormd te noemen gaat mij te ver.
Gesloten