Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat vind ik wel erg onaangepast van de gasten. Kan de kerkenraad dat niet in de nieuwsbrief of op een andere manier aan de orde stellen? Ik vind het tamelijk brutaal om als gasten niet met de gemeente mee te zingen.
Ach man, je weet zelf dat het half de Biblebelt betreft (in dit geval voornamelijk @DIA's dorpsgenoten, denk ik, aangezien de Veluwe nog geen vakantie heeft). Die passen zich niet aan aan een tempo wat tot (Ik schat) de top-10 van snelst zingende GG's behoort.

En, er waren ook vakantiegangers uit Groningen ofzo. Want het is wel heel opmerkelijk als je het vervolgens ook nog presteert om bij een hoog tempo vooruit te gaan zingen, zoals iemand anders deed.
Laatst gewijzigd door Jantje op 18 jul 2019, 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Dat valt best mee. Laten we zeggen de top 40. :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat valt best mee. Laten we zeggen de top 40. :D
O, gelukkig maar. Het gaat al snel genoeg. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Zijn er nog gereformeerde bond kerken die hele noten zingen?
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Germanicus »

merel schreef:Zijn er nog gereformeerde bond kerken die hele noten zingen?
Ja hoor. Al neemt hun aantal af.
Hier beneden is het niet.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:]Ach man, je weet zelf dat het half de Biblebelt betreft (in dit geval voornamelijk @DIA's dorpsgenoten, denk ik, aangezien de Veluwe nog geen vakantie heeft). Die passen zich niet aan aan een tempo wat tot (Ik schat) de top-10 van snelst zingende GG's behoort.
Ook de snelste der slakken is niet bepaald een sprinter.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

merel schreef:Zijn er nog gereformeerde bond kerken die hele noten zingen?

Oa Urk Doornspijk Elspeet Harskamp Wekerom Veen Wijk Nieuw Lekkerland Tholen Arnemuiden Genemuiden Nieuwer ter aa Kockengen nieuwe tonge herkingen Ouddorp Stolwijk Oldebroek Uddel Hoevelaken Montfoort Katwijk aan zee sint anthoniepolder Scherpenisse sirjansland zuilichem zwaarder driesum wouterswoude werkendam Veenendaal (vredeskerk) haastrecht (evang)
Lijst niet compleet...
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

HHKtE schreef:
merel schreef:Zijn er nog gereformeerde bond kerken die hele noten zingen?

Oa Urk Doornspijk Elspeet Harskamp Wekerom Veen Wijk Nieuw Lekkerland Tholen Arnemuiden Genemuiden Nieuwer ter aa Kockengen nieuwe tonge herkingen Ouddorp Stolwijk Oldebroek Uddel Hoevelaken Montfoort Katwijk aan zee sint anthoniepolder Scherpenisse sirjansland zuilichem waarder driesum wouterswoude werkendam Veenendaal (vredeskerk) haastrecht (evang)
Lijst niet compleet...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

HHKtE schreef:
merel schreef:Zijn er nog gereformeerde bond kerken die hele noten zingen?

Oa Urk Doornspijk Elspeet Harskamp Wekerom Veen Wijk Nieuw Lekkerland Tholen Arnemuiden Genemuiden Nieuwer ter aa Kockengen nieuwe tonge herkingen Ouddorp Stolwijk Oldebroek Uddel Hoevelaken Montfoort Katwijk aan zee sint anthoniepolder Scherpenisse sirjansland zuilichem zwaarder driesum wouterswoude werkendam Veenendaal (vredeskerk) haastrecht (evang)
Lijst niet compleet...
:D
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

Dodo schreef:
HHKtE schreef:
merel schreef:Zijn er nog gereformeerde bond kerken die hele noten zingen?

Oa Urk Doornspijk Elspeet Harskamp Wekerom Veen Wijk Nieuw Lekkerland Tholen Arnemuiden Genemuiden Nieuwer ter aa Kockengen nieuwe tonge herkingen Ouddorp Stolwijk Oldebroek Uddel Hoevelaken Montfoort Katwijk aan zee sint anthoniepolder Scherpenisse sirjansland zuilichem zwaarder driesum wouterswoude werkendam Veenendaal (vredeskerk) haastrecht (evang)
Lijst niet compleet...
:D
Oene Wezep Epe Oud Alblas Lage vuursche
Bleskensgraaf boven hardinxveld hardinxveld giessendam (nieuwe kerk) Zetten Kesteren Valburg sint philpsland stavenisse
Koborg
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2019, 14:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Koborg »

HHKtE schreef:
Dodo schreef:
HHKtE schreef:
merel schreef:Zijn er nog gereformeerde bond kerken die hele noten zingen?

Oa Urk Doornspijk Elspeet Harskamp Wekerom Veen Wijk Nieuw Lekkerland Tholen Arnemuiden Genemuiden Nieuwer ter aa Kockengen nieuwe tonge herkingen Ouddorp Stolwijk Oldebroek Uddel Hoevelaken Montfoort Katwijk aan zee sint anthoniepolder Scherpenisse sirjansland zuilichem zwaarder driesum wouterswoude werkendam Veenendaal (vredeskerk) haastrecht (evang)
Lijst niet compleet...
:D
Oene Wezep Epe Oud Alblas Lage vuursche
Bleskensgraaf boven hardinxveld hardinxveld giessendam (nieuwe kerk) Zetten Kesteren Valburg sint philpsland stavenisse
Groenekan, Achterberg, Dordrecht, Emst, Epe, Est, Gameren, Goudswaard, Hedel, Lekkerkerk, Lienden, Nijkerk (Grote kerk), Ooltgensplaat, Oosterwolde, Oud-Beijerland, Ouderkerk aan den IJssel, Papendrecht (Grote kerk), 's Grevelduin Vrijhoeve Capelle, Sint Antoniepolder, Tiendeveen, Tholen, Tricht, Uddel, Valburg, Vriezenveen, Wekerom, Yerseke, Zutphen....
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Dat hangt ook een beetje van de eigenzinnigheid van de gemeente af.

Ik denk dat het ook erg ligt aan de reden waarom je iets langzamer of iets sneller speelt. Het is mijn ervaring dat langzamer en sneller vanwege de tekst wel wordt opgepikt, zolang het allemaal in de buurt van het gemiddelde blijft. Maar iemand die structureel beduidend langzamer of sneller speelt, krijgt -zeker bij niet-ritmische gemeentezang in een grote gemeente- wel een probleem. Want dan gaat de gemeente toch massaal vooruit of achteraan zingen. Wat sommige mensen dan weer proberen te beïnvloeden door bepaalde komma's te stoppen met spelen. Dat lijkt op zich wel een effectieve manier maar helpt maar tijdelijk.
Toch kan het in de zelfde gemeente per zondag verschillen. Afgelopen zondagmorgen kreeg ik geen gang in gemeentezang. Het scheelt ook welke psalmen er gezongen worden. Psalmen als ps. 40, psalm 6, ps 33 (in iets mindere mate) hebben de neiging langzaam gezongen te worden bij de inzet.

Er zijn diensten waar het zingen (en spelen) van zelf gaat, soms is het rekken.

In onze vacante gemeente zijn er regelmatig predikanten die ‘vreemd volk’ trekken, dan is het soms echt lastig om ons eigen, wat vlottere tempo aan te houden, zonder dat het vervelend vooruitspelen wordt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:]Ach man, je weet zelf dat het half de Biblebelt betreft (in dit geval voornamelijk @DIA's dorpsgenoten, denk ik, aangezien de Veluwe nog geen vakantie heeft). Die passen zich niet aan aan een tempo wat tot (Ik schat) de top-10 van snelst zingende GG's behoort.
Ook de snelste der slakken is niet bepaald een sprinter.
Wij zingen vrij snel, zeker voor een GG.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:In onze vacante gemeente zijn er regelmatig predikanten die ‘vreemd volk’ trekken, dan is het soms echt lastig om ons eigen, wat vlottere tempo aan te houden, zonder dat het vervelend vooruitspelen wordt.
Precies. En als je dan kerkt in een GG, waar snel gezongen wordt, en waar zomers 30% meer kerkgangers zijn, die allen uit het centrum van de Biblebelt komen, gaat het zingen toch echt automatisch langzamer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bezorgd »

Ik weet van een organist die juist wat ging jagen om uiteindelijk toch op het gewone tempo te komen.
Maar inderdaad het niet aanpassen aan de tempo die een gemeente gewoon is, en waar je te gast bent, is absoluut niet netjes.
Helaas zijn er ook gastpredikanten die deze gewoonte hebben. Soms overduidelijk zo dat de hele gemeente ziet wat hij het fijnste tempo vindt.
Gesloten