Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:
Delftenaar schreef:Hangt dat niet gewoon van de voorkeur van de organist af?
Nee, als organist bepaal je niet zomaar het tempo van een gemeente. Je kunt wel vanachter de klavieren je mening over het tempo geven ;)
Deels wel. Een collega organist speelt beduidend langzamer dan de rest, toch gaat dat altijd goed en wordt het tempo van de organist gevolgd, bij ons in elk geval.
Bij een volle kerk?
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Dat hangt ook een beetje van de eigenzinnigheid van de gemeente af.

Ik denk dat het ook erg ligt aan de reden waarom je iets langzamer of iets sneller speelt. Het is mijn ervaring dat langzamer en sneller vanwege de tekst wel wordt opgepikt, zolang het allemaal in de buurt van het gemiddelde blijft. Maar iemand die structureel beduidend langzamer of sneller speelt, krijgt -zeker bij niet-ritmische gemeentezang in een grote gemeente- wel een probleem. Want dan gaat de gemeente toch massaal vooruit of achteraan zingen. Wat sommige mensen dan weer proberen te beïnvloeden door bepaalde komma's te stoppen met spelen. Dat lijkt op zich wel een effectieve manier maar helpt maar tijdelijk.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

In de hersteld hervormde gemeente Barneveld stond er eens iets over "in cadans zingen" in de kerkbode. Er stond in dat er een groep mensen is die beduidend sneller zingt dan het reguliere tempo. Overigens herken ik dat wel, nadeel is dat het vreemd klinkt, omdat de één al klaar is terwijl de ander nog aan het zingen is. Het is gelukkig maar tempo en ook zeker geen (groot) probleem.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

MePaul schreef:In de hersteld hervormde gemeente Barneveld stond er eens iets over "in cadans zingen" in de kerkbode. Er stond in dat er een groep mensen is die beduidend sneller zingt dan het reguliere tempo. Overigens herken ik dat wel, nadeel is dat de vreemd klinkt, omdat de één al klaar is terwijl de ander nog aan het zingen is. Het is gelukkig maar tempo en ook zeker geen (groot) probleem.
Hahaha... het wordt vaak sneller zingen genoemd, maar in werkelijkheid is het gewoon vóór zingen. Je moet wel doof zijn om werkelijk sneller te kunnen zingen.
Dat 'in cadans zingen' is iets wat we helaas bij niet-ritmisch zingen hebben verleerd, of iets dergelijks. Daarom zingen we zo slepend, komen we laat op gang en houden we tussen de regels teveel pauze.
Online
Bertiel
Berichten: 4590
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bertiel »

Bij ons zijn er enkelen die op het orgel letten maar het grootste gedeelte in mijn gemeente komt er een halve seconde achteraan.
Qua tempo ontlopen de organisten elkaar niet zo
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Ik denk dat het ook erg ligt aan de reden waarom je iets langzamer of iets sneller speelt. Het is mijn ervaring dat langzamer en sneller vanwege de tekst wel wordt opgepikt, zolang het allemaal in de buurt van het gemiddelde blijft.
Bij welke tekst(en) wordt er langzamer, en bij welke tekst(en) wordt er sneller gespeeld en gezongen?
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Psalm 6 of psalm 130 de eerste twee coupletten speel ik langzamer dan psalm 47 of psalm 130 vers 3 en 4.

Alle uitingen van inkeer en verootmoediging hebben een rustiger tempo, en lofprijzingen een hoger tempo. Al gaan daar ook dingen fout, want ik hoor wel eens organisten die het niet zo bevalt dat de goddelozen van de aarde verdaan zullen worden. Maar dat beschouw ik dan maar als een vervelend misverstand.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Dat jullie al die dingen in orgelspel kunnen inleggen.

Mijn muzikale kwaliteiten zijn zodanig dat ik al blij ben op de toon van de organist mee te kunnen zingen. Dan nog sla ik minstens de helft van de tonen, zonder opzet, mis.
Als het dan over te vroeg, te laat, te snel of te langzaam zingen herken ik dat vooral omdat ik weer eens onbedoeld de plank mis sloeg.....

Ergo: niet iedereen zingt bewust verkeerd. Sommigen zijn gewoon erg amuzikaal.
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

eilander schreef:
MePaul schreef:In de hersteld hervormde gemeente Barneveld stond er eens iets over "in cadans zingen" in de kerkbode. Er stond in dat er een groep mensen is die beduidend sneller zingt dan het reguliere tempo. Overigens herken ik dat wel, nadeel is dat de vreemd klinkt, omdat de één al klaar is terwijl de ander nog aan het zingen is. Het is gelukkig maar tempo en ook zeker geen (groot) probleem.
Hahaha... het wordt vaak sneller zingen genoemd, maar in werkelijkheid is het gewoon vóór zingen. Je moet wel doof zijn om werkelijk sneller te kunnen zingen.
Dat 'in cadans zingen' is iets wat we helaas bij niet-ritmisch zingen hebben verleerd, of iets dergelijks. Daarom zingen we zo slepend, komen we laat op gang en houden we tussen de regels teveel pauze.
Dat is ook weer niet helemaal waar, want als een deel van de gemeente iets eerder (bijvoorbeeld gelijktijdig met het orgel) inzet, heeft dat wel degelijk gevolgen voor het gemeenschappelijke tempo. Een deel van de mensen doet immers zijn mond niet eerder open dan dat hij een ander hoort. En op die manier kan een groep mensen wel de indruk wekken sneller te zingen en daarmee het tempo beïnvloeden.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:
Delftenaar schreef:Hangt dat niet gewoon van de voorkeur van de organist af?
Nee, als organist bepaal je niet zomaar het tempo van een gemeente. Je kunt wel vanachter de klavieren je mening over het tempo geven ;)
Deels wel. Een collega organist speelt beduidend langzamer dan de rest, toch gaat dat altijd goed en wordt het tempo van de organist gevolgd, bij ons in elk geval.
Bij een volle kerk?
Zeker, ongeveer 350 mensen. We hebben 5 organisten, er zitten geen enorme verschillen in maar wel duidelijk hoorbaar.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

Wij hebben 7 of 8 organisten en ze spelen echt niet allemaal hetzelfde tempo! We hebben er een paar die spelen of ze de sneltrein moeten halen en een paar een beetje tussenin en onze vrouwelijke organiste speelt het minst snel.
De gemeente past zich de ene keer goed aan en een andere keer hangen we er achter of juist vooruit, maar over het algemeen word er wel redelijk geluisterd.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik moet ook zeggen dat organisten soms ook erg eigenwijs kunnen zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Ik ergerde me zondag mateloos aan vakantiegangers die een tel vooruit zongen, terwijl er in de gemeente waar ik kerk al helemaal niet langzaam wordt gezongen. Verder is er ook altijd een grote groep vakantiegangers die het presteert om langzamer te zingen. Daarom speelt de organist zomers iets langzamer dan anders.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Dat vind ik wel erg onaangepast van de gasten. Kan de kerkenraad dat niet in de nieuwsbrief of op een andere manier aan de orde stellen? Ik vind het tamelijk brutaal om als gasten niet met de gemeente mee te zingen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Ik ergerde me zondag mateloos aan vakantiegangers die een tel vooruit zongen, terwijl er in de gemeente waar ik kerk al helemaal niet langzaam wordt gezongen. Verder is er ook altijd een grote groep vakantiegangers die het presteert om langzamer te zingen. Daarom speelt de organist zomers iets langzamer dan anders.
Logisch. Ze houden het standaardtempo aan lijkt me... je zegt zelf dat de organist langzamer gaat spelen... Afbeelding
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gesloten