Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Je hebt het uitstekend gelezen.

Als Jantje dit forum goed zou lezen, dan zou hij weten dat dit nog recent een onderwerp van gesprek was vanuit een verbaasde gastbezoeker vanuit de HHK.
HHKtE
Berichten: 1447
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

Wijkgemeente Zenderkerk van de herv gemeente in Huizen gaat de vrouw in het ambt invoeren.
Wijkgemeenten Meentkerk en Nieuwe Kerk zien ook geen Bijbelse bezwaren maar hebben nog geen besluit genomen over invoering.
Wijkgemeente Oude Kerk is tegen.
Koborg
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2019, 14:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Koborg »

HHKtE schreef:Wijkgemeente Zenderkerk van de herv gemeente in Huizen gaat de vrouw in het ambt invoeren.
Wijkgemeenten Meentkerk en Nieuwe Kerk zien ook geen Bijbelse bezwaren maar hebben nog geen besluit genomen over invoering.
Wijkgemeente Oude Kerk is tegen.
De Zenderkerk wacht voor verdere stappen nog op de besluitvorming van de Nieuwe kerk en de Meentkerk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Je hebt het uitstekend gelezen.

Als Jantje dit forum goed zou lezen, dan zou hij weten dat dit nog recent een onderwerp van gesprek was vanuit een verbaasde gastbezoeker vanuit de HHK.
Ik herinner me het weer. Daar werd 'Neem mijn leven, laat het Heer', toegewijd zijn aan Uw eer', en alle andere coupletten van dat lied gezongen na de Belijdenis, en voor de zegenbede. Ik vond dat diep treurig.
Maar verder ken ik geen gemeente die dat tijdens de eredienst doet, dus ná het votum en vóór de zegenbede. Het Wilhelmus, 'Een vaste Burcht' en 'Ere zij God', valt hier dus niet onder!!!

Ik heb deze reacties 3 juli gemist en omdat het draadje nu weer bovenaan stond, las ik het nu pas. Ik deel dus geheel de analyse van @Hendrikus en wijs er nogmaals op dat ik je nergens van beticht heb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
DDD schreef:Je hebt het uitstekend gelezen.

Als Jantje dit forum goed zou lezen, dan zou hij weten dat dit nog recent een onderwerp van gesprek was vanuit een verbaasde gastbezoeker vanuit de HHK.
Ik herinner me het weer. Daar werd 'Neem mijn leven, laat het Heer', toegewijd zijn aan Uw eer', en alle andere coupletten van dat lied gezongen na de Belijdenis, en voor de zegenbede. Ik vond dat diep treurig.
Maar verder ken ik geen gemeente die dat tijdens de eredienst doet, dus ná het votum en vóór de zegenbede. Het Wilhelmus, 'Een vaste Burcht' en 'Ere zij God', valt hier dus niet onder!!!

Ik heb deze reacties 3 juli gemist en omdat het draadje nu weer bovenaan stond, las ik het nu pas. Ik deel dus geheel de analyse van @Hendrikus en wijs er nogmaals op dat ik je nergens van beticht heb.
Maar waarom zie jij zo'n principieel onderscheid tussen vóór de zegenbede en na de zegenbede? In beide gevallen zing je toch een gezang?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef: Ik heb deze reacties 3 juli gemist en omdat het draadje nu weer bovenaan stond, las ik het nu pas. Ik deel dus geheel de analyse van @Hendrikus
inclusief de conclusie dat je reactie niet van empathie getuigt, neem ik aan :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Terri »

Jantje schreef:Ik herinner me het weer. Daar werd 'Neem mijn leven, laat het Heer', toegewijd zijn aan Uw eer', en alle andere coupletten van dat lied gezongen na de Belijdenis, en voor de zegenbede. Ik vond dat diep treurig.
Maar verder ken ik geen gemeente die dat tijdens de eredienst doet, dus ná het votum en vóór de zegenbede. Het Wilhelmus, 'Een vaste Burcht' en 'Ere zij God', valt hier dus niet onder!!!

Ik heb deze reacties 3 juli gemist en omdat het draadje nu weer bovenaan stond, las ik het nu pas. Ik deel dus geheel de analyse van @Hendrikus en wijs er nogmaals op dat ik je nergens van beticht heb.
Diep treurig, toe maar, t zal niet mee vallen voor je die veelkleurigheid onder Gods kinderen. :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Zita schreef:Maar waarom zie jij zo'n principieel onderscheid tussen vóór de zegenbede en na de zegenbede? In beide gevallen zing je toch een gezang?
Als het tijdens de dienst gebeurt, dan is dat tegen de regels in van wat in de kerkorde staat, als ik het wel heb (in de GG, althans).

@Hendrikus,
Inderdaad. Dat heb je goed begrepen. Ik ben liever rechtlijniger dan empatisch.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

HHKtE schreef:
Boertje schreef:Hoe weet jij dat dan van Ermelo. Verbaasd mij niets, de nieuwe kerk was altijd een strengere bondsgemeente. En dat ze overgegaan zijn naar de HSV verbaasd mij dan weer.
Een strengere bondsgemeente?? -ze zingen daar al jaren ritmisch alsof ze met een sneltrein mee moeten dus dat streng valt wel mee
Ik vind dat ze bijvoorbeeld in de eerste gemeente van ds J Muller (Sluipwijk) wel opvallend snel zingen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

MePaul schreef: Ik vind dat ze bijvoorbeeld in de eerste gemeente van ds J Muller (Sluipwijk) wel opvallend snel zingen.
Zangtempo zegt niet alles, Sluipwijk is (nu) gewoon een linkse GB gemeente.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Hangt dat niet gewoon van de voorkeur van de organist af?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Delftenaar schreef:Hangt dat niet gewoon van de voorkeur van de organist af?
Nee, als organist bepaal je niet zomaar het tempo van een gemeente. Je kunt wel vanachter de klavieren je mening over het tempo geven ;)
Koborg
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2019, 14:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Koborg »

Johann Gottfried Walther schreef:
MePaul schreef: Ik vind dat ze bijvoorbeeld in de eerste gemeente van ds J Muller (Sluipwijk) wel opvallend snel zingen.
Zangtempo zegt niet alles, Sluipwijk is (nu) gewoon een linkse GB gemeente.
Ik kreeg weleens de indruk dat hoe langer een gemeente ritmisch/gezangen zingt, hoe sneller de gemeentezang gaat.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door liz boer »

Delftenaar schreef:Hangt dat niet gewoon van de voorkeur van de organist af?
Ik heb weleens meegemaakt dat ern nieuwe organist een sneller tempo had en de gemeente het tempo zong wat ze gewend waren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Delftenaar schreef:Hangt dat niet gewoon van de voorkeur van de organist af?
Nee, als organist bepaal je niet zomaar het tempo van een gemeente. Je kunt wel vanachter de klavieren je mening over het tempo geven ;)
Deels wel. Een collega organist speelt beduidend langzamer dan de rest, toch gaat dat altijd goed en wordt het tempo van de organist gevolgd, bij ons in elk geval.
Gesloten