Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Waarom wordt ds Lamain er nou weer bijgehaald
Hij was nooit zo'n zwart wit denker! Ds de heer helaas wel.
Hij was nooit zo'n zwart wit denker! Ds de heer helaas wel.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Of zijn lied Jesaja 53....Carrie schreef:Niets... Enkel de vraag wat hierin botst met wet en evangelie...Wandelende schreef:Wat wil je met dit lied aantonen? Is het een onderstreping van de uitspraak van @Gallio òf een onderstreping van hetgeen ds. De Heer zegt?Carrie schreef:Herstel Onsgallio schreef: Hoe komt zo'n intellegente man tot zulke onbegrijpelijke uitspraken ?
Christian Verwoerd
U wilt (…) de volken.)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Jantje schreef: Zie PB!
Voor alle duidelijkheid: ik heb toendertijd inderdaad een pb ontvangen,[/quote]
Jij stuurde mij een pb!
Ik had bewust geen naam genoemd, maar jij wist meteen wie dit betrof.
En nu noem je alsnog zijn naam.
Doe dat niet, want het gaat niet om de persoon als zodanig, maar het feit dat er predikanten zijn die hier bezwaar tegen maken en dat is hun goed recht!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
- Verbannen
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik blijf bij mijn standpunt. De meeste liederen zijn opwekkend en evangelisch en daardoor eenzijdig. De volle waarheid komt er niet in aan bod. Ik ben dus niet in de war.
Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Wat bedoel je met liederen? Alles buiten de psalmen om, of alleen opwekking, of het liedboek, of iets anders?amateur-theoloog schreef:Ik blijf bij mijn standpunt. De meeste liederen zijn opwekkend en evangelisch en daardoor eenzijdig. De volle waarheid komt er niet in aan bod. Ik ben dus niet in de war.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Vers 4amateur-theoloog schreef:Ik blijf bij mijn standpunt. De meeste liederen zijn opwekkend en evangelisch en daardoor eenzijdig. De volle waarheid komt er niet in aan bod. Ik ben dus niet in de war.
De HEER toch slaat der mensen wegen gâ,
En wendt alom het oog van Zijn genâ,
Op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
Met vasten gang het pad der deugd betreden;
God kent hun weg, die eeuwig zal bestaan,
Maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.
Dit vind ik ook niet zo heel erg kloppen, heel erg remonstrants, als je goed je best doet kom je er wel.
de tekst is:
6 Want de HEERE kent den weg der rechtvaardigen; maar de weg der goddelozen zal vergaan.
81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig.
tekst: doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen. niks geen eisen of smeken.
als je alle gezangen onder de loep gaat leggen en af gaat doen als evangelisch of opwekkend (of remonstrants) dan kun je de berijming van 1773 ook wel meenemen, Datheen en ds Meeusen en de berijming uit 1953 staan veel dichter bij de tekst, maar het blijft een berijming van een vertaling.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-
- Verbannen
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Je verhaal rammelt aan alle kanten. "Doe uw mond wijd open", is dat niet de Heere heilig lastigvallen, zoals men dat wel zegt? Smeken is zeker Bijbels, met smeking en geween gevoerd worden etc. Dat woord komt ontzettend veel voor in de Bijbel.liz boer schreef:Vers 4amateur-theoloog schreef:Ik blijf bij mijn standpunt. De meeste liederen zijn opwekkend en evangelisch en daardoor eenzijdig. De volle waarheid komt er niet in aan bod. Ik ben dus niet in de war.
De HEER toch slaat der mensen wegen gâ,
En wendt alom het oog van Zijn genâ,
Op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
Met vasten gang het pad der deugd betreden;
God kent hun weg, die eeuwig zal bestaan,
Maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.
Dit vind ik ook niet zo heel erg kloppen, heel erg remonstrants, als je goed je best doet kom je er wel.
de tekst is:
6 Want de HEERE kent den weg der rechtvaardigen; maar de weg der goddelozen zal vergaan.
81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig.
tekst: doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen. niks geen eisen of smeken.
als je alle gezangen onder de loep gaat leggen en af gaat doen als evangelisch of opwekkend (of remonstrants) dan kun je de berijming van 1773 ook wel meenemen, Datheen en ds Meeusen en de berijming uit 1953 staan veel dichter bij de tekst, maar het blijft een berijming van een vertaling.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Je bent eenzijdig en kortzichtig. Je onderbouwt niets, je roept maar wat wat.amateur-theoloog schreef:Ik blijf bij mijn standpunt. De meeste liederen zijn opwekkend en evangelisch en daardoor eenzijdig. De volle waarheid komt er niet in aan bod. Ik ben dus niet in de war.
Het woord amateur betekent van oorsprong liefhebber, maar heeft in de loop der eeuwen meer de betekenis gekregen van dilettant. Je belichaamt die transformatie.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik zeg niet dat dat nergens in de Bijbel staat, maar niet in psalm 81. Het volgt deze tekst niet en psalm 1 dan? Is dat ook Bijbels?amateur-theoloog schreef:Je verhaal rammelt aan alle kanten. "Doe uw mond wijd open", is dat niet de Heere heilig lastigvallen, zoals men dat wel zegt? Smeken is zeker Bijbels, met smeking en geween gevoerd worden etc. Dat woord komt ontzettend veel voor in de Bijbel.liz boer schreef:Vers 4amateur-theoloog schreef:Ik blijf bij mijn standpunt. De meeste liederen zijn opwekkend en evangelisch en daardoor eenzijdig. De volle waarheid komt er niet in aan bod. Ik ben dus niet in de war.
De HEER toch slaat der mensen wegen gâ,
En wendt alom het oog van Zijn genâ,
Op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
Met vasten gang het pad der deugd betreden;
God kent hun weg, die eeuwig zal bestaan,
Maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.
Dit vind ik ook niet zo heel erg kloppen, heel erg remonstrants, als je goed je best doet kom je er wel.
de tekst is:
6 Want de HEERE kent den weg der rechtvaardigen; maar de weg der goddelozen zal vergaan.
81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig.
tekst: doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen. niks geen eisen of smeken.
als je alle gezangen onder de loep gaat leggen en af gaat doen als evangelisch of opwekkend (of remonstrants) dan kun je de berijming van 1773 ook wel meenemen, Datheen en ds Meeusen en de berijming uit 1953 staan veel dichter bij de tekst, maar het blijft een berijming van een vertaling.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Wil je nog reageren ?liz boer schreef:Ik zeg niet dat dat nergens in de Bijbel staat, maar niet in psalm 81. Het volgt deze tekst niet en psalm 1 dan? Is dat ook Bijbels?amateur-theoloog schreef:Je verhaal rammelt aan alle kanten. "Doe uw mond wijd open", is dat niet de Heere heilig lastigvallen, zoals men dat wel zegt? Smeken is zeker Bijbels, met smeking en geween gevoerd worden etc. Dat woord komt ontzettend veel voor in de Bijbel.liz boer schreef:Vers 4amateur-theoloog schreef:Ik blijf bij mijn standpunt. De meeste liederen zijn opwekkend en evangelisch en daardoor eenzijdig. De volle waarheid komt er niet in aan bod. Ik ben dus niet in de war.
De HEER toch slaat der mensen wegen gâ,
En wendt alom het oog van Zijn genâ,
Op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
Met vasten gang het pad der deugd betreden;
God kent hun weg, die eeuwig zal bestaan,
Maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.
Dit vind ik ook niet zo heel erg kloppen, heel erg remonstrants, als je goed je best doet kom je er wel.
de tekst is:
6 Want de HEERE kent den weg der rechtvaardigen; maar de weg der goddelozen zal vergaan.
81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig.
tekst: doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen. niks geen eisen of smeken.
als je alle gezangen onder de loep gaat leggen en af gaat doen als evangelisch of opwekkend (of remonstrants) dan kun je de berijming van 1773 ook wel meenemen, Datheen en ds Meeusen en de berijming uit 1953 staan veel dichter bij de tekst, maar het blijft een berijming van een vertaling.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Het is inderdaad een makkelijk te hanteren grens. Maar misschien wel iets te gemakkelijk. Want "het is niet gezegd dat we die liederen in de eredienst moeten zingen" komt in de praktijk neer op: "we mogen geen gezangen in de eredienst zingen". Behalve de "enige gezangen" natuurlijk, dus zo consequent zijn we dan ook weer niet.eilander schreef:Ik vind het echt een wonderlijke discussie. Natuurlijk hebben wij vrij rigoureus gezegd: 'geen gezangen.' Terwijl toch echt weinig mensen (ik ken er geen) bezwaren hebben tegen het zingen van gezangen als 'Eens was ik een vreemd'ling' of 'Vaste Rots van mijn behoud'.
Om lastige grensdiscussies uit de weg te gaan, zeggen we gemakshalve dat we helemaal geen gezangen in de eredienst zingen. Dat is een makkelijk te hanteren grens. Dan kun je wel een tekst uit de Bijbel halen waar het woord 'liederen' in voorkomt, maar daarmee is nog niet gezegd dat we die in de eredienst moeten zingen.
De Bijbel zegt natuurlijk niet dat we geen gezangen in de eredienst mogen zingen. Sterker nog: de Bijbel zegt klip en klaar dat het weldegelijk mag.
Ik zou zeggen: daar waar men het in de gemeente erover eens is dat men geen (of nauwelijks) gezangen zingt: prima. Maar veroordeel dan een andere gemeente niet waar men een andere afweging heeft gemaakt.
Het moet dus niet, maar het mag wel.
In mijn eigen gereformeerde bondsgemeente is de regel dat er maximaal 2 gezangen gezongen worden in de dienst. Dat betekent dus minimaal 4 psalmen. Wat mij betreft is dat prima. Ik kom zelf uit de voormalige GKN, dus ben al van jongs af aan gewend aan gezangen in de eredienst. Zolang het primaat van de liederen bij de psalmen ligt (want die zijn toch het meest op de Schrift gebaseerd) en de gezangen voldoende kritisch worden geselecteerd, zou dat geen probleem moeten zijn.
Dat ben ik met je eens, maar we kunnen ook zo bang zijn dat iets remonstrants is, dat we van de weeromstuit maar helemaal niet meer zingen. Want ook bij de psalmberijming van 1773 is al gezegd dat die niet altijd even goede invloeden bevat. Daar zit trouwens wel iets in. Toch zingen we die ook nog steeds. Waarmee ik niet wil pleiten voor onzuiverheden, maar de werkelijkheid noopt ons om er in de praktijk maar mee te leven.eilander schreef:En er kan al helemáál niet mee bedoeld zijn dat we gezangen met remonstrantse invloeden zouden moeten gaan zingen, ofwel: het ging in elk geval over andere gezangen dan we nu hebben.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Waarom noem je dat 'vernieuwing'?
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Omdat ze NIEUWE dingen willen invoeren. Je mag van mij ook 'verandering' lezen als je dat liever hebt.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
[knip] Niet op de persoon aub