Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

HHKtE schreef:Nijkerkerveen gaat as zondag over naar ritmisch zingen en meteen wordt weerklank volledig ingevoerd.
Een gedeelte van de gemeente is tegen het ritmisch zingen. *zie beleidsdocumenten*
Klopt het niet als ik zeg dat de predikant voorloopt op de gemeente? En dat het vaker voorkomt dat een dominee besluiten neemt die niet passen bij de "ligging" van de gemeente?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Dit om het volk te trekken. Progressieveren gaan of naar de eben haezer of naar de fontein
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

MePaul schreef:
HHKtE schreef:Nijkerkerveen gaat as zondag over naar ritmisch zingen en meteen wordt weerklank volledig ingevoerd.
Een gedeelte van de gemeente is tegen het ritmisch zingen. *zie beleidsdocumenten*
Klopt het niet als ik zeg dat de predikant voorloopt op de gemeente? En dat het vaker voorkomt dat een dominee besluiten neemt die niet passen bij de "ligging" van de gemeente?
Dominees nemen geen besluiten. Kerkenraden nemen besluiten.
Als een dominee iets wil, wat niet in het belang van de gemeente is, zij het dat hij te veel wil of dat hij te weinig wil, moet de kerkenraad nee zeggen. Als ze dat niet kunnen of durven, zijn ze geen knip voor de neus waard.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:Dit om het volk te trekken. Progressieveren gaan of naar de eben haezer of naar de fontein
Het is mogelijk.
De gemeente is de afgelopen jaren steeds kleiner geworden. In beide diensten is afname van kerkbezoek aan de orde.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12056
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Dodo schreef:Dominees nemen geen besluiten. Kerkenraden nemen besluiten.
Als een dominee iets wil, wat niet in het belang van de gemeente is, zij het dat hij te veel wil of dat hij te weinig wil, moet de kerkenraad nee zeggen. Als ze dat niet kunnen of durven, zijn ze geen knip voor de neus waard.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Ook de kerkenraad bestaat weer uit allerlei individuen waar sommigen meebewegen met te nemen besluiten en anderen weer totaal niet. Wanneer dus een besluit valt is dat altijd een besluit van de gehele kerkenraad inclusief dominee. Overigens heeft een dominee doorgaans wel veel gezag.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dodo schreef:
MePaul schreef:
HHKtE schreef:Nijkerkerveen gaat as zondag over naar ritmisch zingen en meteen wordt weerklank volledig ingevoerd.
Een gedeelte van de gemeente is tegen het ritmisch zingen. *zie beleidsdocumenten*
Klopt het niet als ik zeg dat de predikant voorloopt op de gemeente? En dat het vaker voorkomt dat een dominee besluiten neemt die niet passen bij de "ligging" van de gemeente?
Dominees nemen geen besluiten. Kerkenraden nemen besluiten.
Als een dominee iets wil, wat niet in het belang van de gemeente is, zij het dat hij te veel wil of dat hij te weinig wil, moet de kerkenraad nee zeggen. Als ze dat niet kunnen of durven, zijn ze geen knip voor de neus waard.
Predikanten hebben meer invloed dan jij (lijkt te) denken/denkt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

MePaul schreef: Een gedeelte van de gemeente is tegen het ritmisch zingen. *zie beleidsdocumenten*
Klopt het niet als ik zeg dat de predikant voorloopt op de gemeente? En dat het vaker voorkomt dat een dominee besluiten neemt die niet passen bij de "ligging" van de gemeente?
Een predikant kan dergelijke besluiten helemaal niet nemen.
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:Dit om het volk te trekken. Progressieveren gaan of naar de eben haezer of naar de fontein
Het is mogelijk.
De gemeente is de afgelopen jaren steeds kleiner geworden. In beide diensten is afname van kerkbezoek aan de orde.
Als je de opbrengsten van de collecten ziet is de opkomst in de diensten minimaal

Ook is een aanzienlijk deel HHK geworden
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef:
Predikanten hebben meer invloed dan jij (lijkt te) denken/denkt.
Dat ligt aan de kwaliteit van de kerkenraad en meer in het algemeen aan de status die men predikanten toekent.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Ambtenaar schreef:
MePaul schreef: Een gedeelte van de gemeente is tegen het ritmisch zingen. *zie beleidsdocumenten*
Klopt het niet als ik zeg dat de predikant voorloopt op de gemeente? En dat het vaker voorkomt dat een dominee besluiten neemt die niet passen bij de "ligging" van de gemeente?
Een predikant kan dergelijke besluiten helemaal niet nemen.
Een predikant heeft grote invloed in een kerk. De gemeente Nijkerkerkerveen wordt in de waarheidsvriend getypeerd als een klassiek hervormde gemeente.
De voorganger kan invloed uitoefenen op alle gebieden van het kerkelijk leven.
Wanneer een kerkenraad makkelijk meegaat met de dominee kan de predikant makkelijk keuzes maken die al dan niet passen bij het karakter van een kerkelijke gemeente.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

MePaul schreef: Een predikant heeft grote invloed in een kerk. De gemeente Nijkerkerkerveen wordt in de waarheidsvriend getypeerd als een klassiek hervormde gemeente.
De voorganger kan invloed uitoefenen op alle gebieden van het kerkelijk leven.
Wanneer een kerkenraad makkelijk meegaat met de dominee kan de predikant makkelijk keuzes maken.
Dan is die kerkenraad geen knip voor de neus waard en moeten de leden per direct opstappen.

Overigens vraag ik me af of je conclusie wel juist is, ik kom oorspronkelijk uit die contreien en men is meestal niet zo meegaand.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door liz boer »

Ambtenaar schreef:
MePaul schreef: Een predikant heeft grote invloed in een kerk. De gemeente Nijkerkerkerveen wordt in de waarheidsvriend getypeerd als een klinvloed uitoefenen op alle gebieden van het kerkelijk leven.
Wanneer een kerkenraad makkelijk meegaat met de dominee kan de predikant makkelijk keuzes maken.
Dan is die kerkenraad geen knip voor de neus waard en moeten de leden per direct opstappen.

Overigens vraag ik me af of je conclusie wel juist is, ik kom oorspronkelijk uit die contreien en men is meestal niet zo meegaand.

Het gebeurd misschien wel dat de kerkenraad en de dominee een wat andere ligging hebben, maar het lijk me sterk dat dat verschil heel erg groot zou zijn zo dat je de gemeente verlaten moet, dan zit er al een tweespalt voordat de predikant beroepen is, er is toch een tweetal
(of soms enkelvoudig) samengesteld binnen een kerkenraad en daarna een stemming van de gemeente?

Als een predikant dan invloed uitoefent die niet positief is, dan is er daarvoor al iets mis gegaan denk ik.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Een predikant is formeel gezien geen kerkenraadslid. Daarom is het verkeerd als een predikant voorzitter van de kerkenraad is.

Als een predikant besluiten erdoor drukt die niet de mening van de kerkenraad weerspiegelen zit er iets fout.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door liz boer »

Johann Gottfried Walther schreef:
Dodo schreef:
MePaul schreef:
HHKtE schreef:Nijkerkerveen gaat as zondag over naar ritmisch zingen en meteen wordt weerklank volledig ingevoerd.
Een gedeelte van de gemeente is tegen het ritmisch zingen. *zie beleidsdocumenten*
Klopt het niet als ik zeg dat de predikant voorloopt op de gemeente? En dat het vaker voorkomt dat een dominee besluiten neemt die niet passen bij de "ligging" van de gemeente?
Dominees nemen geen besluiten. Kerkenraden nemen besluiten.
Als een dominee iets wil, wat niet in het belang van de gemeente is, zij het dat hij te veel wil of dat hij te weinig wil, moet de kerkenraad nee zeggen. Als ze dat niet kunnen of durven, zijn ze geen knip voor de neus waard.
Predikanten hebben meer invloed dan jij (lijkt te) denken/denkt.
Dat is waar, maar er is dan denk ik toch wel iets mis, misschien hebben ze hun huiswerk niet goed gemaakt of er is een tweespalt, als het goed zou zijn wordt en biddend een besluit genomen over een tweetal ed. zoals ik al schreef er is al iets mis dan of de predikant is niet standvastig en heeft zich anders voorgedaan, of is tot andere inzichten gekomen?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Orchidee »

Herman schreef:Overigens heeft een dominee doorgaans wel veel gezag.
Gelukkig is dat niet altijd zo!
Dat is ook niet de bedoeling van het predikantschap!
Dienaar zijn van het Goddelijke Woord is zijn belangrijkste taak!
En waar dat wel zo is mag de kerkenraad zich weleens meer gaan verdiepen in " hoe het heurt"Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten