Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

Krimpen a/d IJssel(Rehobothkerk en Sionskerk) afgelopen woensdag gemeenteavond gehad over het voorstel van de kerkenraad om Weerklank in de dienst in te voeren. Ze willen beginnen met max. 2 momenten waarvan 1 een psalm uit de Weerklank.
Er is ook een voorstel vanuit de gemeente gedaan om het in het ene kerkgebouw wel in te voeren en de andere niet zodat er nog vrije keuze is.
Kerkenraad gaat deze gemeenteavond nu evalueren en een definitief besluit nemen.
Ik vrees dat ondanks redelijk wat weerstand is het er toch wel doorheen komt :cry (laat duidelijk zijn ik ben niet echt voor)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

aggieoudje schreef:Krimpen a/d IJssel(Rehobothkerk en Sionskerk) afgelopen woensdag gemeenteavond gehad over het voorstel van de kerkenraad om Weerklank in de dienst in te voeren. Ze willen beginnen met max. 2 momenten waarvan 1 een psalm uit de Weerklank.
Er is ook een voorstel vanuit de gemeente gedaan om het in het ene kerkgebouw wel in te voeren en de andere niet zodat er nog vrije keuze is.
Kerkenraad gaat deze gemeenteavond nu evalueren en een definitief besluit nemen.
Ik vrees dat ondanks redelijk wat weerstand is het er toch wel doorheen komt :cry (laat duidelijk zijn ik ben niet echt voor)
Bedankt voor uw reactie.
Wat is de mening van ds Mulder in dit vraagstuk?
Ik wist dat de vraag naar Weerklank leeft in Krimpen, maar gezien de (oud) predikanten niet verwacht dat het werkelijkheid zou worden.
Anders gezegd veel oud-predikanten van de gemeente geven in gemeentes waar weerklank wordt gezongen geen lied op.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

MePaul schreef:
aggieoudje schreef:Krimpen a/d IJssel(Rehobothkerk en Sionskerk) afgelopen woensdag gemeenteavond gehad over het voorstel van de kerkenraad om Weerklank in de dienst in te voeren. Ze willen beginnen met max. 2 momenten waarvan 1 een psalm uit de Weerklank.
Er is ook een voorstel vanuit de gemeente gedaan om het in het ene kerkgebouw wel in te voeren en de andere niet zodat er nog vrije keuze is.
Kerkenraad gaat deze gemeenteavond nu evalueren en een definitief besluit nemen.
Ik vrees dat ondanks redelijk wat weerstand is het er toch wel doorheen komt :cry (laat duidelijk zijn ik ben niet echt voor)
Bedankt voor uw reactie.
Wat is de mening van ds Mulder in dit vraagstuk?
Ik wist dat de vraag naar Weerklank leeft in Krimpen, maar gezien de (oud) predikanten niet verwacht dat het werkelijkheid zou worden.
Anders gezegd veel oud-predikanten van de gemeente geven in gemeentes waar weerklank wordt gezongen geen lied op.
Ds Verhoeven is voor dat weet ik bijna wel zeker. Hij heeft meegewerkt aan de Weerklank. In zijn vorige gemeentes Oudewater en Leerdam zijn er in zijn periode gezangen ingevoerd.

Hoe Ds Mulder er in staat kan ik niet zo goed peilen, hij laat er weinig over los. Maar gezien waar hij vandaan komt qua achtergrond zou je denken dat hij niet echt voor is. Toch heeft hij wel de gemeenteavond geleid en namens de kerkenraad verwoord wat het voorgenomen besluit inhoud en hoe het nu verder gaat verlopen.
Toen hij een jaar geleden het beroep aannam wist hij al dat dit er aan zat te komen want ze spreken er al jaren over. In zijn ééntje gaat hij het niet tegen kunnen houden.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

aggieoudje schreef:
MePaul schreef:
aggieoudje schreef:Krimpen a/d IJssel(Rehobothkerk en Sionskerk) afgelopen woensdag gemeenteavond gehad over het voorstel van de kerkenraad om Weerklank in de dienst in te voeren. Ze willen beginnen met max. 2 momenten waarvan 1 een psalm uit de Weerklank.
Er is ook een voorstel vanuit de gemeente gedaan om het in het ene kerkgebouw wel in te voeren en de andere niet zodat er nog vrije keuze is.
Kerkenraad gaat deze gemeenteavond nu evalueren en een definitief besluit nemen.
Ik vrees dat ondanks redelijk wat weerstand is het er toch wel doorheen komt :cry (laat duidelijk zijn ik ben niet echt voor)
Bedankt voor uw reactie.
Wat is de mening van ds Mulder in dit vraagstuk?
Ik wist dat de vraag naar Weerklank leeft in Krimpen, maar gezien de (oud) predikanten niet verwacht dat het werkelijkheid zou worden.
Anders gezegd veel oud-predikanten van de gemeente geven in gemeentes waar weerklank wordt gezongen geen lied op.
Ds Verhoeven is voor dat weet ik bijna wel zeker. Hij heeft meegewerkt aan de Weerklank. In zijn vorige gemeentes Oudewater en Leerdam zijn er in zijn periode gezangen ingevoerd.

Hoe Ds Mulder er in staat kan ik niet zo goed peilen, hij laat er weinig over los. Maar gezien waar hij vandaan komt qua achtergrond zou je denken dat hij niet echt voor is. Toch heeft hij wel de gemeenteavond geleid en namens de kerkenraad verwoord wat het voorgenomen besluit inhoud en hoe het nu verder gaat verlopen.
Toen hij een jaar geleden het beroep aannam wist hij al dat dit er aan zat te komen want ze spreken er al jaren over. In zijn ééntje gaat hij het niet tegen kunnen houden.
Dat klopt inderdaad. In hervormd Rotterdam gaf hij (ds Mulder) tijdens een eredienst ook geen gezang op.
U voorspelde na het aannemen van het beroep van dominee Verhoeven al dat er van alles zou veranderen. U had gelijk!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door parsifal »

Is er trouwens een lijst (of beter nog een kaart) van alle gemeenten die tot de gereformeerde bond gerekend kunnen worden?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mara »

MePaul schreef: Dat klopt inderdaad. In hervormd Rotterdam gaf hij (ds Mulder) tijdens een eredienst ook geen gezang op.
U voorspelde na het aannemen van het beroep van dominee Verhoeven al dat er van alles zou veranderen. U had gelijk!
De predikant kan een andere persoonlijke mening erop nahouden i.t.t. zijn gemeente en die vrijheid heeft hij ook.
Het komt bij ons (CGK) regelmatig voor dat een gast predikant een lied uit Weerklank op de liturgie zet, terwijl deze in zijn eigen gemeente (nog) niet gehanteerd wordt.
Het valt mij op dat heel veel predikanten de liederen (zeker als ze uit de oude hervormde bundel komen) probleemloos kunnen meezingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:Is er trouwens een lijst (of beter nog een kaart) van alle gemeenten die tot de gereformeerde bond gerekend kunnen worden?
Hoewel gemeenten geen lid van de GB kunnen zijn, staat er een lijst van gemeenten waar GB predikanten staan in het jaarlijkse adresboekje van de GB, die voor een paar euro besteld kan worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door KGPHP »

Mara schreef:
MePaul schreef: Dat klopt inderdaad. In hervormd Rotterdam gaf hij (ds Mulder) tijdens een eredienst ook geen gezang op.
U voorspelde na het aannemen van het beroep van dominee Verhoeven al dat er van alles zou veranderen. U had gelijk!
De predikant kan een andere persoonlijke mening erop nahouden i.t.t. zijn gemeente en die vrijheid heeft hij ook.
Het komt bij ons (CGK) regelmatig voor dat een gast predikant een lied uit Weerklank op de liturgie zet, terwijl deze in zijn eigen gemeente (nog) niet gehanteerd wordt.
Het valt mij op dat heel veel predikanten de liederen (zeker als ze uit de oude hervormde bundel komen) probleemloos kunnen meezingen.
Ds. M. van Kooten (volgens mij een halve Gekrookte Riet-er) geeft in Rotterdam ook vaak een gezang op. Terwijl hij dit in zijn eigen gemeente nooit zal doen.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bertiel »

KGPHP schreef:
Mara schreef:
MePaul schreef: Dat klopt inderdaad. In hervormd Rotterdam gaf hij (ds Mulder) tijdens een eredienst ook geen gezang op.
U voorspelde na het aannemen van het beroep van dominee Verhoeven al dat er van alles zou veranderen. U had gelijk!
De predikant kan een andere persoonlijke mening erop nahouden i.t.t. zijn gemeente en die vrijheid heeft hij ook.
Het komt bij ons (CGK) regelmatig voor dat een gast predikant een lied uit Weerklank op de liturgie zet, terwijl deze in zijn eigen gemeente (nog) niet gehanteerd wordt.
Het valt mij op dat heel veel predikanten de liederen (zeker als ze uit de oude hervormde bundel komen) probleemloos kunnen meezingen.
Ds. M. van Kooten (volgens mij een halve Gekrookte Riet-er) geeft in Rotterdam ook vaak een gezang op. Terwijl hij dit in zijn eigen gemeente nooit zal doen.
dat heet hervormd!
Las bv dat ds Oosten ook voorgaat in Friese gemeenten met vrouwelijke ambtsdragers ondanks dat hij er tegen is! Ook echt hervormd denken, zonder van de gereformeerde beginselen af te stappen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mara »

Bertiel schreef: dat heet hervormd!
Of Christelijk Gereformeerd. ;)
Onze predikanten zijn gewend om flexibel te moeten zijn, HSV of SV, wel of niet ritmisch zingen, wel of geen Weerklank. Maar die vrijheid hebben ze gelukkig (nog).
De predikanten zijn vaak flexibeler dan veel gemeenteleden. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Dominee M van Kooten uit Elspeet wordt gewaardeerd in de hervormde gemeente van Rotterdam-Zuid, de Maranathakerk.
Het is goed om te vermelden dat hij de voorzang gedoogd, zoals vrijwel alle predikanten. Er zijn een paar uitzonderingen (zoals ik eens in hervormd Renswoude en hervormd Rotterdam zag).
Dus het gaat om een voorzang die (denk ik) door de kerkenraad uit het lvdk, weerklank of de hervormde bundel 1938 wordt gekozen.
Ik ben voorstander van een brede, hervormde visie; eenheid in verscheidenheid.
Maar tegenstander van snel, grote beslissingen nemen, die de eenheid (nog meer) onder druk zetten.
Want: er zijn mensen tot bekering gekomen onder het liedboek voor de kerken, maar ook bij niet-ritmische samenzang, bij een vrouwelijke predikant, bij het orgel, of bij een band/muziekgroep.
Dat neemt niet weg dat we onze cultuur moeten respecteren, en naar mijn mening moeten we niet te veel die psalmen cultuur onderuit halen. Vooral als ik zie dat dat soms leden van de christelijke kerk kost.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Bij ons wordt ook uit Weerklank gezongen. Er zijn regelmatig gastpredikanten die er niet uit laten zingen maar enkel de oude berijming opgeven. Niemand die daar een probleem van maakt.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

Ds Mulder gaat inderdaad gewoon voor in gemeentes waar Weerklank word gezongen. Inderdaad afgelopen zondag in Rotterdam Maranathakerk en hij preekt ook regelmatig in Groot Ammers.

Zijn schoonvader Ds Stelwagen is denk ik geen voorstander van zulke dingen, maar dat weet ik niet zeker want ik ken hem niet(dus ik als ik het fout heb excuses)
Toen ds Mulder in Hedel stond preekte zijn schoonvader daar regelmatig en ook nu zag ik hem weer op het rooster staan voor 1 van de komende zondagen. Maar in Krimpen komt hij denk ik niet zo heel gauw preken.
(Misschien moet ik toch eens een preek van hem luisteren ben wel nieuwsgierig, zag van de week een aanbeveling hier langs komen ga ik eens opzoeken.)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

aggieoudje schreef:Ds Mulder gaat inderdaad gewoon voor in gemeentes waar Weerklank word gezongen. Inderdaad afgelopen zondag in Rotterdam Maranathakerk en hij preekt ook regelmatig in Groot Ammers.

Zijn schoonvader Ds Stelwagen is denk ik geen voorstander van zulke dingen, maar dat weet ik niet zeker want ik ken hem niet(dus ik als ik het fout heb excuses)
Toen ds Mulder in Hedel stond preekte zijn schoonvader daar regelmatig en ook nu zag ik hem weer op het rooster staan voor 1 van de komende zondagen. Maar in Krimpen komt hij denk ik niet zo heel gauw preken.
(Misschien moet ik toch eens een preek van hem luisteren ben wel nieuwsgierig, zag van de week een aanbeveling hier langs komen ga ik eens opzoeken.)
Het is inderdaad een aanrader. Ds Mulder geeft geen weerklanklied op in Rotterdam maar wel een psalm. Ds Mulder is net als zijn vader geen (groot) voorstander van het "vrije lied". Zijn vader noemt zichzelf "echt oud hervormd".
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Erskinees »

Ambtenaar schreef:Niemand die daar een probleem van maakt.
Dat is mooi. Er zijn namelijk wel GB gemeenten waar dat wel een probleem is. Daar is min. 1 nummer, al dan niet als voorzang, echt de regel.
Gesloten