Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Onze wijkgemeente is sinds gisteren ook vacant. Ik ben benieuwd welke ds wij weer gaan krijgen. Ik ben nog niet zo bekend met pkn ds, dus ik ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

merel schreef:Onze wijkgemeente is sinds gisteren ook vacant. Ik ben benieuwd welke ds wij weer gaan krijgen. Ik ben nog niet zo bekend met pkn ds, dus ik ben erg benieuwd.
Die van ons is over een paar maanden beroepbaar, maar laat hem nog maar even...
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

DDD schreef:Ik ken de Regenbooggemeente en de predikant, maar die is meer Evangelisch dan Gereformeerde Bond hoor.
Klopt, het is een gemeente met bonders en confessionelen maar soms gaan er ook wel gb predikanten voor. Zoals ds Schuurman uit Oldebroek maar ook de predikant van de grote kerk ging vooral in vacante tijd regelmatig voor.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Het is mijns inziens een heel goede zaak als evangelische gemeenten zo nu en dan een reformatorische voorganger hebben en andersom, en ik zal ook niet beweren dat de predikant niet gereformeerd is, maar je kunt hem echt geen bonder noemen.

Maar het kan zijn dat de gemeente wat opschuift. Ik ben bij de intrededienst geweest. Dat is natuurlijk een momentopname, maar het was niet typisch confessioneel, meer EWB.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

Paul schreef: Het is ook niet waar dat liederen zingen onBijbels is, maar ik denk dat als het de "cultuur" is om psalmen te zingen (al honderden jaren) waarom zou je dan in 2018 opeens "Weerklank" of "Uit aller mond" gaan zingen etcetera? Dat is iets wat ik echt niet begrijp.
Vergelijk de liturgie van gemeentes die zich tot de gereformeerde bond rekenen is met 15 jaar geleden...in veel gevallen een enorm verschil.
Dat staat hier uitgelegd: http://www.weerklank.nl/files/2017/10/I ... ording.pdf

Overigens ben ik geen voorstander van veranderen om het veranderen, maar ook niet van bij het oude blijven om maar bij het oude te blijven, dus bang te zijn voor verandering.
Helaas is de verdeeldheid vaak zo groot, dat er vaak maar op "safe" wordt gespeeld om iedereen tevreden te houden.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Lijst van de gereformeerde bondsgemeenten die momenteel geen gezangen uit bundel 'Weerklank', 'Op Toonhoogte', 'Uit aller mond, 'De Hervormde bundel 1938' of 'Hemelhoog' zingen, of uit overige bundels. Er kunnen fouten in zitten!

Achterberg (dorpskerk), Achterveld ('de Moespot'), Arnemuiden (dorpskerk), Assen (Sionsgemeente), Barneveld (oude kerk, 2 vd 3 diensten), Bilthoven (Zuiderkapel), Bleskensgraaf (dorpskerk), Boven-hardinxveld (dorpskerk), Brandwijk (dorpskerk), Cillaarshoek (dorpskerk), Doetinchem (hwba), Doornspijk (dorpskerk), Dordrecht (Augustijnenkerk), Dordrecht (Pauluskerk), Driezum(dorpskerk), Ede (oude kerk), Ede (Sionskerk), Ederveen (dorpskerk), Elburg (wijk gereformeerde bond), Elspeet (dorpskerk), Elst (dorpskerk), Emst (dorpskerk), Est (dorpskerk), Gameren (dorpskerk), Genemuiden (kerkelijk centrum), Genemuiden (grote kerk), Goudswaard (dorpskerk), Groenekan (dorpskerkje, één dienst), Haaften (dorpskerk), Hagestein (dorpskerk), Hardinxveld-Giessendam (nieuwe kerk), Harskamp (dorpskerk), Hedel (dorpskerk), Hellouw (dorpskerk), Herkingen (dorpskerk), Hollandscheveld (hwba), Hoevelaken (dorpskerk), IJzendoorn (dorpskerk), Katwijk aan zee (wijkgemeentes van de 'gb'), Kesteren (dorpskerk), Kinderdijk-Middelweg (dorpskerk), Kinderdijk-Middelweg (Rehoboth), Kockengen (dorpskerk), Krimpen aan den IJssel (Rehobothkerk), Krimpen aan den IJssel (Sionskerk), Lage Vuursche (de stulpkerk), (Neder)Langbroek (dorpskerk), Langstraat (één dienst), Lienden (dorpskerk), Lunteren (dorpskerk), Moerkapelle (dorpskerk), Monster (dorpskerk), Montfoort (de oude kerk), Nieuwer ter Aa (dorpskerk), Nieuw-Ballinge (dorpskerk), Nieuwland (dorpskerk), Nieuw-Lekkerland (twee fte, de grote kerk), Nieuwe-Tonge (dorpskerk), Nijkerkerveen (dorpskerk), Nijkerk (wijk 1), Nijkerk (wijk 2), Nijkerk (wijk 3), Oene (dorpskerk), Oldebroek (wijk 1), Oosterwolde/Noordeinde, Oosterwijk (dorpskerk), Ooltgensplaat (dorpskerk), Oud-alblas (dorpskerk), Ouddorp (dorpskerk), Ouderkerk aan den Ijssel (oude kerk), Ouderkerk aan den IJssel (oosterkerk), Oude Pekela (Julianakapel), Oude-tonge (dorpskerk), Otterlo (dorpskerk), Papendrecht (Grote kerk), Putten (exclusief twee diensten), Randwijk (dorpskerk), Ridderkerk (Wilhelminakerk)
Ridderkerk (de 'Ichtuskerk' en de 'Immanuelkapel'), Ridderkerk (singelkerk), Rijssen (de ark), Rijssen (één dienst in de schildkerk), Rouveen-Staphorst (het dienstgebouw), Rouveen-Staphorst (de oude kerk), Scherpenisse (dorpskerk), Sint-Annaland (dorpskerk), Sint-Anthoniepolder (dorpskerk), Sint-Philipsland (dorpskerk), Sommelsdijk (dorpskerk), Stolwijk (wijkgemeente 2), Terneuzen (Elimgemeente), Tiendeveen (dorpskerk), Tricht (hwba 'Maranatha'), Uddel (dorpskerk), Urk (deelgemeente de bron), Veenendaal (de vredeskerk), Vriezenveen (hwba), Vinkeveen (dorpskerk), Waarder (dorpskerk), Waddinxveen (wijkgemeente oost), Waddinxveen (wijkgemeente west), Wapenveld (dorpskerk), Wezep (dorpskerk), Wekerom (dorpskerk), Wijk bij Heusden (dorpskerk), Woudenberg (wijkgemeente 1), Wouterswoude (dorpskerkje), Yerseke (Rehoboth), Zetten-Andelst (dorpskerk), Zuilichem (dorpskerk), Zutphen ('Irene'), Zwartebroek-Terschuur (dorpskerk).

Hoe zit het in Soest (Johanneskerk)? Gaat hervormd Monster over op Weerklank? En de hervormde singelkerk in Ridderkerk?

(Recente) voorbeelden  van "Weerklank":

- Hervormd Groot-Ammers stopt met het lied als voorzang. De voorzang wordt een psalm uit "Weerklank". De predikant kan een lied uit weerklank vrij kiezen. Vanaf 5 mei mogelijk, maar de predikant op 5 mei is voorstander van de klassieke liturgie.
- Hervormde Schoonrewoerd begint met het zingen van Weerklank vanaf april.
- Hervormd Amstelveen zingt vanaf maart een voorzang van Weerklank. De gemeente zong voor de komst van dominee A. Baas nog iso-ritmisch...
- Hervormd Ermelo (nieuwe kerk) heeft na bezinning besloten om Weerklank in te voeren, in navolging van kapel staverden.
- Hervormd Harderwijk (grote kerk) heeft ondanks matige behoefte besloten dat in de helft van de diensten weerklank kan worden gezongen.
- In de hervormde gemeente Goedereede kan één weerklanklied gezongen worden.
- In hervormd Barendrecht heeft 'Weerklank', weerklank gevonden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Zo, welkom. En dan meteen zo'n post. Vanwaar deze ijver?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

MePaul schreef:Lijst van de gereformeerde bondsgemeenten die momenteel geen gezangen uit bundel 'Weerklank', 'Op Toonhoogte', 'Uit aller mond, 'De Hervormde bundel 1938' of 'Hemelhoog' zingen, of uit overige bundels. Er kunnen fouten in zitten!

Achterberg (dorpskerk), Achterveld ('de Moespot'), Arnemuiden (dorpskerk), Assen (Sionsgemeente), Barneveld (oude kerk, 2 vd 3 diensten), Bilthoven (Zuiderkapel), Bleskensgraaf (dorpskerk), Boven-hardinxveld (dorpskerk), Brandwijk (dorpskerk), Cillaarshoek (dorpskerk), Doetinchem (hwba), Doornspijk (dorpskerk), Dordrecht (Augustijnenkerk), Dordrecht (Pauluskerk), Driezum(dorpskerk), Ede (oude kerk), Ede (Sionskerk), Ederveen (dorpskerk), Elburg (wijk gereformeerde bond), Elspeet (dorpskerk), Elst (dorpskerk), Emst (dorpskerk), Est (dorpskerk), Gameren (dorpskerk), Genemuiden (kerkelijk centrum), Genemuiden (grote kerk), Goudswaard (dorpskerk), Groenekan (dorpskerkje, één dienst), Haaften (dorpskerk), Hagestein (dorpskerk), Hardinxveld-Giessendam (nieuwe kerk), Harskamp (dorpskerk), Hedel (dorpskerk), Hellouw (dorpskerk), Herkingen (dorpskerk), Hollandscheveld (hwba), Hoevelaken (dorpskerk), IJzendoorn (dorpskerk), Katwijk aan zee (wijkgemeentes van de 'gb'), Kesteren (dorpskerk), Kinderdijk-Middelweg (dorpskerk), Kinderdijk-Middelweg (Rehoboth), Kockengen (dorpskerk), Krimpen aan den IJssel (Rehobothkerk), Krimpen aan den IJssel (Sionskerk), Lage Vuursche (de stulpkerk), (Neder)Langbroek (dorpskerk), Langstraat (één dienst), Lienden (dorpskerk), Lunteren (dorpskerk), Moerkapelle (dorpskerk), Monster (dorpskerk), Montfoort (de oude kerk), Nieuwer ter Aa (dorpskerk), Nieuw-Ballinge (dorpskerk), Nieuwland (dorpskerk), Nieuw-Lekkerland (twee fte, de grote kerk), Nieuwe-Tonge (dorpskerk), Nijkerkerveen (dorpskerk), Nijkerk (wijk 1), Nijkerk (wijk 2), Nijkerk (wijk 3), Oene (dorpskerk), Oldebroek (wijk 1), Oosterwolde/Noordeinde, Oosterwijk (dorpskerk), Ooltgensplaat (dorpskerk), Oud-alblas (dorpskerk), Ouddorp (dorpskerk), Ouderkerk aan den Ijssel (oude kerk), Ouderkerk aan den IJssel (oosterkerk), Oude Pekela (Julianakapel), Oude-tonge (dorpskerk), Otterlo (dorpskerk), Papendrecht (Grote kerk), Putten (exclusief twee diensten), Randwijk (dorpskerk), Ridderkerk (Wilhelminakerk)
Ridderkerk (de 'Ichtuskerk' en de 'Immanuelkapel'), Ridderkerk (singelkerk), Rijssen (de ark), Rijssen (één dienst in de schildkerk), Rouveen-Staphorst (het dienstgebouw), Rouveen-Staphorst (de oude kerk), Scherpenisse (dorpskerk), Sint-Annaland (dorpskerk), Sint-Anthoniepolder (dorpskerk), Sint-Philipsland (dorpskerk), Sommelsdijk (dorpskerk), Stolwijk (wijkgemeente 2), Terneuzen (Elimgemeente), Tiendeveen (dorpskerk), Tricht (hwba 'Maranatha'), Uddel (dorpskerk), Urk (deelgemeente de bron), Veenendaal (de vredeskerk), Vriezenveen (hwba), Vinkeveen (dorpskerk), Waarder (dorpskerk), Waddinxveen (wijkgemeente oost), Waddinxveen (wijkgemeente west), Wapenveld (dorpskerk), Wezep (dorpskerk), Wekerom (dorpskerk), Wijk bij Heusden (dorpskerk), Woudenberg (wijkgemeente 1), Wouterswoude (dorpskerkje), Yerseke (Rehoboth), Zetten-Andelst (dorpskerk), Zuilichem (dorpskerk), Zutphen ('Irene'), Zwartebroek-Terschuur (dorpskerk).

Hoe zit het in Soest (Johanneskerk)? Gaat hervormd Monster over op Weerklank? En de hervormde singelkerk in Ridderkerk?

(Recente) voorbeelden  van "Weerklank":

- Hervormd Groot-Ammers stopt met het lied als voorzang. De voorzang wordt een psalm uit "Weerklank". De predikant kan een lied uit weerklank vrij kiezen. Vanaf 5 mei mogelijk, maar de predikant op 5 mei is voorstander van de klassieke liturgie.
- Hervormde Schoonrewoerd begint met het zingen van Weerklank vanaf april.
- Hervormd Amstelveen zingt vanaf maart een voorzang van Weerklank. De gemeente zong voor de komst van dominee A. Baas nog iso-ritmisch...
- Hervormd Ermelo (nieuwe kerk) heeft na bezinning besloten om Weerklank in te voeren, in navolging van kapel staverden.
- Hervormd Harderwijk (grote kerk) heeft ondanks matige behoefte besloten dat in de helft van de diensten weerklank kan worden gezongen.
- In de hervormde gemeente Goedereede kan één weerklanklied gezongen worden.
- In hervormd Barendrecht heeft 'Weerklank', weerklank gevonden.
Ik reageer niet, d.w.z. noch positief, noch negatief.
Maar het heeft wel mijn aandacht hoe hier verder op gereageerd wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

Alleen al het plaatsen van drie puntjes achter iso-ritmisch... Ah, ik snap het al. Ze zijn tot de goddeloosheid van het ritmisch zingen vervallen. Mensen, mensen, wat een zinloze posting zo'n lijst.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ik reageer niet, d.w.z. noch positief, noch negatief.
Maar het heeft wel mijn aandacht hoe hier verder op gereageerd wordt.
We hebben er geen moment aan getwijfeld of het wel je aandacht zou hebben :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Mooi stukje basisinformatie voor de sociologie. Ik kan zo'n lijst wel waarderen, despijt diegenen die daar om moverende redenen aanstoot aan nemen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Ditbenik schreef:Alleen al het plaatsen van drie puntjes achter iso-ritmisch... Ah, ik snap het al. Ze zijn tot de goddeloosheid van het ritmisch zingen vervallen. Mensen, mensen, wat een zinloze posting zo'n lijst.
Nee, het is de schuld van de dominee. Dat is bekend, dominees zetten alles naar hun hand. [/sarcasme]

En is Mepaul niet gewoon dezelfde Paul van eerst? Misschien was hij zijn wachtwoord kwijt?
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Ditbenik schreef:Alleen al het plaatsen van drie puntjes achter iso-ritmisch... Ah, ik snap het al. Ze zijn tot de goddeloosheid van het ritmisch zingen vervallen. Mensen, mensen, wat een zinloze posting zo'n lijst.
Ritmisch zingen vind ik mooier dan niet ritmisch. Ik bedoel alleen te zeggen dat de gemeente weinig bezig was met liturgische vormgeving en dat er dan in korte tijd veel verandert. Ritmisch zingen zegt echt niks, alleen valt het wel op als je ineens ritmisch gaat zingen.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Dodo schreef:
Ditbenik schreef:Alleen al het plaatsen van drie puntjes achter iso-ritmisch... Ah, ik snap het al. Ze zijn tot de goddeloosheid van het ritmisch zingen vervallen. Mensen, mensen, wat een zinloze posting zo'n lijst.
Nee, het is de schuld van de dominee. Dat is bekend, dominees zetten alles naar hun hand. [/sarcasme]

En is Mepaul niet gewoon dezelfde Paul van eerst? Misschien was hij zijn wachtwoord kwijt?
Leuk dat ik 'herkend' wordt. Grappig dat dat inderdaad klopt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Tiberius »

Je kan ook op het linkje wachtwoord vergeten klikken.
Gesloten