Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Leon »

Zita schreef:
Leon schreef:Bedankt Zita voor je duidelijke post. Ben het helemaal met je eens. Verwarring en verdeeldheid zaaien onder het schijn van recht.
Ik denk dat je mijn bericht niet helemaal goed interpreteert. Ik ken de prediking van ds Van Campen niet goed genoeg om hem van dergelijke zaken te durven of willen of kunnen beschuldigen. Wat ik van hem lees, is dat hij op heel wat punten een standpunt inneemt dat afwijkt van de gereformeerde traditie. In mijn eerdere bericht gaf ik volgens mij aan dat ik dat voor een predikant niet altijd erg verstandig vind, omdat hij hierin de gemeente voorgaat. Het afwijken van de traditie moet zeer weloverwogen gebeuren (en voor een predikant geldt dat mijns inziens in dubbele mate), en ik vraag me af of die overweging grondig genoeg is als het binnen enkele jaren op zoveel punten plaatsvindt. Maar ik wil ds Van Campen geenszins beschuldigen van 'verwarring en verdeeldheid zaaien onder het schijn van recht', omdat ik daarvoor niet goed genoeg weet wat hij allemaal zegt en schrijft, en omdat ik de achtergronden niet goed genoeg ken.
Helder verhaal.

Alleen het komt bij mij wel over als verwarring en verdeeldheid zaaien. Volgens mij is er de afgelopen 400 jaar veel gereformeerd, nader gereformeerd en uitgekristalliseerd. Het komt bij mij een beetje over als: 'al onze voorvaderen waren domme mensen en hebben er niet goed over nagedacht. Ik meen het veel beter te weten dan al die duizenden vóór mij die ook de Bijbel hebben onderzocht en aan de hand daarvan hun standpunten hebben gevormd'.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nasrani »

Leon schreef:
Zita schreef:
Leon schreef:Bedankt Zita voor je duidelijke post. Ben het helemaal met je eens. Verwarring en verdeeldheid zaaien onder het schijn van recht.
Ik denk dat je mijn bericht niet helemaal goed interpreteert. Ik ken de prediking van ds Van Campen niet goed genoeg om hem van dergelijke zaken te durven of willen of kunnen beschuldigen. Wat ik van hem lees, is dat hij op heel wat punten een standpunt inneemt dat afwijkt van de gereformeerde traditie. In mijn eerdere bericht gaf ik volgens mij aan dat ik dat voor een predikant niet altijd erg verstandig vind, omdat hij hierin de gemeente voorgaat. Het afwijken van de traditie moet zeer weloverwogen gebeuren (en voor een predikant geldt dat mijns inziens in dubbele mate), en ik vraag me af of die overweging grondig genoeg is als het binnen enkele jaren op zoveel punten plaatsvindt. Maar ik wil ds Van Campen geenszins beschuldigen van 'verwarring en verdeeldheid zaaien onder het schijn van recht', omdat ik daarvoor niet goed genoeg weet wat hij allemaal zegt en schrijft, en omdat ik de achtergronden niet goed genoeg ken.
Helder verhaal.

Alleen het komt bij mij wel over als verwarring en verdeeldheid zaaien. Volgens mij is er de afgelopen 400 jaar veel gereformeerd, nader gereformeerd en uitgekristalliseerd. Het komt bij mij een beetje over als: 'al onze voorvaderen waren domme mensen en hebben er niet goed over nagedacht. Ik meen het veel beter te weten dan al die duizenden vóór mij die ook de Bijbel hebben onderzocht en aan de hand daarvan hun standpunten hebben gevormd'.
Hiermee doe je ds van Campen geen recht denk ik. Luister zijn preken maar hoeveel hij oa oudvaders aanhaalt en bijv ook ds v/d Poel. Dat hij soms tot andere inzichten komt dat is toch ook niet uniek? Hoeveel predikanten wijken niet af op andere terreinen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Reforok »

Ben benieuwd wie van scribenten ook daadwerkelijk in" GB" gemeente kerkt en lid is van de GB.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Reforok schreef:Ben benieuwd wie van scribenten ook daadwerkelijk in" GB" gemeente kerkt en lid is van de GB.
Wij bezoeken elke zondag twee (af en toe 3) diensten in een gemeente die de modaliteit gereformeerde bond heeft. Dit is niet veroordelen, maar aanwijzen wat onBijbels is. Jezus kon ook hard optreden tegen dwaalleraars.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

De gereformeerde leer is niet de enige leer. Dus als een mening niet klopt volgens de gereformeerde leer kan het wel Bijbels zijn. Maar het kan ook tegen de gereformeerde identiteit ingaan en tegen de Bijbel. Wanneer dat laatste het geval is moet de gemeente de weg van Gods Woord volgen. Hoe hoog iemand/iets kan staan (predikanten, theologen en schriften) de Bijbel moet doorslaggevend zijn, altijd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Paul schreef:De gereformeerde leer is niet de enige leer. Dus als een mening niet klopt volgens de gereformeerde leer kan het wel Bijbels zijn. Maar het kan ook tegen de gereformeerde identiteit ingaan en tegen de Bijbel. Wanneer dat laatste het geval is moet de gemeente de weg van Gods Woord volgen. Hoe hoog iemand/iets kan staan (predikanten, theologen en schriften) de Bijbel moet doorslaggevend zijn, altijd.
De gereformeerde leer is ook maar een interpretatie van de Bijbel.

Wat er in het verleden ook gezegd is wat waardevol is, is geen reden om het denken te stoppen. Inzichten verschuiven nu eenmaal als reactie op maatschappelijke en theologische verschuivingen, zoals de Reformatie en Nadere Reformatie. Ik zou mij pas zorgen maken als het denken geen ontwikkeling meer doormaakt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Gelukkig zijn er ook wel denkers die binnen de gereformeerde kaders blijven.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

eilander schreef:Gelukkig zijn er ook wel denkers die binnen de gereformeerde kaders blijven.
Zeker weten. We moeten in Nederland dankbaar zijn voor wat er was (reformatie, de voor ons leesbare Bijbel en voor wat er nog is (kerken, vrijheid van godsdienst).
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

eilander schreef:Gelukkig zijn er ook wel denkers die binnen de gereformeerde kaders blijven.
Zeker weten. We moeten in Nederland dankbaar zijn voor wat er was (reformatie, de voor ons leesbare Bijbel en voor wat er nog is (kerken, vrijheid van godsdienst).
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Dat klopt, maar dat het maakt het nog niet tot een statisch geheel dat niet meer kan veranderen.

De tijd verandert, wij veranderen daarin mee en dat maakt dat Gods Woord soms anders gebracht moet worden om de mens van deze tijd met haar eigen vragen te kunnen bereiken met het Evangelie.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Gelukkig zijn er ook wel denkers die binnen de gereformeerde kaders blijven.
Ik vind dat dat geen doel op zich moet zijn. En wat is overigens het gereformeerde kader? En hoe plaats daar je recente ontwikkelingen in?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Gelukkig zijn er ook wel denkers die binnen de gereformeerde kaders blijven.
Ik vind dat dat geen doel op zich moet zijn. En wat is overigens het gereformeerde kader? En hoe plaats daar je recente ontwikkelingen in?
zin 1. Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast. Het kader in de vorm van een gebed. Volgens mij is er een onlosmakelijke eenheid tussen je gereformeerde principe en de wijze waarop je christen bent. Of niet bent.
zin 2. Dat is de belijdenis, voor de wereldkerk is dat de apostolische geloofsbelijdenis voor gereformeerd Nederland zijn dat de bekende 3 formulieren.
zin 3. Niet op alle vragen heeft de belijdenis een concreet antwoord, maar sommige antwoorden bewegen zich wel buiten de belijdenis.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Vorst schreef:Hilarisch trouwens: midden-bond, rechterflank-bond, linkerflank-bond :haha .
Ik hoorde eens van een hervormd emiritus predikant: de gereformeerde bond was altijd al heel breed, maar in tegenstelling tot toen vind ik 'bondsmodaliteit' geen garantie meer voor een Bijbelgetrouwe prediking. Zo denken kerkenraden anders over de vrouw in het ambt en over een homoseksuele relatie.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Klein bericht over de uitspraak 'ik maak mij zorgen om liturgie en prediking in gb kringen en velen met mij.' Iemand vond dit ontduiking van bewijs, dan hierbij 'bewijs':
- Dr C.A. van der Sluijs over de prediking.
- Ds C. den Boer over liturgie en prediking.
- Ds C.H. Hogendoorn over de prediking.
- Ds T.C. Guijt over de liturgie (polarisatie in de kerk).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Paul schreef:Klein bericht over de uitspraak 'ik maak mij zorgen om liturgie en prediking in gb kringen en velen met mij.' Iemand vond dit ontduiking van bewijs, dan hierbij 'bewijs':
- Dr C.A. van der Sluijs over de prediking.
- Ds C. den Boer over liturgie en prediking.
- Ds C.H. Hogendoorn over de prediking.
- Ds T.C. Guijt over de liturgie (polarisatie in de kerk).
Vier, da's wel veel, ja. :jongle
Maar ook al zouden het er vierhonderd zijn, de opmerking "en velen met mij" is altijd een zwaktebod. Wie dat zegt of schrijft, doet het voorkomen alsof hij namens een hele groep spreekt, maar die groep weet van niks. Heb je bezwaren, onderbouw ze dan met je eigen argumenten en voer geen mensen ten tonele die er niet om hebben gevraagd om door jou te worden opgevoerd als "medestanders".
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten