Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef: Ook als 'Heer' fungeert als eigennaam, is het niet zinvol om een naamsval-e erachter te zitten die er oorspronkelijk niet bij hoort. Ik vind in de HSV de combinatie van de naamvals-e met 'van de' ook bijzonder lelijk. Maar goed, het is verder niet zó belangrijk, een principekwestie moet je er m.i. helemaal niet van maken.
Dat is ook geen stijl. Dat is een kunstmatig gemoderniseerd Nederlands dat nooit bestaan heeft. Het is een mix van oud- en nieuw taalgebruik. Als ik Neerlandicus was (dat ben ik dus niet) zou ik hier grote bezwaren tegen hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef: Ook als 'Heer' fungeert als eigennaam, is het niet zinvol om een naamsval-e erachter te zitten die er oorspronkelijk niet bij hoort. Ik vind in de HSV de combinatie van de naamvals-e met 'van de' ook bijzonder lelijk. Maar goed, het is verder niet zó belangrijk, een principekwestie moet je er m.i. helemaal niet van maken.
Dat is ook geen stijl. Dat is een kunstmatig gemoderniseerd Nederlands dat nooit bestaan heeft. Het is een mix van oud- en nieuw taalgebruik. Als ik Neerlandicus was (dat ben ik dus niet) zou ik hier grote bezwaren tegen hebben.
Waar hebben jullie het nu precies over?
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef: Ook als 'Heer' fungeert als eigennaam, is het niet zinvol om een naamsval-e erachter te zitten die er oorspronkelijk niet bij hoort. Ik vind in de HSV de combinatie van de naamvals-e met 'van de' ook bijzonder lelijk. Maar goed, het is verder niet zó belangrijk, een principekwestie moet je er m.i. helemaal niet van maken.
Dat is ook geen stijl. Dat is een kunstmatig gemoderniseerd Nederlands dat nooit bestaan heeft. Het is een mix van oud- en nieuw taalgebruik. Als ik Neerlandicus was (dat ben ik dus niet) zou ik hier grote bezwaren tegen hebben.
Waar hebben jullie het nu precies over?
Ze vinden 'van de Heere' niet mooi staan.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Discussie is niet of het mooi staat, maar of het taalkundig correct is.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ZWP »

Delftenaar schreef:Discussie is niet of het mooi staat, maar of het taalkundig correct is.
En dat ligt weer aan of 'Heere' als eigennaam of titel wordt gebruikt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

ZWP schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef: Ook als 'Heer' fungeert als eigennaam, is het niet zinvol om een naamsval-e erachter te zitten die er oorspronkelijk niet bij hoort. Ik vind in de HSV de combinatie van de naamvals-e met 'van de' ook bijzonder lelijk. Maar goed, het is verder niet zó belangrijk, een principekwestie moet je er m.i. helemaal niet van maken.
Dat is ook geen stijl. Dat is een kunstmatig gemoderniseerd Nederlands dat nooit bestaan heeft. Het is een mix van oud- en nieuw taalgebruik. Als ik Neerlandicus was (dat ben ik dus niet) zou ik hier grote bezwaren tegen hebben.
Waar hebben jullie het nu precies over?
Ze vinden 'van de Heere' niet mooi staan.
Dat is weer teveel gezegd. Het kan best maar dan niet in een boek (zoals de Bijbel) dat helemaal in oude verheven stijl is geschreven. Als je daar de naamvallen verwijderd krijg je een soort mix-taal.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:Ad 2: Je weet prima wat ik bedoel. Voorts gaat het niet om een naamvals-e, maar om een titel die in onze taal ook het grote onderscheid aangeeft tussen een gewone aardse meneer (de heer Janssen) en de eeuwige Zoon van God in het vlees (de Heere Jezus). Het feit dat de benaming 'Heer' ook in de gereformeerde gezindte steeds meer gewoon lijkt te worden, is voor mij bepaald zorgwekkend. Het is namelijk een uiting van toenemende evangelicalisering. Het overnemen van opwekkingsliedjes en het bijbehorend taalgebruik uit zich steeds vaker in het gebruik van de titel 'Heer'. Want het moet vooral allemaal heel gewoon zijn.
Het bijzondere van het woord 'Heer' is, dat het een titel is en niet een eigennaam. In het Duits 'der Herr', in het Engels 'the Lord'. Zo zou het ook in het Nederlands moeten zijn: de Heer, niet 'een' heer, maar dé Heer.
De grap is dat ik mijn post geheel en al had ingericht m.b.t. de titel! Juist daarin zou ik willen pleiten voor het handhaven van het onderscheid dat we in onze taal gelukkig kunnen maken.

Bovendien refereerde ik aan een ontwikkeling (evangelicaal) die niet zo 1 op 1 in het Duitse en Engelse taalgebied op dit punt hebt. M.a.w.: Daar waar altijd 'Heere' werd gebruikt, en nu 'Heer', is vaak meer aan de hand dan alleen het wegvallen van een -e.
(Beetje vereglijkbaar met: met een gitaar op zich is niets mis, maar daar waar in de kerkelijke samenkomsten opeens een gitaar wordt geïntroduceerd, is dat vaak een indicator van verschuivingen in theologische opvattingen. Dat ligt niet aan die gitaar, dat is slechts de indicator in onze context.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef: Bovendien refereerde ik aan een ontwikkeling (evangelicaal) die niet zo 1 op 1 in het Duitse en Engelse taalgebied op dit punt hebt. M.a.w.: Daar waar altijd 'Heere' werd gebruikt, en nu 'Heer', is vaak meer aan de hand dan alleen het wegvallen van een -e.
(Beetje vereglijkbaar met: met een gitaar op zich is niets mis, maar daar waar in de kerkelijke samenkomsten opeens een gitaar wordt geïntroduceerd, is dat vaak een indicator van verschuivingen in theologische opvattingen. Dat ligt niet aan die gitaar, dat is slechts de indicator in onze context.)
Er is ooit een keuze gemaakt om Heere te schrijven, maar taalkundig lijkt mij niets mis met Heer. Kurios betekent ook gewoon heer.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

emigrant schreef:het gaat altijd zo, dat iets wat bij de GB gebruik wordt:

- 5 jaar later dat ook bij de CGK is
- weer 5 jaar later ook bij de GG
enz.
Deels klopt het. In een artikel stond eens: als het regent in de gereformeerde bond drupt het in de hhk en de gereformeerde gemeente. Daarmee bedoelen ze bijvoorbeeld één keer per zondag naar de kerk gaan. Wel kan het bij de (o)gg(in) langer duren, maar ook daar wordt gesproken over de moeilijke statenvertaling. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik afwijzend naar de statenvertaling in herziene editie (hsv) sta.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Klopt het dat er binnen de ger bond geen tucht is?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

merel schreef:Klopt het dat er binnen de ger bond geen tucht is?
Dat klopt niet, hoewel ik niet weet of het overal nog functioneert.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Klopt het dat er binnen de ger bond geen tucht is?
Wat bedoel je met de GB? De GB kan er geen eigen kerkelijke regels op nahouden, het is een beweging binnen de PKN.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
merel schreef:Klopt het dat er binnen de ger bond geen tucht is?
Dat klopt niet, hoewel ik niet weet of het overal nog functioneert.
Plaatselijk functioneert het in elk geval wel, maar inderdaad geen idee of dat binnen elke GB geldt, ik neem aan van wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Je kunt de vraag ook lezen als 'kent de Gereformeerde Bond leervrijheid?'. Ook een interessante vraag.

We horen het wel, @merel.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Je kunt de vraag ook lezen als 'kent de Gereformeerde Bond leervrijheid?'. Ook een interessante vraag.

We horen het wel, @merel.
Dat is helemaal geen interessante vraag. De enige leer die telt is van de kerk waarbinnen die Gereformeerde Bond zich beweegt.
Gesloten