Einde van de Refozuil?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef: En een reformatorische garage bestaat niet, als een garagehouder dat zou claimen zou dat misbruik zijn, vind ik.
Ik zou willen dat ze bestonden.
Waarom? En wat ís een reformatorische garage? Een garage waar alleen refo's werken?
(Ik bedoel de vraag en mijn eerdere opmerking serieus, dus zit hier niet te wachten op verhalen over 'nou maar wat ik eens meegemaakt heb met een refo die aan mn auto sleutelde....')
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik deel je mening in het geheel niet. De zuil is in principe geen leeg begrip, integendeel! Denk je echt dat Groen van Prinsterer het zo heeft bedoeld: in het isolement ligt onze kracht, dus laten we vooral reformatorische winkeltjes beginnen? Kom nou.
En een reformatorische garage bestaat niet, als een garagehouder dat zou claimen zou dat misbruik zijn, vind ik.
Je begrijpt best wat ik bedoel. Als je hier een oproep plaatst voor een bouwvakker, meubelzaak, keukenzaak of kledingwinkel, krijg je geheid een advertentie uit de Terdege.
Maar daarmee loop je wel je reformatorische broeder voorbij die toevallig in een heidens bedrijf werkt.
Herman schreef:Ik zou willen dat ze bestonden.
I.v.m. de muziek zeker, of de platen aan de muur?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Herman »

eilander schreef:Waarom? En wat ís een reformatorische garage? Een garage waar alleen refo's werken?
(Ik bedoel de vraag en mijn eerdere opmerking serieus, dus zit hier niet te wachten op verhalen over 'nou maar wat ik eens meegemaakt heb met een refo die aan mn auto sleutelde....')
Ik kom er meer en meer achter dat de hele samenleving totaal verdorven is. De maatschappelijke normen zoals die in christelijk nederland golden in het verleden worden massaal overboord gekieperd. Als christelijke deelnemer aan het maatschappelijk verkeer kan je niet anders dan vuile handen maken. De wetteloosheid vind ik verbluffend. Alleen op het gebied van medische ethiek is men nog standvastig, maar op heel veel andere punten doet men gewoon waar men zin in heeft.

Daarom verzucht ik, doe mij maar een (werkelijk) reformatorische garagehouder. Eenvoudig. Eerlijk en betrouwbaar.

Het gaat bij de vragen rondom de zuil volgens mr. DJH van Dijk om de verinnerlijking van het geloof. Als je christelijke principes toepast op het zijn van garagehouder dan heb je al snel een paar problemen rondom het achtste gebod (fiscale moraal - zwarte omzet). Het overschrijden van die grenzen laat zien dat de verinnerlijking ontbreekt. Helaas voor jou is mijn opmerking dus gevoed vanwege persoonlijke voorbeelden in mijn omgeving.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik deel je mening in het geheel niet. De zuil is in principe geen leeg begrip, integendeel! Denk je echt dat Groen van Prinsterer het zo heeft bedoeld: in het isolement ligt onze kracht, dus laten we vooral reformatorische winkeltjes beginnen? Kom nou.
En een reformatorische garage bestaat niet, als een garagehouder dat zou claimen zou dat misbruik zijn, vind ik.
Je begrijpt best wat ik bedoel. Als je hier een oproep plaatst voor een bouwvakker, meubelzaak, keukenzaak of kledingwinkel, krijg je geheid een advertentie uit de Terdege.
Maar daarmee loop je wel je reformatorische broeder voorbij die toevallig in een heidens bedrijf werkt.
Zeker begrijp ik wat je bedoelt. Maar we praten in zekere zin langs elkaar heen, ben ik bang. We gebruiken mogelijk zelfs een verschillende definitie van 'zuil'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door eilander »

Herman schreef:Het gaat bij de vragen rondom de zuil volgens mr. DJH van Dijk om de verinnerlijking van het geloof. Als je christelijke principes toepast op het zijn van garagehouder dan heb je al snel een paar problemen rondom het achtste gebod (fiscale moraal - zwarte omzet). Het overschrijden van die grenzen laat zien dat de verinnerlijking ontbreekt. Helaas voor jou is mijn opmerking dus gevoed vanwege persoonlijke voorbeelden in mijn omgeving.
O, maar ik kan ook wel wat voorbeelden noemen, helaas! Dus ik ben het wat dat betreft zeker met je eens. Een christen zou zich overal moeten laten gezeggen door het Woord. Dus als een christen een garagehouder is, heeft dat consequenties ja. Maar daarom is een garage nog niet christelijk...
Maar die verinnerlijking, daar gaat het mij vooral om! Eenheid kerk, school, gezin (willekeurige volgorde). Dat heeft alles met de zuil te maken.
Wat mij betreft is dus 'stoppen met de refozuil' een ontwikkeling de verkeerde kant op. Ik zou het liever 'christelijke zuil' noemen, maar los daarvan: het moet dan wel om inhoud gaan, en niet om een blaadje dat we christelijk noemen omdat er een meditatie voorin staat en omdat er vrouwen met rokjes op de voorkant staan (ik chargeer nu even).
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Herman schreef:Het gaat bij de vragen rondom de zuil volgens mr. DJH van Dijk om de verinnerlijking van het geloof. Als je christelijke principes toepast op het zijn van garagehouder dan heb je al snel een paar problemen rondom het achtste gebod (fiscale moraal - zwarte omzet). Het overschrijden van die grenzen laat zien dat de verinnerlijking ontbreekt. Helaas voor jou is mijn opmerking dus gevoed vanwege persoonlijke voorbeelden in mijn omgeving.
O, maar ik kan ook wel wat voorbeelden noemen, helaas! Dus ik ben het wat dat betreft zeker met je eens. Een christen zou zich overal moeten laten gezeggen door het Woord. Dus als een christen een garagehouder is, heeft dat consequenties ja. Maar daarom is een garage nog niet christelijk...
Maar die verinnerlijking, daar gaat het mij vooral om! Eenheid kerk, school, gezin (willekeurige volgorde). Dat heeft alles met de zuil te maken.
Wat mij betreft is dus 'stoppen met de refozuil' een ontwikkeling de verkeerde kant op. Ik zou het liever 'christelijke zuil' noemen, maar los daarvan: het moet dan wel om inhoud gaan, en niet om een blaadje dat we christelijk noemen omdat er een meditatie voorin staat en omdat er vrouwen met rokjes op de voorkant staan (ik chargeer nu even).
Even wat gedachten

Goed onderwijs wat echt gestoeld is op de schrift, ja, bij de doop beloof je te doen of te helpen onderwijzen, maar alle refo's "ophokken" is niet Bijbels, de Heere geeft bevel om uit te gaan, niet om met z'n allen een plek te creeëren om daar te wonen en tw werken. De opdracht het evangelie te verspreiden stopt toch niet bij Handelingen? Je kunt het evangelie niet verspreiden als je in je eigen hokje blijft, ik bedoel niet dat je allemaal op de hoeken van de straten moet gaan staan preken, maar wel op je werk, de winkel waar je gaat, ga je bijvoorbeeld terug als je te weinig betaald hebt? De buurt, ga je helpen bij die lastige buurvrouw of die man die door de hele buurt uitgekotst wordt? Maak je een praatje met een straatkrantverkoper of ga je samen eten met een vieze zwerver, ik besef dat sommige deze mensen niet tegen komen, maar ik noem maar even een paar voorbeelden.

Zelf was ik hier teleugesteld in de eenheid kerk gezin school, die was er niet, kerk gezin wel, maar gezin school niet in alle gevallen. Dat is jammer en verwarrend.

De zuil mag van mij flink afslanken, geen refo beursen of verzekeringen, je eet ook geen refospinazie of je hebt een refo veter in je schoon, wel zou ik pleiten voor verzorgings huizen en zoals ik al noemde scholen, en net als Eilander zou ik het Christelijk willen noemen, het hoort bij Christus en niet het hoort bij refo.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door eilander »

samanthi schreef:Even wat gedachten

Goed onderwijs wat echt gestoeld is op de schrift, ja, bij de doop beloof je te doen of te helpen onderwijzen, maar alle refo's "ophokken" is niet Bijbels, de Heere geeft bevel om uit te gaan, niet om met z'n allen een plek te creeëren om daar te wonen en tw werken. De opdracht het evangelie te verspreiden stopt toch niet bij Handelingen? Je kunt het evangelie niet verspreiden als je in je eigen hokje blijft, ik bedoel niet dat je allemaal op de hoeken van de straten moet gaan staan preken, maar wel op je werk, de winkel waar je gaat, ga je bijvoorbeeld terug als je te weinig betaald hebt? De buurt, ga je helpen bij die lastige buurvrouw of die man die door de hele buurt uitgekots wordt? Maak je een praatje met een straatkrantverkoper of ga je samen eten met een vieze zwerver, ik besef dat sommige deze mensen niet tegen komen, maar ik noem maar even een paar voorbeelden.

Zelf was ik hier teleugesteld in de eenheid kerk gezin school, die was er niet, kerk gezin wel, maar gezin school niet in alle gevallen. Dat is jammer en verwarrend.

De zuil mag van mij flink afslanken, geen refo beursen of verzekeringen, je eet ook geen refospinazie of je hebt een refo veter in je schoon, wel zou ik pleiten voor verzorgings huizen en zoals ik al noemde scholen, en net als Eilander zou ik het Christelijk willen noemen, het hoort bij Christus en niet het hoort bij refo.
Juist. Voor een groot deel eens, met een aanvulling. Jij zegt: "Je kunt het evangelie niet verspreiden als je in je eigen hokje blijft." Daar ben ik het mee eens. Maar mijn stelling is, ter aanvulling: 'je kunt het evangelie ook niet verspreiden als je niet in je eigen hokje wordt gevoed, en geworteld bent in Gods Woord en de belijdenis.' Korter gezegd: 'binnen halen, buiten uitdelen.'
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:Even wat gedachten

Goed onderwijs wat echt gestoeld is op de schrift, ja, bij de doop beloof je te doen of te helpen onderwijzen, maar alle refo's "ophokken" is niet Bijbels, de Heere geeft bevel om uit te gaan, niet om met z'n allen een plek te creeëren om daar te wonen en tw werken. De opdracht het evangelie te verspreiden stopt toch niet bij Handelingen? Je kunt het evangelie niet verspreiden als je in je eigen hokje blijft, ik bedoel niet dat je allemaal op de hoeken van de straten moet gaan staan preken, maar wel op je werk, de winkel waar je gaat, ga je bijvoorbeeld terug als je te weinig betaald hebt? De buurt, ga je helpen bij die lastige buurvrouw of die man die door de hele buurt uitgekots wordt? Maak je een praatje met een straatkrantverkoper of ga je samen eten met een vieze zwerver, ik besef dat sommige deze mensen niet tegen komen, maar ik noem maar even een paar voorbeelden.

Zelf was ik hier teleugesteld in de eenheid kerk gezin school, die was er niet, kerk gezin wel, maar gezin school niet in alle gevallen. Dat is jammer en verwarrend.

De zuil mag van mij flink afslanken, geen refo beursen of verzekeringen, je eet ook geen refospinazie of je hebt een refo veter in je schoon, wel zou ik pleiten voor verzorgings huizen en zoals ik al noemde scholen, en net als Eilander zou ik het Christelijk willen noemen, het hoort bij Christus en niet het hoort bij refo.
Juist. Voor een groot deel eens, met een aanvulling. Jij zegt: "Je kunt het evangelie niet verspreiden als je in je eigen hokje blijft." Daar ben ik het mee eens. Maar mijn stelling is, ter aanvulling: 'je kunt het evangelie ook niet verspreiden als je niet in je eigen hokje wordt gevoed, en geworteld bent in Gods Woord en de belijdenis.' Korter gezegd: 'binnen halen, buiten uitdelen.'
mee eens
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Mara »

samanthi schreef: De zuil mag van mij flink afslanken, geen refo beursen of verzekeringen, je eet ook geen refospinazie of je hebt een refo veter in je schoon, wel zou ik pleiten voor verzorgings huizen en zoals ik al noemde scholen, en net als Eilander zou ik het Christelijk willen noemen, het hoort bij Christus en niet het hoort bij refo.
Ik dacht vroeger dat de reformatorische zorgaanbieders een meerwaarde zouden hebben, maar helaas is dat ook niet altijd zo.
Ik heb altijd een gewone kraamverpleegkundige in huis gehad, geweldig. Ze vroeg wat onze gewoontes waren, en dat ging goed. Je krijgt dan ook een gesprek over het geloof en zo.
En zag ik tijdens kraambezoeken dat de zuster van de bekende aanbieder(s) helemaal niet zo zorgzaam en goed was.
Ik vind het ook raar dat de eis gesteld wordt aan de vrager, dat je geen tv in huis mag hebben.
Het hangt vaak zo op uiterlijkheden en met gevoelens van "angst".
eilander schreef: "Je kunt het evangelie niet verspreiden als je in je eigen hokje blijft." Daar ben ik het mee eens. Maar mijn stelling is, ter aanvulling: 'je kunt het evangelie ook niet verspreiden als je niet in je eigen hokje wordt gevoed, en geworteld bent in Gods Woord en de belijdenis.'
Zeker!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door merel »

Qua kraamzorg hebben wij alles gehad. Pas bij de laatste de reformatorische zorg en die beviel het beste. Ook t.a.v. de zorg vd overige kinderen. En tv in huis, zelfs het kijken maakte niets uit.

Qua scholen zou ik het liefst een brede christrlijke school willen en dito docenten. Helaas kruipt men toch nog graag in zijn/haar eigen zuil
Laatst gewijzigd door merel op 09 feb 2018, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door eilander »

merel schreef:Qua kraamzorg hebben wij alkes gehad. Pas bij de laatste de reformatorische zorg en die beviel het beste. Ook t.a.v. de zorg vd overige kinderen. En tv in huis, zelfs het kijjen maakte niers uit.

Qua scholen zou ik het liefst een brede christrlijje school willen en dito docenten. Helaas kruipt men toch nog graag in zijn/haar eigen zuil
Goed taalonderwijs is ook best belangrijk. :yahoo
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door merel »

:haha :haha klopt, gebeurt altijd als ik op de tablet tik. Excuus
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
samanthi schreef: De zuil mag van mij flink afslanken, geen refo beursen of verzekeringen, je eet ook geen refospinazie of je hebt een refo veter in je schoon, wel zou ik pleiten voor verzorgings huizen en zoals ik al noemde scholen, en net als Eilander zou ik het Christelijk willen noemen, het hoort bij Christus en niet het hoort bij refo.
Ik dacht vroeger dat de reformatorische zorgaanbieders een meerwaarde zouden hebben, maar helaas is dat ook niet altijd zo.
Ik heb altijd een gewone kraamverpleegkundige in huis gehad, geweldig. Ze vroeg wat onze gewoontes waren, en dat ging goed. Je krijgt dan ook een gesprek over het geloof en zo.
En zag ik tijdens kraambezoeken dat de zuster van de bekende aanbieder(s) helemaal niet zo zorgzaam en goed was.
Ik vind het ook raar dat de eis gesteld wordt aan de vrager, dat je geen tv in huis mag hebben.
Het hangt vaak zo op uiterlijkheden en met gevoelens van "angst".
eilander schreef: "Je kunt het evangelie niet verspreiden als je in je eigen hokje blijft." Daar ben ik het mee eens. Maar mijn stelling is, ter aanvulling: 'je kunt het evangelie ook niet verspreiden als je niet in je eigen hokje wordt gevoed, en geworteld bent in Gods Woord en de belijdenis.'
Zeker!
Om dat laatste gaat het mij. Verder hoeft het natuurlijk geen bijzondere ontdekking te zijn dat een schilder niet plotseling een vakman wordt als hij 's zondags naar de kerk gaat. Iemand moet gewoon zorgen dat hij een kei in zijn/haar vak is. Zo zijn niet alle refojuffen zo goed, en refobejaardenverzorgsters ook niet. En andersom: ze zijn niet allemaal slecht. Tja, als je het zo bekijkt, lijken het net gewone mensen. Volgens mij is hier echt niets zinnigs over te zeggen. Een christen heeft natuurlijk wel de roeping om z'n best te doen, zijn vak serieus te nemen en eerlijk te zijn.

Maar goed, die kant wilde ik helemaal niet op. Wat mij betreft heeft dit niet zo heel veel met de zuil te maken (behalve het onderwijs dan).
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Mara »

merel schreef:Qua kraamzorg hebben wij alles gehad. Pas bij de laatste de reformatorische zorg en die beviel het beste. Ook t.a.v. de zorg vd overige kinderen. En tv in huis, zelfs het kijken maakte niets uit.
Die andere hanteert strengere regels. ;)
eilander schreef:Maar goed, die kant wilde ik helemaal niet op. Wat mij betreft heeft dit niet zo heel veel met de zuil te maken
Nou in zoverre, er zijn mensen die alleen iets willen kopen en verkopen, vakantie willen houden, binnen die zuil.
Gisteravond zag ik een interview met een christelijke binnenschipper. Vanwege zijn manier van werken, dwong hij veel respect af.
Hij zorgde er altijd voor dat hij op zaterdagmiddag een ligplaats had want op zondag vaart hij nooit. Hij weigert ook opdrachten waarmee dit van hem vereist wordt. Dat kost dus weleens geld. Zeker ten tijde van de crisis.
Had met een zuil niets te maken. Misschien staat hij er vaak alleen in, maar ik vond hem een baken van licht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Maar goed, die kant wilde ik helemaal niet op. Wat mij betreft heeft dit niet zo heel veel met de zuil te maken
Nou in zoverre, er zijn mensen die alleen iets willen kopen en verkopen, vakantie willen houden, binnen die zuil.
Je hanteert een ruimere definitie van zuil dan ik, zoals we al eerder constateerden. Dat gedeelte wat jij er extra bij neemt (winkels en vakantieoorden enzo) mag van mij direct stoppen.
Ik zeg niet dat een slecht principe is om bij geloofsgenoten je boodschappen te doen, maar daar hoeft het stickertje 'zuil' niet op.
Plaats reactie