Einde van de Refozuil?

Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Laag »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Maar goed, die kant wilde ik helemaal niet op. Wat mij betreft heeft dit niet zo heel veel met de zuil te maken
Nou in zoverre, er zijn mensen die alleen iets willen kopen en verkopen, vakantie willen houden, binnen die zuil.
Je hanteert een ruimere definitie van zuil dan ik, zoals we al eerder constateerden. Dat gedeelte wat jij er extra bij neemt (winkels en vakantieoorden enzo) mag van mij direct stoppen.
Ik zeg niet dat een slecht principe is om bij geloofsgenoten je boodschappen te doen, maar daar hoeft het stickertje 'zuil' niet op.
Geheel mee eens...
Niemand zit op nog een 'keurmerk' te wachten. Naast Beter Leven biefstuk, en de biologische kippenbout, nu ook sla van de Reformatorische boerderij.....

Slaat nergens op, maar ik vond het wel leuk klinken.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Wandelende »

Laag schreef:
Wandelende schreef:Wees van harte blij als "de Refozuil" verdwijnt.
Ik weet uit welke hoek deze wind waait....

Moet ik dan ook blij zijn als de SGP verdwijnt, onze reformatorische scholen, de school met de Bijbel, de christelijke voetbalvereniging, de christelijke boekhandel......

Waar houdt 'de Refozuil' op, en wanneer moet ik mijn blijdschap omzetten in droefheid?
Jij weet helemaal niet uit welke hoek deze wind waait, want je hebt aan deze wind niet gevraagd waar die vandaan komt noch waar hij naar toe waait.

Met het merendeel van de door jouw genoemde punten ben ik van harte blij dat deze er zijn.
En tevens ben ik er ook van harte blij mee als "de Refozuil" in huidige vorm gaat verdwijnen.
(~)
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Reforok »

Als christelijk in plaats van refo komt dan kan niemand dat een probleem vinden lijkt me.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Reforok »

Laag schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Maar goed, die kant wilde ik helemaal niet op. Wat mij betreft heeft dit niet zo heel veel met de zuil te maken
Nou in zoverre, er zijn mensen die alleen iets willen kopen en verkopen, vakantie willen houden, binnen die zuil.
Je hanteert een ruimere definitie van zuil dan ik, zoals we al eerder constateerden. Dat gedeelte wat jij er extra bij neemt (winkels en vakantieoorden enzo) mag van mij direct stoppen.
Ik zeg niet dat een slecht principe is om bij geloofsgenoten je boodschappen te doen, maar daar hoeft het stickertje 'zuil' niet op.
Geheel mee eens...
Niemand zit op nog een 'keurmerk' te wachten. Naast Beter Leven biefstuk, en de biologische kippenbout, nu ook sla van de Reformatorische boerderij.....

Slaat nergens op, maar ik vond het wel leuk klinken.
Vriendin van me werkte in een "refo" lunchroom, kon niet na laten of ze de kroketten iets donkerder bakten dan bij andere lunchroom's :-)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Overigens ben ik helemaal niet blij met het einde van de refozuil (al is dat wat al te dramatisch aangezet overigens...).
Groen van Prinsterer zei al "In het isolement ligt onze kracht" en hij bedoelde daar ook helemáál niet mee dat we ons moesten terugtrekken in veilige bastions om alleen door de ramen naar de o zo zondige buitenwereld te kijken.
Zeker moeten we met onze boodschap naar buiten (zoals Groen dat ook zei: "tegen de revolutie het Evangelie!") maar voor onze bagage om het Evangelie door woord en daad naar buiten te laten schijnen, halen we binnen. In onze kerken, christelijke scholen, door goede artikelen in een christelijke krant, enzovoorts.
De 'Refozuil' is in de praktijk weinig meer dan een lege huls met roestplekken aan de buitenkant. Hooguit wordt het af en toe even opgepoetst. Voor een deel van de activiteiten en uitingen binnen 'de Refozuil' geldt dat het kentekenen vertoond van het Rooms Katholicisme uit de eeuwen waarin de grote Reformatoren door God zijn geschonken.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Wandelende »

Reforok schreef:Als christelijk in plaats van refo komt dan kan niemand dat een probleem vinden lijkt me.
Het gaat mij niet om de naam.
Van zuilen komt huilen.
(~)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Desiree »

Wij bevinden ons steeds meer in de seculiere en christelijke omgeving dan in de refozuil eigenlijk. Dat geeft heel andere vragen en discussies merk ik wel. Jij bent christen, oke. Dus naar de kerk geweest, ja. Oke.

Is zo gelopen.. blijkbaar is dat onze weg. En nu handen en voeten geven aan ons geloof.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:Overigens ben ik helemaal niet blij met het einde van de refozuil (al is dat wat al te dramatisch aangezet overigens...).
Groen van Prinsterer zei al "In het isolement ligt onze kracht" en hij bedoelde daar ook helemáál niet mee dat we ons moesten terugtrekken in veilige bastions om alleen door de ramen naar de o zo zondige buitenwereld te kijken.
Zeker moeten we met onze boodschap naar buiten (zoals Groen dat ook zei: "tegen de revolutie het Evangelie!") maar voor onze bagage om het Evangelie door woord en daad naar buiten te laten schijnen, halen we binnen. In onze kerken, christelijke scholen, door goede artikelen in een christelijke krant, enzovoorts.
De 'Refozuil' is in de praktijk weinig meer dan een lege huls met roestplekken aan de buitenkant. Hooguit wordt het af en toe even opgepoetst. Voor een deel van de activiteiten en uitingen binnen 'de Refozuil' geldt dat het kentekenen vertoond van het Rooms Katholicisme uit de eeuwen waarin de grote Reformatoren door God zijn geschonken.
Maar dit brengt nog niet met zich mee dat het principe van de christelijke zuil, dus zoals deze zou moeten zijn, verkeerd is. Wat mij betreft zeker niet!
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Roos2017 »

Kerk, christelijke school, SGP en voor de liefhebbers het RD.
Daar mag het in mijn optiek wel bij blijven.

Niet-christelijke mensen in de biblebelt beschouwen die grote XXL bastions veelal als intimiderend, mysterieus en ontoegankelijk.
Dat moet toch wat te zeggen hebben.
Veelal wordt dit door de insiders van de refozuil afgedaan als ´vijandschap´ tegen de waarheid.
Maar de vraag is of dat wel zo is: is het niet zo dat de meeste mensen van de refozuil zo in hun eigen kring bewegen dat contact met andersdenkenden ertoe heeft geleid dat een dergelijk beeld is ontstaan?
Een lichtend licht en een zoutend zout behoort men in de maatschappij te zijn.
Jezelf ´ophokplicht´ opleggen, of de kaars onder de korenmaat zetten, verspreidt geen bijbels getuigenis.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Laag »

Wandelende schreef:
Laag schreef:
Wandelende schreef:Wees van harte blij als "de Refozuil" verdwijnt.
Ik weet uit welke hoek deze wind waait....

Moet ik dan ook blij zijn als de SGP verdwijnt, onze reformatorische scholen, de school met de Bijbel, de christelijke voetbalvereniging, de christelijke boekhandel......

Waar houdt 'de Refozuil' op, en wanneer moet ik mijn blijdschap omzetten in droefheid?
Jij weet helemaal niet uit welke hoek deze wind waait, want je hebt aan deze wind niet gevraagd waar die vandaan komt noch waar hij naar toe waait.

Met het merendeel van de door jouw genoemde punten ben ik van harte blij dat deze er zijn.
En tevens ben ik er ook van harte blij mee als "de Refozuil" in huidige vorm gaat verdwijnen.
Nee, ik heb niet gevraagd waar de wind vandaan komt.

* Enerzijds ben ik blij met de refozuil, tot en met het basisonderwijs. Wat de scholen betreft.
* Anderzijds denk ik dat het reformatorisch voortgezet onderwijs beter breed christelijk kan zijn, van PKN tot en met O(GG)iN. Nu zijn meest de bestuurders reformatorisch, maar bij personeel en leerlingen heb ik m'n vraagtekens. En ik denk dat een breed christelijke school een aangenamer milieu geeft, wat betreft 'kledingcodes', 'wel of geen mobiel'.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Wandelende »

Laag schreef:
Wandelende schreef:
Laag schreef:
Wandelende schreef:Wees van harte blij als "de Refozuil" verdwijnt.
Ik weet uit welke hoek deze wind waait....

Moet ik dan ook blij zijn als de SGP verdwijnt, onze reformatorische scholen, de school met de Bijbel, de christelijke voetbalvereniging, de christelijke boekhandel......

Waar houdt 'de Refozuil' op, en wanneer moet ik mijn blijdschap omzetten in droefheid?
Jij weet helemaal niet uit welke hoek deze wind waait, want je hebt aan deze wind niet gevraagd waar die vandaan komt noch waar hij naar toe waait.

Met het merendeel van de door jouw genoemde punten ben ik van harte blij dat deze er zijn.
En tevens ben ik er ook van harte blij mee als "de Refozuil" in huidige vorm gaat verdwijnen.
Nee, ik heb niet gevraagd waar de wind vandaan komt.

* Enerzijds ben ik blij met de refozuil, tot en met het basisonderwijs. Wat de scholen betreft.
* Anderzijds denk ik dat het reformatorisch voortgezet onderwijs beter breed christelijk kan zijn, van PKN tot en met O(GG)iN. Nu zijn meest de bestuurders reformatorisch, maar bij personeel en leerlingen heb ik m'n vraagtekens. En ik denk dat een breed christelijke school een aangenamer milieu geeft, wat betreft 'kledingcodes', 'wel of geen mobiel'.
Begrijp ik dat jij een voorstander bent van het opgaan van de refo VO scholen opgaan in de PC scholen? En het basisonderwijs in huidige vorm blijft bestaan?
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
eilander schreef:Overigens ben ik helemaal niet blij met het einde van de refozuil (al is dat wat al te dramatisch aangezet overigens...).
Groen van Prinsterer zei al "In het isolement ligt onze kracht" en hij bedoelde daar ook helemáál niet mee dat we ons moesten terugtrekken in veilige bastions om alleen door de ramen naar de o zo zondige buitenwereld te kijken.
Zeker moeten we met onze boodschap naar buiten (zoals Groen dat ook zei: "tegen de revolutie het Evangelie!") maar voor onze bagage om het Evangelie door woord en daad naar buiten te laten schijnen, halen we binnen. In onze kerken, christelijke scholen, door goede artikelen in een christelijke krant, enzovoorts.
De 'Refozuil' is in de praktijk weinig meer dan een lege huls met roestplekken aan de buitenkant. Hooguit wordt het af en toe even opgepoetst. Voor een deel van de activiteiten en uitingen binnen 'de Refozuil' geldt dat het kentekenen vertoond van het Rooms Katholicisme uit de eeuwen waarin de grote Reformatoren door God zijn geschonken.
Maar dit brengt nog niet met zich mee dat het principe van de christelijke zuil, dus zoals deze zou moeten zijn, verkeerd is. Wat mij betreft zeker niet!
Het verleden en heden leert dat er in de praktijk nogal flinke nadelen aan zitten. Echter ligt het dan wel aan de definitie van 'de Refozuil'. Wat versta je er onder?
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:Maar dit brengt nog niet met zich mee dat het principe van de christelijke zuil, dus zoals deze zou moeten zijn, verkeerd is. Wat mij betreft zeker niet!
Het verleden en heden leert dat er in de praktijk nogal flinke nadelen aan zitten. Echter ligt het dan wel aan de definitie van 'de Refozuil'. Wat versta je er onder?
Dat heb ik in dit topic wel duidelijk gemaakt: de plaatsen en middelen waaruit/waardoor we de juiste, bijbelse voeding gekregen om te wortelen in Gods Woord, onze belijdenisgeschriften, en de geschriften van reformatoren enzovoorts. Dus eigen scholen, eigen krant, enzovoorts.
Dat heeft op zichzelf geen nadelen. Wel wat we ervan gemáákt hebben.

Niet eigen winkels enzo, dat heeft er niets mee te maken. Al lijkt het hier verleidelijk te zijn om daar vooral op in te gaan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door samanthi »

Laag schreef:
Wandelende schreef:
Laag schreef:
Wandelende schreef:Wees van harte blij als "de Refozuil" verdwijnt.
Ik weet uit welke hoek deze wind waait....

Moet ik dan ook blij zijn als de SGP verdwijnt, onze reformatorische scholen, de school met de Bijbel, de christelijke voetbalvereniging, de christelijke boekhandel......

Waar houdt 'de Refozuil' op, en wanneer moet ik mijn blijdschap omzetten in droefheid?
Jij weet helemaal niet uit welke hoek deze wind waait, want je hebt aan deze wind niet gevraagd waar die vandaan komt noch waar hij naar toe waait.

Met het merendeel van de door jouw genoemde punten ben ik van harte blij dat deze er zijn.
En tevens ben ik er ook van harte blij mee als "de Refozuil" in huidige vorm gaat verdwijnen.
Nee, ik heb niet gevraagd waar de wind vandaan komt.

* Enerzijds ben ik blij met de refozuil, tot en met het basisonderwijs. Wat de scholen betreft.
* Anderzijds denk ik dat het reformatorisch voortgezet onderwijs beter breed christelijk kan zijn, van PKN tot en met O(GG)iN. Nu zijn meest de bestuurders reformatorisch, maar bij personeel en leerlingen heb ik m'n vraagtekens. En ik denk dat een breed christelijke school een aangenamer milieu geeft, wat betreft 'kledingcodes', 'wel of geen mobiel'.
Wel of geen mobiel heeft nu net niet met refoscholen te maken, dat is een regel die bij vele scholen heerst, het zijn ook fatsoensregels, als tijdens een les of huisbezoek of wat ever je mobiel afgaat, of je er op kijkt om andere reden dan het gene waar je mee bezig bent is dat onfatsoenlijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Einde van de Refozuil?

Bericht door Laag »

Samanthi, ik bedoelde bezit, en niet het gebruik.
Wandelende, enigszins wel. Misschien is het een betere voorbereiding op het hoger en universitair onderwijs. Een soort 'springplank' tussen enerzijds de beschermende omgeving van het reformatorisch basisonderwijs en anderzijds het seculiere hogere en universitair onderwijs.
Plaats reactie