Hoe lang mag de preek duren?

Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Moderamen »

Wandelende schreef: Spanningsboog bij de luisteraar heeft alles te maken met de voordracht van de spreker. Ongeacht de situatie.
Ja en nee. Zelfs met de meest begaafde spreker zit je na een tijd aan een maximum. Als ik me niet vergis zijn daar ook wetenschappelijke onderzoeken over. Maar, inderdaad hangt het ontzettend af van de voordracht van de spreker.
Wandelende schreef:Ik heb docenten gezien die 30-40 minuten een les kunnen geven aan een vmbo-klas, zonder te wisselen van lesvorm en met een zekere luchtigheid.

Wat nou spanningsboog van 10-15 minuten die ik weleens hoor langs komen in het onderwijs?
Kerkdiensten gelijk trekken met het onderwijs is niet helemaal realistisch. Onderwijs is interactief, leerlingen hebben altijd de mogelijkheid (soms de angst) om een beurt te krijgen, er wordt gebruik gemaakt van filmpjes, plaatjes en powerpointpresentaties. Dat missen we, gelukkig, in de kerk. Maar je geeft al aan: er zijn inderdaad docenten die met dezelfde lesvorm kunnen blijven boeien.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Luther »

Wandelende schreef:
Ambtenaar schreef:
Luther schreef:Neem die onderzoeken niet al te serieus!
Gemeenteleden en kinderen moeten ook gewoon opgevoed worden in aandachtig luisteren.
En waarom zou je dergelijke onderzoeken niet serieus moeten nemen?

Ik dacht opgemaakt te kunnen hebben dat jij werkzaam bent in het onderwijs: houd je elke les een monoloog van 50 minuten, of maak je gebruik van verschillende werkmethoden gedurende de lestijd?
Spanningsboog bij de luisteraar heeft alles te maken met de voordracht van de spreker. Ongeacht de situatie.

Ik heb docenten gezien die 30-40 minuten een les kunnen geven aan een vmbo-klas, zonder te wisselen van lesvorm en met een zekere luchtigheid.

Wat nou spanningsboog van 10-15 minuten die ik weleens hoor langs komen in het onderwijs?
Ik merk bij leerlingen en ook mijn eigen kinderen nooit iets van die spanningsboog, wanneer ze achter hun mobiel zitten. Probleemloos gaat dat aan een stuk door, als het moet langer dan 60 min. ;)
Laatst gewijzigd door Luther op 22 jan 2018, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Moderamen »

Helaas wel ja :nonnon. Maar: ook dat kan je weer niet gelijk trekken met kerkdiensten. Geen enkel kind doet 60 minuten lang precies hetzelfde op zijn of haar mobiel. Dan weer appen, dan weer internetten, dan weer instagram, dan weer filmpjes of fotos bekijken. De spanningsboog loopt dan steeds opnieuw.
Online
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

Dan moet je eens een appje installeren om te zien hoe vaak per minuut een andere prikkel binnenkomt en hoe vaak in zo'n uur van app gewisseld wordt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Wandelende »

Moderamen schreef:
Wandelende schreef: Spanningsboog bij de luisteraar heeft alles te maken met de voordracht van de spreker. Ongeacht de situatie.
Ja en nee. Zelfs met de meest begaafde spreker zit je na een tijd aan een maximum. Als ik me niet vergis zijn daar ook wetenschappelijke onderzoeken over. Maar, inderdaad hangt het ontzettend af van de voordracht van de spreker.
Wandelende schreef:Ik heb docenten gezien die 30-40 minuten een les kunnen geven aan een vmbo-klas, zonder te wisselen van lesvorm en met een zekere luchtigheid.

Wat nou spanningsboog van 10-15 minuten die ik weleens hoor langs komen in het onderwijs?
Kerkdiensten gelijk trekken met het onderwijs is niet helemaal realistisch. Onderwijs is interactief, leerlingen hebben altijd de mogelijkheid (soms de angst) om een beurt te krijgen, er wordt gebruik gemaakt van filmpjes, plaatjes en powerpointpresentaties. Dat missen we, gelukkig, in de kerk. Maar je geeft al aan: er zijn inderdaad docenten die met dezelfde lesvorm kunnen blijven boeien.
Gelukkig is onderwijs niet gelijk te trekken met een kerkdienst. Zeker waar. Hoewel een kerkdienst dan wel weer, als het goed ligt, onderwijs is.
Echter reageerde ik op de vergelijking van een verminderde spanningsboog, die gelinkt werd aan het onderwijs.

Vroeger was men wellicht geduldiger om langer stil te zijn tijdens een kerkdienst. Tussen stil zijn en luisteren zit echter een verschil. Net als dat luisteren en horen niet hetzelfde is. En tot slot is ook horen en verstaan/begrijpen niet hetzelfde.
Ik weet wel dat ik liever een kortere boodschap en spanningsboog heb en er toch wordt 'begrepen', dan een lange spanningsboog zonder dat informatie binnenkomt.

En ja, dat laatste is niet te meten.

Wel is te meten dat ik doorgaans na een preek van 45 minuten (dienst 1:15-1:30) niet uitgeput ben. Ook niet na twee keer 45 minuten per zondag. En er enige mate van verzadiging op lijkt te treden wanneer ik een derde dienst op dezelfde dag beluister.
Maar ik ben het volledig met de openingspost van DIA eens waarin zij terecht aangeeft dat het alles te maken heeft met "de rede die wordt uitgesproken".
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door samanthi »

Luther schreef:
Wandelende schreef:
Ambtenaar schreef:
Luther schreef:Neem die onderzoeken niet al te serieus!
Gemeenteleden en kinderen moeten ook gewoon opgevoed worden in aandachtig luisteren.
En waarom zou je dergelijke onderzoeken niet serieus moeten nemen?

Ik dacht opgemaakt te kunnen hebben dat jij werkzaam bent in het onderwijs: houd je elke les een monoloog van 50 minuten, of maak je gebruik van verschillende werkmethoden gedurende de lestijd?
Spanningsboog bij de luisteraar heeft alles te maken met de voordracht van de spreker. Ongeacht de situatie.

Ik heb docenten gezien die 30-40 minuten een les kunnen geven aan een vmbo-klas, zonder te wisselen van lesvorm en met een zekere luchtigheid.

Wat nou spanningsboog van 10-15 minuten die ik weleens hoor langs komen in het onderwijs?
Ik merk bij leerlingen en ook mijn eigen kinderen nooit iets van die spanningsboog, wanneer ze achter hun mobiel zitten. Probleem gaat dat aan een stuk door, als het moet langer dan 60 min. ;)
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Mannetje »

Iemand die op een goede manier een goed betoog houdt, zal ook regelmatig prikkels uitzenden. Een wending in de stem, een korte pauze, een uitspraak met een dubbele laag, een lichter verteerbaar voorbeeld, om daarna de spanning weer terug te brengen, etc.

Nu is niet ieder gegeven om al deze signalen uit te zenden en evenmin kan ieder ze opvangen. Daarom luistert de één makkelijker naar de ene predikant en de ander naar een ander.

De factor tijd speelt ook vast een rol, maar m.i. niet de hoofdrol.
-
Online
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

Helemaal eens. Dat zijn allemaal factoren die de kwaliteit van een betoog beïnvloeden. En het is eenvoudiger om te luisteren naar een goed verhaal dan naar een slecht verhaal.

Ik vind een lessituatie onvergelijkbaar. Ik geef zelf cursussen van een compleet dagdeel (ruim vier uur effectieve cursus van één tot vijf met een kwartier pauze. Dan lijkt het er op dat vrijwel iedereen nog steeds meedoet na drie en een half uur. Dat kan, als je veel ruimte geeft voor discussie en vragen. Maar dat is mijns inziens onmogelijk te vergelijken met een gewone kerkdienst, waarin interactie heel minimaal is.

Bovendien is kennisoverdracht niet het enige doel van een eredienst.

Het probleem is dat iedereen uit zijn eigen referentiekader spreekt. Misschien onderschat ik de gemiddelde kerkganger wel. Dat zou best kunnen. Maar het overkomt me toch nog regelmatig dat ik mij verbaas.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Helemaal eens. Dat zijn allemaal factoren die de kwaliteit van een betoog beïnvloeden. En het is eenvoudiger om te luisteren naar een goed verhaal dan naar een slecht verhaal.

Ik vind een lessituatie onvergelijkbaar. Ik geef zelf cursussen van een compleet dagdeel (ruim vier uur effectieve cursus van één tot vijf met een kwartier pauze. Dan lijkt het er op dat vrijwel iedereen nog steeds meedoet na drie en een half uur. Dat kan, als je veel ruimte geeft voor discussie en vragen. Maar dat is mijns inziens onmogelijk te vergelijken met een gewone kerkdienst, waarin interactie heel minimaal is.

Bovendien is kennisoverdracht niet het enige doel van een eredienst.

Het probleem is dat iedereen uit zijn eigen referentiekader spreekt. Misschien onderschat ik de gemiddelde kerkganger wel. Dat zou best kunnen. Maar het overkomt me toch nog regelmatig dat ik mij verbaas.
In deze discussie met vergelijkingen naar het bedrijfsleven,onderwijs enz. mis ik de notie van het bijzondere karakter van de prediking.
Dat is namelijk de beloofde werking van de Heilige Geest. Dat maakt dat alle onderzoeken naar en vergelijkingen met seculiere lezingen,cursussen,voordrachten,presentaties enz. mank gaan.

Ik vind dan ook de meeste postings in dit draadje zonder waarde (waardeloos dus)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

Wat is er zo bijzonder aan de werking van de heilige Geest in de prediking dan? Ik zou daar geen bijbelse bron voor weten, op dit moment.

Ik heb altijd begrepen dat de gereformeerden niets van tongentaal en dergelijke moesten hebben, en stelden dat de heilige Geest ook in de prediking middellijk werkt. En dat op die manier het geloof is door het gepredikte woord. En dat dat niet buiten alle gewone menselijke beperkingen en hebbelijkheden om gaat.

Dus als je zo'n kwalificatie geeft, dan mag je dat op zijn minst wel onderbouwen met één Bijbeltekst.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Wat is er zo bijzonder aan de werking van de heilige Geest in de prediking dan? Ik zou daar geen bijbelse bron voor weten, op dit moment.

Ik heb altijd begrepen dat de gereformeerden niets van tongentaal en dergelijke moesten hebben, en stelden dat de heilige Geest ook in de prediking middellijk werkt. En dat op die manier het geloof is door het gepredikte woord. En dat dat niet buiten alle gewone menselijke beperkingen en hebbelijkheden om gaat.

Dus als je zo'n kwalificatie geeft, dan mag je dat op zijn minst wel onderbouwen met één Bijbeltekst.
En mijn rede, en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;

Kanttekening:
betoning des
Dat is, betoning der geestelijke kracht, die uiterlijk door wonderen en inwendig door de werking des Heiligen Geestes bij zijn woord was gevoegd,

Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?
Die Geest ontvangen wij uit de prediking des geloofs. In de prediking des geloofs wordt de volheid en de absolute onmisbaarheid van Christus ons voor de ogen geschilderd (Galaten 3 : 1), en door en meestal ook tijdens die prediking „graveert God de waarheid van het Evangelie in onze harten" (Calvijn). En dezelfde Geest, die het hart verlicht tot de kennis van het Evangelie, buigt ook onze harten tot het geloof, tot het omhelzen van het Evangelie. Waarom omhelzen wij dan het Woord Gods? Omdat Gods Woord ons omhelst, d.i. verlicht; overtuigt; overwint.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

Ik heb toch het idee dat je hier twee dingen door elkaar haalt. Paulus heeft nergens gezegd dat het er niet toe doet hoe iemand preekte. Wel dat je persoonlijke voorkeuren niet leidend mag laten zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik heb toch het idee dat je hier twee dingen door elkaar haalt. Paulus heeft nergens gezegd dat het er niet toe doet hoe iemand preekte. Wel dat je persoonlijke voorkeuren niet leidend mag laten zijn.
Tsja......ongelijk toegeven blijft blijkbaar moeilijk. ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

Ik ben benieuwd wie er op dit forum gemakkelijker zijn ongelijk toegeeft;-) Dat moeten andere mensen maar beoordelen. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee om het te melden als ik overtuigd ben. Niet in persoon en ook niet op dit forum.

Dat wil niet zeggen dat ik alles maar hoef te geloven, natuurlijk. Ik blijf er vooralsnog bij dat je conclusies trekt die niet gebaseerd zijn op een juiste exegese, totdat ik een bekend gereformeerd theoloog zie die ook stelt dat preekvorm en -inhoud er niet toe doen, omdat de Geest het immers moet doen. Pas dan zou jij gelijk hebben.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik ben benieuwd wie er op dit forum gemakkelijker zijn ongelijk toegeeft;-) Dat moeten andere mensen maar beoordelen. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee om het te melden als ik overtuigd ben. Niet in persoon en ook niet op dit forum.

Dat wil niet zeggen dat ik alles maar hoef te geloven, natuurlijk. Ik blijf er vooralsnog bij dat je conclusies trekt die niet gebaseerd zijn op een juiste exegese, totdat ik een bekend gereformeerd theoloog zie die ook stelt dat preekvorm en -inhoud er niet toe doen, omdat de Geest het immers moet doen. Pas dan zou jij gelijk hebben.
Hé don Quichot....je strijdt weer tegen windmolens (gedachtespinsels) . Je leest niet echt begrijpend maar welterusten en tot gauw.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie