Hoe lang mag de preek duren?

DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

Ouddorp schreef:Wel grappig dat ds. Op 't Hof hiermee komt. Voorheen preekte hij altijd zeker een uur en tien minuten. Hoe dat nu gaat weet ik niet, het is al een tijdje geleden dat hij in onze gemeente is geweest.
Dat sluit elkaar toch niet uit? Daarom vind ik het zo eerlijk van hem. Mensen die zichzelf graag horen praten, zijn niet perse goed in luisteren. Hoewel ik ook een predikant weet die enorme preken houdt, en toch heel goed kan luisteren.

Bovendien is zoiets zeker niet de verantwoordelijkheid van de predikant. Er is een kerkenraad die hem vertelt hoe het ongeveer moet. Dus je kunt het een predikant niet verwijten als hij ellenlange preken houdt, zeker niet een vaste predikant.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Er kunnen allerlei redenen voor zijn. Het lijkt mij een mengeling van ijdelheid, angst voor negatieve kwalificaties van collega's of gemeenteleden als je je beperkt tot de tijd die nodig is om iets zinnigs te zeggen, conservatisme (zo hoort het al sinds 1930), gebrek aan voorbereidingstijd/zin, afspraken met de kerkenraad, onbescheidenheid. Ik denk dat veel predikanten zichzelf ook graag horen praten. Sommigen lezen ook de psalmen nog eens voor. Dat valt wat mij betreft in dezelfde categorie van tijd vullen met eigen gepraat.
Je kunt dus alleen maar negatieve redenen bedenken voor een wat langere preek??
Het zal ongetwijfeld per ongeluk zijn, maar dit is een onjuist citaat.

De vraag was welke niet-inhoudelijke redenen er kunnen zijn voor een lange preek. Naast inhoudelijke redenen kan ik geen positieve redenen bedenken, maar ik houd me graag open voor aanvullingen. Ik twijfelde nog over een extreem verkiezingsdenken, zodat de kans op bekering toeneemt naarmate de prediker zijn rede langer uitstrekt, maar ik vraag me af of dat inderdaad voorkomt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Er kunnen allerlei redenen voor zijn. Het lijkt mij een mengeling van ijdelheid, angst voor negatieve kwalificaties van collega's of gemeenteleden als je je beperkt tot de tijd die nodig is om iets zinnigs te zeggen, conservatisme (zo hoort het al sinds 1930), gebrek aan voorbereidingstijd/zin, afspraken met de kerkenraad, onbescheidenheid. Ik denk dat veel predikanten zichzelf ook graag horen praten. Sommigen lezen ook de psalmen nog eens voor. Dat valt wat mij betreft in dezelfde categorie van tijd vullen met eigen gepraat.
Je kunt dus alleen maar negatieve redenen bedenken voor een wat langere preek??
Het zal ongetwijfeld per ongeluk zijn, maar dit is een onjuist citaat.

De vraag was welke niet-inhoudelijke redenen er kunnen zijn voor een lange preek. Naast inhoudelijke redenen kan ik geen positieve redenen bedenken, maar ik houd me graag open voor aanvullingen. Ik twijfelde nog over een extreem verkiezingsdenken, zodat de kans op bekering toeneemt naarmate de prediker zijn rede langer uitstrekt, maar ik vraag me af of dat inderdaad voorkomt.
Excuses, ik heb inderdaad niet goed gelezen!
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik ben blij dat onze dominee het dubbele van de tijd gebruikt (50 min.). Hij wil al zoveel zeggen in die tijd, dat het mij geen goed idee lijkt om het nog compacter te doen. Ik ervaar dit overigens ook zelden als een probleem.
Dan wil hij waarschijnlijk teveel zeggen in één keer. In de kerk zit een gemêleerd gezelschap, van jonge kinderen tot oude mensen, van laag opleidingsniveau tot een hoog opleidingsniveau. Dan moet je als predikant niet eigenwijs willen zijn, maar je aanpassen op je publiek. En niet je publiek willen aanpassen aan jou.
Ik vind het eigenlijk best raar om één richtlijn te hanteren voor de spanningsboog van de gemiddelde mens. De dominee kan hier toch ook in zijn presentatie en opbouw van de preek rekening mee houden? Als iemand een boeiend betoog houdt, en dat op een goede manier brengt, kun je beter drie kwartier de aandacht vasthouden dan bij een uitermate saai gebrachte voordracht van een kwartier.
Helemaal mee eens met dit laatste, maar waarom zou je niet uitgaan van de gemiddelde mens?
DIA heeft er al meerdere keren op gewezen dat er ook andere, hogere factoren een rol spelen, en daar ben ik het ook helemaal mee eens. Mijn aanpak in deze posting gaat daar totaal aan voorbij. Daarom nog dit: het kan zeker voorkomen dat de prediker alle 'presentatievaardigheden' mist, maar dat het Woord je grijpt. Dan houdt je kritiek op, zowel op de voordracht als op de lengte.
Bij DIA krijg ik altijd het gevoel dat vroeger alles altijd beter was. Als predikant moet je uitgaan van de huidige tijd, en dan heb je te maken met mensen die zich wellicht moeilijk kunnen concentreren.

Vroeger hoorde ik ook vaak preken die vaak 45 minuten of langer duurden. Wat mij daar van bij staat is dat het vaak ook makkelijk in 20 minuten gezegd had kunnen worden. Dat zag je met name bij predikanten die uit het hoofd preekten.

Als ik een presentatie van mijn werk heb, bereid ik die ook vaak goed voor om de beschikbare tijd zo goed mogelijk te kunnen benutten. En met een boodschap afgestemd op het gehoor.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door eilander »

@Ambtenaar, even ingaand op jouw vraag ("waarom zou je niet uitgaan van de gemiddelde mens?"): ik wilde even benadrukken dat je dan blijkbaar ook uitgaat van de gemiddelde prediker. Want die kan het verschil maken.
Wij zijn gezegend met een predikant die veel gaven heeft op dit gebied (vind ik). Ik ben ook niet zo bezig met de vraag wat er allemaal wel weggelaten zou kunnen worden, al besef ik ook wel dat herhalingen je soms op kunnen vallen. Onze dominee preekt wel uit z'n hoofd maar heeft een uitgebreide schets bij zich.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:@Ambtenaar, even ingaand op jouw vraag ("waarom zou je niet uitgaan van de gemiddelde mens?"): ik wilde even benadrukken dat je dan blijkbaar ook uitgaat van de gemiddelde prediker. Want die kan het verschil maken.
Wij zijn gezegend met een predikant die veel gaven heeft op dit gebied (vind ik). Ik ben ook niet zo bezig met de vraag wat er allemaal wel weggelaten zou kunnen worden, al besef ik ook wel dat herhalingen je soms op kunnen vallen. Onze dominee preekt wel uit z'n hoofd maar heeft een uitgebreide schets bij zich.
Je kunt als predikant eigenwijs zijn en lang preken. Dan weet je eigenlijk dat de woorden die je gebruikt na 20-30 minuten niet meer in vruchtbare aarde vallen bij de gemiddelde luisteraar.

Als predikant hoef je ook niet je hele preek uitgeschreven bij je te hebben, als je maar de structuur van de preek bij je hebt. Preken is per slot van rekening niet voorlezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:@Ambtenaar, even ingaand op jouw vraag ("waarom zou je niet uitgaan van de gemiddelde mens?"): ik wilde even benadrukken dat je dan blijkbaar ook uitgaat van de gemiddelde prediker. Want die kan het verschil maken.
Wij zijn gezegend met een predikant die veel gaven heeft op dit gebied (vind ik). Ik ben ook niet zo bezig met de vraag wat er allemaal wel weggelaten zou kunnen worden, al besef ik ook wel dat herhalingen je soms op kunnen vallen. Onze dominee preekt wel uit z'n hoofd maar heeft een uitgebreide schets bij zich.
Je kunt als predikant eigenwijs zijn en lang preken. Dan weet je eigenlijk dat de woorden die je gebruikt na 20-30 minuten niet meer in vruchtbare aarde vallen bij de gemiddelde luisteraar.
Je blijft steeds hetzelfde zeggen, dan zal ik eens wat anders zeggen: wat je hier schrijft is onzin.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef:@Ambtenaar, even ingaand op jouw vraag ("waarom zou je niet uitgaan van de gemiddelde mens?"): ik wilde even benadrukken dat je dan blijkbaar ook uitgaat van de gemiddelde prediker. Want die kan het verschil maken.
Wij zijn gezegend met een predikant die veel gaven heeft op dit gebied (vind ik). Ik ben ook niet zo bezig met de vraag wat er allemaal wel weggelaten zou kunnen worden, al besef ik ook wel dat herhalingen je soms op kunnen vallen. Onze dominee preekt wel uit z'n hoofd maar heeft een uitgebreide schets bij zich.
Je kunt als predikant eigenwijs zijn en lang preken. Dan weet je eigenlijk dat de woorden die je gebruikt na 20-30 minuten niet meer in vruchtbare aarde vallen bij de gemiddelde luisteraar.
Je blijft steeds hetzelfde zeggen, dan zal ik eens wat anders zeggen: wat je hier schrijft is onzin.
Waarom? Het blijkt uit allerlei onderzoeken en ik zie het om mij heen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Luther »

DDD schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef:@Ambtenaar, even ingaand op jouw vraag ("waarom zou je niet uitgaan van de gemiddelde mens?"): ik wilde even benadrukken dat je dan blijkbaar ook uitgaat van de gemiddelde prediker. Want die kan het verschil maken.
Wij zijn gezegend met een predikant die veel gaven heeft op dit gebied (vind ik). Ik ben ook niet zo bezig met de vraag wat er allemaal wel weggelaten zou kunnen worden, al besef ik ook wel dat herhalingen je soms op kunnen vallen. Onze dominee preekt wel uit z'n hoofd maar heeft een uitgebreide schets bij zich.
Je kunt als predikant eigenwijs zijn en lang preken. Dan weet je eigenlijk dat de woorden die je gebruikt na 20-30 minuten niet meer in vruchtbare aarde vallen bij de gemiddelde luisteraar.
Je blijft steeds hetzelfde zeggen, dan zal ik eens wat anders zeggen: wat je hier schrijft is onzin.
Waarom? Het blijkt uit allerlei onderzoeken en ik zie het om mij heen.
Neem die onderzoeken niet al te serieus!
Gemeenteleden en kinderen moeten ook gewoon opgevoed worden in aandachtig luisteren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Je blijft steeds hetzelfde zeggen, dan zal ik eens wat anders zeggen: wat je hier schrijft is onzin.
Waarom? Het blijkt uit allerlei onderzoeken en ik zie het om mij heen.
Omdat er een tijdsrichtlijn genoemd wordt, met als motivatie de spanningsboog bij de luisteraar, terwijl er niet in verdisconteerd wordt wat de 'presentatievaardigheden' van de prediker zijn. Dat is niet logisch.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

Mijns inziens doen veel ouders al ontzettend hun best om hun kinderen christelijk op te voeden. Dat sluit echter het belang van gezond verstand van predikanten niet uit. Iedereen met gezond verstand kan bedenken dat de spanningsboog tussen 1930 en nu is afgenomen. Als je daar geen consequenties aan verbindt, is dat mijns inziens onverantwoord. De gevolgen zijn zichtbaar in onderzoeken.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Je blijft steeds hetzelfde zeggen, dan zal ik eens wat anders zeggen: wat je hier schrijft is onzin.
Tja, verschillende onderzoeksresultaten laten zien dat de spanningsboog van de gemiddelde mens zo'n 20 tot 30 minuten is. Prima, dat jij dit onzin vindt, maar dan plaats je jezelf wat mij betreft buiten de realiteit.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef:Neem die onderzoeken niet al te serieus!
Gemeenteleden en kinderen moeten ook gewoon opgevoed worden in aandachtig luisteren.
En waarom zou je dergelijke onderzoeken niet serieus moeten nemen?

Ik dacht opgemaakt te kunnen hebben dat jij werkzaam bent in het onderwijs: houd je elke les een monoloog van 50 minuten, of maak je gebruik van verschillende werkmethoden gedurende de lestijd?
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Omdat er een tijdsrichtlijn genoemd wordt, met als motivatie de spanningsboog bij de luisteraar, terwijl er niet in verdisconteerd wordt wat de 'presentatievaardigheden' van de prediker zijn. Dat is niet logisch.
Je kunt het vergelijken met universitair docenten en hoogleraren. De ene heeft nu eenmaal een meer boeiende stijl van college geven dan de andere, en dat heeft direct gevolg voor de mate waarin je geboeid kunt blijven luisteren.

Bovendien heb je op de universiteit te maken met mensen waarvan je mag verwachten dat ze in staat zijn om langere tijd hun concentratie vast te houden. Een gemeente bestaat uit veel meer mensen dan hoger opgeleiden. Die zijn daar in de minderheid (uitzonderingen daargelaten, zoals gemeenten in studentensteden).
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door coco »

Als je zoiets wetenschappelijk denkt te moeten onderbouwen sla je denk ik sowieso de plank behoorlijk mis. Zo krijgt het steeds meer raakvlakken met een gemiddelde fast-food tent.
:hi
Plaats reactie