Hoe lang mag de preek duren?

Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef: Als de zaken recht verklaard worden mag de rede uitgestreekt worden tot middernacht. Maar ik begrijp dat er orde moet zijn.
Vroeger (nu spreek ik van de tijd voor dat mijn ouders overgingen van de Hervormde Kerk naar de Gereformeerde Gemeenten), duurde de preek in de GG zo'n twee uur.
De periode die ik bewust heb meegemaakt is het altijd gemiddeld anderhalf uur. Meest iets langer. Dat is niet standaard, ik herinner me ook preken, (bv. van ds. Koster in Enter) dat hij 'vol des Heiligen Geestes' was en niet kon stoppen. Maar dit zijn uitzonderlijke gevallen.
Ik weet dat er wel gezegd wordt dat een dienst van anderhalf uur voor de jeugd te lang zou zijn i.v.m. concentratieproblemen etc. maar geloof dat we daarom de preek niet korter moeten maken, maar de oorzaak van concentratiestoornissen eens kritisch moeten bekijken. In dit geval lijkt kritiek me wel geoorloofd. Het gebruik van moderne media de vluchtige tijd... we hebben daar geen grip op. Maar het is, lijkt me, een van de oorzaken van concentratiestoornissen.
Ben ik met je eens, DIA. Als het goed toeven is in Gods huis, dan telt de tijd niet.
Er wordt wel gezegd, in de hemel is het altijd kerk.
Oorzaak van de concentratieproblemen bij de jeugd wegnemen lijkt me een issue dat zekerde aandacht verdient.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Orchidee »

In de hemel is er nooit meer kerk!
Waarom denkt men zoiets?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:In de hemel is er nooit meer kerk!
Waarom denkt men zoiets?
Natuurlijk niet in de zin zoals er hier kerk is, dat bedoelt niemand. Maar wel zal alles gaan om de eer van een Drie-enig God, zoals hier in onze erediensten ook het geval is, als het goed is.
Als je hier dan nooit in de kerk hebt gezeten met dát verlangen in je hart, is er iets niet goed. En als dat verlangen levend is, geloof ik niet dat je ondertussen op je horloge kijkt of het niet eens tijd is om te stoppen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Nasrani »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef: Als de zaken recht verklaard worden mag de rede uitgestreekt worden tot middernacht. Maar ik begrijp dat er orde moet zijn.
Vroeger (nu spreek ik van de tijd voor dat mijn ouders overgingen van de Hervormde Kerk naar de Gereformeerde Gemeenten), duurde de preek in de GG zo'n twee uur.
De periode die ik bewust heb meegemaakt is het altijd gemiddeld anderhalf uur. Meest iets langer. Dat is niet standaard, ik herinner me ook preken, (bv. van ds. Koster in Enter) dat hij 'vol des Heiligen Geestes' was en niet kon stoppen. Maar dit zijn uitzonderlijke gevallen.
Ik weet dat er wel gezegd wordt dat een dienst van anderhalf uur voor de jeugd te lang zou zijn i.v.m. concentratieproblemen etc. maar geloof dat we daarom de preek niet korter moeten maken, maar de oorzaak van concentratiestoornissen eens kritisch moeten bekijken. In dit geval lijkt kritiek me wel geoorloofd. Het gebruik van moderne media de vluchtige tijd... we hebben daar geen grip op. Maar het is, lijkt me, een van de oorzaken van concentratiestoornissen.
Ben ik met je eens, DIA. Als het goed toeven is in Gods huis, dan telt de tijd niet.
Er wordt wel gezegd, in de hemel is het altijd kerk.
Oorzaak van de concentratieproblemen bij de jeugd wegnemen lijkt me een issue dat zekerde aandacht verdient.
Wat betreft die concentratieproblemen dat speelt niet alleen bij de jeugd vermoed ik. Ik las afgelopen weekend het volgende:
... Maar het dringt tot bijna niemand meer door dat wij als christenen allemaal de wereld in huis hebben gehaald (het stukje hiervoor gaat over de opkomst van de tv, Nasrani). En niet alleen in huis, maar ook in onze ziel. Dag na dag dringt de wereld dieper door in ons hart. We gaan denken zoals de wereld denkt. We zijn in die jaren ver opgeschoven in onze mening als het gaat om normen en waarden. We zijn normaal gaan vinden wat we vroeger abnormaal vonden. En voor mensen die geen tv wilden, is er iets nieuws uitgevonden, internet. Daar kun je niet om heen. Je moet internet hebben. Een laptop kun je in je tas meenemen. En om het ons nog makkelijker te maken hebben we ook de smartphone, zodat we de hele dag online kunnen blijven met de wereld. En daardoor 'offline' raken van God. We hebben voor Hem geen antenne meer. En we klagen dat je zo weinig van God merkt. We zitten zo vol met informatie uit de wereld, dat we ongevoelig raken voor de stem van God.
Dit is toch gewoon zo. Ook bij ouderen. Even het nieuws checken, wat doet het weer. Sommigen hebben Facebook of andere social media. Weer anderen zijn druk met Refoforum...

Dat er ook goede kanten aan internet zitten daar gaat het even niet over....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door coco »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik ben benieuwd wie er op dit forum gemakkelijker zijn ongelijk toegeeft;-) Dat moeten andere mensen maar beoordelen. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee om het te melden als ik overtuigd ben. Niet in persoon en ook niet op dit forum.

Dat wil niet zeggen dat ik alles maar hoef te geloven, natuurlijk. Ik blijf er vooralsnog bij dat je conclusies trekt die niet gebaseerd zijn op een juiste exegese, totdat ik een bekend gereformeerd theoloog zie die ook stelt dat preekvorm en -inhoud er niet toe doen, omdat de Geest het immers moet doen. Pas dan zou jij gelijk hebben.
Hé don Quichot....je strijdt weer tegen windmolens (gedachtespinsels) . Je leest niet echt begrijpend maar welterusten en tot gauw.
Tja, en dan is er onbegrip als predikanten 50 minuten uittrekken om hun boodschap over te brengen. Er zijn blijkbaar toch mensen die een veelheid van woorden nodig hebben om er iets van te begrijpen ;)
:hi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door samanthi »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef: Als de zaken recht verklaard worden mag de rede uitgestreekt worden tot middernacht. Maar ik begrijp dat er orde moet zijn.
Vroeger (nu spreek ik van de tijd voor dat mijn ouders overgingen van de Hervormde Kerk naar de Gereformeerde Gemeenten), duurde de preek in de GG zo'n twee uur.
De periode die ik bewust heb meegemaakt is het altijd gemiddeld anderhalf uur. Meest iets langer. Dat is niet standaard, ik herinner me ook preken, (bv. van ds. Koster in Enter) dat hij 'vol des Heiligen Geestes' was en niet kon stoppen. Maar dit zijn uitzonderlijke gevallen.
Ik weet dat er wel gezegd wordt dat een dienst van anderhalf uur voor de jeugd te lang zou zijn i.v.m. concentratieproblemen etc. maar geloof dat we daarom de preek niet korter moeten maken, maar de oorzaak van concentratiestoornissen eens kritisch moeten bekijken. In dit geval lijkt kritiek me wel geoorloofd. Het gebruik van moderne media de vluchtige tijd... we hebben daar geen grip op. Maar het is, lijkt me, een van de oorzaken van concentratiestoornissen.
Ben ik met je eens, DIA. Als het goed toeven is in Gods huis, dan telt de tijd niet.
Er wordt wel gezegd, in de hemel is het altijd kerk.
Oorzaak van de concentratieproblemen bij de jeugd wegnemen lijkt me een issue dat zekerde aandacht verdient.
Is het niet van alle eeuwen? Eutychus viel ook in slaap. Ik geloof zeker dat de media een grote plaats in ons leven inneemt, maar toen die media er niet was en iemand had de hele week hard gewerkt en kon nog de eindjes niet aan elkaar knopen dan was zijn concentratie ook niet optimaal. De Heere werkt het willen en het werken, dat betekent niet dat je als spreker je verantwoordelijkheid niet neemt en ook niet als hoorder.
Laatst gewijzigd door samanthi op 23 jan 2018, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Dodo »

Rien Poortvliet heeft dat meesterlijk getekend in een van zijn boeken. Een ouderling die steeds in slaap viel in de hoge bank, en dan tegen de schouder van zijn ambtsbroeder aanzakte. Die werd dat zat op den duur, en ging iets naar voren zitten. De slaper kachelde toen bijna van de bank af toen hij weer opzij zakte.
Slapen is van alle tijden, en concentratiegebrek ook.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:Rien Poortvliet heeft dat meesterlijk getekend in een van zijn boeken. Een ouderling die steeds in slaap viel in de hoge bank, en dan tegen de schouder van zijn ambtsbroeder aanzakte. Die werd dat zat op den duur, en ging iets naar voren zitten. De slaper kachelde toen bijna van de bank af toen hij weer opzij zakte.
Slapen is van alle tijden, en concentratiegebrek ook.
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Rien Poortvliet heeft dat meesterlijk getekend in een van zijn boeken. Een ouderling die steeds in slaap viel in de hoge bank, en dan tegen de schouder van zijn ambtsbroeder aanzakte. Die werd dat zat op den duur, en ging iets naar voren zitten. De slaper kachelde toen bijna van de bank af toen hij weer opzij zakte.
Slapen is van alle tijden, en concentratiegebrek ook.
En die tekening van die organist die door een krakkemikkige orgelzolder zakt... De gemeente lijkt het niet op te merken en lijkt een en al aandacht voor de preek. Normaal zouden hier mensen ineens helder wakker van worden. Maar ja, daarvoor is een cartoon. Op zich meesterlijk getekend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Rien Poortvliet heeft dat meesterlijk getekend in een van zijn boeken. Een ouderling die steeds in slaap viel in de hoge bank, en dan tegen de schouder van zijn ambtsbroeder aanzakte. Die werd dat zat op den duur, en ging iets naar voren zitten. De slaper kachelde toen bijna van de bank af toen hij weer opzij zakte.
Slapen is van alle tijden, en concentratiegebrek ook.
En die tekening van die organist die door een krakkemikkige orgelzolder zakt... De gemeente lijkt het niet op te merken en lijkt een en al aandacht voor de preek. Normaal zouden hier mensen ineens helder wakker van worden. Maar ja, daarvoor is een cartoon. Op zich meesterlijk getekend.
Heb je de boeken van Poortvliet, Dia? Volgens mij zou jij dat heel leuk vinden om door te kijken. Veel herkenning, prachtig tekenwerk, de humor. Het zou je gedachten een beetje verzetten.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Klavart »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Rien Poortvliet heeft dat meesterlijk getekend in een van zijn boeken. Een ouderling die steeds in slaap viel in de hoge bank, en dan tegen de schouder van zijn ambtsbroeder aanzakte. Die werd dat zat op den duur, en ging iets naar voren zitten. De slaper kachelde toen bijna van de bank af toen hij weer opzij zakte.
Slapen is van alle tijden, en concentratiegebrek ook.
En die tekening van die organist die door een krakkemikkige orgelzolder zakt... De gemeente lijkt het niet op te merken en lijkt een en al aandacht voor de preek. Normaal zouden hier mensen ineens helder wakker van worden. Maar ja, daarvoor is een cartoon. Op zich meesterlijk getekend.
Die tekening is van Marius van Dokkum.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Rien Poortvliet heeft dat meesterlijk getekend in een van zijn boeken. Een ouderling die steeds in slaap viel in de hoge bank, en dan tegen de schouder van zijn ambtsbroeder aanzakte. Die werd dat zat op den duur, en ging iets naar voren zitten. De slaper kachelde toen bijna van de bank af toen hij weer opzij zakte.
Slapen is van alle tijden, en concentratiegebrek ook.
En die tekening van die organist die door een krakkemikkige orgelzolder zakt... De gemeente lijkt het niet op te merken en lijkt een en al aandacht voor de preek. Normaal zouden hier mensen ineens helder wakker van worden. Maar ja, daarvoor is een cartoon. Op zich meesterlijk getekend.
Ja ik heb die weleens naar een organist gestuurd. Echt leuk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Ditbenik »

Zekerheid schreef:
Ditbenik schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Hoe dan ook, en dat was steeds het punt dat ik wilde maken, of je nu hoger of lager opgeleid bent: de spanningsboog heeft ook alles te maken met degene die op de preekstoel staat. Ik ben blij dat je dit nu toch opmerkt.
Dat je begaafde en minder begaafde sprekers hebt, doet helemaal niet ter zake. Zeker als er een bepaalde preektoon wordt gebruikt, zal het concentratievermogen negatief beïnvloed worden. En meestal houden die predikanten langere dan gemiddelde voordrachten.
Ach, er spelen veel meer zaken mee denk ik. Bv ook de snelheid van spreken. Er zijn predikers die tussen de 4200 en 4700 woorden gebruiken. Er zijn anderen die bij wie de preek dezelfde lengte heeft, maar waar maar 2600 woorden worden uitgesproken.
Ik zie hier twee bijzondere opmerkingen voorbij komen.

"En meestal houden die predikanten langere dan gemiddelde voordrachten". Als alle predikanten langer aanhouden, is dat toch het gemiddelde lijkt mij.

En, "Er zijn predikers die tussen de 4200 en 4700 woorden gebruiken. Er zijn anderen die bij wie de preek dezelfde lengte heeft, maar waar maar 2600 woorden worden uitgesproken" volgens mij is dan de preek beduidend korter, maar de tijdsduur is hetzelfde.

Wat ik hiermee wil zeggen is niet om op elke slak een korrel zout te leggen. maar om te laten zien dat de subjectiviteit in deze discussie bijzonder groot is.
laten we eens een zijspoor volgen naar de reformatie of desnoods de vervolgde kerk, hier worden preken gehouden die soms uren duren. denk aan hagepreken of recente geschiedenissen waar evangelisten soms uren voorgaan om het woord te verkondigen. Denk in dit verband ook aan de woorden van onze Heere Jezus, Ik ben het Brood des levens.

als wij zo beknibbelen op de woordverkondiging is er dan wel honger of dorst naar het Woord?

Natuurlijk moet er orde zijn en regelmaat, maar ik denk dat eenieder zich gezegend moet voelen dat de mogelijkheid er is om elke zondag naar Gods huis op te gaan.
Wat een onzin. Een feit is nooit subjectief maar is een vaststaand gegeven. Er zijn predikers die in drie kwartier 4500 woorden uitspreken en er zijn predikers die in drie kwartier 2600 woorden uitspreken. Dat heeft helemaal niets met subjectief te maken. Ik gaf alleen aan dat er meer zaken zijn die het concentratievermogen beïnvloeden dan de dingen die tot dan toe werden genoemd. En gaf ik daarbij helemaal geen waarde-oordeel.
Dat heeft totaal niets van doen met beknibbelen op de Woordverkondiging of honger en dorst naar het woord. In refoworld is het gebruikelijk om twee diensten per zondag te hebben. Dan zit je al snel op drie uur per zondag en zit je aan een vergelijkbare lengte met de voorbeelden die jij noemt. De Bijbel roept op om de onderlinge bijeenkomst niet te laten. Als je naar een bijeenkomst per zondag gaat, kun je die ook langer laten duren.....
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Herman »

huisman schreef:
DDD schreef:Wat is er zo bijzonder aan de werking van de heilige Geest in de prediking dan? Ik zou daar geen bijbelse bron voor weten, op dit moment.

Ik heb altijd begrepen dat de gereformeerden niets van tongentaal en dergelijke moesten hebben, en stelden dat de heilige Geest ook in de prediking middellijk werkt. En dat op die manier het geloof is door het gepredikte woord. En dat dat niet buiten alle gewone menselijke beperkingen en hebbelijkheden om gaat.

Dus als je zo'n kwalificatie geeft, dan mag je dat op zijn minst wel onderbouwen met één Bijbeltekst.
En mijn rede, en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;

Kanttekening:
betoning des
Dat is, betoning der geestelijke kracht, die uiterlijk door wonderen en inwendig door de werking des Heiligen Geestes bij zijn woord was gevoegd,

Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?
Die Geest ontvangen wij uit de prediking des geloofs. In de prediking des geloofs wordt de volheid en de absolute onmisbaarheid van Christus ons voor de ogen geschilderd (Galaten 3 : 1), en door en meestal ook tijdens die prediking „graveert God de waarheid van het Evangelie in onze harten" (Calvijn). En dezelfde Geest, die het hart verlicht tot de kennis van het Evangelie, buigt ook onze harten tot het geloof, tot het omhelzen van het Evangelie. Waarom omhelzen wij dan het Woord Gods? Omdat Gods Woord ons omhelst, d.i. verlicht; overtuigt; overwint.
Het gaat hier over de stap tussen de verkondiging en de overtuiging van het hart. Een discussie over de lengte van de preek gaat over de mate waarin die verstaan kan worden met inachtneming van de normale menselijke vermogens. Dan lijken me de aanwijzingen van Paulus in 1 Korinthe 14 meer van toepassing: Spreek niet in verborgenheden of in een vreemde taal. Maar leg het woord uit.
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door CvdW »

eilander schreef:
Orchidee schreef:In de hemel is er nooit meer kerk!
Waarom denkt men zoiets?
Natuurlijk niet in de zin zoals er hier kerk is, dat bedoelt niemand. Maar wel zal alles gaan om de eer van een Drie-enig God, zoals hier in onze erediensten ook het geval is, als het goed is.
Als je hier dan nooit in de kerk hebt gezeten met dát verlangen in je hart, is er iets niet goed. En als dat verlangen levend is, geloof ik niet dat je ondertussen op je horloge kijkt of het niet eens tijd is om te stoppen.
Ik begrijp het helemaal, maar sommige mensen lopen met oogkleppen op.
Voor iemand met rugklachten is anderhalf uur al lang. Als man heb je nog voordeel dat je kunt gaan staan bij de verschillende gebeden, maar als vrouw niet.
Logischerwijs neem je thuis een beslissing om wel of niet te gaan bij een bepaalde dominee. Dat heeft niets te maken of het verlangen levend is of niet, maar met rugklachten. Later hoor je dan dat je bestempeld wordt als randkerkelijke.
Plaats reactie