Hoe lang mag de preek duren?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:
Luther schreef:Neem die onderzoeken niet al te serieus!
Gemeenteleden en kinderen moeten ook gewoon opgevoed worden in aandachtig luisteren.
En waarom zou je dergelijke onderzoeken niet serieus moeten nemen?

Ik dacht opgemaakt te kunnen hebben dat jij werkzaam bent in het onderwijs: houd je elke les een monoloog van 50 minuten, of maak je gebruik van verschillende werkmethoden gedurende de lestijd?
Nee, niet elke les. Maar als zo te pas komt, doe ik dat rustig. Vraagt wel veel van presentatie, etc.
Maar juist op school moeten leerlingen leren om zich te concentreren. Ik ben zelf opgegroeid met preken die twee keer per zondag zo'n 55-60 min. duurden. Ik geloof niet dat ik er een trauma van overgehouden heb. We zijn nu zo n 20 jaar verder en opeens zou men geen 20-30 min meer kunnen luisteren. Kom nou! Een preek van 40-45 min, mits er ook echt wat gezegd wordt, moet gewoon kunnen.
Je kunt nu eenmaal niet de rijkdom van een tekst altijd maar in een halfuurtje proppen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Omdat er een tijdsrichtlijn genoemd wordt, met als motivatie de spanningsboog bij de luisteraar, terwijl er niet in verdisconteerd wordt wat de 'presentatievaardigheden' van de prediker zijn. Dat is niet logisch.
Je kunt het vergelijken met universitair docenten en hoogleraren. De ene heeft nu eenmaal een meer boeiende stijl van college geven dan de andere, en dat heeft direct gevolg voor de mate waarin je geboeid kunt blijven luisteren.

Bovendien heb je op de universiteit te maken met mensen waarvan je mag verwachten dat ze in staat zijn om langere tijd hun concentratie vast te houden. Een gemeente bestaat uit veel meer mensen dan hoger opgeleiden. Die zijn daar in de minderheid (uitzonderingen daargelaten, zoals gemeenten in studentensteden).
Hoe dan ook, en dat was steeds het punt dat ik wilde maken, of je nu hoger of lager opgeleid bent: de spanningsboog heeft ook alles te maken met degene die op de preekstoel staat. Ik ben blij dat je dit nu toch opmerkt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

Dat is helemaal duidelijk. Er zijn ook dominees die een uur lang kunnen boeien. Dat zijn overigens niet vaak dominees die het erg lang maken;-)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef:Ik ben zelf opgegroeid met preken die twee keer per zondag zo'n 55-60 min. duurden. Ik geloof niet dat ik er een trauma van overgehouden heb. We zijn nu zo n 20 jaar verder en opeens zou men geen 20-30 min meer kunnen luisteren. Kom nou! Een preek van 40-45 min, mits er ook echt wat gezegd wordt, moet gewoon kunnen.
Je kunt nu eenmaal niet de rijkdom van een tekst altijd maar in een halfuurtje proppen.
Het gaat er niet om of je een trauma hebt opgelopen, het gaat erom of hetgeen gezegd wordt tot je kunt nemen. En het vermogen om zaken op te nemen in beperkt, zowel in hoeveelheid als in tijd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Hoe dan ook, en dat was steeds het punt dat ik wilde maken, of je nu hoger of lager opgeleid bent: de spanningsboog heeft ook alles te maken met degene die op de preekstoel staat. Ik ben blij dat je dit nu toch opmerkt.
Dat je begaafde en minder begaafde sprekers hebt, doet helemaal niet ter zake. Zeker als er een bepaalde preektoon wordt gebruikt, zal het concentratievermogen negatief beïnvloed worden. En meestal houden die predikanten langere dan gemiddelde voordrachten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Hoe dan ook, en dat was steeds het punt dat ik wilde maken, of je nu hoger of lager opgeleid bent: de spanningsboog heeft ook alles te maken met degene die op de preekstoel staat. Ik ben blij dat je dit nu toch opmerkt.
Dat je begaafde en minder begaafde sprekers hebt, doet helemaal niet ter zake. Zeker als er een bepaalde preektoon wordt gebruikt, zal het concentratievermogen negatief beïnvloed worden. En meestal houden die predikanten langere dan gemiddelde voordrachten.
Oké, je wilt weer een stap terug. Goed, maar ik geef het dan op.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Ditbenik »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Hoe dan ook, en dat was steeds het punt dat ik wilde maken, of je nu hoger of lager opgeleid bent: de spanningsboog heeft ook alles te maken met degene die op de preekstoel staat. Ik ben blij dat je dit nu toch opmerkt.
Dat je begaafde en minder begaafde sprekers hebt, doet helemaal niet ter zake. Zeker als er een bepaalde preektoon wordt gebruikt, zal het concentratievermogen negatief beïnvloed worden. En meestal houden die predikanten langere dan gemiddelde voordrachten.
Ach, er spelen veel meer zaken mee denk ik. Bv ook de snelheid van spreken. Er zijn predikers die tussen de 4200 en 4700 woorden gebruiken. Er zijn anderen die bij wie de preek dezelfde lengte heeft, maar waar maar 2600 woorden worden uitgesproken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Herman »

Ik zit eigenlijk te wachten op die wetenschappelijke onderbouwing van die 20 minuten. Een verwijzing volstaat m.i. niet.
Zekerheid
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 mei 2017, 15:51

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Zekerheid »

Ditbenik schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Hoe dan ook, en dat was steeds het punt dat ik wilde maken, of je nu hoger of lager opgeleid bent: de spanningsboog heeft ook alles te maken met degene die op de preekstoel staat. Ik ben blij dat je dit nu toch opmerkt.
Dat je begaafde en minder begaafde sprekers hebt, doet helemaal niet ter zake. Zeker als er een bepaalde preektoon wordt gebruikt, zal het concentratievermogen negatief beïnvloed worden. En meestal houden die predikanten langere dan gemiddelde voordrachten.
Ach, er spelen veel meer zaken mee denk ik. Bv ook de snelheid van spreken. Er zijn predikers die tussen de 4200 en 4700 woorden gebruiken. Er zijn anderen die bij wie de preek dezelfde lengte heeft, maar waar maar 2600 woorden worden uitgesproken.
Ik zie hier twee bijzondere opmerkingen voorbij komen.

"En meestal houden die predikanten langere dan gemiddelde voordrachten". Als alle predikanten langer aanhouden, is dat toch het gemiddelde lijkt mij.

En, "Er zijn predikers die tussen de 4200 en 4700 woorden gebruiken. Er zijn anderen die bij wie de preek dezelfde lengte heeft, maar waar maar 2600 woorden worden uitgesproken" volgens mij is dan de preek beduidend korter, maar de tijdsduur is hetzelfde.

Wat ik hiermee wil zeggen is niet om op elke slak een korrel zout te leggen. maar om te laten zien dat de subjectiviteit in deze discussie bijzonder groot is.
laten we eens een zijspoor volgen naar de reformatie of desnoods de vervolgde kerk, hier worden preken gehouden die soms uren duren. denk aan hagepreken of recente geschiedenissen waar evangelisten soms uren voorgaan om het woord te verkondigen. Denk in dit verband ook aan de woorden van onze Heere Jezus, Ik ben het Brood des levens.

als wij zo beknibbelen op de woordverkondiging is er dan wel honger of dorst naar het Woord?

Natuurlijk moet er orde zijn en regelmaat, maar ik denk dat eenieder zich gezegend moet voelen dat de mogelijkheid er is om elke zondag naar Gods huis op te gaan.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

Iemand zei dat minder getalenteerde predikanten gemiddeld langer preken. Dat wil niet zeggen dat zij in hun eentje het gemiddelde bepalen, natuurlijk.

Er zijn ook predikanten die nooit te lang preken. Hetzij omdat ze dat zelf niet goed vinden, of omdat de kerkenraad daar op toeziet. En wat te lang is, kan ook per gemeente verschillen. Het is ook maar net wat iedereen gewend is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Hoe dan ook, en dat was steeds het punt dat ik wilde maken, of je nu hoger of lager opgeleid bent: de spanningsboog heeft ook alles te maken met degene die op de preekstoel staat. Ik ben blij dat je dit nu toch opmerkt.
Dat je begaafde en minder begaafde sprekers hebt, doet helemaal niet ter zake. Zeker als er een bepaalde preektoon wordt gebruikt, zal het concentratievermogen negatief beïnvloed worden. En meestal houden die predikanten langere dan gemiddelde voordrachten.
Zou het ook niet kunnen dat het líjkt alsof predikanten die een bepaalde preektoon gebruiken, langer preken en dat het in werkelijkheid misschien nog wel korter is als een predikant die een boeiende voordracht heeft. Ik merk zelf wel eens dat de tijd bij een wat minder boeiende predikant, langzamer lijkt te gaan dan dat je een predikant hoort die het op een dusdanige manier weet uit te stallen dat je het voor je ogen ziet gebeuren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

Ik ben het ermee eens dat de subjectieve lengte van een preek anders kan zijn dan de feitelijke lengte ervan.

Maar om te bepalen hoe lang een preek duurt, hebben veel mensen toch gewoon een horloge of telefoon? Het lijkt mij niet dat op dit punt snel misverstanden ontstaan. Ik had het in ieder geval over het feitelijke tijdsbeslag van een preek.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Herman »

Dat klopt helemaal DDD. Ik zat ook aan mijn telefoon/horloge te denken, die ik bewust thuis laat.

De opmerking zegt wel alles over de concentratiespanne. Het aangevoerde wetenschappelijke bewijs stoelt vooral op studieduur terwijl de hoofdinhoud van de prediking toch als bekend en toegeëigend mag worden veronderstelt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik ben het ermee eens dat de subjectieve lengte van een preek anders kan zijn dan de feitelijke lengte ervan.

Maar om te bepalen hoe lang een preek duurt, hebben veel mensen toch gewoon een horloge of telefoon? Het lijkt mij niet dat op dit punt snel misverstanden ontstaan. Ik had het in ieder geval over het feitelijke tijdsbeslag van een preek.
Het is voor een gedeelte subjectief. Sommige kerkelijke webistes bieden de mogelijkheid om de hele dienst te beluisteren of alleen de preek. En dan zie je dat een gemiddelde preek helemaal niet zo lang duurt vaak.
Sommige predikanten leggen de Heere zoveel vragen en stellingen voor in hun gebed, dat dit gerust 25 minuten in beslag kan nemen. Dan is het al een halve preek als het ware.
Het is de meest gehoorde verzuchting: pffft wat duurde het lang.
Maar als je erdoor wordt geraakt en je hart wordt verklaard, dan vind je het niet lang duren.
Voor mijn gevoel duurt een gelezen preekje langer, terwijl dat niet zo is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
Luther schreef:Neem die onderzoeken niet al te serieus!
Gemeenteleden en kinderen moeten ook gewoon opgevoed worden in aandachtig luisteren.
En waarom zou je dergelijke onderzoeken niet serieus moeten nemen?

Ik dacht opgemaakt te kunnen hebben dat jij werkzaam bent in het onderwijs: houd je elke les een monoloog van 50 minuten, of maak je gebruik van verschillende werkmethoden gedurende de lestijd?
Spanningsboog bij de luisteraar heeft alles te maken met de voordracht van de spreker. Ongeacht de situatie.

Ik heb docenten gezien die 30-40 minuten een les kunnen geven aan een vmbo-klas, zonder te wisselen van lesvorm en met een zekere luchtigheid.

Wat nou spanningsboog van 10-15 minuten die ik weleens hoor langs komen in het onderwijs?
(~)
Plaats reactie