Hoe lang mag de preek duren?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Mara »

Kerkdiensten duurden in mijn jeugd gerust twee uur.
Er is nu vrijwel geen enkele predikant meer die de anderhalf uur ruim overschrijdt. Bij het luisteren naar internetdiensten zie je dat ook.

Ik las een uitspraak van ds. W.J. op 't Hof:

Ik vind namelijk luisteren veel inspannender dan zelf preken. Wellicht is dat kenmerkend voor dominees. Dat althans beweert mijn dierbare eega. Hoe dan ook, als ik te lang moet luisteren krijg ik hoofdpijn en is zo’n hele dag voor mij bedorven.

Voor het geval dit misschien verkeerd opgevat kan worden, er stond dit nog achter:

Ik had echter buiten de waard – in dit geval de vrouw des huizes – gerekend. Die wilde wel beide diensten meemaken. Dus….(collega Egas zal het wel begrijpen!). En opnieuw moet ik erkennen dat mijn vrouw het beter weet dan ik.
Ik heb zo aangenaam gekerkt, dat ik geen last van mijn hoofd heb gehad. Beide voorgangers hebben een preek gehouden met een heldere lijn. Op zulke predikanten ben ik als warhoofd jaloers. Exegetisch heb ik zelfs nog iets van mijn vriend geleerd. Maar het doorslaggevende is de geestelijke herkenning. De mens niets en God in Christus alles!


(Dit ging over de bevestiging van ds. A. Vlietstra in de gemeente Harskamp, door ds. N.P.J. Kleiberg)

Ik vond het wel "grappig" om te lezen dat een dominee moeite kan hebben met luisteren. :)
Dat hoor je niet zo vaak.

Wat is wat jullie betreft de max?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Kerkdiensten duurden in mijn jeugd gerust twee uur.
Er is nu vrijwel geen enkele predikant meer die de anderhalf uur ruim overschrijdt. Bij het luisteren naar internetdiensten zie je dat ook.

Ik las een uitspraak van ds. W.J. op 't Hof:

Ik vind namelijk luisteren veel inspannender dan zelf preken. Wellicht is dat kenmerkend voor dominees. Dat althans beweert mijn dierbare eega. Hoe dan ook, als ik te lang moet luisteren krijg ik hoofdpijn en is zo’n hele dag voor mij bedorven.

Voor het geval dit misschien verkeerd opgevat kan worden, er stond dit nog achter:

Ik had echter buiten de waard – in dit geval de vrouw des huizes – gerekend. Die wilde wel beide diensten meemaken. Dus….(collega Egas zal het wel begrijpen!). En opnieuw moet ik erkennen dat mijn vrouw het beter weet dan ik.
Ik heb zo aangenaam gekerkt, dat ik geen last van mijn hoofd heb gehad. Beide voorgangers hebben een preek gehouden met een heldere lijn. Op zulke predikanten ben ik als warhoofd jaloers. Exegetisch heb ik zelfs nog iets van mijn vriend geleerd. Maar het doorslaggevende is de geestelijke herkenning. De mens niets en God in Christus alles!


(Dit ging over de bevestiging van ds. A. Vlietstra in de gemeente Harskamp, door ds. N.P.J. Kleiberg)

Ik vond het wel "grappig" om te lezen dat een dominee moeite kan hebben met luisteren. :)
Dat hoor je niet zo vaak.

Wat is wat jullie betreft de max?
Als de zaken recht verklaard worden mag de rede uitgestreekt worden tot middernacht. Maar ik begrijp dat er orde moet zijn.
Vroeger (nu spreek ik van de tijd voor dat mijn ouders overgingen van de Hervormde Kerk naar de Gereformeerde Gemeenten), duurde de preek in de GG zo'n twee uur.
De periode die ik bewust heb meegemaakt is het altijd gemiddeld anderhalf uur. Meest iets langer. Dat is niet standaard, ik herinner me ook preken, (bv. van ds. Koster in Enter) dat hij 'vol des Heiligen Geestes' was en niet kon stoppen. Maar dit zijn uitzonderlijke gevallen.
Ik weet dat er wel gezegd wordt dat een dienst van anderhalf uur voor de jeugd te lang zou zijn i.v.m. concentratieproblemen etc. maar geloof dat we daarom de preek niet korter moeten maken, maar de oorzaak van concentratiestoornissen eens kritisch moeten bekijken. In dit geval lijkt kritiek me wel geoorloofd. Het gebruik van moderne media de vluchtige tijd... we hebben daar geen grip op. Maar het is, lijkt me, een van de oorzaken van concentratiestoornissen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Marion »

Mara schreef:Kerkdiensten duurden in mijn jeugd gerust twee uur.
Er is nu vrijwel geen enkele predikant meer die de anderhalf uur ruim overschrijdt. Bij het luisteren naar internetdiensten zie je dat ook.

Ik las een uitspraak van ds. W.J. op 't Hof:

Ik vind namelijk luisteren veel inspannender dan zelf preken. Wellicht is dat kenmerkend voor dominees. Dat althans beweert mijn dierbare eega. Hoe dan ook, als ik te lang moet luisteren krijg ik hoofdpijn en is zo’n hele dag voor mij bedorven.

Voor het geval dit misschien verkeerd opgevat kan worden, er stond dit nog achter:

Ik had echter buiten de waard – in dit geval de vrouw des huizes – gerekend. Die wilde wel beide diensten meemaken. Dus….(collega Egas zal het wel begrijpen!). En opnieuw moet ik erkennen dat mijn vrouw het beter weet dan ik.
Ik heb zo aangenaam gekerkt, dat ik geen last van mijn hoofd heb gehad. Beide voorgangers hebben een preek gehouden met een heldere lijn. Op zulke predikanten ben ik als warhoofd jaloers. Exegetisch heb ik zelfs nog iets van mijn vriend geleerd. Maar het doorslaggevende is de geestelijke herkenning. De mens niets en God in Christus alles!


(Dit ging over de bevestiging van ds. A. Vlietstra in de gemeente Harskamp, door ds. N.P.J. Kleiberg)

Ik vond het wel "grappig" om te lezen dat een dominee moeite kan hebben met luisteren. :)
Dat hoor je niet zo vaak.

Wat is wat jullie betreft de max?
Dominees zijn vaak slechte luisteraars. Let er maar eens op als er een aantal in de kerk zitten bij een speciale dienst. Ze draaien wat af.
Het luisteren verleerd.....! Ooit zei een dominee: als ik naar een ander luister moet ik altijd bidden om er voor bewaard te worden als dominee te luisteren. Dwz: technisch. Zoals de ene schilder het werk van de andere schilder beoordeelt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door samanthi »

Wat mij betreft maakt het niet uit hoelang een dienst duurt, wel vind ik het moeilijk om te concentreren als er geen punten zijn of als een predikant hetgene wat hij vertelt nog eens vertelt maar met andere woorden.

De predikanten die ik in mijn trouwen meegemaakt heb, waren heel verschillend, de een was kort en bondig, de andere had veel woorden nodig, de volgende was klaar als hij klaar was dat was de ene keer een lange dienst de andere keer een minder lange.

Met punten kan ik me beter concentreren, de preek wordt ahw in stukjes geknipt.

sommige predikanten ( ds Egas bijv.)hebben een tussenzang, meestal voor het laatste punt, dat maakt ook een pauzetje waarna je met vernieuwde aandacht het slot kan luisteren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

Ik las het stuk van ds. Op 't Hof ook. Ik vond het wel eerlijk. Het zou goed zijn als dominees verplicht waren om geregeld naar zichzelf te luisteren, al heeft ook niet iedereen zoveel zelfreflectie als ds. Op 't Hof natuurlijk.

Ik heb een hekel aan lange preken. Al ligt het er wel aan hoe de preek is ingedeeld. Als er twee tussenzangen zijn, kan ik soms zelfs een preek van 50 minuten goed volgen. Het is mij daarom nog steeds een raadsel dat in lichtere gemeenten de tussenzang is afgeschaft.

Los daarvan komt het in de kerkdiensten die ik meemaak zelden voor dat een preek om inhoudelijke redenen langer moet zijn dan 35 minuten. Het is geregeld meer van hetzelfde. Geregeld kun je het in 20 minuten beter en zorgvuldiger zeggen, als je de preek goed zou uitschrijven en alle woorden die inhoudelijk niets toevoegen zou schrappen.

Wat mij betreft is een preek van 20 tot 40 minuten ideaal, afhankelijk van de inhoud en de rest van de liturgie.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Panny »

Ik vind de lengte van de kerkdienst (anderhalf uur) zoals we nu in de GG gewend zijn eigenlijk perfect.
De dominee heeft alle tijd om grondig in te gaan op het tekstgedeelte. En wat concentratie betreft lijkt het voor iedereen goed te doen.
Een klein beetje uitloop is niet erg, maar als het meer dan 10 minuten uitloopt zie je om je heen wel dat voor veel mensen de concentratieboog het einde bereikt heeft.
anti-synodaal
Verbannen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 okt 2016, 16:58

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door anti-synodaal »

Mara schreef:Kerkdiensten duurden in mijn jeugd gerust twee uur.
Er is nu vrijwel geen enkele predikant meer die de anderhalf uur ruim overschrijdt. Bij het luisteren naar internetdiensten zie je dat ook.

Ik las een uitspraak van ds. W.J. op 't Hof:

Ik vind namelijk luisteren veel inspannender dan zelf preken. Wellicht is dat kenmerkend voor dominees. Dat althans beweert mijn dierbare eega. Hoe dan ook, als ik te lang moet luisteren krijg ik hoofdpijn en is zo’n hele dag voor mij bedorven.

Voor het geval dit misschien verkeerd opgevat kan worden, er stond dit nog achter:

Ik had echter buiten de waard – in dit geval de vrouw des huizes – gerekend. Die wilde wel beide diensten meemaken. Dus….(collega Egas zal het wel begrijpen!). En opnieuw moet ik erkennen dat mijn vrouw het beter weet dan ik.
Ik heb zo aangenaam gekerkt, dat ik geen last van mijn hoofd heb gehad. Beide voorgangers hebben een preek gehouden met een heldere lijn. Op zulke predikanten ben ik als warhoofd jaloers. Exegetisch heb ik zelfs nog iets van mijn vriend geleerd. Maar het doorslaggevende is de geestelijke herkenning. De mens niets en God in Christus alles!


(Dit ging over de bevestiging van ds. A. Vlietstra in de gemeente Harskamp, door ds. N.P.J. Kleiberg)

Ik vond het wel "grappig" om te lezen dat een dominee moeite kan hebben met luisteren. :)
Dat hoor je niet zo vaak.

Wat is wat jullie betreft de max?

Dominee krijgsman van de ggin overschrijdt wekelijks de anderhalf uur dus niet alle dominees preken niet langer dan anderhalf uur.
Geloof jij het van mij , dan geloof ik het van jou.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Los daarvan komt het in de kerkdiensten die ik meemaak zelden voor dat een preek om inhoudelijke redenen langer moet zijn dan 35 minuten. Het is geregeld meer van hetzelfde. Geregeld kun je het in 20 minuten beter en zorgvuldiger zeggen, als je de preek goed zou uitschrijven en alle woorden die inhoudelijk niets toevoegen zou schrappen.
Welke redenen zijn er, naast inhoudelijke redenen, dan om een preek langer dan 35 minuten te laten duren? Ik meen dat in jouw thuisgemeente 35+ min. wel de standaard is.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Ambtenaar »

20-30 minuten lijkt mij een mooie lengte, passend bij de spanningsboog van de gemiddelde mens.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Herman »

De spanningsboog kan nog behoorlijk worden opgerekt als je een langzame spreker hebt met goed gedoseerde informatiewaarde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:20-30 minuten lijkt mij een mooie lengte, passend bij de spanningsboog van de gemiddelde mens.
Ik ben blij dat onze dominee het dubbele van de tijd gebruikt (50 min.). Hij wil al zoveel zeggen in die tijd, dat het mij geen goed idee lijkt om het nog compacter te doen. Ik ervaar dit overigens ook zelden als een probleem.
Voor de spanningsboog zou een tussenzang ook een goed idee zijn, dat komt bij ons af en toe ook wel voor.

Ik vind het eigenlijk best raar om één richtlijn te hanteren voor de spanningsboog van de gemiddelde mens. De dominee kan hier toch ook in zijn presentatie en opbouw van de preek rekening mee houden? Als iemand een boeiend betoog houdt, en dat op een goede manier brengt, kun je beter drie kwartier de aandacht vasthouden dan bij een uitermate saai gebrachte voordracht van een kwartier.

DIA heeft er al meerdere keren op gewezen dat er ook andere, hogere factoren een rol spelen, en daar ben ik het ook helemaal mee eens. Mijn aanpak in deze posting gaat daar totaal aan voorbij. Daarom nog dit: het kan zeker voorkomen dat de prediker alle 'presentatievaardigheden' mist, maar dat het Woord je grijpt. Dan houdt je kritiek op, zowel op de voordracht als op de lengte.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Ouddorp »

Wel grappig dat ds. Op 't Hof hiermee komt. Voorheen preekte hij altijd zeker een uur en tien minuten. Hoe dat nu gaat weet ik niet, het is al een tijdje geleden dat hij in onze gemeente is geweest.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Mannetje »

Bij ons komt het nog wel eens voor dat de preek rond onze normale etenstijd begint. Dat is sowieso slecht voor mijn concentratie... Een hand snoepjes wil soms nog wat helpen, maar helaas kan ik mij tussen 17:30 en 18:30 echt slecht concentreren, ook bij predikers met grote sprekersgaven.
Een ander punt is de spanningsboog van de kinderen. Nu zijn wij gezegend met kinderen die in de kerk behoorlijk goed stil kunnen zitten, maar na anderhalf uur begint dat ook op te raken, ook als er wat meer gezongen wordt. Daarom zou ik sowieso geen norm voor de lengte van een preek aan willen leggen, maar als je dan over een norm wil spreken, leg dan een norm aan voor de hele dienst. Anderhalf uur is een mooie tijd, 5 minuten meer of minder maakt me weinig uit.
-
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door DDD »

Wandelende schreef:
DDD schreef:Los daarvan komt het in de kerkdiensten die ik meemaak zelden voor dat een preek om inhoudelijke redenen langer moet zijn dan 35 minuten. Het is geregeld meer van hetzelfde. Geregeld kun je het in 20 minuten beter en zorgvuldiger zeggen, als je de preek goed zou uitschrijven en alle woorden die inhoudelijk niets toevoegen zou schrappen.
Welke redenen zijn er, naast inhoudelijke redenen, dan om een preek langer dan 35 minuten te laten duren? Ik meen dat in jouw thuisgemeente 35+ min. wel de standaard is.
Er kunnen allerlei redenen voor zijn. Het lijkt mij een mengeling van ijdelheid, angst voor negatieve kwalificaties van collega's of gemeenteleden als je je beperkt tot de tijd die nodig is om iets zinnigs te zeggen, conservatisme (zo hoort het al sinds 1930), gebrek aan voorbereidingstijd/zin, afspraken met de kerkenraad, onbescheidenheid. Ik denk dat veel predikanten zichzelf ook graag horen praten. Sommigen lezen ook de psalmen nog eens voor. Dat valt wat mij betreft in dezelfde categorie van tijd vullen met eigen gepraat.

Bij ons zijn vrijwel alle preken langer dan 35 minuten. In de helft van de gevallen, als je ze zou uitschrijven en alle overbodige woorden zou weghalen, zou het ook in 10 minuten kunnen. Bij leesdiensten is dat wel wat minder het geval.

Overigens zijn er natuurlijk ook predikanten die de hele tijd goed vullen. Dan nog vind ik het te lang. Ik schrijf altijd mee. Als je een gemeente vijf punten meegeeft in een preek, en er komen 's middags nog 5 punten bij, dan is dat wel genoeg voor een week.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Er kunnen allerlei redenen voor zijn. Het lijkt mij een mengeling van ijdelheid, angst voor negatieve kwalificaties van collega's of gemeenteleden als je je beperkt tot de tijd die nodig is om iets zinnigs te zeggen, conservatisme (zo hoort het al sinds 1930), gebrek aan voorbereidingstijd/zin, afspraken met de kerkenraad, onbescheidenheid. Ik denk dat veel predikanten zichzelf ook graag horen praten. Sommigen lezen ook de psalmen nog eens voor. Dat valt wat mij betreft in dezelfde categorie van tijd vullen met eigen gepraat.
Je kunt dus alleen maar negatieve redenen bedenken voor een wat langere preek??
Plaats reactie