Hoe lang mag de preek duren?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door eilander »

Tja, dan heb je ook wel erg weinig tact... Over dit soort gevallen had ik het natuurlijk niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Mara »

CvdW schreef: Ik begrijp het helemaal, maar sommige mensen lopen met oogkleppen op.
Voor iemand met rugklachten is anderhalf uur al lang. Als man heb je nog voordeel dat je kunt gaan staan bij de verschillende gebeden, maar als vrouw niet.
Logischerwijs neem je thuis een beslissing om wel of niet te gaan bij een bepaalde dominee. Dat heeft niets te maken of het verlangen levend is of niet, maar met rugklachten. Later hoor je dan dat je bestempeld wordt als randkerkelijke.
Rugklachten is nog enigszins legitiem, maar er zijn ook verborgen problemen, zoals een plasprobleem of een kerkfobie.
Soms heeft het één te maken met het ander.
Er is in het algemeen weinig begrip voor iemand die niet naar de kerk durft, of persé op een hoekje van de bank wil zitten, dicht bij de uitgang of absoluut niet in een megakerk durft. Kleine kerk lukt soms nog wel.
Mijn schoonzusje ontwikkelde na de dood van haar pasgeboren baby een angst voor doopdiensten. Ze ging op den duur dan niet meer, ook daar was weinig begrip voor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Mannetje »

Honger naar het Woord is inderdaad lang niet altijd honger naar de kerkdienst.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:Honger naar het Woord is inderdaad lang niet altijd honger naar de kerkdienst.
Dat is wel de hoofdlijn, hoop ik. Geheel Refoforumwaardig gaan we het hier dan weer over allerlei uitzonderingen hebben, maar dat leidt nogal af. Terecht is daar aandacht voor natuurlijk, dat wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Herman »

Honger is in eerste instantie hongeren naar de gerechtigheid (Mattheus 5 vers 6).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door eilander »

Ik zou er zeker geen tegenstelling tot 'honger naar het Woord of de prediking' van maken.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:Ik zou er zeker geen tegenstelling tot 'honger naar het Woord of de prediking' van maken.
Helemaal mee eens. Maar (kom ik weer als refoforummer) een kerkdienst brengt meer mee dan alleen de prediking.
En dan wordt moeite met een kerkdienst maar al te gauw uitgelegd als een gebrek aan honger naar het Woord.

Laat helder zijn: wie gezond van lijf en psyche is, en geen mantelzorg of andere noodzakelijke werkzaamheden heeft, hoort in de kerkdienst naar het Woord te komen luisteren.
-
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Delftenaar »

Mannetje schreef: Helemaal mee eens. Maar (kom ik weer als refoforummer) een kerkdienst brengt meer mee dan alleen de prediking.
Een kerkdienst is mede een stuk aanbidding van God. Dat element is soms een beetje op de achtergrond geraakt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door CvdW »

Mannetje schreef:
eilander schreef:Ik zou er zeker geen tegenstelling tot 'honger naar het Woord of de prediking' van maken.
Helemaal mee eens. Maar (kom ik weer als refoforummer) een kerkdienst brengt meer mee dan alleen de prediking.
En dan wordt moeite met een kerkdienst maar al te gauw uitgelegd als een gebrek aan honger naar het Woord.

Laat helder zijn: wie gezond van lijf en psyche is, en geen mantelzorg of andere noodzakelijke werkzaamheden heeft, hoort in de kerkdienst naar het Woord te komen luisteren.
Daar waar het Woord is, is de kerk.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... is-de-kerk
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe lang mag de preek duren?

Bericht door Mannetje »

Delftenaar schreef:
Mannetje schreef: Helemaal mee eens. Maar (kom ik weer als refoforummer) een kerkdienst brengt meer mee dan alleen de prediking.
Een kerkdienst is mede een stuk aanbidding van God. Dat element is soms een beetje op de achtergrond geraakt.
Helemaal mee eens.
Ik doelde echter op iets anders. Een kerkdienst brengt ook sociale aspecten met zich mee, en die kunnen het verlangen om naar de kerk te gaan danig in de weg zitten. En eerder is ook al het zitten in een kerkbank met een lichaam dat niet wel genoemd. Nu is dat laatste makkelijker op te lossen, zet ook een paar lekkere stoelen in de kerk. (En die staan er bij ons dus ook).
-
Plaats reactie