Zita schreef:...Maar wanneer stop je daar dan mee? Als het kind harder kan slaan dan jijzelf?...
Zo blijkt maar weer dat eilander echt een bijzonder sterke en krachtige man is.eilander schreef:Terugslaan hebben ze mij toch nog nooit gedurfd
Zita schreef:...Maar wanneer stop je daar dan mee? Als het kind harder kan slaan dan jijzelf?...
Zo blijkt maar weer dat eilander echt een bijzonder sterke en krachtige man is.eilander schreef:Terugslaan hebben ze mij toch nog nooit gedurfd
Sterker nog dan DDD hier weergeeft: ik denk dat - als het gaat om een gewone tik waar niemand iets aan overhoudt - en je hebt het niet bij school via de gebruikelijke wegen aangekaart, dat je bij de rechter je neus stoot. Simpelweg omdat hij je zal terugverwijzen naar de eigen klachtencommissie etc. Kom je er dáár niet uit, dan is de gang naar de rechter wat dichterbij.Ambtenaar schreef:Als er fysiek geweld wordt gebruikt, is aangifte doen verre van overdreven.DDD schreef:Ik vind het erg overdreven het justitiële apparaat met zulke conflicten te belasten. Daar zijn andere manieren voor, gewoon via leerkracht/directie, desnoods via klachtencommissie of medezeggenschapsraad of de vertrouwenspersoon van de school.
Zita, even niet reageren nuWandelende schreef:Zita schreef:...Maar wanneer stop je daar dan mee? Als het kind harder kan slaan dan jijzelf?...Zo blijkt maar weer dat eilander echt een bijzonder sterke en krachtige man is.eilander schreef:Terugslaan hebben ze mij toch nog nooit gedurfd
Dus ik mag nu niet vertellen hoe gehavend ik terugkeerde van die mod-meeting?eilander schreef:Zita, even niet reageren nuWandelende schreef:Zita schreef:...Maar wanneer stop je daar dan mee? Als het kind harder kan slaan dan jijzelf?...Zo blijkt maar weer dat eilander echt een bijzonder sterke en krachtige man is.eilander schreef:Terugslaan hebben ze mij toch nog nooit gedurfd
Dat we als moderators lijfstraffen uitdelen, is toch wel een zeldzaamheid.Wandelende schreef:Op dit forum wordt er wel vaak corrigerend getikt.
Dat wil niet zeggen dat Eli zijn zonen niet gestraft of gewaarschuwd heeft. Alleen hij deed dat niet uit verontwaardiging (zuur aanzien = 'fronsen' in het Hebreeuws), maar hij deed het oppervlakkig. Hij deed het voor de vorm en uit gewoonte. Je mag gerust zeggen dat Eli hier wel godsdienstig was, maar alleen in de uiterlijke vorm. Een aanklacht en oproep voor de kerken, gezinnen en ieder persoonlijk!-DIA- schreef:Eli werd bestraft omdat hij zelfs geen zuur gezicht aan zijn zonen toonde.
In een preek zei een dominee: Ik ben het niet met Calvijn eens, die zegt: Eli had er met de knuppel op moeten slaan.
Dat was weer te ver gezocht, maar ik geloof wel dat dit in de tijd van de Reformatie meer voorkwam.
Een kind heeft de tucht zo nodig, evenals Gods kinderen van God getuchtigd worden.
Maar we moeten het niet beter weten dan God. Eli is ervoor bestraft met de dood. En om diezelfde reden moest de moeder van het kindje Ikabod sterven. De eer is weg. Eli zal best eens wat gezegd hebben van tegen zijn zonen. Maar zo oppervlekkig: "Jongens. dat moeten jullie niet doen", maar hij sprak er niet door. Hij wilde het vlees van zijn vlees sparen. Genade in de oefening kan de zonde niet goedpraten. Dan worden de zonden aangewezen met zoveel smart dat de vader als het ware meer smart voelt dan de gestraften, die wel weten en voelen (als de liefde erin meekomt) dat ze schuldig zijn.JCRyle schreef:Dat wil niet zeggen dat Eli zijn zonen niet gestraft of gewaarschuwd heeft. Alleen hij deed dat niet uit verontwaardiging (zuur aanzien = 'fronsen' in het Hebreeuws), maar hij deed het oppervlakkig. Hij deed het voor de vorm en uit gewoonte. Je mag gerust zeggen dat Eli hier wel godsdienstig was, maar alleen in de uiterlijke vorm. Een aanklacht en oproep voor de kerken, gezinnen en ieder persoonlijk!-DIA- schreef:Eli werd bestraft omdat hij zelfs geen zuur gezicht aan zijn zonen toonde.
In een preek zei een dominee: Ik ben het niet met Calvijn eens, die zegt: Eli had er met de knuppel op moeten slaan.
Dat was weer te ver gezocht, maar ik geloof wel dat dit in de tijd van de Reformatie meer voorkwam.
Een kind heeft de tucht zo nodig, evenals Gods kinderen van God getuchtigd worden.
Bespreekpunt voor de volgende mod-meeting?eilander schreef:Dat we als moderators lijfstraffen uitdelen, is toch wel een zeldzaamheid.Wandelende schreef:Op dit forum wordt er wel vaak corrigerend getikt.
De Bijbel zegt niets over de zonen van Eli als kinderen, alleen over hun wangedrag als volwassenen. Dus alle speculatie over wat Eli als opvoeder verkeerd gedaan heeft is inlegkunde en off topic hier.-DIA- schreef:Maar we moeten het niet beter weten dan God. Eli is ervoor bestraft met de dood. En om diezelfde reden moest de moeder van het kindje Ikabod sterven. De eer is weg. Eli zal best eens wat gezegd hebben van tegen zijn zonen. Maar zo oppervlekkig: "Jongens. dat moeten jullie niet doen", maar hij sprak er niet door. Hij wilde het vlees van zijn vlees sparen. Genade in de oefening kan de zonde niet goedpraten. Dan worden de zonden aangewezen met zoveel smart dat de vader als het ware meer smart voelt dan de gestraften, die wel weten en voelen (als de liefde erin meekomt) dat ze schuldig zijn.JCRyle schreef:Dat wil niet zeggen dat Eli zijn zonen niet gestraft of gewaarschuwd heeft. Alleen hij deed dat niet uit verontwaardiging (zuur aanzien = 'fronsen' in het Hebreeuws), maar hij deed het oppervlakkig. Hij deed het voor de vorm en uit gewoonte. Je mag gerust zeggen dat Eli hier wel godsdienstig was, maar alleen in de uiterlijke vorm. Een aanklacht en oproep voor de kerken, gezinnen en ieder persoonlijk!-DIA- schreef:Eli werd bestraft omdat hij zelfs geen zuur gezicht aan zijn zonen toonde.
In een preek zei een dominee: Ik ben het niet met Calvijn eens, die zegt: Eli had er met de knuppel op moeten slaan.
Dat was weer te ver gezocht, maar ik geloof wel dat dit in de tijd van de Reformatie meer voorkwam.
Een kind heeft de tucht zo nodig, evenals Gods kinderen van God getuchtigd worden.
Wel degelijk. Kinderen liggen in het huis des Heeren niet bij vrouwen, en stelen niet van de offeranden. Dat moet dus welbewust en als geddeloos gezien worden, zie ook de context. De kinderen van Eli waren te slap opgevoed. Eli had een verkeerde liefde tot zijn zonen.gallio schreef:De Bijbel zegt niets over de zonen van Eli als kinderen, alleen over hun wangedrag als volwassenen. Dus alle speculatie over wat Eli als opvoeder verkeerd gedaan heeft is inlegkunde en off topic hier.-DIA- schreef:Maar we moeten het niet beter weten dan God. Eli is ervoor bestraft met de dood. En om diezelfde reden moest de moeder van het kindje Ikabod sterven. De eer is weg. Eli zal best eens wat gezegd hebben van tegen zijn zonen. Maar zo oppervlekkig: "Jongens. dat moeten jullie niet doen", maar hij sprak er niet door. Hij wilde het vlees van zijn vlees sparen. Genade in de oefening kan de zonde niet goedpraten. Dan worden de zonden aangewezen met zoveel smart dat de vader als het ware meer smart voelt dan de gestraften, die wel weten en voelen (als de liefde erin meekomt) dat ze schuldig zijn.JCRyle schreef:Dat wil niet zeggen dat Eli zijn zonen niet gestraft of gewaarschuwd heeft. Alleen hij deed dat niet uit verontwaardiging (zuur aanzien = 'fronsen' in het Hebreeuws), maar hij deed het oppervlakkig. Hij deed het voor de vorm en uit gewoonte. Je mag gerust zeggen dat Eli hier wel godsdienstig was, maar alleen in de uiterlijke vorm. Een aanklacht en oproep voor de kerken, gezinnen en ieder persoonlijk!-DIA- schreef:Eli werd bestraft omdat hij zelfs geen zuur gezicht aan zijn zonen toonde.
In een preek zei een dominee: Ik ben het niet met Calvijn eens, die zegt: Eli had er met de knuppel op moeten slaan.
Dat was weer te ver gezocht, maar ik geloof wel dat dit in de tijd van de Reformatie meer voorkwam.
Een kind heeft de tucht zo nodig, evenals Gods kinderen van God getuchtigd worden.
Waarom wordt Eli dan zo zwaar gestraft? Hij wist het ook wel. Toen het oordeel hem werd aangezegd boog hij daaronder. We kunnen dat misschien lezen als een soort gelatenheid, maar dat lijkt me toch niet, als hij zegt: Hij is de HEERE, Hij doe wat goed is in Zijn ogen. En dat was zijn dood. We hoorden vroeger (ik hoor het weinig meer) wel eens zeggen: Gods volk zondigt niet goedkoop.Dodo schreef:Er staat nergens in de bijbel dat Eli's zonen ontspoorden omdat ze niet goed opgevoed werden door Eli. Helaas is het soms gewoon zo dat kinderen van gelovige ouders ongelovig zijn of zelfs op het slechte pad raken.
Zie ook Samuel. Zijn zonen gingen ook niet in zijn weg, toch lees je nergens dat Samuel in de opvoeding dingen verkeerd deed.
Eli werd gestraft omdat hij zijn zoons niet voldoende had bestraft en weerhouden van hun zondige levensstijl.-DIA- schreef:Waarom wordt Eli dan zo zwaar gestraft? Hij wist het ook wel. Toen het oordeel hem werd aangezegd boog hij daaronder. We kunnen dat misschien lezen als een soort gelatenheid, maar dat lijkt me toch niet, als hij zegt: Hij is de HEERE, Hij doe wat goed is in Zijn ogen. En dat was zijn dood. We hoorden vroeger (ik hoor het weinig meer) wel eens zeggen: Gods volk zondigt niet goedkoop.Dodo schreef:Er staat nergens in de bijbel dat Eli's zonen ontspoorden omdat ze niet goed opgevoed werden door Eli. Helaas is het soms gewoon zo dat kinderen van gelovige ouders ongelovig zijn of zelfs op het slechte pad raken.
Zie ook Samuel. Zijn zonen gingen ook niet in zijn weg, toch lees je nergens dat Samuel in de opvoeding dingen verkeerd deed.
Maar aan de andere kant: dat Eli gestraft werd was nog een teken dat de Heere nog bemoeienissen wilde hebben met dat volk. Maar als alles door gaat, zoals we dat in onze tijd zien, zou ons dat niet moeten doen vrezen?
Denk in wat het in feite was: De jonge Samuel heeft daar getuige van kunnen of moeten zijn. Gods huis werd gemaakt tot een 'bordeel', zoals eens een onder ons bekende predikant het uitdrukte. Hij heeft hierover een boetpredicatie moeten houden, en met toepassing op ons land, kerk en staat.