Wat vinden wij van lijfstraf?

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Wandelende »

Zita schreef:...Maar wanneer stop je daar dan mee? Als het kind harder kan slaan dan jijzelf?...
eilander schreef:Terugslaan hebben ze mij toch nog nooit gedurfd :)
Zo blijkt maar weer dat eilander echt een bijzonder sterke en krachtige man is. :slurp :slurp
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Ik vind het erg overdreven het justitiële apparaat met zulke conflicten te belasten. Daar zijn andere manieren voor, gewoon via leerkracht/directie, desnoods via klachtencommissie of medezeggenschapsraad of de vertrouwenspersoon van de school.
Als er fysiek geweld wordt gebruikt, is aangifte doen verre van overdreven.
Sterker nog dan DDD hier weergeeft: ik denk dat - als het gaat om een gewone tik waar niemand iets aan overhoudt - en je hebt het niet bij school via de gebruikelijke wegen aangekaart, dat je bij de rechter je neus stoot. Simpelweg omdat hij je zal terugverwijzen naar de eigen klachtencommissie etc. Kom je er dáár niet uit, dan is de gang naar de rechter wat dichterbij.
Ik heb het al die tijd natuurlijk niet over mishandeling, dus als er echt schade ontstaat. En ook zou ik de docent geen complimenten willen geven, integendeel.
Maar dat is nog wel iets anders dan direct de politie erbij halen. Alleen het idee al: hopelijk komt er dan een ouderwetse diender die het liefst er nog wat bij zou willen doen :slurp
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
Zita schreef:...Maar wanneer stop je daar dan mee? Als het kind harder kan slaan dan jijzelf?...
eilander schreef:Terugslaan hebben ze mij toch nog nooit gedurfd :)
Zo blijkt maar weer dat eilander echt een bijzonder sterke en krachtige man is. :slurp :slurp
Zita, even niet reageren nu :yahoo
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Zita »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
Zita schreef:...Maar wanneer stop je daar dan mee? Als het kind harder kan slaan dan jijzelf?...
eilander schreef:Terugslaan hebben ze mij toch nog nooit gedurfd :)
Zo blijkt maar weer dat eilander echt een bijzonder sterke en krachtige man is. :slurp :slurp
Zita, even niet reageren nu :yahoo
Dus ik mag nu niet vertellen hoe gehavend ik terugkeerde van die mod-meeting? :nananere

Alle gekheid op een stokje: ik ben echt tegenstander van lijfstraffen. Ook van corrigerende tikken.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Wandelende »

Op dit forum wordt er wel vaak corrigerend getikt.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:Op dit forum wordt er wel vaak corrigerend getikt.
Dat we als moderators lijfstraffen uitdelen, is toch wel een zeldzaamheid.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door -DIA- »

Eli werd bestraft omdat hij zelfs geen zuur gezicht aan zijn zonen toonde.
In een preek zei een dominee: Ik ben het niet met Calvijn eens, die zegt: Eli had er met de knuppel op moeten slaan.
Dat was weer te ver gezocht, maar ik geloof wel dat dit in de tijd van de Reformatie meer voorkwam.
Een kind heeft de tucht zo nodig, evenals Gods kinderen van God getuchtigd worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:Eli werd bestraft omdat hij zelfs geen zuur gezicht aan zijn zonen toonde.
In een preek zei een dominee: Ik ben het niet met Calvijn eens, die zegt: Eli had er met de knuppel op moeten slaan.
Dat was weer te ver gezocht, maar ik geloof wel dat dit in de tijd van de Reformatie meer voorkwam.
Een kind heeft de tucht zo nodig, evenals Gods kinderen van God getuchtigd worden.
Dat wil niet zeggen dat Eli zijn zonen niet gestraft of gewaarschuwd heeft. Alleen hij deed dat niet uit verontwaardiging (zuur aanzien = 'fronsen' in het Hebreeuws), maar hij deed het oppervlakkig. Hij deed het voor de vorm en uit gewoonte. Je mag gerust zeggen dat Eli hier wel godsdienstig was, maar alleen in de uiterlijke vorm. Een aanklacht en oproep voor de kerken, gezinnen en ieder persoonlijk!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
-DIA- schreef:Eli werd bestraft omdat hij zelfs geen zuur gezicht aan zijn zonen toonde.
In een preek zei een dominee: Ik ben het niet met Calvijn eens, die zegt: Eli had er met de knuppel op moeten slaan.
Dat was weer te ver gezocht, maar ik geloof wel dat dit in de tijd van de Reformatie meer voorkwam.
Een kind heeft de tucht zo nodig, evenals Gods kinderen van God getuchtigd worden.
Dat wil niet zeggen dat Eli zijn zonen niet gestraft of gewaarschuwd heeft. Alleen hij deed dat niet uit verontwaardiging (zuur aanzien = 'fronsen' in het Hebreeuws), maar hij deed het oppervlakkig. Hij deed het voor de vorm en uit gewoonte. Je mag gerust zeggen dat Eli hier wel godsdienstig was, maar alleen in de uiterlijke vorm. Een aanklacht en oproep voor de kerken, gezinnen en ieder persoonlijk!
Maar we moeten het niet beter weten dan God. Eli is ervoor bestraft met de dood. En om diezelfde reden moest de moeder van het kindje Ikabod sterven. De eer is weg. Eli zal best eens wat gezegd hebben van tegen zijn zonen. Maar zo oppervlekkig: "Jongens. dat moeten jullie niet doen", maar hij sprak er niet door. Hij wilde het vlees van zijn vlees sparen. Genade in de oefening kan de zonde niet goedpraten. Dan worden de zonden aangewezen met zoveel smart dat de vader als het ware meer smart voelt dan de gestraften, die wel weten en voelen (als de liefde erin meekomt) dat ze schuldig zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Mister »

eilander schreef:
Wandelende schreef:Op dit forum wordt er wel vaak corrigerend getikt.
Dat we als moderators lijfstraffen uitdelen, is toch wel een zeldzaamheid.
Bespreekpunt voor de volgende mod-meeting? :fouet :huhu
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
JCRyle schreef:
-DIA- schreef:Eli werd bestraft omdat hij zelfs geen zuur gezicht aan zijn zonen toonde.
In een preek zei een dominee: Ik ben het niet met Calvijn eens, die zegt: Eli had er met de knuppel op moeten slaan.
Dat was weer te ver gezocht, maar ik geloof wel dat dit in de tijd van de Reformatie meer voorkwam.
Een kind heeft de tucht zo nodig, evenals Gods kinderen van God getuchtigd worden.
Dat wil niet zeggen dat Eli zijn zonen niet gestraft of gewaarschuwd heeft. Alleen hij deed dat niet uit verontwaardiging (zuur aanzien = 'fronsen' in het Hebreeuws), maar hij deed het oppervlakkig. Hij deed het voor de vorm en uit gewoonte. Je mag gerust zeggen dat Eli hier wel godsdienstig was, maar alleen in de uiterlijke vorm. Een aanklacht en oproep voor de kerken, gezinnen en ieder persoonlijk!
Maar we moeten het niet beter weten dan God. Eli is ervoor bestraft met de dood. En om diezelfde reden moest de moeder van het kindje Ikabod sterven. De eer is weg. Eli zal best eens wat gezegd hebben van tegen zijn zonen. Maar zo oppervlekkig: "Jongens. dat moeten jullie niet doen", maar hij sprak er niet door. Hij wilde het vlees van zijn vlees sparen. Genade in de oefening kan de zonde niet goedpraten. Dan worden de zonden aangewezen met zoveel smart dat de vader als het ware meer smart voelt dan de gestraften, die wel weten en voelen (als de liefde erin meekomt) dat ze schuldig zijn.
De Bijbel zegt niets over de zonen van Eli als kinderen, alleen over hun wangedrag als volwassenen. Dus alle speculatie over wat Eli als opvoeder verkeerd gedaan heeft is inlegkunde en off topic hier.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
JCRyle schreef:
-DIA- schreef:Eli werd bestraft omdat hij zelfs geen zuur gezicht aan zijn zonen toonde.
In een preek zei een dominee: Ik ben het niet met Calvijn eens, die zegt: Eli had er met de knuppel op moeten slaan.
Dat was weer te ver gezocht, maar ik geloof wel dat dit in de tijd van de Reformatie meer voorkwam.
Een kind heeft de tucht zo nodig, evenals Gods kinderen van God getuchtigd worden.
Dat wil niet zeggen dat Eli zijn zonen niet gestraft of gewaarschuwd heeft. Alleen hij deed dat niet uit verontwaardiging (zuur aanzien = 'fronsen' in het Hebreeuws), maar hij deed het oppervlakkig. Hij deed het voor de vorm en uit gewoonte. Je mag gerust zeggen dat Eli hier wel godsdienstig was, maar alleen in de uiterlijke vorm. Een aanklacht en oproep voor de kerken, gezinnen en ieder persoonlijk!
Maar we moeten het niet beter weten dan God. Eli is ervoor bestraft met de dood. En om diezelfde reden moest de moeder van het kindje Ikabod sterven. De eer is weg. Eli zal best eens wat gezegd hebben van tegen zijn zonen. Maar zo oppervlekkig: "Jongens. dat moeten jullie niet doen", maar hij sprak er niet door. Hij wilde het vlees van zijn vlees sparen. Genade in de oefening kan de zonde niet goedpraten. Dan worden de zonden aangewezen met zoveel smart dat de vader als het ware meer smart voelt dan de gestraften, die wel weten en voelen (als de liefde erin meekomt) dat ze schuldig zijn.
De Bijbel zegt niets over de zonen van Eli als kinderen, alleen over hun wangedrag als volwassenen. Dus alle speculatie over wat Eli als opvoeder verkeerd gedaan heeft is inlegkunde en off topic hier.
Wel degelijk. Kinderen liggen in het huis des Heeren niet bij vrouwen, en stelen niet van de offeranden. Dat moet dus welbewust en als geddeloos gezien worden, zie ook de context. De kinderen van Eli waren te slap opgevoed. Eli had een verkeerde liefde tot zijn zonen.
Hij wilde zijn vlees sparen en hij moest er de gevolgen van ervaren: Ikabod! Zou het nu anders zijn in Kerkelijk Nederland? Ik denk dat wel mochten vrezen. En juist omdat niemand vreest kon dat wel een teken zijn dat de Heere zwijgt en ons door laat gaan. Wij wijken allen af, als volk van en kerk, ja als geheel Europa, waar de Heere zoveel wonderen heeft gedaan.
  • Gij, vrees'lijk zijt Gij in 't gericht;
    Wie zal bestaan voor Uw gezicht?
    Zo ras Uw mond het vonnis streek,
    Uw oordeel van den hemel bleek,
    Toen vreesde d' aarde voor Uw ogen;
    Toen werd ze stil door Uw vermogen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Dodo »

Er staat nergens in de bijbel dat Eli's zonen ontspoorden omdat ze niet goed opgevoed werden door Eli. Helaas is het soms gewoon zo dat kinderen van gelovige ouders ongelovig zijn of zelfs op het slechte pad raken.
Zie ook Samuel. Zijn zonen gingen ook niet in zijn weg, toch lees je nergens dat Samuel in de opvoeding dingen verkeerd deed.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Er staat nergens in de bijbel dat Eli's zonen ontspoorden omdat ze niet goed opgevoed werden door Eli. Helaas is het soms gewoon zo dat kinderen van gelovige ouders ongelovig zijn of zelfs op het slechte pad raken.
Zie ook Samuel. Zijn zonen gingen ook niet in zijn weg, toch lees je nergens dat Samuel in de opvoeding dingen verkeerd deed.
Waarom wordt Eli dan zo zwaar gestraft? Hij wist het ook wel. Toen het oordeel hem werd aangezegd boog hij daaronder. We kunnen dat misschien lezen als een soort gelatenheid, maar dat lijkt me toch niet, als hij zegt: Hij is de HEERE, Hij doe wat goed is in Zijn ogen. En dat was zijn dood. We hoorden vroeger (ik hoor het weinig meer) wel eens zeggen: Gods volk zondigt niet goedkoop.
Maar aan de andere kant: dat Eli gestraft werd was nog een teken dat de Heere nog bemoeienissen wilde hebben met dat volk. Maar als alles door gaat, zoals we dat in onze tijd zien, zou ons dat niet moeten doen vrezen?
Denk in wat het in feite was: De jonge Samuel heeft daar getuige van kunnen of moeten zijn. Gods huis werd gemaakt tot een 'bordeel', zoals eens een onder ons bekende predikant het uitdrukte. Hij heeft hierover een boetpredicatie moeten houden, en met toepassing op ons land, kerk en staat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Er staat nergens in de bijbel dat Eli's zonen ontspoorden omdat ze niet goed opgevoed werden door Eli. Helaas is het soms gewoon zo dat kinderen van gelovige ouders ongelovig zijn of zelfs op het slechte pad raken.
Zie ook Samuel. Zijn zonen gingen ook niet in zijn weg, toch lees je nergens dat Samuel in de opvoeding dingen verkeerd deed.
Waarom wordt Eli dan zo zwaar gestraft? Hij wist het ook wel. Toen het oordeel hem werd aangezegd boog hij daaronder. We kunnen dat misschien lezen als een soort gelatenheid, maar dat lijkt me toch niet, als hij zegt: Hij is de HEERE, Hij doe wat goed is in Zijn ogen. En dat was zijn dood. We hoorden vroeger (ik hoor het weinig meer) wel eens zeggen: Gods volk zondigt niet goedkoop.
Maar aan de andere kant: dat Eli gestraft werd was nog een teken dat de Heere nog bemoeienissen wilde hebben met dat volk. Maar als alles door gaat, zoals we dat in onze tijd zien, zou ons dat niet moeten doen vrezen?
Denk in wat het in feite was: De jonge Samuel heeft daar getuige van kunnen of moeten zijn. Gods huis werd gemaakt tot een 'bordeel', zoals eens een onder ons bekende predikant het uitdrukte. Hij heeft hierover een boetpredicatie moeten houden, en met toepassing op ons land, kerk en staat.
Eli werd gestraft omdat hij zijn zoons niet voldoende had bestraft en weerhouden van hun zondige levensstijl.
Ik vind dat overigens opmerkelijk, omdat er wel degelijk een aantal verzen staan waarin hij hen de les leest. Maar kennelijk was dat niet voldoende.

Verder moet je niet de situatie van toen één op één overzetten naar deze tijd. Er zijn zeker lessen te trekken, maar het is niet zo dat er nu precies hetzelfde gaande is als toen.
Plaats reactie