Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:Het ging niet om meedoen. Sterker nog, Merel schreef dat ze niet mee doet aan de eucharistie. Dan moet je dat er ook niet van maken. Sarcasme is een heel vervelende manier van discussiëren. Je verheft je zelf tot onaantastbaar en je maakt van je opponent een voetveeg. 'Ik zou er, op zijn minst, bijzonder voorzichtig mee zijn.'
Ik weet niet of het sarcasme is, wel bedoeld als understatement.
Naar een dergelijke kerkdienst toe gaan, hoewel niet deelnemen, heeft toch niets te maken met afstand nemen van afgoderij? Het zal wellicht geen afgoderij meer genoemd worden, maar ik vind dat geen vooruitgang.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:Het ging niet om meedoen. Sterker nog, Merel schreef dat ze niet mee doet aan de eucharistie. Dan moet je dat er ook niet van maken. Sarcasme is een heel vervelende manier van discussiëren. Je verheft je zelf tot onaantastbaar en je maakt van je opponent een voetveeg. 'Ik zou er, op zijn minst, bijzonder voorzichtig mee zijn.'
Ik weet niet of het sarcasme is, wel bedoeld als understatement.
Naar een dergelijke kerkdienst toe gaan, hoewel niet deelnemen, heeft toch niets te maken met afstand nemen van afgoderij? Het zal wellicht geen afgoderij meer genoemd worden, maar ik vind dat geen vooruitgang.
Dat snap ik allemaal wel maar het gaat wel om zijn moeder. Dan kun je niet altijd roepen: 'ik ga niet mee'. En door niet deel te nemen aan de eucharistie nemen ze duidelijk afstand. Want uit refoworld is het heel makkelijk om van alles te roepen, maar als je midden een andere wereld leeft, is de praktijk wel eens lastiger. Je zult ook de contacten met moeder in stand moeten houden en dat kost wel eens iets wat je liever niet zou doen. Ik weet vanuit de praktijk hoe ingewikkeld het is om mensen vast te houden in plaats van van je af te stoten. Crematie is ook zo'n ding. Daar kun je makkelijk iets over roepen als dat in je familie en vrienden kring nooit of bijna nooit voor komt. Als je woont in een omgeving waar meer dan 90% wordt gecremeerd, is dat heel wat ingewikkelder dan alleen maar roepen: 'daar ga ik niet heen.'
Online
DDD
Berichten: 28487
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

merel schreef:Als je dit topic enigszins volgt, en dat doet Eilander, weet hij heel goed wat ik hiervan vind en hij kent hij ook de reden waarom ik wel eens naar een RK dienst ga. Als het onduidelijk was wat ik ervan vond, dan had hij daarnaar kunnen vragen ipv de vraag ' waar ik op zit te wachten" te stellen.

En verder is het inderdaad zoals Dodo aangeeft, ik citeerde de woorden van de priester.
Dank, want zoiets is altijd fijn om te weten, vind ik. Je kunt immers zelf niet overal tegelijk zijn.

En waarom het nodig is de hele discussie over het deelnemen aan rooms-katholieke erediensten over te doen, is mij een raadsel. Mijns inziens zijn de dwalingen van de RKK op het punt van het heilig avondmaal minder ernstig dan de dwaling van diegenen die het Evangelie van vrije genade verduisteren en inruilen voor een subjectief en beperkt evangelie, dat feitelijk alleen bestemd is voor diegenen die de dominee bevallen.. althans, waar hij een emotionele klik mee heeft. Gelukkig is dat ook uitzonderlijk, maar toch komt het hier en daar in de achterban van Refoforum voor. En dan zie ik weinig om ons boven de RKK te verheffen, integendeel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Jantje »

:lock ::please Het goedpraten om naar een kerk te gaan waar de vervloekte afgoderij heerst, hoort niet op dit reformatorische forum thuis, toch moderators :quoi
Los van het feit dat ik de Roomse Kerk in zijn geheel verfoei, ben ik het wel eens met @DDD. Een ander draadje is daar een voorbeeld van. Vanwege dat is het soms jammer dat er in de Catechismus niet een zondag is over de noodzaak van Evangelieprediking en welk een verantwoording we hebben als we dát nalaten. Maar goed, dat is een andere discussie. Je zou het misschien onder de zondag over de sleutelen des hemelrijks kunnen zetten, maar specifiek is er geen zondag over, helaas.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Piet Puk »

Wat ik mis in deze discussie: Zou je een dergelijke dienst mogen bijwonen om te leren van het katholieke geloof? Even ter voorbeeld. Vraag 80 van de HC is al zeer oud. Wij kunnen dit blijven roepen, maar wie controleert of dit nog steeds zo is? Persoonlijk ben ik best benieuwd om in de praktijk te zien wat ons vanuit de boekjes geleerd is
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:Persoonlijk ben ik best benieuwd om in de praktijk te zien wat ons vanuit de boekjes geleerd is
Het is altijd goed om te onderzoeken. Er zal veel kloppen, maar echt niet alles. Zo denken veel protestanten dat de RKK leert dat het misoffer dat herhaald word een soort aanvulling op het offer van Christus betekend, alsof het offer van Christus niet voldoende is. De officiele RKK leer is dat de mis het offer van Christus present steld.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 17 sep 2018, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Erskinees »

Hier ter plaatse is eens een abortus thema-avond georganiseerd. Op die avond was echter ook een voorstander van abortus uitgenodigd, op het einde was er dan ook een klein debat. Gewoon om de beweegredenen van de "wereld" te laten zien, erg leerzaam. Betekende het bijwonen daar onmiddellijk dat je ook instemde met die ene spreker? Welnee.

Ik vraag me, n.a.v. dit voorbeeld, af of iets bijwonen ook automatisch iets goedkeuren/goedpraten is en of een passief bezoek daadwerkelijk leidt tot overtreding van de 3FE.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door olfie »

Ditbenik schreef:Het ging niet om meedoen. Sterker nog, Merel schreef dat ze niet mee doet aan de eucharistie. Dan moet je dat er ook niet van maken. Sarcasme is een heel vervelende manier van discussiëren. Je verheft je zelf tot onaantastbaar en je maakt van je opponent een voetveeg. 'Ik zou er, op zijn minst, bijzonder voorzichtig mee zijn.'
Ik geloof niet dat k het over meedoen heb gehad.
Voor alle duidelijkheid, deze opmerking was enkel bedoeld as invoeling in de persoonlijke situatie van Merel. Sorry dat dit anders over kwam. Met de verdere argumentatie wil ik wel onverkort laten staan hoe onze leer mede door de vaderen onderzocht, beschreven en voorzien is van weerleggingen. Alsof het in de tijd van Luther of Calvijn wél makkelijk was om deze praktijken niet bij te wonen.
Ik ken zelf ook deze moeilijke situaties en vind het soms/ vaak ook moeilijk om staande te blijven. Moet moet ik het daarmee goedpraten dan?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ambtenaar »

Erskinees schreef:
Ik vraag me, n.a.v. dit voorbeeld, af of iets bijwonen ook automatisch iets goedkeuren/goedpraten is en of een passief bezoek daadwerkelijk leidt tot overtreding van de 3FE.
Het lijkt me niet dat je automatisch goedkeuring verleent als je een bijeenkomst bezoekt. En wat is overtreding van de 3FE?

Sinds wanneer gelden belijdenisgeschriften als wet?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Erskinees schreef:
Ik vraag me, n.a.v. dit voorbeeld, af of iets bijwonen ook automatisch iets goedkeuren/goedpraten is en of een passief bezoek daadwerkelijk leidt tot overtreding van de 3FE.
Het lijkt me niet dat je automatisch goedkeuring verleent als je een bijeenkomst bezoekt. En wat is overtreding van de 3FE?

Sinds wanneer gelden belijdenisgeschriften als wet?
Het is inderdaad niet goed om te spreken over 'overtreden van de belijdenisgeschriften'. Zo werken die belijdenissen gelukkig niet.
Evenmin denk ik dat je moet spreken over 'automatische goedkeuring' als je er bij bent, juist niet omdat je niet deelneemt aan de viering.
Ik zou zelfs niet willen zeggen dat je er niet bij mág zijn. Wie ben ik om over het geweten van anderen te oordelen?

Dat alles neemt niet weg dat ik er wel vragen over mag stellen, mijns inziens. Ik vind het afgoderij, en daar wil ik niet vrijwillig bij zitten.
Ook vind ik de gedachte 'als jij nu met mij meegaat, ga ik de volgende keer mee met jou' helemaal niet goed.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door olfie »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Erskinees schreef:
Ik vraag me, n.a.v. dit voorbeeld, af of iets bijwonen ook automatisch iets goedkeuren/goedpraten is en of een passief bezoek daadwerkelijk leidt tot overtreding van de 3FE.
Het lijkt me niet dat je automatisch goedkeuring verleent als je een bijeenkomst bezoekt. En wat is overtreding van de 3FE?

Sinds wanneer gelden belijdenisgeschriften als wet?
Het is inderdaad niet goed om te spreken over 'overtreden van de belijdenisgeschriften'. Zo werken die belijdenissen gelukkig niet.
Evenmin denk ik dat je moet spreken over 'automatische goedkeuring' als je er bij bent, juist niet omdat je niet deelneemt aan de viering.
Ik zou zelfs niet willen zeggen dat je er niet bij mág zijn. Wie ben ik om over het geweten van anderen te oordelen?

Dat alles neemt niet weg dat ik er wel vragen over mag stellen, mijns inziens. Ik vind het afgoderij, en daar wil ik niet vrijwillig bij zitten.
Ook vind ik de gedachte 'als jij nu met mij meegaat, ga ik de volgende keer mee met jou' helemaal niet goed.
Laat ik even proberen één ding recht te zetten, de opmerking over 'overtreden van de 3FE' is niet van mijn hand, meen ik, en is anders/ook allerminst zo bedoeld.

Ook is het, zoals al geschreven, níet mijn intentie om bóven Merel of anderen te gaan staan. Mede om die reden probeer ik niet mijn eigen woorden maar de woorden van onze belijdenis te laten spreken.
Ik weet niet of 'mijden en vlieden' gelijk getrokken kan worden met vrijwillig, bewust en herhaaldelijk aanwezig zijn? Persoonlijk denk ik niet dat je dit kunt doen.
@Merel: Als je er juist goed over kunt praten met elkaar is het misschien een opening om aan te geven wáárom je er moeite mee hebt?
Uiteindelijk, en nogmaals, ik steek mijn hand óók in eigen boezem !, denk ik dat je als Christen meer getuigd door uit te komen voor je belijdenis dan deze te verzwijgen. Het is tóch niet zónder reden dat van deze leer, met zulke bewoordingen, afstand genomen is ?
Zondag 34 schreef:94
Vr. Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Antw. Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij(a), toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof(b), aanroeping van de heiligen of van andere schepselen(c), mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen(d), Hem alleen vertrouwe(e), in alle ootmoedigheid(f) en lijdzaamheid mij Hem alleen onderwerpe(g), van Hem alleen alle goeds(h) verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe(i), vreze(k) en ere(l), alzo, dat ik eer van alle schepselen afga en die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe(m).
Ik weet niet of er iemand is die kan beargumenteren dat bovenstaande niet toegepast kan worden op deze situatie. Nogmaals, ik sta open voor gefundeerde uitleg maar ík kan het met mijn kennis niet rijmen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ditbenik »

olfie schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Erskinees schreef:
Ik vraag me, n.a.v. dit voorbeeld, af of iets bijwonen ook automatisch iets goedkeuren/goedpraten is en of een passief bezoek daadwerkelijk leidt tot overtreding van de 3FE.
Het lijkt me niet dat je automatisch goedkeuring verleent als je een bijeenkomst bezoekt. En wat is overtreding van de 3FE?

Sinds wanneer gelden belijdenisgeschriften als wet?
Het is inderdaad niet goed om te spreken over 'overtreden van de belijdenisgeschriften'. Zo werken die belijdenissen gelukkig niet.
Evenmin denk ik dat je moet spreken over 'automatische goedkeuring' als je er bij bent, juist niet omdat je niet deelneemt aan de viering.
Ik zou zelfs niet willen zeggen dat je er niet bij mág zijn. Wie ben ik om over het geweten van anderen te oordelen?

Dat alles neemt niet weg dat ik er wel vragen over mag stellen, mijns inziens. Ik vind het afgoderij, en daar wil ik niet vrijwillig bij zitten.
Ook vind ik de gedachte 'als jij nu met mij meegaat, ga ik de volgende keer mee met jou' helemaal niet goed.
Laat ik even proberen één ding recht te zetten, de opmerking over 'overtreden van de 3FE' is niet van mijn hand, meen ik, en is anders/ook allerminst zo bedoeld.

Ook is het, zoals al geschreven, níet mijn intentie om bóven Merel of anderen te gaan staan. Mede om die reden probeer ik niet mijn eigen woorden maar de woorden van onze belijdenis te laten spreken.
Ik weet niet of 'mijden en vlieden' gelijk getrokken kan worden met vrijwillig, bewust en herhaaldelijk aanwezig zijn? Persoonlijk denk ik niet dat je dit kunt doen.
@Merel: Als je er juist goed over kunt praten met elkaar is het misschien een opening om aan te geven wáárom je er moeite mee hebt?
Uiteindelijk, en nogmaals, ik steek mijn hand óók in eigen boezem !, denk ik dat je als Christen meer getuigd door uit te komen voor je belijdenis dan deze te verzwijgen. Het is tóch niet zónder reden dat van deze leer, met zulke bewoordingen, afstand genomen is ?
Zondag 34 schreef:94
Vr. Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Antw. Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij(a), toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof(b), aanroeping van de heiligen of van andere schepselen(c), mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen(d), Hem alleen vertrouwe(e), in alle ootmoedigheid(f) en lijdzaamheid mij Hem alleen onderwerpe(g), van Hem alleen alle goeds(h) verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe(i), vreze(k) en ere(l), alzo, dat ik eer van alle schepselen afga en die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe(m).
Ik weet niet of er iemand is die kan beargumenteren dat bovenstaande niet toegepast kan worden op deze situatie. Nogmaals, ik sta open voor gefundeerde uitleg maar ík kan het met mijn kennis niet rijmen.
Het is inderdaad heel makkelijk, om wanneer je zelf niet in die situatie zit, daar van alles over te roepen. De notie 'eert uw vader en uw moeder' blijft hier bijvoorbeeld geheel achter wege. Verder ga je er gemakshalve van uit dat Merel er niet over zegt. Ze heeft al eerder aan gegeven dat het zo niet ligt. Alleen al het feit dat ze blijven zitten tijdens de eucharistie terwijl iedereen de bank uit gaat en naar voren loopt, roept bij de anderen vragen op.
Paulus zegt in 1 Korinthe 10 dat de mensen niet van het afgodenoffer mogen eten als ze weten dat het afgoden, maar hij zegt niet dat ze niet in het vleeshuis of bij de ongelovigen binnen mogen gaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:Het is inderdaad heel makkelijk, om wanneer je zelf niet in die situatie zit, daar van alles over te roepen. De notie 'eert uw vader en uw moeder' blijft hier bijvoorbeeld geheel achter wege. Verder ga je er gemakshalve van uit dat Merel er niet over zegt. Ze heeft al eerder aan gegeven dat het zo niet ligt. Alleen al het feit dat ze blijven zitten tijdens de eucharistie terwijl iedereen de bank uit gaat en naar voren loopt, roept bij de anderen vragen op.
Paulus zegt in 1 Korinthe 10 dat de mensen niet van het afgodenoffer mogen eten als ze weten dat het afgoden, maar hij zegt niet dat ze niet in het vleeshuis of bij de ongelovigen binnen mogen gaan.
Dit laatste gedeelte kun je echt niet van toepassing verklaren op deze kwestie. Een afgod is een niet-bestaand 'iets', een ongod. Hier gaat het echter wel om het noemen van de Naam van Christus, het eren van een stukje brood, het ontkrachten van het eenmalige offer door de Heere Jezus. Totaal onvergelijkbaar dus.

Het eren van je ouders is denk ik niet het hoogste gebod in deze.
Overigens bleek deze notie ook niet uit de casus van Merel; zo'n grote rol speelt dat blijkbaar niet.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Junia »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:
Ditbenik schreef:Het ging niet om meedoen. Sterker nog, Merel schreef dat ze niet mee doet aan de eucharistie. Dan moet je dat er ook niet van maken. Sarcasme is een heel vervelende manier van discussiëren. Je verheft je zelf tot onaantastbaar en je maakt van je opponent een voetveeg. 'Ik zou er, op zijn minst, bijzonder voorzichtig mee zijn.'
Ik weet niet of het sarcasme is, wel bedoeld als understatement.
Naar een dergelijke kerkdienst toe gaan, hoewel niet deelnemen, heeft toch niets te maken met afstand nemen van afgoderij? Het zal wellicht geen afgoderij meer genoemd worden, maar ik vind dat geen vooruitgang.
Dat snap ik allemaal wel maar het gaat wel om zijn moeder. Dan kun je niet altijd roepen: 'ik ga niet mee'. En door niet deel te nemen aan de eucharistie nemen ze duidelijk afstand. Want uit refoworld is het heel makkelijk om van alles te roepen, maar als je midden een andere wereld leeft, is de praktijk wel eens lastiger. Je zult ook de contacten met moeder in stand moeten houden en dat kost wel eens iets wat je liever niet zou doen. Ik weet vanuit de praktijk hoe ingewikkeld het is om mensen vast te houden in plaats van van je af te stoten. Crematie is ook zo'n ding. Daar kun je makkelijk iets over roepen als dat in je familie en vrienden kring nooit of bijna nooit voor komt. Als je woont in een omgeving waar meer dan 90% wordt gecremeerd, is dat heel wat ingewikkelder dan alleen maar roepen: 'daar ga ik niet heen.'
Ik heb in mijn familie een tak die zeer behoudend is, en ik waardeer het altijd erg in hen dat ze naar àlle begrafenissen in de familie komen, of ze nu van hun signatuur zijn, evangelisch of atheïstisch. Iedereen kent hun gedachtengoed, en toch komen ze altijd weer. Daar gaat een getuigenis van uit!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Laten we het hier nu niet over begrafenissen gaan hebben a.u.b. Dat vind ik toch weer een ander geval.
Het stoort me altijd een beetje als er gesuggereerd wordt dat je - als je het bezoek van een RKK afwijst - blijkbaar niet midden in de wereld leeft...
Verder zijn het allemaal terechte overwegingen, hoewel ik de conclusie niet helemaal deel.
Maar nogmaals, ik lees niet zoveel van dit soort afwegingen in het verhaal van Merel.
Plaats reactie