Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

merel schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Joze ... Groningen) Hier waren wij afgelopen zondag en gaan wij regelmatig met mijn schoonmoeder heen De kerk was afgeladen vol en toch de eerbiedige stlte.
De preek ging over vertrouwern stellen op God, dat je veel vragen mag/kan hebben in je leven. Dat je niet altijd antwoord op je vragen krijgt. Hij noemde als voorbeld de schepping en de wetenschappelijke discussie hierover. De pastor gaf aan dat je de wetenschap niet behoefde te wantrouwen, maar dat je voor ogen moest houden dat God de mens gewild had en de kroon op de schepping was en dat het onze taak was om God te vertrouwen in ons leven en ons daaraan over te geven. En toen terloops 'in de hemel was geen democratie', hetgeen wij op aarde altijd nastreven, maar zeker geen dictatuur.
Onbegrijpelijk dat je je onder dit soort prediking wilt begeven. 'Je vertrouwen stellen op God' is echt niet de kern van het Evangelie; dat is geen krachtige preek maar een en al armoede.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

In plaats van te vragen waarom ik/wij deze keuze maken, komt er gelijk een veroordeling. Vervelend om om deze wijze met elkaar te communiceren.
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Harry65 »

eilander schreef:Onbegrijpelijk dat je je onder dit soort prediking wilt begeven. 'Je vertrouwen stellen op God' is echt niet de kern van het Evangelie; dat is geen krachtige preek maar een en al armoede.
Het is inderdaad niet de kern van "het Evangelie", maar mijns inziens wel de kern van "het christelijk leven",
en een kern waar mijns inziens niet vaak genoeg over gepreekt kan worden.

Als ik kijk naar het zendingsbevel van Jezus, zegt Jezus:
Maakt alle volken tot mijn discipel, en leer hen onderhouden alles wat ik geboden heb.
Dat is ook niet helemaal hetzelfde als "verkondig de blijde boodschap".
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
merel schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Joze ... Groningen) Hier waren wij afgelopen zondag en gaan wij regelmatig met mijn schoonmoeder heen De kerk was afgeladen vol en toch de eerbiedige stlte.
De preek ging over vertrouwern stellen op God, dat je veel vragen mag/kan hebben in je leven. Dat je niet altijd antwoord op je vragen krijgt. Hij noemde als voorbeld de schepping en de wetenschappelijke discussie hierover. De pastor gaf aan dat je de wetenschap niet behoefde te wantrouwen, maar dat je voor ogen moest houden dat God de mens gewild had en de kroon op de schepping was en dat het onze taak was om God te vertrouwen in ons leven en ons daaraan over te geven. En toen terloops 'in de hemel was geen democratie', hetgeen wij op aarde altijd nastreven, maar zeker geen dictatuur.
Onbegrijpelijk dat je je onder dit soort prediking wilt begeven. 'Je vertrouwen stellen op God' is echt niet de kern van het Evangelie; dat is geen krachtige preek maar een en al armoede.
Hierin ben ik het niet met je eens. "Je vertrouwen stellen op God" behoort zeker wel tot de kern van het Evangelie, dat nooit in de totaliteit van de behelsing gepreekt kan worden. In elke preek komt er een facet van de Bijbelse waarheid naar voren, zo ook met het Evangelie. De ene keer zal de nadruk meer leggen op de verzoening door voldoening, maar de volgende keer kan de nadruk meer leggen op de gewilligheid van Christus of op de Raad des Vredes; het van Eeuwigheid Borg zijn. Het Evangelie kan van vele kanten belicht worden, waarin dus ook de nadruk kan liggen op het 'vertrouwen stellen op God'. Een door en door Bijbelse opdracht.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Ach, het is de RK kerk maar. Daar mag je alles van vinden en alles over zeggen :bobo
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

We zitten hier op refoforum, een forum dat als grondslag de Bijbel en de 3FvE hanteert. En dan verbaast het je als je kritiek krijgt als je hier een verwaterde preek uit de RKK deelt?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

merel schreef:Ach, het is de RK kerk maar. Daar mag je alles van vinden en alles over zeggen :bobo
Ik vind dit toch wel erg makkelijk om achter te schuilen, merel. Dat de RKK niet met open armen ontvangen wordt in kringen die menen te staan in de voetsporen van de Reformatie is logisch. Dat de RKK kritisch benaderd moet worden, daarvan ben ik een groot voorstander. Ja ik durf zelf de stelling aan te gaan dat in christelijke kringen m.i. er veel te positief gedacht wordt over Rome. Maar om dan deze bewering in te brengen, dat bevordert het gesprek niet. Dan is de start van het gesprek niet op gelijkwaardig niveau en staan de anderen (tegen deze preek of tegen Rome) al met 1-0 achter.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Isala »

merel schreef: plaats van te vragen waarom ik/wij deze keuze maken, komt er gelijk een veroordeling. Vervelend om om deze wijze met elkaar te communiceren.
Merel, waarom gaan jullie naar de RK kerk? Wat spreekt jou aan in deze kerk? Heeft dat te maken met de liturgie of met de inhoud van de preek?
Hora est!
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

eilander schreef:We zitten hier op refoforum, een forum dat als grondslag de Bijbel en de 3FvE hanteert. En dan verbaast het je als je kritiek krijgt als je hier een verwaterde preek uit de RKK deelt?
Ik kan het heel goed hebben als mensen het niet met mij eens zijn. Dat maak ik op dit forum vaker mee, maar de opmerking " onbegrijpelijk dat je je onder dit soort prediking wilt begeven", slaat elke vorm van gesprek dood.
De vraag van Dia om er iets over te delen daarentegen vond ik juisterg positief. Terwijl ook hij er anders overs denkt! Ik verbaas mij op dit forum over de vijandige wijze waarop over andere kerken gesproken wordt. Het is toch betreurenswaardig dat er een topic moet zijn waarin positief gesproken moet worden over de Ger gemeente in ned, omdat er blijkbaar volgens velen wat mis mee is. Realiseren wij ons als christenen wel voldoende dat wij elkaar in het westen nodig hebben en dat wij beter elkaars raakvlakken kunnen zoeken ipv elkaar te veroordelen ? Dat betekent niet dat je het met elkaar eens moet zijn en het een grote oecumene moet worden, maar wel dat een open gesprek mogelijk is, en men elkaar bevraagd naar keuzes ipv veroordeeld.
Laatst gewijzigd door merel op 29 aug 2017, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Isala schreef:
merel schreef: plaats van te vragen waarom ik/wij deze keuze maken, komt er gelijk een veroordeling. Vervelend om om deze wijze met elkaar te communiceren.
Merel, waarom gaan jullie naar de RK kerk? Wat spreekt jou aan in deze kerk? Heeft dat te maken met de liturgie of met de inhoud van de preek?
Dank voor jouw vraag ;)
De reden dat wij daar een paar keer per jaar heengaan is, omdat mijn schoonmoeder RK is. Mijn man indertijd ook, maar was toen ik hem leerde kennen bijna 20 jaarniet meer in een kerk geweest. Via mij is hij zich in het geloof gaan verdiepen, tot geloof gekomen en heeft belijdenis gedaan.
Mijn schoonmoeder is een gelovige vrouw, op een andere wijze dan ik gewend ben en zij heeft ook veel respect op de manier zoals wij vorm geven aan de geloofsopvoeding van onze kinderen. Als zij bij ons is, gaat zij met ons mee naar een cgk en bij haar gaan wij RK. Afgelopen weekend kregen wij bv een boek " Het katholieke geloof ontdekken" waarin veel dingen worden uitgelegd. Dan kunnen wij daar ook met onze kinderen over in gesprek gaan en hen de verschillen uitleggen. Zij zien immers ook wel dat het bij oma beduidend anders is en wij als enige niet ter communie gaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:We zitten hier op refoforum, een forum dat als grondslag de Bijbel en de 3FvE hanteert. En dan verbaast het je als je kritiek krijgt als je hier een verwaterde preek uit de RKK deelt?
Ik kan het heel goed hebben als mensen het niet met mij eens zijn. Dat maak ik op dit forum vaker mee, maar de opmerking " onbegrijpelijk dat je je onder dit soort prediking wilt begeven", slaat elke vorm van gesprek dood.
De vraag van Dia om er iets over te delen daarentegen vond ik juisterg positief. Terwijl ook hij er anders overs denkt! Ik verbaas mij op dit forum over de vijandige wijze waarop over andere kerken gesproken wordt. Het is toch betreurenswaardig dat er een topic moet zijn waarin positief gesproken moet worden over de Ger gemeente in ned, omdat er blijkbaar volgens velen wat mis mee is. Realiseren wij ons als christenen wel voldoende dat wij elkaar in het westen nodig hebben en dat wij beter elkaars raakvlakken kunnen zoeken ipv elkaar te veroordelen ? Dat betekent niet dat je het met elkaar eens moet zijn en het een grote oecumene moet worden, maar wel dat een open gesprek mogelijk is, en men elkaar bevraagd naar keuzes ipv veroordeeld.
Ik kan wel begrijpen dat je moeite met mijn opstelling hebt, maar toch neem ik niets daarvan terug. Het bezoeken van een RKK om daar de diensten bij te wonen, en dan vervolgens volstrekt kritiekloos hier de inhoud van een 'krachtige' preek delen, kan ik absoluut niet meemaken. Het reformatorisch gedachtengoed is mij zeer lief, we mogen dat gewoon niet verkwanselen, op geen enkele manier - al zit je hele familie daar.

Je zult het wel verschrikkelijk vinden, maar ik wordt hier echt door geraakt. Dat maakt ook dat ik geen behoefte heb aan de vraag waarom je dat doet.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

De vraag was of ik iets wilde delen over de dienst. Er werd mij door niemand gevraagd wat ik daar zelf van vindt en vond. Jij trekt nu ook weer diverse conclusies zonder een vraag te stellen.

.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

eilander schreef:
merel schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Joze ... Groningen) Hier waren wij afgelopen zondag en gaan wij regelmatig met mijn schoonmoeder heen De kerk was afgeladen vol en toch de eerbiedige stlte.
De preek ging over vertrouwern stellen op God, dat je veel vragen mag/kan hebben in je leven. Dat je niet altijd antwoord op je vragen krijgt. Hij noemde als voorbeld de schepping en de wetenschappelijke discussie hierover. De pastor gaf aan dat je de wetenschap niet behoefde te wantrouwen, maar dat je voor ogen moest houden dat God de mens gewild had en de kroon op de schepping was en dat het onze taak was om God te vertrouwen in ons leven en ons daaraan over te geven. En toen terloops 'in de hemel was geen democratie', hetgeen wij op aarde altijd nastreven, maar zeker geen dictatuur.
Onbegrijpelijk dat je je onder dit soort prediking wilt begeven. 'Je vertrouwen stellen op God' is echt niet de kern van het Evangelie; dat is geen krachtige preek maar een en al armoede.
Waarom zou een preek over de kern van het Evangelie moeten gaan? Ik mag toch hopen dat de gemiddelde kerkganger die al wel door heeft?

Los daarvan begrijp ik eigenlijk niet goed wat er precies mis was met de preek.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Onbegrijpelijk dat je je onder dit soort prediking wilt begeven. 'Je vertrouwen stellen op God' is echt niet de kern van het Evangelie; dat is geen krachtige preek maar een en al armoede.
Waarom zou een preek over de kern van het Evangelie moeten gaan? Ik mag toch hopen dat de gemiddelde kerkganger die al wel door heeft?

Los daarvan begrijp ik eigenlijk niet goed wat er precies mis was met de preek.
Mijn grootste bezwaar is het bezoeken van een RK-kerkdienst an sich al. Waar tijdens iedere eucharistie afgoderij wordt bedreven, daar moeten wij niet bij willen zijn.

Een preek hoort de 'bediening der verzoening' te zijn (2 Kor. 5). Als je maar vijf minuten tijd hebt, is dat erg kort maar lang genoeg om toch de kern daarvan door te geven. Als je vindt dat het ook wel over andere dingen mag gaan, omdat kerkgangers de kern wel doorhebben, verschillen wij daarover ernstig van mening.

Omdat merel het een 'krachtige' preek noemde, ging ik ervan uit dat de preek toch als een kernboodschap mocht beschouwen. Laten we het erop houden dat ik de (op zichzelf heel Bijbelse) uitdrukking 'vertrouwen op God' een erg vlakke uitdrukking vind voor 'de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof in Christus alleen'.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Ah, het pijnpunt zit hem in de zinsnede "kort maar krachtig". Had dat eerder gezegd ;)
Ik ben het op heel veel punten niet eens met de leer vd RK kerk. De genoemde preek bevatte inderdaad niet alle elementen van het geloof, maar eerlijk gezegd mis Ik dat ook in de rechter flank vd reformatorische gezindte. Ik wil die flank zeker niet tekort doen en zal ook niet zeggen dat ik niet kan begrijpen dat zij zich onder die prediking willen begeven. Uiteindelijk gaat het daar niet om.
Daarbij is de preek niet het enige van de dienst. Naast de vele ceremonie wordt de dienst geopend met een persoonlijke schuldbelijdenis van woorden en gedachten, doen en laten. Natuurlijk is daar ook wel weer wat op aan te merken. Het wordt toch gedaan.

Je hebt aangegeven dat het je geen enkele behoefte hebt om de reden te weten waarom ik deze keuze maak. Dat mag en is jouw goed recht. Alleen denk ik dan wel dat je je niet moet begeven op een forum, maar terug moet trekken in je eigen zuil. Waar iedereen hetzelfde denkt en hetzelfde vindt.
Plaats reactie