Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Al langere tijd, jaren al, merk ik dat de tegegenstellingn en bezwaren aangaande de RKK vanuit protestants oogpunt minder relevant geacht worden.

Ik schreef in 2016 in het topic "Verontrustende berichten" onderstaand berichtje:
-DIA- schreef:Ik hoor berichten.
Af en toe dringen ze door.
Ze verontrusten me.
Ik denk aan de Reformatieherdenking Refo500.
Ik lees over Rome
Ik hoor van nieuw theologisch denken.
Zal 2017 worden aangegrepen voor een omwenteling?
We weten het niet.
Toch ben ik er niet gerust op,
ziende en horende wat er al gebeurt met het oog op deze 'viering'

Zijn er meer die hier niet gerust op zijn?
Of zie ik spoken?
Ik geloof dat er in de afgelopen maanden wel degelijk redenen waar te nemen zijn die mijn verontrusting ook bevestigen, zo we die tenminste opmerken.
Ik begrijp uw verontrusting en deel deze ook.
Ter versimpeling, U bent bang voor de gedachte: ''We worden als christenen steeds minder talrijk en we moeten elkaar alllemaal opzoeken en vermengen en laat die belijdenisformulieren maar zitten.
Het verwerpen van de protestantse annex reformatorische belijdenis vind ik zelf ook geen optie.
Ik kan u garanderen, mocht er ooit uit armoede een algehele kerk zijn die geen onderschrijvende belijdenis meer heeft dan word ik thuislezer.
Wat niet weg neemt dat ik aan de andere kant ook niet denk dat een individuele protestant die een RKK-dienst bezoek een wankel persoon is of dat ie zijn of haar geweten verwaarloosd.

Dat is wel de kernvraag van deze hele discussie: Is deze ''normvervaging'' een voorbode van afdanking van de belijdenisschriften?
Het probleem is gewoon dat we elkaar niet meer vertrouwen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door helma »

eilander schreef:
Jongere schreef:Ik heb niet deze hele discussie gevolgd moet ik eerlijk bekennen. Maar ik vroeg me af of het antwoord van Elisa aan Naäman hier ter sprake is gekomen (2 Kon. 5:18-19). Is dat nog relevant? (Een antwoord dat ik overigens altijd vrij lastig vind om goed te interpreteren)
Ja, zie bv. hier: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... sa#p752361
Zelf vind ik dit maar ten dele relevant, naast dat het inderdaad lastig is om goed te begrijpen wat Elisa voor antwoord geeft.
Maar het is minder relevant m.i. omdat uit de vraag van Naäman in elk geval wel blijkt dat hij het doet uit verplichting.
Gistermorgen hadden wij in Renswoude een preek waarin dit gedeelte behandeld werd. Elisa zegt : Shalom. Vrede. Naäman kan daar vrede over hebben want God zal ook in deze kwestie uitkomst geven. Naäman kon deze zorg met een gerust hart op de Heere werpen.

Elisa zal geenszins bedoeld hebben dat de Heere deze zonde wel door de vingers zou zien. Zo sprak een profeet Gods niet en zo is de Heere ook niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Al langere tijd, jaren al, merk ik dat de tegegenstellingn en bezwaren aangaande de RKK vanuit protestants oogpunt minder relevant geacht worden.

Ik schreef in 2016 in het topic "Verontrustende berichten" onderstaand berichtje:
-DIA- schreef:Ik hoor berichten.
Af en toe dringen ze door.
Ze verontrusten me.
Ik denk aan de Reformatieherdenking Refo500.
Ik lees over Rome
Ik hoor van nieuw theologisch denken.
Zal 2017 worden aangegrepen voor een omwenteling?
We weten het niet.
Toch ben ik er niet gerust op,
ziende en horende wat er al gebeurt met het oog op deze 'viering'

Zijn er meer die hier niet gerust op zijn?
Of zie ik spoken?
Ik geloof dat er in de afgelopen maanden wel degelijk redenen waar te nemen zijn die mijn verontrusting ook bevestigen, zo we die tenminste opmerken.
Volgens mij is er iets anders aan de hand. Binnen de RKK zijn een aantal dogma's herzien in vergelijking met 500 jaar terug. Dat is op zich positief te duiden. Tegelijk blijft staan dat een aantal zaken nog volstrekt onbijbels en/of anti-bijbels zijn en de RKK nog steeds een groot occulte bolwerk is.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

helma schreef:
eilander schreef:
Jongere schreef:Ik heb niet deze hele discussie gevolgd moet ik eerlijk bekennen. Maar ik vroeg me af of het antwoord van Elisa aan Naäman hier ter sprake is gekomen (2 Kon. 5:18-19). Is dat nog relevant? (Een antwoord dat ik overigens altijd vrij lastig vind om goed te interpreteren)
Ja, zie bv. hier: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... sa#p752361
Zelf vind ik dit maar ten dele relevant, naast dat het inderdaad lastig is om goed te begrijpen wat Elisa voor antwoord geeft.
Maar het is minder relevant m.i. omdat uit de vraag van Naäman in elk geval wel blijkt dat hij het doet uit verplichting.
Gistermorgen hadden wij in Renswoude een preek waarin dit gedeelte behandeld werd. Elisa zegt : Shalom. Vrede. Naäman kan daar vrede over hebben want God zal ook in deze kwestie uitkomst geven. Naäman kon deze zorg met een gerust hart op de Heere werpen.

Elisa zal geenszins bedoeld hebben dat de Heere deze zonde wel door de vingers zou zien. Zo sprak een profeet Gods niet en zo is de Heere ook niet.
Ik vind dit geen tekstuitleg meer. Er staat mijns inziens overduidelijk iets anders. En hoe de dominee er bij komt dat het een zonde zou zijn, dat vind ik ook twijfelachtig. Is dat alleen gebaseerd op het woordje ´vergeve'?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door helma »

Is het geen zonde om voor een afgod te buigen?
Naäman besefte inderdaad dat dat iets was waar vergeving voor nodig was.

En oorspronkelijk staat er dus alleen het woord: Shalom.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

DDD schreef:
helma schreef:Gistermorgen hadden wij in Renswoude een preek waarin dit gedeelte behandeld werd. Elisa zegt : Shalom. Vrede. Naäman kan daar vrede over hebben want God zal ook in deze kwestie uitkomst geven. Naäman kon deze zorg met een gerust hart op de Heere werpen.

Elisa zal geenszins bedoeld hebben dat de Heere deze zonde wel door de vingers zou zien. Zo sprak een profeet Gods niet en zo is de Heere ook niet.
Ik vind dit geen tekstuitleg meer. Er staat mijns inziens overduidelijk iets anders. En hoe de dominee er bij komt dat het een zonde zou zijn, dat vind ik ook twijfelachtig. Is dat alleen gebaseerd op het woordje ´vergeve'?
Ik begrijp toch werkelijk niet wat hier nu zo onduidelijk of twijfelachtig aan is. Reken maar dat Naäman in zijn eigen land genezing gezocht heeft bij de god of de goden van het land, vóór hij ertoe kwam om naar de God van een overwonnen land te gaan. Hij had juist ervaren dat de God van Israël machtig is om hem van een ernstige ziekte te verlossen door een wonder. Dan vind ik het alleen maar logisch dat hij vergeving vraagt voor het feit dat hij de verplichting heeft om met zijn koning mee te gaan naar de tempel van Rimmon. Hij had heel goed door dat het dienen van de God van Israël niet kon samengaan met het dienen van de god van de Syriërs.

De uitspraak 'ga in vrede' kan juist heel goed uitgelegd worden als 'de Heere zal uitkomst geven, werp uw zorg op de Heere'.
Eli zegt dat tegen Hanna als ze in groot verdriet tot de Heere heeft gebeden om een kind.
Jonathan zegt dat tegen David als ze afscheid nemen in de grote nood die David had om de vervolging van Saul, in de wetenschap dat David koning zou worden - maar daar was op dat moment absoluut geen zicht op.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik vind dit geen tekstuitleg meer. Er staat mijns inziens overduidelijk iets anders. En hoe de dominee er bij komt dat het een zonde zou zijn, dat vind ik ook twijfelachtig. Is dat alleen gebaseerd op het woordje ´vergeve'?
Je suggereert een overduidelijkheid aan iets anders. Het is een kleine moeite datgene wat overduidelijk zou zijn dus even te benoemen.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Dat is inderdaad een kleine moeite. Al vind ik het wel jammer dat dat nodig is.

Shalom betekent in de Bijbel de vrede van God. De goedkeuring van God bij het gaan is daar zonder meer in besloten. Het is een wens met een diepe inhoud, die je daar niet uit weg mag exegetiseren.

Ik denk inderdaad dat uit deze geschiedenis duidelijk blijkt dat je niet altijd verantwoordelijk bent voor de keuzes van je meerderen. Het is goed dat Naäman een nauw geweten had, maar in de prediking moet het antwoord in het volle gewicht van het evangelie dat daarin doorklinkt, blijven staan. Mensen die zeggen dat het antwoord geen echt antwoord is, maar er omheen draait, draaien de zaak mijns inziens helemaal om.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

Ik geloof dat er in veel voorgaande berichtjes, van bepaalde kant, wel degelijk redenen waar te nemen zijn die mijn verontrusting ook bevestigen, zo we die tenminste opmerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Dat is inderdaad een kleine moeite. Al vind ik het wel jammer dat dat nodig is.

Shalom betekent in de Bijbel de vrede van God. De goedkeuring van God bij het gaan is daar zonder meer in besloten. Het is een wens met een diepe inhoud, die je daar niet uit weg mag exegetiseren.

Ik denk inderdaad dat uit deze geschiedenis duidelijk blijkt dat je niet altijd verantwoordelijk bent voor de keuzes van je meerderen. Het is goed dat Naäman een nauw geweten had, maar in de prediking moet het antwoord in het volle gewicht van het evangelie dat daarin doorklinkt, blijven staan. Mensen die zeggen dat het antwoord geen echt antwoord is, maar er omheen draait, draaien de zaak mijns inziens helemaal om.
Wat vind jij bijvoorbeeld om tijdens een bezoek aan Noord Korea te buigen voor de beelden van de (overleden) leiders van dat land, wat verplicht is, ook voor bezoekers?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Daar vind ik nog niet echt iets van. Waar kan ik daar meer betrouwbare informatie over vinden? Misschien dat deze oplossing geschikt is:http://www.novini.nl/noord-korea-achter ... en-deuren/.

De keer dat ik in Egypte ben geweest, wilde ik perse naar de Koptische kerk, al was ik mij bewust van het kleine risico van een aanslag. Gewoon uit steun voor de lokale christenen. Zoiets zou ik me daar ook kunnen voorstellen. Maar als je zeker weet, dat je de gevangenis in moet, dan weet ik het nog niet. Als ik diplomaat was, zou ik zo'n buiging misschien doen. Dan is het nodig voor je werk. Ik weet ook niet of het meer inhoudt, dan een manier om respect te tonen. Je zou toch denken dat een communistisch land geen goden kent. Maar ik weet er niet veel van.

Als toerist zou ik denk ik niet naar zo'n land gaan. Hooguit om de christenen daar te ondersteunen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dat is inderdaad een kleine moeite. Al vind ik het wel jammer dat dat nodig is.
Lees eventjes de kanttekeningen na, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Delftenaar »

DDD schreef:Als toerist zou ik denk ik niet naar zo'n land gaan. Hooguit om de christenen daar te ondersteunen.
Dat laatste kun je vergeten. Je mag geen contact met "gewone" Noord-Koreanen hebben en bovendien zal niemand daar openlijk zeggen christen te zijn. Dat is zelfmoord. De bewakers (pardon, "gidsen") die je tijdens het bezoek meekrijgt en je permanent vergezellen maken het onmogelijk om in contact met de plaatselijke bevolking te komen.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Tja. Dan niet dus.

Overigens begreep ik inmiddels dat de SDOK toch reizen naar Noord-Korea organiseert. Maar goed, het ging nu geloof ik om de grenzen van mijn principes.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Dat is inderdaad een kleine moeite. Al vind ik het wel jammer dat dat nodig is.
Lees eventjes de kanttekeningen na, zou ik zeggen.
Ik vind de kanttekening niet juist. Maar je kunt met deze kanttekening ook alle kanten op, want het ontbreken van een antwoord kun je verschillend uitleggen. Misschien is het iets, waarvoor helemaal geen toestemming van een ander nodig is.
Plaats reactie