Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Ik denk dat wij als protestanten altijd wel een mond vol hebben van katholieken maar ik heb het idee dat de gemiddelde katholiek dat helemaal niet heeft van ons eigenlijk..
Ik denk dat je gelijk hebt. De gemiddelde Katholiek in Nederland weet niet eens wat hij zelf gelooft, laat staan wat protestanten geloven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

Klopt, wij zijn wel eens aangesproken in de kerk waarom wij geen communie mee vierden. De bisschop kon het erg waarderen dat wij niet aangingen, maar zei ook dat het het toch zo moest zijn dat wij allen kinderen van dezelfde Vader waren. De toeeigening van het heil gaat wat makkelijker in de RK kerk.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef: Wat is een bisschopskerk ?
Wat vinden de katholieken van de protestanten ?
De kathedraal, de hoofdkerk van het bisdom waar de bisschop zetelt.

De Rooms Katholieke officiële visie is dat protestanten van de ware "één heilige, katholieke en apostolische kerk" zijn afgescheurd, en niet over geldige sacramenten beschikken. Behalve de doop dan misschien. Maar sowieso is er veel in beweging en zijn er veel meningen in de RKK.
De doop en het huwelijk worden over en weer erkend.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:Je ziet het inderdaad vaker nog bij migranten-christenen. De Nederlandse katholieken zitten als zoutzakken in de bank, terwijl migrantenchristenen conservatiever zijn, en ook meedoen met de liturgie.
Eerlijk gezegd vind ik dat in de bisschopskerk in Groningen wel meevallen. Gemiddeld zitten er op zondag ongeveer 500 mensen en iedereen doet actief mee met de liturgie. En wat ik al eerder opmerkte, steeds meer hoofdbedekking, eerbied tijdens de dienst en communie, knielend bidden voorafgaand aan de dienst ipv de week doornemen met degene die voor je zit zoals in veel protestantse diensten gebeurt
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Klopt, wij zijn wel eens aangesproken in de kerk waarom wij geen communie mee vierden. De bisschop kon het erg waarderen dat wij niet aangingen, maar zei ook dat het het toch zo moest zijn dat wij allen kinderen van dezelfde Vader waren. De toeeigening van het heil gaat wat makkelijker in de RK kerk.
Als het goed is zijn er ook bekeerde mensen binnen de RK. Wij zijn dan wel de kinderen van dezelfde Vader, maar we verschillen best wel weer met elkaar met bepaalde zaken

Zijn er veel katholieken die overlopen naar het protestantisme en omgekeerd ?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:Klopt, wij zijn wel eens aangesproken in de kerk waarom wij geen communie mee vierden. De bisschop kon het erg waarderen dat wij niet aangingen, maar zei ook dat het het toch zo moest zijn dat wij allen kinderen van dezelfde Vader waren. De toeeigening van het heil gaat wat makkelijker in de RK kerk.
In de RKK speelt de vraag rond de toeëigening van het heil helemaal niet. De RKK wordt gezien als het lichaam van Christus en het doopvont is de baarmoeder. Als je maar gebruik maakt van de sacramenten wordt de genade ingestort.

Protestanten worden nog steeds gezien als ketters, sekte, enz.

Wat de RKK betreft mogen we best wat duidelijker zijn. M.i. is de RKK het grootste occulte bolwerk ter wereld door hun aanroeping van overledenen. Verder blijkt het een broeinest van kindermisbruik geweest te zijn.

Neemt niet weg dat er omstandigheden kunnen zijn, zoals bij Merel het geval is, die je er toe brengen toch af en een in een RKK-dienst aanwezig te zijn.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door olfie »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Dat was niet jouw eerste reactie. De eerste reactie was ' waar zit jij op te wachten' . Jij had ook de vraag kunnen stellen wat ik hiervan vond
En... wat vind je ervan?
Ik deel jouw mening over de communie. Daarom vieren wij dit ook niet mee en blijven in de banken zitten. Wat ik wel kan waarderen aan de RK kerk is de eerbied tijdens de dienst, en blijkbaar ook de waarde die gehecht wordt aan eerbied tijdens de eucharistie viering in kleding en gebaar. In mijn vorige kerk miste ik juist die eerbied. Of men boodschappen ging doen of aanging aan het HA, ik zag in kleding geen verschil.
Ik denk dat er kerkverbanden zijn waar de combinatie 'beter' is. Volgens mijn zijn er genoeg waar wél sprake is van eerbied, ook bij de HA. bediening. Als dát een reden is om stilzwijgend een vervloekte afgoderij bij te wonen dan zou ik daar toch voor Gods aangezicht eens ernstig over nadenken. Je betuigd toch stilzwijgend je goedkeuring door aanwezig te zijn.
Ik bedoel dit niet als laag neerziende want ik kom ook in voldoende situaties waar ik zwijg waar ik zou moeten spreken en spreek waar ik zou moeten zwijgen.
Maar hier denk ik bijvoorbeeld aan de geschiedenis van de 3 vrienden van Daniel en de vurige oven. Zij bogen niet met de gedachte dat ze het toch niet meenden maar ze haastten zich om zich ver te houden van enige schijn van afgodsdienst.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Zijn er veel katholieken die overlopen naar het protestantisme en omgekeerd ?
De IRS heeft onlangs een boekje uitgebracht met verhalen van ex-katholieken die protestant zijn geworden.

In de USA worden er ook wel evangelischen Katholiek of Orthodox. Dit omdat de evangelische beweging (over het algemeen) steeds oppervlakkiger worden. Hierdoor zoeken sommige evangelischen meer diepgang en een historisch geworteld christendom. Dit zelfde fenomeen zorgt ook dat er in de USA een opleving is van het gedachtengoed van de reformatie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Zijn er veel katholieken die overlopen naar het protestantisme en omgekeerd ?
De IRS heeft onlangs een boekje uitgebracht met verhalen van ex-katholieken die protestant zijn geworden.

In de USA worden er ook wel evangelischen Katholiek of Orthodox. Dit omdat de evangelische beweging (over het algemeen) steeds oppervlakkiger worden. Hierdoor zoeken sommige evangelischen meer diepgang en een historisch geworteld christendom. Dit zelfde fenomeen zorgt ook dat er in de USA een opleving is van het gedachtengoed van de reformatie.
Maar in Nederland is dat minder het geval ?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Maar in Nederland is dat minder het geval ?
Dat is mijn indruk inderdaad wel. In Nederland is over het algemeen ook een liberaal land in de Katholieke wereld, en heeft men steeds minder inhoudelijks te bieden. In de US heeft de RKK ook een conservatieve en een charismatische vleugel. In de derde wereld nog meer. In Nederland is dat een fenomeen in de marge van de kerk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

olfie schreef:Ik denk dat er kerkverbanden zijn waar de combinatie 'beter' is. Volgens mijn zijn er genoeg waar wél sprake is van eerbied, ook bij de HA. bediening. Als dát een reden is om stilzwijgend een vervloekte afgoderij bij te wonen dan zou ik daar toch voor Gods aangezicht eens ernstig over nadenken. Je betuigd toch stilzwijgend je goedkeuring door aanwezig te zijn.
Ik bedoel dit niet als laag neerziende want ik kom ook in voldoende situaties waar ik zwijg waar ik zou moeten spreken en spreek waar ik zou moeten zwijgen.
Maar hier denk ik bijvoorbeeld aan de geschiedenis van de 3 vrienden van Daniel en de vurige oven. Zij bogen niet met de gedachte dat ze het toch niet meenden maar ze haastten zich om zich ver te houden van enige schijn van afgodsdienst.
Helemaal mee eens. Als je de eerbied mist, kun je nog wel op veel plaatsen terecht.
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door ejvl »

Ik heb wel eens een uitspraak van de gereformeerde predikant Frits Slomp, de bekende Nederlandse verzetsstrijder Frits de Zwerver gelezen.
Hij zat samen met een rooms katholiek persoon in een cel, en hij was predikant, en hij kwam erachter dat er buiten de dwaling aangaande de transsubstantiatie en tussenspraak van bijvoorbeeld Maria , er weinig verschillen waren, en ze samen heel goed over wezenlijke zaken konden praten.
Nu was dat natuurlijk wel 75 jaar geleden, maar ik vond het wel bijzonder om te lezen.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

Ik spreek veel over het geloof met mijn schoonmoeder en merk hetzelfde.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door olfie »

HC Zondag 30 schreef:80
Vr. Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de paapse mis?
Antw. Het Avondmaal des Heeren betuigt ons dat wij volkomen vergeving van al onze zonden hebben door de enige offerande van Jezus Christus, die Hij Zelf eenmaal aan het kruis volbracht heeft(a), en dat wij door den Heiligen Geest Christus worden ingelijfd(b), Die nu naar Zijn menselijke natuur niet op de aarde maar in den hemel is, ter rechterhand Gods Zijns Vaders(c), en daar van ons wil aangebeden zijn(d).

Maar de mis leert dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden. En alzo is de mis in den grond anders niet dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij(e).

a Hebr. 10:10, 12 en 7:26, 27 en 9:12, 25. Joh. 19:30. Matth. 26:28. Luk. 22:19. b 1 Kor. 10:16, 17 en 6:17. c Joh. 20:17. Kol. 3:1. Hebr. 1:3 en 8:1. d Matth. 6:20, 21. Joh. 4:21. Luk. 24:52. Hand. 7:55. Kol. 3:1. Filipp. 3:20. 1 Thess. 1:10. e Hebr. 9:26 en 10:12, 14.
Dus wat doen we nog moeilijk, hoezo moeten we dwalingen bestrijden en vermijden ?
Het voelt toch gewoon goed en persoon X uit Y kon goed met een persoon Z uit A praten.
Hoe heet dat tegenwoordig: oecumene van het hart? Althans, dat hopen we dan maar..

Menselijke inzettingen gelijk stellen aan Goddelijke, heiligen verering, beeldendienst, een beetje eerbied maakt dergelijke afgoderij toch echt niet gerechtvaardigd.

En als er dan toch ware gelovigen kunnen volharden onder een publiekelijk ontkrachte en vervloekte afgoderij.. moet je er dan ook aan mee doen, al niet actief dan toch passief? Daarmee verwerp je al impliciet het eerste stuk van je gereformeerde belijdenis, vervat in de 3FE.
Dan kan je alle deuren wel open zetten, en dan is het geen groot raadsel wat het gevolg zal zijn.

Ik zou er, op zijn minst, bijzonder voorzichtig mee zijn.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ditbenik »

olfie schreef:
HC Zondag 30 schreef:80
Vr. Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de paapse mis?
Antw. Het Avondmaal des Heeren betuigt ons dat wij volkomen vergeving van al onze zonden hebben door de enige offerande van Jezus Christus, die Hij Zelf eenmaal aan het kruis volbracht heeft(a), en dat wij door den Heiligen Geest Christus worden ingelijfd(b), Die nu naar Zijn menselijke natuur niet op de aarde maar in den hemel is, ter rechterhand Gods Zijns Vaders(c), en daar van ons wil aangebeden zijn(d).

Maar de mis leert dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden. En alzo is de mis in den grond anders niet dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij(e).

a Hebr. 10:10, 12 en 7:26, 27 en 9:12, 25. Joh. 19:30. Matth. 26:28. Luk. 22:19. b 1 Kor. 10:16, 17 en 6:17. c Joh. 20:17. Kol. 3:1. Hebr. 1:3 en 8:1. d Matth. 6:20, 21. Joh. 4:21. Luk. 24:52. Hand. 7:55. Kol. 3:1. Filipp. 3:20. 1 Thess. 1:10. e Hebr. 9:26 en 10:12, 14.
Dus wat doen we nog moeilijk, hoezo moeten we dwalingen bestrijden en vermijden ?
Het voelt toch gewoon goed en persoon X uit Y kon goed met een persoon Z uit A praten.
Hoe heet dat tegenwoordig: oecumene van het hart? Althans, dat hopen we dan maar..

Menselijke inzettingen gelijk stellen aan Goddelijke, heiligen verering, beeldendienst, een beetje eerbied maakt dergelijke afgoderij toch echt niet gerechtvaardigd.

En als er dan toch ware gelovigen kunnen volharden onder een publiekelijk ontkrachte en vervloekte afgoderij.. moet je er dan ook aan mee doen, al niet actief dan toch passief? Daarmee verwerp je al impliciet het eerste stuk van je gereformeerde belijdenis, vervat in de 3FE.
Dan kan je alle deuren wel open zetten, en dan is het geen groot raadsel wat het gevolg zal zijn.

Ik zou er, op zijn minst, bijzonder voorzichtig mee zijn.
Het ging niet om meedoen. Sterker nog, Merel schreef dat ze niet mee doet aan de eucharistie. Dan moet je dat er ook niet van maken. Sarcasme is een heel vervelende manier van discussiëren. Je verheft je zelf tot onaantastbaar en je maakt van je opponent een voetveeg. 'Ik zou er, op zijn minst, bijzonder voorzichtig mee zijn.'
Plaats reactie