Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door parsifal »

DDD schreef:
Herman schreef:
DDD schreef:Dat is inderdaad een kleine moeite. Al vind ik het wel jammer dat dat nodig is.
Lees eventjes de kanttekeningen na, zou ik zeggen.
Ik vind de kanttekening niet juist. Maar je kunt met deze kanttekening ook alle kanten op, want het ontbreken van een antwoord kun je verschillend uitleggen. Misschien is het iets, waarvoor helemaal geen toestemming van een ander nodig is.
De predikant die door Helma werd aangehaald lijkt wel de (of een) lijn van de kanttekeningen te volgen. Je eerdere harde woorden lijken daarom niet op zijn plaats. Ook als je de concordantie gebruikt voor Shalom in het OT dan is de uitleg die Helma gaf goed mogelijk (maar niet noodzakelijk, en misschien zelfs wat gezocht als je er van uitgaat dat er niet veel meer is gezegd tussen Elisa en Naaman, die niet zo veel ervaring met en kennis van de God van Israel gehad zou hebben).

Maar er is natuurlijk ook een verschil. Het bezoeken van een RK-kerkdienst is van een andere orde dan het buigen voor een afgod.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

De predikant sprak over zonde. Dat is echt niet een lijn uit de kanttekeningen. Of lees ik nu verkeerd? Los daarvan ben ik het ook niet zo eens met wat er wél staat.

Dat klopt dus niet. Ik zag nummer 44 over het hoofd.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 sep 2017, 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Herman »

Kanttekening 44: Zo verstond hij dan wel dat de nederbuiging voor de afgoden, ofschoon zij dien ter ere niet gedaan wordt, zonder zonde niet kan geschieden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Je hebt gelijk. Ik keek alleen naar 45. Dat Naäman meende dat het zonde was, betwijfel ik verder overigens niet. Ik zou echter het antwoord ruimer en geestelijker interpreteren.
Online
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

parsifal schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:
DDD schreef:Dat is inderdaad een kleine moeite. Al vind ik het wel jammer dat dat nodig is.
Lees eventjes de kanttekeningen na, zou ik zeggen.
Ik vind de kanttekening niet juist. Maar je kunt met deze kanttekening ook alle kanten op, want het ontbreken van een antwoord kun je verschillend uitleggen. Misschien is het iets, waarvoor helemaal geen toestemming van een ander nodig is.
De predikant die door Helma werd aangehaald lijkt wel de (of een) lijn van de kanttekeningen te volgen. Je eerdere harde woorden lijken daarom niet op zijn plaats. Ook als je de concordantie gebruikt voor Shalom in het OT dan is de uitleg die Helma gaf goed mogelijk (maar niet noodzakelijk, en misschien zelfs wat gezocht als je er van uitgaat dat er niet veel meer is gezegd tussen Elisa en Naaman, die niet zo veel ervaring met en kennis van de God van Israel gehad zou hebben).

Maar er is natuurlijk ook een verschil. Het bezoeken van een RK-kerkdienst is van een andere orde dan het buigen voor een afgod.
Precies, dat laatste slaat de spijker op zijn kop. Wilde dat net opmerken. Het is m.i. inderdaad een groot verschil of je een kerk bezoek van een medechristen ( ongeacht of je het met diens leer eens bent of niet) of bv. naar een moskee of boedistische tempel gaat en daar ook neerknielt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

Noemen we dit niet een voortschrijdende bewustwording van het gereformeerde volk? Ofwel assimilatie, van de gereformeerden (vrijgemaakt neem ik aan), om toch de inhaalslag op de voormalig gereformeerde kerken te versnellen?

Sorry, ik kan niet anders zien dan dat de vrijgemaakte broeders en zusters en hoog tempo de voormalig gereformeerden aan het navolgen zijn. Godsdienstsocioloog Dekker, zo las ik pas ergens, had dit in de jaren 80 al voorzien.

Want wie gaat nu met wie mee? De RKK kan zich blijkbaar redelijk vinden in een gereformeerd milieu? Of kunnen de gereformeerden zich ook steeds beter vinden in het roomse milieu?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Je hebt gelijk. Ik keek alleen naar 45. Dat Naäman meende dat het zonde was, betwijfel ik verder overigens niet. Ik zou echter het antwoord ruimer en geestelijker interpreteren.
Ik las juist gisteren uit Matthew Henry wat deze over Naämen zegt. Misschien goed even na te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

Ik merk juist dat er binnen de RK gezindte een opleving komt en een bewustwording omtrent bijbels leven en bijbelstudie. Dus in dat kader begrijp ik dat RK gezinnen graag dit ook tot uiting willen brengen in het onderwijs. De gemiddelde RK school doet dit namelijk niet en loopt hierin achter.
Mijn man bv heeft vroeger op school bijbels onderwijs gehad van Jezuïeten. Die treft je op dit moment niet meer aan op RK scholen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Noemen we dit niet een voortschrijdende bewustwording van het gereformeerde volk? Ofwel assimilatie, van de gereformeerden (vrijgemaakt neem ik aan), om toch de inhaalslag op de voormalig gereformeerde kerken te versnellen?

Sorry, ik kan niet anders zien dan dat de vrijgemaakte broeders en zusters en hoog tempo de voormalig gereformeerden aan het navolgen zijn. Godsdienstsocioloog Dekker, zo las ik pas ergens, had dit in de jaren 80 al voorzien.

Want wie gaat nu met wie mee? De RKK kan zich blijkbaar redelijk vinden in een gereformeerd milieu? Of kunnen de gereformeerden zich ook steeds beter vinden in het roomse milieu?
Het artikel gaat over het advies van Mariska om als RK-ouder je kinderen naar een gereformeerde school te doen omdat ze daar nog wel uit de Bijbel horen en op de RK-school niet. Ik begrijp dat jij van mening bent dat je als school RK-kinderen niet de mogelijkheid mag geven uit de Bijbel te horen?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Noemen we dit niet een voortschrijdende bewustwording van het gereformeerde volk? Ofwel assimilatie, van de gereformeerden (vrijgemaakt neem ik aan), om toch de inhaalslag op de voormalig gereformeerde kerken te versnellen?

Sorry, ik kan niet anders zien dan dat de vrijgemaakte broeders en zusters en hoog tempo de voormalig gereformeerden aan het navolgen zijn. Godsdienstsocioloog Dekker, zo las ik pas ergens, had dit in de jaren 80 al voorzien.

Want wie gaat nu met wie mee? De RKK kan zich blijkbaar redelijk vinden in een gereformeerd milieu? Of kunnen de gereformeerden zich ook steeds beter vinden in het roomse milieu?
Het artikel gaat over het advies van Mariska om als RK-ouder je kinderen naar een gereformeerde school te doen omdat ze daar nog wel uit de Bijbel horen en op de RK-school niet. Ik begrijp dat jij van mening bent dat je als school RK-kinderen niet de mogelijkheid mag geven uit de Bijbel te horen?
Daar had ik het niet over. Ik constateerde (wat ook godsdienstsocioloog dhr. Dekker, al in de jaren 80 constateerde, zoals we pas in de krant konden lezen), dat de vrijgemaakten dezelfde weg inslaan dan de gereformeerde kerken waaruit ze gekomen zijn. Blijkbaar was de breuk van 1944 toch een vergissing? Dát bedoelde ik dus. Overigens, vind ik beslist niet dat roomse kinderen de Waarheid niet zouden mogen horen, maar hoe gaat dat op termijn met zo'n school? Hebben de roomse ouders dan ook inspraak of zo? Dan moeten we wel voorzichtig zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Zita »

Ontopic, aub.
Henk de Vries
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 okt 2017, 20:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Henk de Vries »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Noemen we dit niet een voortschrijdende bewustwording van het gereformeerde volk? Ofwel assimilatie, van de gereformeerden (vrijgemaakt neem ik aan), om toch de inhaalslag op de voormalig gereformeerde kerken te versnellen?

Sorry, ik kan niet anders zien dan dat de vrijgemaakte broeders en zusters en hoog tempo de voormalig gereformeerden aan het navolgen zijn. Godsdienstsocioloog Dekker, zo las ik pas ergens, had dit in de jaren 80 al voorzien.

Want wie gaat nu met wie mee? De RKK kan zich blijkbaar redelijk vinden in een gereformeerd milieu? Of kunnen de gereformeerden zich ook steeds beter vinden in het roomse milieu?
Het artikel gaat over het advies van Mariska om als RK-ouder je kinderen naar een gereformeerde school te doen omdat ze daar nog wel uit de Bijbel horen en op de RK-school niet. Ik begrijp dat jij van mening bent dat je als school RK-kinderen niet de mogelijkheid mag geven uit de Bijbel te horen?
Daar had ik het niet over. Ik constateerde (wat ook godsdienstsocioloog dhr. Dekker, al in de jaren 80 constateerde, zoals we pas in de krant konden lezen), dat de vrijgemaakten dezelfde weg inslaan dan de gereformeerde kerken waaruit ze gekomen zijn. Blijkbaar was de breuk van 1944 toch een vergissing? Dát bedoelde ik dus. Overigens, vind ik beslist niet dat roomse kinderen de Waarheid niet zouden mogen horen, maar hoe gaat dat op termijn met zo'n school? Hebben de roomse ouders dan ook inspraak of zo? Dan moeten we wel voorzichtig zijn.
Met pijn in het hart moet ik dit als GKv er gewoon beamen. Dit is het zoveelste voorbeeld in zeer korte tijd van dat men alles aan het loslaten is. Het wijzigen van de statuten van een gereformeerde school was tot voor kort ondenkbaar. Dat ouders de formulieren alleen nog maar hoeven te respecteren is de opmaat naar volledige verwerping. Over andere zaken heb ik deze week al het een en ander gezegd. Het grootste probleem zit bij de leiding en de meeste kerkgangers staan erbij en kijken toe. Voor de trouwe leden die wel willen vasthouden aan onze leer is het verschrikkelijk. Als relatief nieuweling zie ik de frustratie en het verdriet bij mensen die hun hele leven al lid zijn. Gek genoeg ben ik bijna de enige in onze gemeente die dat wil of kan uiten. Het gaat hier om een combinatie van zelfhaat en de genoemde geest die briesend door onze kerk raast en alles kapot maakt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

Henk de Vries schreef: Met pijn in het hart moet ik dit als GKv er gewoon beamen. Dit is het zoveelste voorbeeld in zeer korte tijd van dat men alles aan het loslaten is. Het wijzigen van de statuten van een gereformeerde school was tot voor kort ondenkbaar. Dat ouders de formulieren alleen nog maar hoeven te respecteren is de opmaat naar volledige verwerping. Over andere zaken heb ik deze week al het een en ander gezegd. Het grootste probleem zit bij de leiding en de meeste kerkgangers staan erbij en kijken toe. Voor de trouwe leden die wel willen vasthouden aan onze leer is het verschrikkelijk. Als relatief nieuweling zie ik de frustratie en het verdriet bij mensen die hun hele leven al lid zijn. Gek genoeg ben ik bijna de enige in onze gemeente die dat wil of kan uiten. Het gaat hier om een combinatie van zelfhaat en de genoemde geest die briesend door onze kerk raast en alles kapot maakt.
Maar zoals u dan wellicht bijna de enige lijkt te zijn die er aan lijdt, zo lijkt ook bijna niemand te leiden aan de breuken in de reformatorische kerken. Wijlen ds. A. Vergunst zei eens, dat vergeet ik nooit: Quis non fleret? Wie zou niet wenen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Wijlen ds. A. Vergunst zei eens, dat vergeet ik nooit: Quis non fleret? Wie zou niet wenen?
Maar dat had Vergunst ook niet zelf bedacht, hij citeerde het Stabat Mater. Best wel opmerkelijk, een GG-predikant die het Stabat Mater citeert. Past dus wel weer uitstekend in dit topic ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie