Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door elbert »

Zelf heb ik ook eens een dienst in een RKK bijgewoond. Geen gewone dienst overigens: het was een rouwdienst van een collega van me. Tijdens die dienst werd ook de mis bediend, wat ik nogal merkwaardig vond.
Van de verkondiging kan ik zeggen dat ik bij de ene zin het er hartelijk mee eens was en bij de volgende zin hoofdschuddend afvroeg hoe men zoiets onbijbels kon verkondigen.
Bij deze dienst werd ik bevestigd in de overtuiging dat de kloof tussen Rome en Reformatie nog steeds heel groot is.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ditbenik »

ejvl schreef:@Ditbenik de paus noemt zichzelf geen plaatsvervanger, maar plaatsbekleder.
Zie: De nieuwe Rooms-katholieke Catechismus 1992, 1997 Par. 882. Daar staat "De paus, bisschop van Rome en opvolger van Petrus, “is het blijvend en zichtbaar beginsel en fundament van de eenheid, zowel van de bisschoppen als van de menigte van de gelovigen”. “De paus van Rome immers heeft, juist krachtens zijn ambt als plaatsvervanger van Christus en herder over de gehele kerk, de volledige, hoogste en universele macht, die hij altijd vrij kan uitoefenen”.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Hendrikus »

elbert schreef: Bij deze dienst werd ik bevestigd in de overtuiging dat de kloof tussen Rome en Reformatie nog steeds heel groot is.
Bij een uitvaart die ik meemaakte, was geen priester aanwezig. Een leek leidde de dienst. Dat komt vaker voor, nu er zo'n tekort aan priesters is. Het was wel schokkend: de overdenking werd uitgesproken door iemand die vertelde dat Johannes de Doper de schrijver van het boek Openbaring was.

Ja, als je gewend bent aan drie of vier avondmaalsbedieningen per jaar is het wel vreemd dat ook bij een uitvaart eucharistie wordt gevierd. Maar misschien ligt dat dus wel aan het feit dat je gewend bent aan een avondmaalstraditie die ver af staat van de oorspronkelijke bedoeling.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:Dat komt vaker voor, nu er zo'n tekort aan priesters is. Het was wel schokkend: de overdenking werd uitgesproken door iemand die vertelde dat Johannes de Doper de schrijver van het boek Openbaring was.
Niet alleen daar. Wij waren bij een trouwdienst (niet in de RKK) waar de dominee de liefde als het allerbelangrijkste bestempelde. Maar de liefde van mensen tot elkaar!
Geen woord over de liefde van God.
Dus dan blijf je zo bij het aardse, we moeten het hier met zn allen maar mooi en vredig maken.
Hendrikus schreef:Ja, als je gewend bent aan drie of vier avondmaalsbedieningen per jaar is het wel vreemd dat ook bij een uitvaart eucharistie wordt gevierd
Bij een trouwdienst ook. Mijn (voormalige) r.k. collega's gingen ook naar voren om een ouweltje te halen.
Dus je zou het als protestant ook kunnen halen, pastoor vroeg niets.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Mijn (voormalige) r.k. collega's gingen ook naar voren om een ouweltje te halen. Dus je zou het als protestant ook kunnen halen, pastoor vroeg niets.
Vaak wordt gezegd: wie in eigen gemeente gewend is aan te gaan, is hier ook welkom.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Mijn (voormalige) r.k. collega's gingen ook naar voren om een ouweltje te halen. Dus je zou het als protestant ook kunnen halen, pastoor vroeg niets.
Vaak wordt gezegd: wie in eigen gemeente gewend is aan te gaan, is hier ook welkom.
Is dat in de RKK in bepaalde regio's gebruikelijk? Dat zou me wel verbazen.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door elbert »

Hendrikus schreef:Ja, als je gewend bent aan drie of vier avondmaalsbedieningen per jaar is het wel vreemd dat ook bij een uitvaart eucharistie wordt gevierd. Maar misschien ligt dat dus wel aan het feit dat je gewend bent aan een avondmaalstraditie die ver af staat van de oorspronkelijke bedoeling.
Nou nee, het ging me niet om het aantal avondmaalsbedieningen. Wat ik merkwaardig vond, is dat het juist tijdens een rouwdienst gebeurde.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Ik zou het juist raar vinden als dat niet gebeurde. Een viering zonder mis is in de RKK toch niet helemaal echt. Het draait immers in de kerk om de bediening van de verzoening. Vanuit protestants oogpunt is een rouwdienst geen kerkdienst, maar in RKK wel.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Vorst »

DDD schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef: Mijn (voormalige) r.k. collega's gingen ook naar voren om een ouweltje te halen. Dus je zou het als protestant ook kunnen halen, pastoor vroeg niets.
Vaak wordt gezegd: wie in eigen gemeente gewend is aan te gaan, is hier ook welkom.
Is dat in de RKK in bepaalde regio's gebruikelijk? Dat zou me wel verbazen.
In de OKK is het in elk geval wel zo.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Vorst schreef:
DDD schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef: Mijn (voormalige) r.k. collega's gingen ook naar voren om een ouweltje te halen. Dus je zou het als protestant ook kunnen halen, pastoor vroeg niets.
Vaak wordt gezegd: wie in eigen gemeente gewend is aan te gaan, is hier ook welkom.
Is dat in de RKK in bepaalde regio's gebruikelijk? Dat zou me wel verbazen.
In de OKK is het in elk geval wel zo.
Dat is een in alle opzichten veel vrijer kerkgenootschap.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik zou het juist raar vinden als dat niet gebeurde. Een viering zonder mis is in de RKK toch niet helemaal echt. Het draait immers in de kerk om de bediening van de verzoening. Vanuit protestants oogpunt is een rouwdienst geen kerkdienst, maar in RKK wel.
Dit vond ik in een folder van Bisdom Den Bosch (op de site athanasius.nl):
De keuze voor een Eucharistieviering waar de H. Communie wordt uitgereikt veronderstelt dat de overledene en diens familie enige binding met het eucharistisch leven van de Kerk hebben. Het ontvangen van de H. Communie is niet vanzelfsprekend. Deelname is mogelijk voor hen die katholiek zijn en leven in verbondenheid met de Rooms Katholieke Kerk. Het massaal ter communie gaan zou doorbroken moeten worden.

De Kerk gedenkt de overledene overigens altijd in een Eucharistieviering, bijvoorbeeld op de zondag na de uitvaart. De naam van overledene wordt dan expliciet genoemd tijdens de viering. Maar het is dus niet noodzakelijk een Eucharistieviering en uitvaart op hetzelfde moment te houden.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Dank!

Overigens: zijn die andere bijeenkomsten dan woord en communievieringen of alleen woorddiensten?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

Vanuit het Vaticaan wordt inderdaad aangegeven dat je niet zomaar ter communie mag. In de praktijk was dat helaas anders. Met name na de tweede concilies werd alles veel moderner en konden de parochies hun eigen gang gaan. Nu onder bisschop van Eijk en de Korte wordt het weer allemaal wat strakker en worden de parochies meer gecontroleerd. Al vermoed ik dat als wij in de RK kerk ter communie zouden willen gaan, niemand zou vragen of wij het eerste communie hebben gedaan. Mijn man heeft dat indertijd wel gedaan, maar gaat ook absoluut niet ter communie.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Van Ewijk »

Ditbenik schreef:Zie: De nieuwe Rooms-katholieke Catechismus 1992, 1997 Par. 882. Daar staat "De paus, bisschop van Rome en opvolger van Petrus, “is het blijvend en zichtbaar beginsel en fundament van de eenheid, zowel van de bisschoppen als van de menigte van de gelovigen”. “De paus van Rome immers heeft, juist krachtens zijn ambt als plaatsvervanger van Christus en herder over de gehele kerk, de volledige, hoogste en universele macht, die hij altijd vrij kan uitoefenen”.
Voor mij persoonlijk al reden genoeg om met een hele grote boog om de RKK (de organisatie, niet de individuele gelovigen) heen te lopen.
In de schrift is de Heere Jezus heel duidelijk over de identiteit van degene die tijdens zijn afwezigheid over ons waakt en ons onderlegd, namelijk niemand minder dan de Heilige Geest. (Johannes 14:16, 14:26, 15:26, 16:7)
Geïnspireerd door het onfeilbare woord van God dat voor iedereen toegankelijk is.
Als we het dan toch over ''vervloekte afgoderij'' hebben vind ik dit nog meer in aanmerking komen dan de transsubstantiatie.
Bijgevoegd ter verduidelijking: Ik keer mij tegen niemand die ooit een RKK-mis heeft bijgewoond, ik maak alleen een persoonlijke afweging.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

Al langere tijd, jaren al, merk ik dat de tegegenstellingn en bezwaren aangaande de RKK vanuit protestants oogpunt minder relevant geacht worden.

Ik schreef in 2016 in het topic "Verontrustende berichten" onderstaand berichtje:
-DIA- schreef:Ik hoor berichten.
Af en toe dringen ze door.
Ze verontrusten me.
Ik denk aan de Reformatieherdenking Refo500.
Ik lees over Rome
Ik hoor van nieuw theologisch denken.
Zal 2017 worden aangegrepen voor een omwenteling?
We weten het niet.
Toch ben ik er niet gerust op,
ziende en horende wat er al gebeurt met het oog op deze 'viering'

Zijn er meer die hier niet gerust op zijn?
Of zie ik spoken?
Ik geloof dat er in de afgelopen maanden wel degelijk redenen waar te nemen zijn die mijn verontrusting ook bevestigen, zo we die tenminste opmerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie