Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Orchidee schreef:Mooi is dat!
Zie ook wel dat door on of randkerkelijken in de eredienst na verloop van tijd ook een hoofdbedekking word gebruikt, terwijl "eigen" steeds meer "ontdekselt" Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Nieuw woord ontdekselt :haha
Zo spreekt ook het Woord over een deksel op het hart als het over de beminden om der vaderen gaat.
Het deksel bedekt het Evangelie voor hen, totdat het wordt weggenomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef: Zo spreekt ook het Woord over een deksel op het hart als het over de beminden om der vaderen gaat.
Het deksel bedekt het Evangelie voor hen, totdat het wordt weggenomen.
En welk deksel hebben de doorsnee kerkgangers van de reformatorische gezindte?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef: Zo spreekt ook het Woord over een deksel op het hart als het over de beminden om der vaderen gaat.
Het deksel bedekt het Evangelie voor hen, totdat het wordt weggenomen.
En welk deksel hebben de doorsnee kerkgangers van de reformatorische gezindte?
Dat hebben wij allemaal van nature. Het is het grootste wonder als dat weggenomen mag worden.
Reformatorisch, rooms, moslim, heidens, en animistisch, atheïstisch, vrome mensen en goddeloze mensen.
Allemaal van nature.
Maar ik bedoelde, ik weet niet of u dat begreep, dat er in verband wordt gesproken van een deksel op het hart.

In 2 Korinthe 3 spreekt Paulus dit aangaande de joden:
Maar hun zinnen zijn verhard geworden; want tot op den dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments, zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus te niet gedaan wordt. Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef: Maar ik bedoelde, ik weet niet of u dat begreep, dat er in verband wordt gesproken van een deksel op het hart.

In 2 Korinthe 3 spreekt Paulus dit aangaande de joden:
Maar hun zinnen zijn verhard geworden; want tot op den dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments, zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus te niet gedaan wordt. Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.
Ja, dat begreep ik heel goed.
Terwijl het aantal Messias belijdende joden en bekeerde moslims groeit, ben ik bang dat er heel wat christenen zijn die bij de waarheid opgegroeid zijn en een heel gerust leven lijden en opgaan in het hier en nu.
Christenen die na de zondagse preek zeggen dat dominee X het weer zo goed heeft gezegd, maar vervolgens weer rustig doorleven.
Daarom ben ik zelf heel terughoudend met dergelijke teksten, want of er nu in verband gesproken wordt of niet, dit is wel de trieste realiteit.
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

Hendrikus schreef:
merel schreef:Afgelopen zondag weer naar een RK dienst geweest. Het viel mij op dat er binnen de RK diensten steeds meer hoofddeksels/sluiers worden gedragen. De afgelopen jaren zie ik echt een toename van dit gebruik. Daarnaast viel het mij op dat veel psalmen in de RK kerk qua tekst veel overeenkomsten hebben met de psalmberijming van 1773.
Waaruit werd dan gezongen? Gezangen voor liturgie? Daar staan maar heel weinig rijmpsalmen in. Wel veel onberijmde: bedoel je dat het taalkleed van die teksten je doet denken aan de Statenvertaling?
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee welke berijming het was. Het stond op de liturgie en het viel mij op dat veel teksten grote overeenkomsten hadden met de psalmberijming. De volgende keer zal ik het eens opzoeken.
Jantje schreef:
merel schreef:Afgelopen zondag weer naar een RK dienst geweest. Het viel mij op dat er binnen de RK diensten steeds meer hoofddeksels/sluiers worden gedragen. De afgelopen jaren zie ik echt een toename van dit gebruik. Daarnaast viel het mij op dat veel psalmen in de RK kerk qua tekst veel overeenkomsten hebben met de psalmberijming van 1773.
Wellicht ben ik te zwart-wit voor sommigen, maar hieruit blijkt nou precies hóe gevaarlijk het bijwonen van zo'n dienst is. Ze zeiden vroeger wel: "De duivel gaat rond op kousenvoeten.", d.w.z. dat het zonder lawaai is en erg onverwacht.
Het is des te meer voor mij een aanwijzing dat we ons verre horen te houden van, zoals de Heidelbergse Catechismus schrijft, die vervloekte afgoderij. Want meer is het niet.


Uiteraard ben ik het volkomen oneens met jou. Ik merk juist door de bezoeken aan deze diensten en veel gesprekken te hebben (gehad) met mijn schoonmoeder en andere rooms katholieken juist dat er zoveel overeenkomsten zijn in geloof en belijden van het geloof. Over bepaalde zaken denken wij ook weer volkomen anders, maar dat heb ik ook met de uiterst rechter en/of uiterst linker flank van de gereformeerde gezindte, maar ook met veel evangelische gelovigen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

merel schreef:Afgelopen zondag weer naar een RK dienst geweest. Het viel mij op dat er binnen de RK diensten steeds meer hoofddeksels/sluiers worden gedragen. De afgelopen jaren zie ik echt een toename van dit gebruik. Daarnaast viel het mij op dat veel psalmen in de RK kerk qua tekst veel overeenkomsten hebben met de psalmberijming van 1773.
Ik moet hier dan toch wel om glimlachen. De RKK die de gereformeerde gezindte rechts inhaalt...
Overigens deel ik de bezwaren van @Jantje, al zou ik het iets anders zeggen. Maar dat mag allemaal bekend zijn uit eerdere discussies.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Mara »

merel schreef:Afgelopen zondag weer naar een RK dienst geweest. Het viel mij op dat er binnen de RK diensten steeds meer hoofddeksels/sluiers worden gedragen. De afgelopen jaren zie ik echt een toename van dit gebruik. Daarnaast viel het mij op dat veel psalmen in de RK kerk qua tekst veel overeenkomsten hebben met de psalmberijming van 1773.
Kwam dit niet vanwege de kou? In onze kerk zaten zondag ook verschillende vrouwen met een wollige hoed/muts op.
Als je die afzet nl, bestaat de kans dat je haar statisch alle kanten opspringt, daarom houden ze hem maar op.
eilander schreef:Ik moet hier dan toch wel om glimlachen. De RKK die de gereformeerde gezindte rechts inhaalt...
De oudere dames van het Leger des Heils dragen ook een keurig hoedje hoor. En hebben een mooi zwart mantelpakje aan.
Ik zie hen vaak gaan op zondagmorgen.
Een voorbeeld vind ik wel, want ze zijn herkenbaar. Zo gaan ze ook de kroegen in om de Strijdkreet aan te bieden.
Ik denk dat zij de oudste en beste evangelisatiepapieren hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

De wollen mutsen kon ik er wel uithalen. Het was inderdaad erg koud in de kerk. Alleen zie ik steeds meer kanten gebedssluiers en zelfs gewone hoeden in de RKK. Mijn schoonmoeder vertelde dat haar moeder elke dag met hoed naar de kerk ging. Het was ondenkbaar om dat niet te doen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Mara »

merel schreef:De wollen mutsen kon ik er wel uithalen. Het was inderdaad erg koud in de kerk. Alleen zie ik steeds meer kanten gebedssluiers en zelfs gewone hoeden in de RKK. Mijn schoonmoeder vertelde dat haar moeder elke dag met hoed naar de kerk ging. Het was ondenkbaar om dat niet te doen.
Over welk tijdvak gaat het dan Merel? Want zelfs op dagjes uit met plattelandsvrouwen hadden de vrouwen een keurig hoedje op, soms handschoentjes aan.
Ik denk weleens dat vrouwen wat dat betreft veel meer tijd en aandacht daaraan besteedden.
Het is toch ondenkbaar dat jij en ik smorgens een soort schortjurk dragen, ons straks verkleden om boodschappen te gaan doen, en voor het avondeten weer een jasschort over ons outfitje trekken om vanavond een mantelpakjes aan te trekken om naar de vrouwenvereniging te gaan.
Geen wonder dat de vrouwen toen geen tijd hadden voor een baan buitenshuis. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef: Maar ik bedoelde, ik weet niet of u dat begreep, dat er in verband wordt gesproken van een deksel op het hart.

In 2 Korinthe 3 spreekt Paulus dit aangaande de joden:
Maar hun zinnen zijn verhard geworden; want tot op den dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments, zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus te niet gedaan wordt. Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.
Ja, dat begreep ik heel goed.
Terwijl het aantal Messias belijdende joden en bekeerde moslims groeit, ben ik bang dat er heel wat christenen zijn die bij de waarheid opgegroeid zijn en een heel gerust leven lijden en opgaan in het hier en nu.
Christenen die na de zondagse preek zeggen dat dominee X het weer zo goed heeft gezegd, maar vervolgens weer rustig doorleven.
Daarom ben ik zelf heel terughoudend met dergelijke teksten, want of er nu in verband gesproken wordt of niet, dit is wel de trieste realiteit.
Oh....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Roos2017 schreef:
-DIA- schreef: Maar ik bedoelde, ik weet niet of u dat begreep, dat er in verband wordt gesproken van een deksel op het hart.

In 2 Korinthe 3 spreekt Paulus dit aangaande de joden:
Maar hun zinnen zijn verhard geworden; want tot op den dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments, zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus te niet gedaan wordt. Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.
Ja, dat begreep ik heel goed.
Terwijl het aantal Messias belijdende joden en bekeerde moslims groeit, ben ik bang dat er heel wat christenen zijn die bij de waarheid opgegroeid zijn en een heel gerust leven lijden en opgaan in het hier en nu.
Christenen die na de zondagse preek zeggen dat dominee X het weer zo goed heeft gezegd, maar vervolgens weer rustig doorleven.
Daarom ben ik zelf heel terughoudend met dergelijke teksten, want of er nu in verband gesproken wordt of niet, dit is wel de trieste realiteit.
Oh....
Wat zal ik er verder van zeggen? Alleen dat ik het een wat vreemde reactie vind in deze context?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef: Wat zal ik er verder van zeggen? Alleen dat ik het een wat vreemde reactie vind in deze context?
Mijn reactie is niet vreemd, maar eerlijk.
Jouw reactie op de posting van samanthi en Orchidee is wel vreemd binnen de context van hoofdbedekking.
Maar goed, dat moet je zelf maar weten.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef: Wat zal ik er verder van zeggen? Alleen dat ik het een wat vreemde reactie vind in deze context?
Mijn reactie is niet vreemd, maar eerlijk.
Jouw reactie op de posting van samanthi en Orchidee is wel vreemd binnen de context van hoofdbedekking.
Maar goed, dat moet je zelf maar weten.
Ik denk dat ik het moet begrijpen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
merel schreef:Afgelopen zondag weer naar een RK dienst geweest. Het viel mij op dat er binnen de RK diensten steeds meer hoofddeksels/sluiers worden gedragen. De afgelopen jaren zie ik echt een toename van dit gebruik. Daarnaast viel het mij op dat veel psalmen in de RK kerk qua tekst veel overeenkomsten hebben met de psalmberijming van 1773.
Waaruit werd dan gezongen? Gezangen voor liturgie? Daar staan maar heel weinig rijmpsalmen in. Wel veel onberijmde: bedoel je dat het taalkleed van die teksten je doet denken aan de Statenvertaling?
Was het niet gewoon de berijming 1967? Die kom ik ook wel eens tegen in RK-liturgieën.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
merel schreef:Afgelopen zondag weer naar een RK dienst geweest. Het viel mij op dat er binnen de RK diensten steeds meer hoofddeksels/sluiers worden gedragen. De afgelopen jaren zie ik echt een toename van dit gebruik. Daarnaast viel het mij op dat veel psalmen in de RK kerk qua tekst veel overeenkomsten hebben met de psalmberijming van 1773.
Ik moet hier dan toch wel om glimlachen. De RKK die de gereformeerde gezindte rechts inhaalt...
Overigens deel ik de bezwaren van @Jantje, al zou ik het iets anders zeggen. Maar dat mag allemaal bekend zijn uit eerdere discussies.
Waarom? We dienen hier toch volgens Gods Woord alles te toetsen? En we kunnen niet geloven in een afgoderij. De Heidelbergse Catechismus is er zo duidelijk in. Dan moet je het niet goed gaan praten en zeggen dat er liederen worden gezongen die op onze Psalmen lijken.
Het is en blijft een afgodische beeldendienst.
  • Voor beeldendienst zult gij u wachten:
    Ik ben de HEER, een ijv'rig God;
    'k Straf dien in drie en vier geslachten;
    Maar schenk Mijn dienaars 't zaligst lot.
        • De Tien Geboden des Heeren vers 3
  • 1 Korinthe 11, vanaf vers 24 tot en met vers 32:
    23. Want (62) ik heb van den Heere (63) ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven (64) heb, dat (65) de Heere Jezus in den nacht in welken Hij verraden werd, het brood nam,
      • 62. De apostel, om deze misbruiken te beteren, houdt hun de instelling voor van het Heilig Avondmaal, zo hetzelve van Christus is eerst ingesteld; hetwelk de beste en zekerste wijze is om misbruiken te beteren en weg te nemen, alzo alles naar de instelling van God en Christus in den godsdienst moet gericht worden.
        63. Namelijk en niet van mensen; zie Galaten 1 vers 12. Dit is geschied door openbaringen die de Heere Christus Zelf aan Paulus dikwijls gedaan heeft.
        64. Of: overgeleverd, dat is, getrouwelijk heb geleerd niet als mijn leer, maar van den Heere Christus Zelven.
        65. De verklaring van deze volgende instelling des Avondmaals; zie Matthéüs 26 vers 26, en de bovenstaande verwijsteksten.

    24. En als Hij gedankt had, brak Hij het en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
    25. Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker na het eten des Avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe (66) Testament in Mijn bloed; doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
      • 66. Of: verbond; zie Exodus 24 vers 8. Dat is, een teken en zegel des Nieuwen Testaments of verbonds. Want de beker is het verbond zelf niet, maar een teken en zegel daarvan.

    26. Want zo dikwijls als gij dit brood (67) zult eten en dezen drinkbeker (68) zult drinken, zo verkondigt den dood (69) des Heeren, totdat Hij komt (70).
      • 67. Het is dan brood, dat in het Avondmaal gegeten wordt.
        68. Dat is, den wijn die in den drinkbeker is; een oneigenlijke wijze van spreken.
        69. De dood des Heeren moet in het Avondmaal verkondigd worden, zo van de dienaars des Woords, die bij de bediening het volk moeten onderwijzen, dat dit gebroken brood en deze wijn een teken en verzegeling is van den bitteren dood van Christus aan het kruis, en van de weldaden daardoor voor ons verkregen; alsook van degenen die het genieten, die in hun hart moeten overdenken, geloven en met dankzegging belijden, dat de Heere Christus voor hen is gestorven, om hen van den eeuwigen dood te verlossen en zalig te maken, hetwelk alles door de woorden: ...doet dit tot Mijn gedachtenis... te kennen gegeven is; zie vers 25.
        70. Namelijk om te oordelen de levenden en de doden; want gelijk de sacramenten des Ouden Testaments duurden tot op de eerste komst van Christus in het vlees, zo zullen de sacramenten des Nieuwen Testaments duren tot Zijn tweede komst in heerlijkheid.

    27. Zo dan, wie onwaardiglijk (71) dit broond eet of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn (72) aan het lichaam en bloed des Heeren.
      • 71. Dat geschiedt wanneer de personen niet recht gesteld zijn die ten Avondmaal gaan, zijnde óf openbare ergerlijke mensen, die ook moeten daarvan geweerd zijn, óf bedekte huichelaars, en in twist staande met hun naaste, en met haat, nijd, gierigheid en ongerechtigheid beladen, óf ook wanneer de gelovigen zelven zich daartoe niet behoorlijk hebben bereid, of met behoorlijke aandacht hetzelve niet nuttigen.
        72. Namelijk omdat hij het teken van het lichaam en bloed van Christus door zulke misbruiken smaadheid aandoet. Want de smaadheid die men des konings zegel aandoet, wordt gehouden alsof zij den koning zelven aangedaan ware.

    28. Maar de mens beproeven zichzelven (73), en ete (74) alzo van het brood (75) en drinke (76) van den drinkbeker.
      • 73. Dat is, onderzoeke zijn gemoed en consciëntie, of hij ook in zijn hart gevoelt een recht leedwezen en droefheid over zijn zonden, alsook een vast geloof en vertrouwen op de verdiensten van Jezus Christus, en daarenboven een ongeveinsd voornemen om de zonden meer en meer af te sterven, en in een nieuw godzalig leven voor God te wandelen; zie Gen. 17 vers 1 en 2 Korinthe 13 vers 5.
        74. Namelijk nadat hij zichzelven recht zal beproefd en alzo bevonden hebben.
        75. In het Grieks betekent dit 'uit'.
        76. In het Grieks betekent dit 'uit'.
    29. Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel (77), niet onderscheidende het lichaam des Heeren (78).
      • 77. Dat is, een schuld of straf; zie Matthéüs 23 vers 14, Lukas 23 vers 40, Romeinen 2 vers 3, Romeinen 5 vers 16, Romeinen 13 vers 2 en Jakobus 3 vers 1. Hetwelk verstaan wordt, óf van de eeuwige straffen ten aanzien van de huichelaars; óf van de tijdelijke kastijdingen ten aanzien van de gelovigen het Avondmaal niet waardiglijk gebruikende, gelijk hierna verklaard wordt; zie vers 30.
        78. Dat is, dewijl hij geen onderscheid maakt tussen het brood des Avondmaals, hetwelk een heilig teken is van des Heeren lichaam, en tussen gemene spijze; en alzo zonder beproeving en eerbied hetzelve eet gelijk ander gemeen brood.

    30. Daarom (79) zijn onder u vele zwakken en kranken, en velen slapen (80).
      • 79. Dat is, om dit misbruik van het Heilig Avondmaal.
        80. Dat is, zijn alrede gestorven; zie Matthéüs 9 vers 24, Matthéüs 27 vers 52, Johannelies 11 vers 11 1 Korinthe 7 vers 39, 1 Korinthe 15 vers 6, 18 en 1 Thessalonicenzen 4 vers 13.

    31. Want indien wij onszelven oordeelden (81), zo zouden wij niet geoordeeld (82) worden.
      • 81. Of: onderscheidden, dat is, na een goede en ernstige beproeving van onszelven recht oordeelden hoe het met ons gesteld is, of wij waardiglijk aan de tafel des Heeren mogen gaan of niet; en zo wij ons bevinden onwaardig, dat wij ons onthouden van die heilige spijze, totdat wij ons leven zullen gebeterd hebben.
        82. Dat is, gestraft of gekastijd van den Heere met zodanige plagen als tevoren verhaald zijn; zie vers 30.

    32. Maar (83) als wij geoordeeld worden, zo worden wij van den Heere getuchtigd, opdat wij met de wereld niet zouden veroordeeld worden.
      • 83. Dezen troost doet de apostel daarbij, opdat de gelovigen door de hardigheid van de voorgaande bestraffingen niet te zeer zouden verslagen worden. De troost bestaat in twee delen: eerstelijk, dat zulke plagen geen straffen eigenlijk zijn, maar Vaderlijke kastijdingen of tuchtigingen; ten tweede, dat zij tot een goed einde van God toegezonden worden, namelijk tot onze zaligheid, opdat wij daardoor tot ware bekering gebracht worden en met de goddelozen niet verdoemd worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie