Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Ik ben ook wel eens in een RKK dienst geweest. Dat kwam zo uit op dat moment. En als ik weer in zo'n situatie was, deed ik het weer. Dat zegt op zich niet zo veel.
Dus je kunt er gewoon bij zitten als het eenmalige offer van Christus wordt geloochend, en een stukje brood wordt vereerd alsof het de Heere Jezus Zelf was? Ik vind het afschuwelijk. Het zou ons met heilige verontwaardiging moeten vervullen.
Dit soort taal is Refoforum onwaardig.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Hendrien »

eilander schreef:
Dodo schreef:Ik ben ook wel eens in een RKK dienst geweest. Dat kwam zo uit op dat moment. En als ik weer in zo'n situatie was, deed ik het weer. Dat zegt op zich niet zo veel.
Dus je kunt er gewoon bij zitten als het eenmalige offer van Christus wordt geloochend, en een stukje brood wordt vereerd alsof het de Heere Jezus Zelf was? Ik vind het afschuwelijk. Het zou ons met heilige verontwaardiging moeten vervullen.
Dit soort taal is Refoforum onwaardig.
Helemaal mee eens! Het is onbegrijpelijk.
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

eilander schreef:[
Ik begrijp niet zo goed dat je dit hier neerzet. Waar zit je op te wachten?[/quote

]
eilander schreef: Dat snap ik heel goed, dat is het probleem niet. Daarom zei ik ook dat ik niet begreep dat je dit zonder commentaar hier schrijft.
Dat was niet jouw eerste reactie. De eerste reactie was ' waar zit jij op te wachten' . Jij had ook de vraag kunnen stellen wat ik hiervan vond
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Wandelende »

Mag ik vragen wat jullie reden is dat er RKK-diensten op zondag door jullie worden bezocht?
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

merel schreef:Dat was niet jouw eerste reactie. De eerste reactie was ' waar zit jij op te wachten' . Jij had ook de vraag kunnen stellen wat ik hiervan vond
En... wat vind je ervan?
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

@ wandelende Mijn man was voorheen RK en mijn schoonmoeder nog steeds. Als wij een weekend bij haar zijn, gaan wij met haar mee naar de kerk. Als zij bij ons is, gaat zij met ons mee naar de kerk.
Laatst gewijzigd door merel op 17 sep 2018, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Dat was niet jouw eerste reactie. De eerste reactie was ' waar zit jij op te wachten' . Jij had ook de vraag kunnen stellen wat ik hiervan vond
En... wat vind je ervan?
Ik deel jouw mening over de communie. Daarom vieren wij dit ook niet mee en blijven in de banken zitten. Wat ik wel kan waarderen aan de RK kerk is de eerbied tijdens de dienst, en blijkbaar ook de waarde die gehecht wordt aan eerbied tijdens de eucharistie viering in kleding en gebaar. In mijn vorige kerk miste ik juist die eerbied. Of men boodschappen ging doen of aanging aan het HA, ik zag in kleding geen verschil.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Wandelende »

merel schreef:@ wandelende Mijn man was voorheen RK en mijn schoonmoeder nog steeds. Als wij een weekend bij haar zijn, gaan wij met haar mee naar de kerk. Als zij bij ons is, gaat zij met ons mee naar de kerk.
:super
(~)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Dat was niet jouw eerste reactie. De eerste reactie was ' waar zit jij op te wachten' . Jij had ook de vraag kunnen stellen wat ik hiervan vond
En... wat vind je ervan?
Ik deel jouw mening over de communie. Daarom vieren wij dit ook niet mee en blijven in de banken zitten. Wat ik wel kan waarderen aan de RK kerk is de eerbied tijdens de dienst, en blijkbaar ook de waarde die gehecht wordt aan eerbied tijdens de eucharistie viering in kleding en gebaar. In mijn vorige kerk miste ik juist die eerbied. Of men boodschappen ging doen of aanging aan het HA, ik zag in kleding geen verschil.
Hebben vrouwen een hoed op in de RK kerk ?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Hebben vrouwen een hoed op in de RK kerk ?
Voor het 2e vaticaanse concilie gingen vrouwen in de Rooms Katholieke Kerk over de hele wereld universeel (verplicht) gesluierd te mis. Met het afkalven van de RKK verdween ook de hoofdbedekking.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 17 sep 2018, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

In de bisschopskerk zie ik het juist weer toenemen. Gisteren was er een koor uit Burundi en al deze vrouwen waren bedekt. Ook diverse nonnen hadden een bedekt hoofd en meerdere jongere vrouwen hadden een gebedssluier. Voor de dienst wordt er niet/nauwelijk gesproken, veel mensen zitten geknield te bidden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door J.C. Philpot »

Je ziet het inderdaad vaker nog bij migranten-christenen. De Nederlandse katholieken zitten als zoutzakken in de bank, terwijl migrantenchristenen conservatiever zijn, en ook meedoen met de liturgie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:In de bisschopskerk zie ik het juist weer toenemen. Gisteren was er een koor uit Burundi en al deze vrouwen waren bedekt. Ook diverse nonnen hadden een bedekt hoofd en meerdere jongere vrouwen hadden een gebedssluier. Voor de dienst wordt er niet/nauwelijk gesproken, veel mensen zitten geknield te bidden.
Wat is een bisschopskerk ?
Wat vinden de katholieken van de protestanten ?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef: Wat is een bisschopskerk ?
Wat vinden de katholieken van de protestanten ?
De kathedraal, de hoofdkerk van het bisdom waar de bisschop zetelt.

De Rooms Katholieke officiële visie is dat protestanten van de ware "één heilige, katholieke en apostolische kerk" zijn afgescheurd, en niet over geldige sacramenten beschikken. Behalve de doop dan misschien. Maar sowieso is er veel in beweging en zijn er veel meningen in de RKK.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef: Wat is een bisschopskerk ?
Wat vinden de katholieken van de protestanten ?
De kathedraal, de hoofdkerk van het bisdom waar de bisschop zetelt.

De Rooms Katholieke officiële visie is dat protestanten van de ware "één heilige, katholieke en apostolische kerk" zijn afgescheurd, en niet over geldige sacramenten beschikken.
Ik denk dat wij als protestanten altijd wel een mond vol hebben van katholieken maar ik heb het idee dat de gemiddelde katholiek dat helemaal niet heeft van ons eigenlijk..
Plaats reactie