Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Probeer bij het topic - en vriendelijk tegen elkaar te blijven, a.u.b. Ik zag mij helaas genoodzaakt om een aantal postings (deels) te verwijderen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:Probeer bij het topic - en vriendelijk tegen elkaar te blijven, a.u.b. Ik zag mij helaas genoodzaakt om een aantal postings (deels) te verwijderen.
Netjes gedaan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Wijlen ds. A. Vergunst zei eens, dat vergeet ik nooit: Quis non fleret? Wie zou niet wenen?
Maar dat had Vergunst ook niet zelf bedacht, hij citeerde het Stabat Mater. Best wel opmerkelijk, een GG-predikant die het Stabat Mater citeert. Past dus wel weer uitstekend in dit topic ;)
Ik wist niet van wie dat citaat was. Ik begrijp dat het Latijn is, maar meer weet ik niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Wijlen ds. A. Vergunst zei eens, dat vergeet ik nooit: Quis non fleret? Wie zou niet wenen?
Maar dat had Vergunst ook niet zelf bedacht, hij citeerde het Stabat Mater. Best wel opmerkelijk, een GG-predikant die het Stabat Mater citeert. Past dus wel weer uitstekend in dit topic ;)
Ik wist niet van wie dat citaat was. Ik begrijp dat het Latijn is, maar meer weet ik niet.
Kijk hier maar eens: https://www.literatuurgeschiedenis.nl/m ... me023.html
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:Kijk hier maar eens: https://www.literatuurgeschiedenis.nl/m ... me023.html
Ongeveer dezelfde woorden gebruiken is niet hetzelfde als citeren. Wat mij betreft heeft ds Vergunst een nieuwe uitspraak gemunt, doelend op de verdeeldheid van de kerk. Dat zijn toch wat andere tranen dan de (krokodillen)tranen uit het stabat mater. (Onder verwijzing naar Lukas 23:27-31)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:Kijk hier maar eens: https://www.literatuurgeschiedenis.nl/m ... me023.html
Ongeveer dezelfde woorden gebruiken is niet hetzelfde als citeren. Wat mij betreft heeft ds Vergunst een nieuwe uitspraak gemunt, doelend op de verdeeldheid van de kerk. Dat zijn toch wat andere tranen dan de (krokodillen)tranen uit het stabat mater. (Onder verwijzing naar Lukas 23:27-31)
Het lijken meer de tranen van de dochters van Jeruzalem. Als ik het goed begrijp.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:Kijk hier maar eens: https://www.literatuurgeschiedenis.nl/m ... me023.html
Ongeveer dezelfde woorden gebruiken is niet hetzelfde als citeren. Wat mij betreft heeft ds Vergunst een nieuwe uitspraak gemunt, doelend op de verdeeldheid van de kerk. Dat zijn toch wat andere tranen dan de (krokodillen)tranen uit het stabat mater. (Onder verwijzing naar Lukas 23:27-31)
Vergunst zei Quis non fleret, Stabat Mater zegt Quis est homo qui non fleret, dat is toch gewoon hetzelfde?
Wie zou niet treuren, of Wie is de mens die niet zou treuren.
Maar je kunt een citaat natuurlijk wel gebruiken in een andere context, dat is helder.
~~Soli Deo Gloria~~
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Vorst »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:Kijk hier maar eens: https://www.literatuurgeschiedenis.nl/m ... me023.html
Ongeveer dezelfde woorden gebruiken is niet hetzelfde als citeren. Wat mij betreft heeft ds Vergunst een nieuwe uitspraak gemunt, doelend op de verdeeldheid van de kerk. Dat zijn toch wat andere tranen dan de (krokodillen)tranen uit het stabat mater. (Onder verwijzing naar Lukas 23:27-31)
Ik vind het erg ongepast om het hier te hebben over krokodillentranen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Herman »

Vorst schreef:Ik vind het erg ongepast om het hier te hebben over krokodillentranen.
Het is nog een matige uitdrukking als je in acht neemt dat het stabat mater is doortrokken van de ketterij van de mariaverering. Dan zou je zelf krassere taal kunnen uitslaan.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door parsifal »

Herman schreef:
Vorst schreef:Ik vind het erg ongepast om het hier te hebben over krokodillentranen.
Het is nog een matige uitdrukking als je in acht neemt dat het stabat mater is doortrokken van de ketterij van de mariaverering. Dan zou je zelf krassere taal kunnen uitslaan.
Dat is een beetje als zeggen: "wat een aanstellers zijn die weduwen van Duitsers in de WOII: hun mannen vochten aan de verkeerde kant" Natuurlijk is er veel mis met "Stabat Mater", maar dat maakt het beschreven verdriet niet onoprecht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door merel »

Afgelopen zondag weer naar een RK dienst geweest. Het viel mij op dat er binnen de RK diensten steeds meer hoofddeksels/sluiers worden gedragen. De afgelopen jaren zie ik echt een toename van dit gebruik. Daarnaast viel het mij op dat veel psalmen in de RK kerk qua tekst veel overeenkomsten hebben met de psalmberijming van 1773.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Orchidee »

Mooi is dat!
Zie ook wel dat door on of randkerkelijken in de eredienst na verloop van tijd ook een hoofdbedekking word gebruikt, terwijl "eigen" steeds meer "ontdekselt"

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Hendrikus »

merel schreef:Afgelopen zondag weer naar een RK dienst geweest. Het viel mij op dat er binnen de RK diensten steeds meer hoofddeksels/sluiers worden gedragen. De afgelopen jaren zie ik echt een toename van dit gebruik. Daarnaast viel het mij op dat veel psalmen in de RK kerk qua tekst veel overeenkomsten hebben met de psalmberijming van 1773.
Waaruit werd dan gezongen? Gezangen voor liturgie? Daar staan maar heel weinig rijmpsalmen in. Wel veel onberijmde: bedoel je dat het taalkleed van die teksten je doet denken aan de Statenvertaling?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Mooi is dat!
Zie ook wel dat door on of randkerkelijken in de eredienst na verloop van tijd ook een hoofdbedekking word gebruikt, terwijl "eigen" steeds meer "ontdekselt" Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Nieuw woord ontdekselt :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Jantje »

merel schreef:Afgelopen zondag weer naar een RK dienst geweest. Het viel mij op dat er binnen de RK diensten steeds meer hoofddeksels/sluiers worden gedragen. De afgelopen jaren zie ik echt een toename van dit gebruik. Daarnaast viel het mij op dat veel psalmen in de RK kerk qua tekst veel overeenkomsten hebben met de psalmberijming van 1773.
Wellicht ben ik te zwart-wit voor sommigen, maar hieruit blijkt nou precies hóe gevaarlijk het bijwonen van zo'n dienst is. Ze zeiden vroeger wel: "De duivel gaat rond op kousenvoeten.", d.w.z. dat het zonder lawaai is en erg onverwacht.
Het is des te meer voor mij een aanwijzing dat we ons verre horen te houden van, zoals de Heidelbergse Catechismus schrijft, die vervloekte afgoderij. Want meer is het niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie