Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

Vorst schreef:
Hendrikus schreef:
Vorst schreef: Hoef je niet voor naar Scandinavië hoor. Zo gaat het er bij ons ook aan toe.
Mooi. In Skandinavië is het regel, hier uitzondering. En in refokring volstrekt ongebruikelijk.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik geen refo ben en niet in een reformatorische kerk zit.
Dat was wel duidelijk, alleen al vanwege de mededeling dat het bij jullie ook zo aan toe gaat ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:Vroeger kon je nog eens een lekkere pruim nemen
Afbeelding
:humhihi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wandelende »

Sinds kort is bij ons ook de afspraak gemaakt dat er pas begonnen wordt met zingen als de collecte klaar is. Het geeft mij meer betrokkenheid op het zingen, dan dat het voorheen was.

Snoep tijdens de kerkdienst kan ik me mateloos aan irriteren en ben zeer blij dat die gewoonte die ik thuis heb meegekregen in de huidige gemeente nagenoeg geen 'rol' speelt. Alleen al de soms gewekte verwachting: "Ik heb jou net een snoepje gegeven... Wanneer krijg ik terug". Vreselijk.

Wat ik wel heel erg waardeer is dat er, zeker bij warmer weer, water klaar staat in de hal van de kerk.

Overigens wil ik met de blijdschap over het water geen lijn trekken naar de doopdiensten, zoals dat met snoep wel is gedaan richting de liefdesmaaltijden ;) :slurp
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Aan dat trakteren kan ik ook niet wennen. Voor me zit een familie bij de één na laatste regel al de rollen uit te delen. Links en rechtsaf.
Maar even iets in de mond nemen heb ik niets tegen. Dat is prima voor de aandacht. En voor kleine kinderen maakt het de lange dienst nog enigszins draaglijk.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Dodo »

Gisteren hoorde ik dat munt de concentratie verhoogt. Dus als je 's middags inkakt, helpt een kauwgompje. Zo helpt een pepermuntje dus ook in de kerk om je beter te kunnen concentreren. Vandaar de kingetjes.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wandelende »

Ik doelde inderdaad op het fenomeen "trakteren", niet zo zeer op zelf een snoepje nemen tijdens de kerkdienst ofwel het uiteindelijk richting je eigen gezin.
(~)
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Ik vind het juist weer ongepast om in gezelschap te eten zonder iemand anders iets aan te bieden. En zeker in de kerk. Tenzij dat je weet dat iemand daar geen prijs op stelt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Ik vind het juist weer ongepast om in gezelschap te eten zonder iemand anders iets aan te bieden. En zeker in de kerk. Tenzij dat je weet dat iemand daar geen prijs op stelt.
Nou...als we dus ooit naast elkaar zitten, zal ik eenmalig trakteren. :haha
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Het ging over het aantal psalmen, niet over het aantal snoepjes :)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
ejvl schreef:
Wim Anker schreef:Een mooi voorbeeld van het kopen en verkopen op het tempelplein. Goed dat kerken niet meedoen met deze businessmodellen van musici die geld, aandacht en pluimen tekort komen.

6 dagen zijn er om al het werk te doen.
Ik weet juist van top-organisten, bijvoorbeeld Jos van der Kooy, dat hij de erediensten juist eenvoudig en dienend begeleidt. Concerten zijn voor door de week.
Prima. Houden zo. De HC spreekt ook helemaal niet over spelen zingen en musiceren in de zondag over de sabbat.
Ik ben nooit zo'n voorstander van een al te directe vergelijking tussen de tempeldienst en onze eredienst als het over muziek gaat. De manier waarop jij deze toch met elkaar verbindt, vind ik dan wel weer aardig.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Het ging over het aantal psalmen, niet over het aantal snoepjes :)
Met veel zingen hen je meer dropjes nodig :haha :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Ik ben nooit zo'n voorstander van een al te directe vergelijking tussen de tempeldienst en onze eredienst als het over muziek gaat.
Het orgel bij jullie in de kerk heeft o.a prachtige orkeststemmen, dus dat moet toch in de buurt komen van gebruikte muziekinstrumenten tijdens de tempeldienst. :haha
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:
Ik ben nooit zo'n voorstander van een al te directe vergelijking tussen de tempeldienst en onze eredienst als het over muziek gaat.
Het orgel bij jullie in de kerk heeft o.a prachtige orkeststemmen, dus dat moet toch in de buurt komen van gebruikte muziekinstrumenten tijdens de tempeldienst. :haha
Orkeststemmen??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Orkeststemmen??
Trompet, fluit, cornet, viool, piccolo.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:
ejvl schreef:
Wim Anker schreef:Een mooi voorbeeld van het kopen en verkopen op het tempelplein. Goed dat kerken niet meedoen met deze businessmodellen van musici die geld, aandacht en pluimen tekort komen.

6 dagen zijn er om al het werk te doen.
Ik weet juist van top-organisten, bijvoorbeeld Jos van der Kooy, dat hij de erediensten juist eenvoudig en dienend begeleidt. Concerten zijn voor door de week.
Prima. Houden zo. De HC spreekt ook helemaal niet over spelen zingen en musiceren in de zondag over de sabbat.
Ik ben nooit zo'n voorstander van een al te directe vergelijking tussen de tempeldienst en onze eredienst als het over muziek gaat. De manier waarop jij deze toch met elkaar verbindt, vind ik dan wel weer aardig.
Nee de eredienst nu is helemaal niet te vergelijken.
Daar woonde de Heere boven het verzoendeksel. Nu is Hij in het midden als mensen in Zijn Naam vergaderen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie