Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: *Dat neemt niet weg dat ik de gewoonte zoals in o.a. Skandinavië mooier vind: de gemeente komt in stilte binnen, er is geen orgelspel vóór de dienst. Wie met elkaar praten wil, doet dat op gedempte toon. Zo kun je je buurman ook begroeten, vragen naar de welstand. Dan komt de kerkenraad met de predikant binnen. Vervolgens is er een kort stuk orgelmuziek, waarover echt is nagedacht, passend in het kerkelijk jaar of bij het thema van de dienst. Daar wordt dan echt naar geluisterd - en dán begint de dienst.
Wij hebben een organist die heel ruim voor tijd achter het orgel gaat zitten.
Hij is er meestal als eerste, nog voordat de koster arriveert.
De andere organisten komen veel later en dan kom je idd in stilte binnen.
Ik vind het juist wel fijn dat het orgel speelt. Meestal is dat 1 van de liederen die we later gaan zingen of een vrije bewerking
In gedachten zing ik dan mee of hoor die overbekende klanken die ik thuis hoorde (bew van K.J.M. of F.A.).
Wij zingen sinds een aantal jaren een Psalm meteen na de mededelingen. Pas dan gaat de dominee de kansel op.
Dat mis ik nu wel in andere kerken, als dit niet gebeurt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

Mara schreef:het orgel speelt.
Oei oei oei
De preekstoel preekt :slurp
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wim Anker »

Een mooi voorbeeld van het kopen en verkopen op het tempelplein. Goed dat kerken niet meedoen met deze businessmodellen van musici die geld, aandacht en pluimen tekort komen.

6 dagen zijn er om al het werk te doen.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:Een mooi voorbeeld van het kopen en verkopen op het tempelplein. Goed dat kerken niet meedoen met deze businessmodellen van musici die geld, aandacht en pluimen tekort komen.

6 dagen zijn er om al het werk te doen.
Ik weet juist van top-organisten, bijvoorbeeld Jos van der Kooy, dat hij de erediensten juist eenvoudig en dienend begeleidt. Concerten zijn voor door de week.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef:
Wim Anker schreef:Een mooi voorbeeld van het kopen en verkopen op het tempelplein. Goed dat kerken niet meedoen met deze businessmodellen van musici die geld, aandacht en pluimen tekort komen.

6 dagen zijn er om al het werk te doen.
Ik weet juist van top-organisten, bijvoorbeeld Jos van der Kooy, dat hij de erediensten juist eenvoudig en dienend begeleidt. Concerten zijn voor door de week.
Prima. Houden zo. De HC spreekt ook helemaal niet over spelen zingen en musiceren in de zondag over de sabbat.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

Hendrikus schreef:
Vorst schreef: Hoef je niet voor naar Scandinavië hoor. Zo gaat het er bij ons ook aan toe.
Mooi. In Skandinavië is het regel, hier uitzondering. En in refokring volstrekt ongebruikelijk.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik geen refo ben en niet in een reformatorische kerk zit.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:
Isala schreef:
DDD schreef: De rol snoep is meer een persoonsgebonden invulling om het feestelijke karakter van de bijeenkomst te verhogen en om nog iets over te houden van de oorspronkelijke gezamenlijke maaltijden die de eerste christenen tijdens hun bijeenkomsten hielden
Zo kan ik de rol snoep echt niet altijd zien. Soms wordt er wel drie of vier keer een rol snoep onder de preek doorgegeven, ik vind het vaak meer een stoorzender, dan "feestvreugde met verwijzing naar de oorspronkelijke gezamenlijke maaltijden".
Het is ook meer DDD vergeestelijken/inlegkunde.
Hoe kan een persoonsgebonden invulling nu vergeestelijken zijn. Maar het is maar een bijzaak. Al moet ik wel zeggen dat mensen die vinden dat je in de kerk niet mag eten hun bijbel mijns inziens wel wat vreemd interpreteren.

Ik vind het een mooie en waardevolle traditie, maar ik heb in ieder geval niet beweerd dat deze rechtstreeks terugloopt naar de nieuwtestamentische periode. Daar heb ik namelijk helemaal geen idee van. Ook als het nieuwlichterij is, zie ik er geen kwaad in.

Het is ontegenzeggelijk een feit dat de meeste kinderen snoep vinden bijdragen aan de feestvreugde. Dat heeft niets met vergeestelijken of inlegkunde te maken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Je bent voor mij in elk geval de eerste die de snoeprol verbindt aan de liefdesmaaltijden van vroeger. Misschien ben je zelfs wel de enige?
Ik zal mijn buurman in de bank die weigert snoep te eten, er eens op aanspreken...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Je bent voor mij in elk geval de eerste die de snoeprol verbindt aan de liefdesmaaltijden van vroeger. Misschien ben je zelfs wel de enige?
Ik zal mijn buurman in de bank die weigert snoep te eten, er eens op aanspreken...
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

Dat gesnoept zie je vrijwel alleen in reformatorische kerken. Te lange preken en te weinig afwisseling denk ik.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

Vorst schreef:Dat gesnoept zie je vrijwel alleen in reformatorische kerken. Te lange preken en te weinig afwisseling denk ik.
Ik vind het een rare gewoonte. De meeste mensen nemen ook niet snoep rond dat tijdstip, waarom in de kerk dan wel?
Beter een flesje water meenemen voor het zingen ofzo.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Vorst schreef:Dat gesnoept zie je vrijwel alleen in reformatorische kerken. Te lange preken en te weinig afwisseling denk ik.
Ik vind het een rare gewoonte. De meeste mensen nemen ook niet snoep rond dat tijdstip, waarom in de kerk dan wel?
Beter een flesje water meenemen voor het zingen ofzo.
Tja, op een doordeweekse ochtend zit ik inderdaad ook niet tussen 10 en 11 uur een aantal kingetjes weg te werken. Wel een paar bakken koffie trouwens :langue
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

ejvl schreef:
Vorst schreef:Dat gesnoept zie je vrijwel alleen in reformatorische kerken. Te lange preken en te weinig afwisseling denk ik.
Ik vind het een rare gewoonte. De meeste mensen nemen ook niet snoep rond dat tijdstip, waarom in de kerk dan wel?
Beter een flesje water meenemen voor het zingen ofzo.
Dan kunnen we beter drinkbakken in de kerkbanken laten monteren; we zijn tenslotte schapen en lammeren :)
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

Tijdens een lange lezing/presentatie of zoiets vind ik het ook lekker om wat in mijn mond te stoppen. Bij sommige congressen staan er hij de ingang ook niet voor niets bakken met rolletjes pepermunt (van die reclamedingen).
Rollen doorgeven vind ik wel heel irritant, dan kun je niet even een geschikt moment gebruiken om een snoepje in de mond te moffelen.
-
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door John Galt »

Vroeger kon je nog eens een lekkere pruim nemen
Afbeelding
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie