Catechisatie moet(?)

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Catechisatie moet(?)

Bericht door Mara »

Catechisatie hoort thuis én vroeg te beginnen,
https://www.rd.nl/opinie/catechisatie-h ... -1.1411570

Ouders hebben bij de doop van hun kind beloofd dat ze hun kinderen in de leer van de christelijke kerk zullen onderwijzen. Als ouders daar niet vroeg mee beginnen, is dat door een catecheet niet meer goed te maken. Zeker niet als de catechisatie vanaf 16 jaar en een maand later begint.
In onze gemeente - en in veel andere - start de catechisatie meteen nadat het kind de zondagsschool verlaat, dus rond het 12e jaar.
Meestal is dat wanneer het kind in groep 8 zit.
Vrijwel alle ouders sturen hun kind dan wel naar catechisatie maar afgemeld wordt er toch ook regelmatig, hebben wij gemerkt.
Oma/opa is jarig, ik heb een sportwedstrijd, ik heb een proefwerk morgen.
In een kleine gemeente zit je dan al snel met een heel klein groepje.
Wij hadden als regel: je gaat altijd naar catechisatie, tenzij je ziek bent.
Heb je een verjaardag, dan ga je daarna, sportwedstrijd meld je je voor af, proefwerk kun je ook daarvóór of daarna nog doornemen, of zet de wekker eerder.
De dominee steekt er ook tijd en moeite in tenslotte.
Al is het ook gebruikelijk - zeker in een grote gemeente - dat catechisatie door een ouderling wordt gegeven.
Hoe is dat bij jullie?
Als we vacant zijn, komt de consulent. Het is dus nooit een ouderling (geweest).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Catechisatie moet(?)

Bericht door emigrant »

het moet uit het kind zelf komen. Geen verplichtingen opleggen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Catechisatie moet(?)

Bericht door John Galt »

In principe "moet" catechisatie. Het hoort gewoon. Net als naar school gaan, je jas aandoen als het koud is en je bord leegeten. Maar we gaan er wel een beetje ontspannen mee om. Een keertje missen is geen ramp.

In onze gemeente wordt catechisatie door de dominee gegeen, maar ook door gemeenteleden die daar gaven voo rhebben. Net als bij de jeugdclubs krijgen zze af en toe bezoek van een kerkenraadslid. Er is geregeld overleg tussen de catecheten en eens per jaar worden de ouders uitgenodigd om te laten zien wat er op catechiusatie gebeurt.
Who is John Galt? :quoi
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Catechisatie moet(?)

Bericht door Moderamen »

In mijn gemeente is de absentie behoorlijk afgenomen toen men om de zoveel keer catechisatie (niet iedere week, blijft tenslotte Gergem), ook soms eens in groepjes uit elkaar gingen zodat catechisatie niet alleen een ouderling is die wat dogmatiek probeert mee te geven, maar er ook wat discussie is over de praktijk.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Catechisatie moet(?)

Bericht door Moderamen »

.
Laatst gewijzigd door Moderamen op 26 jun 2017, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Catechisatie moet(?)

Bericht door Zita »

Ik werd er juist zo moe van in mijn catechisatiejaren: altijd die groepjes, die discussie, die mening enzovoorts. Ik wilde gewoon weleens wat leren, in plaats van altijd maar weer het gesprek aangaan. Ik weet nog wel dat ik destijds van narigheid zelf maar Hellenbroek ben gaan doornemen, omdat ik er op mijn studentenvereniging achterkwam dat ik de simpelste dogmatische zaken niet kende.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Catechisatie moet(?)

Bericht door Moderamen »

Bij ons is het daarom ook niet "altijd", meer sporadisch. De focus zou inderdaad wel op het leergedeelte gericht moeten blijven, het is geen gespreksgroep.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Catechisatie moet(?)

Bericht door samanthi »

Catechisatie is een aanvulling de geloofsoverdracht is in de eerste plaats de taak van de ouders.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Catechisatie moet(?)

Bericht door -DIA- »

Catechisatie moest... Maar het was voor mij geen moeten, maar (niet dat ik nu zo vroom ben, verre daarvan), het was daar goed. Daar hoorden we ook nog vertellen van de wegen en gangen van Gods Kerk. Het was niet alleen theorie, maar je zag iets van de praktijk der godzaligheid. Dat trok aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Catechisatie moet(?)

Bericht door eilander »

Uit mijn jeugdjaren weet ik dat we verplicht naar catechisatie moesten, ik heb er nooit grote problemen mee gehad.
Hier is er alleen catechisatie vanaf leeftijd voortgezet onderwijs, en onze kinderen gaan daar gewoon naar toe, geen discussie. Ze vinden het ook geen straf, de dominee doet dat wel boeiend.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Catechisatie moet(?)

Bericht door samanthi »

Ik heb het ook altijd fijn gevonden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie