Dominees die een hoed dragen

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Sheba »

samanthi schreef:
huisman schreef:Voor de goede orde van mij hoeft niemand altijd in het zwart te lopen maar om het af te wijzen moet je wel een paar Schriftplaatsen bestuderen. Bv.

Maleachi 3
14 Gij zegt: Het is tevergeefs God te dienen; want wat nuttigheid is het, dat wij Zijn wacht waarnemen, en dat wij in het zwart gaan, voor het aangezicht des HEEREN der heirscharen?

Psalmen 38:7
Ik ben krom geworden, ik ben uitermate zeer nedergebogen; ik ga den gansen dag in het zwart.

Jeremia 8:21
Ik ben gebroken vanwege de breuk der dochter mijns volks; ik ga in het zwart, ontzetting heeft mij aangegrepen

Psalmen 42:10
Ik zal zeggen tot God: Mijn Steenrots! waarom vergeet Gij mij? Waarom ga ik in het zwart, vanwege des vijands onderdrukking?


Het belangrijkste is als men op goede gronden met de bruid uit Hooglied mag zeggen:Ik ben zwart, doch liefelijk .

Dit heeft niets te maken met uiterlijk zwart.
Huisman Eilander wees me er op dat ik je niet goed begrepen hebt, mijn excusses,
Ik denk idd dat we het met elkaar eens zijn, Sulammith was beschenen door de zon, ik heb MH gelezen, ik had de uitleg dat ze bruinverbrand was ook altijd ghoord, maar ook de diepe betekenis, zoals in MH, ik dacht ( schaam schaam) dat je wilde bewijzen dat dit juist wees op het verplicht zwarte kleding dragen. Ik geloof dat ik dat eens vaker heb gehad met jou :fi .
Toch een stukje MH omdat het zo mooi is
n, 1. Wijst zij op haar schoonheid, haar lieflijkheid, in weerwil hiervan,
vers 5. Ik ben zwart, doch lieflijk, zwart als de tenten Kedars waarin de herders woonden, die
zeer grof waren en nooit werden gewit, verweerd, ontkleurd door langdurig gebruik, maar
lieflijk, als de gordijnen Salomo’s, de meubelen van wiens kamers ongetwijfeld sierlijk en rijk
waren, naar evenredigheid van het statige van zijn huizen. De kerk is soms zwart door
vervolging maar lieflijk in lijdzaamheid, standvastigheid en vertroosting, en er nooit te minder
beminnelijk om in de ogen van Christus, zwart in de schatting van de mensen, maar lieflijk in
Gods ogen, zwart in sommigen, die een ergernis voor haar zijn, maar lieflijk in anderen, die
oprecht zijn en een eer voor haar zijn. Ware gelovigen zijn in zichzelf zwart, maar liefde in
Christus, met de lieflijkheid, die Hij op hen legt, zwart uitwendig, want de wereld kent hen
niet, maar inwendig geheel verheerlijkt, Psalm 45:14. Paulus was zwak, en toch machtig, 2
Korinthe 12:10, en zo is de kerk zwart, maar toch lieflijk. Een gelovige is een zondaar, en toch
een heilige, zijn eigen gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed, en toch is hij bekleed
met de mantel van Christus gerechtigheid.
De Chaldeeuwse parafrase past dit toe op Israëls zwartheid, toen zij het gouden kalf maakten
en op hun lieflijkheid, toen zij er berouw van hadden.
2. Zij geeft de reden op waarom zij zo zwart is geworden. Die zwartheid was niet natuurlijk,
maar aangenomen, voortgekomen uit de harde behandeling, die zij had ondergaan. Zie mij niet
aan met zoveel minachting, omdat ik zwartachtig ben. Wij moeten er wel acht op geven met
welk oog wij de kerk aanzien inzonderheid als zij in het zwart is. Gij zou niet gezien hebben op
454
de dag uws broeders, de dag van zijn vernedering, Obadja: 12. Wees niet geërgerd, want,
A. Ik ben zwart uit hoofde van mijn lijden de zon heeft mij beschenen. Zij was schoon en
lieflijk, haar eigen kleur was wit, maar zij heeft die zwartheid verkregen door de last en de hitte
des daags, die zij genoodzaakt was te dragen. Zij was verkleurd door de hitte van de zon,
verschroeid door verdrukking en vervolging, Mattheüs 13:6, 21, en de grootste schoonheid zal,
blootgesteld zijnde aan weer en wind, spoedig bruin worden.
Merk op hoe zij haar benauwdheden verzacht, zij zegt niet, zoals Jakob, Genesis 31:40, de hitte
verteerde mij, maar de zon heeft mij beschenen, want het betaamt niet aan Gods lijdend volk
om hun lijden op het ergst voor te stellen.
Maar wat was er van de zaak?
a. Zij viel onder het misnoegen van die van haar eigen huis: de kinderen van mijn moeder
waren tegen mij ontstoken, zij was in gevaren onder de valse broederen, haar vijanden waren
haar huisgenoten, Mattheüs 10:36, broeders bij naam, als mensen, naar belijdenis leden van
hetzelfde heilige lichaam, de kinderen van de kerk, haar moeder, maar niet van God haar
Vader, zij waren tegen haar ontstoken.
Nou ik begreep ook dat hij juist met deze teksten wilde bewijzen dat je zwarte kleding niet zomaar moet afwijzen in de zin van je mag daar eigenlijk niets van zeggen. Zie onderstreping. Daar heb ik ook een vraag over gesteld aan Huisman. Maar geen reactie op gekregen...
.
M.a.w. Hoe zouden deze teksten volgens jou dan enige grond kunnen geven om in het zwart te moeten gaan om daarmee blijk te geven van het besef van dat Gods Zoon is afgedaald in het vlees, en aan het kruis genageld is vanwege onze zonden? En dan in relatie tot het feit dat nergens in het NT gesproken wordt over het gaan in het zwart door bijvoorbeeld Paulus? Die wel degelijk dat besef had? Waar ik ook nergens lees over kledingvoorschriften van zwart bij bijvoorbeeld het Heilig Avondmaal?
Want ik denk dat je deze teksten niet kan aanvoeren om zwarte kleding als norm te stellen.

Verder betekenen kritische vragen niet dat je een statement wil maken van niet in zwart lopen. Maar het gaat mij om de onderbouwing... (@Eilander)

En Johannes van Dijk heeft ook nog een vraag openstaan. Waar ik dan wel erg benieuwd ben naar zijn antwoord.
(Zie post gisteravond)
Laatst gewijzigd door Sheba op 23 jun 2017, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Sheba »

Sheba schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Luther schreef:
Johannes van Dijk schreef:Ware Godsvreze en zwarte kleding horen onlosmakelijk bij elkaar.
Toch zou ik je echt oprecht een paar vragen willen stellen. Niet om je af te branden, maar omdat ik het echt wil weten:1. Hoe kom je aan deze gedachte? En waarop baseer je die? (Ik vraag dat ook met het oog op mezelf: ik draag niet vaak zwarte kleding, dus kennelijk is er iets mis met me.)2. Hoe beoordeel je in dit licht dat de meeste HA-gangers in de gereformeerde gezindte niet in het zwart aan het HA deelnemen?3. Hoe beoordeel je predikanten die doordeweeks wel een net pak, maar net geen zwart dragen?4. Is het gebonden aan de cultuur? In het buitenland kom je het namelijk nauwelijks tegen. Of is dat in jouw ogen juist een teken dat er buiten Nederland al helemaal bijna geen kinderen van God zijn?5. Voel je je dan niet vaak ontzettend eenzaam, omdat jij wél een zwart pak draagt en ook meent dat dat moet, terwijl je bijna niemand meer aantreft die dat ook zo doet?
Dag Maarten,
Ik baseer de gedachte dat zwarte kleding en ware Godsvreze aan elkaar hangen als een Siamese tweeling.Het een gaat niet zonder het ander.Ik heb al eens eerder aangegeven;Wanneer werkelijk bij ons het besef mag leven, dat Gods Zoon is afgedaald in het vlees,en plaatsbekledend als Borg en Middelaar aan het vloekhout is genageld in onze plaats,dan komen we nooit meer los van het rouwkleed.Dat dan eens verwisseld mag/zal worden voor het witte Bruiloftskleed.2.Ik zie dat de meeste,wat zeg ik? Bijna allemaal in het zwart ten Avondmaal gaan.Ik spreek hier uitsluitend over deze omgeving.Ik weet niet wat je bedoelt met: de meest HA-gangers in de ger.gezindte NIET?in het zwart deelnemen.Integendeel,juist wel! 3.Predikanten die zich in het openbaar vertonen,moeten ten allen tijde dusdanig herkenbaar zijn aan hun kleding.(incl.hoed)Dus begrijp me goed,niet achter de grasmaaier in hun tuin,maar op straat en in ziekenhuizen enz.Predikanten die in hun"vrije tijd"met een gekleurde stropdas of andere kleding rondlopen,krijgen van mij geen compliment,maar eerder een berisping.4.Het zal zeker gebonden zijn aan de cultuur en de traditie.In Brazilië zie je wel voorgangers in lange witte kleding.Dat is daar gebruikelijk voor die voorgangers.Daarom zijn ze ook daar voor iedereen als zodanig herkenbaar.De orthodoxe Joden gaan in het zwart,en dragen ook een zwarte hoed.We dragen toch sympathie voor de beminden om der vaderen wil? Of is dat verdwenen?Velen vinden onder ons het dragen van een zwarte hoed belachelijk en bespottelijk,zoals blijkt uit vele reacties op dit forum.De Joden denken daar anders over,net als ik en velen met mij.Je zegt ook: In het buitenland kom je dit nauwelijks tegen.Ja waar vind je nog in het buitenland behoudende kerken en zuivere leer?Is het dan vreemd dat de kleding ook daar voor het merendeel werelds is?5.Ja ik weet me ontzettend eenzaam.Al heb ik daar niet de minste moeite mee.Ik leef al ruim 7 jaar alleen,en heb verder bijna niemand.Maar je laatste opmerking gaat echter niet op,omdat ik wél een zwart pak draag,en ook meen dat dit gepast is.Terwijl er bijna niemand meer is,die dat doet??Gelukkig kom ik in erediensten nog genoeg mannen en vrouwen tegen die in het zwart gekleed gaan.Zowel in eigen gemeente,als ver daar buiten! Denk wel dat al wat ik hier schrijf,niet bindend is voor anderen hoor.Dit is geheel uitgedrukt naar mijn persoonlijke visie.
Wat gek, ik lees de Bijbel maar kom nergens tegen dat de apostelen of de eerste christenen in het zwart liepen? Dus zij hadden geen besef dat Gods Zoon is afgedaald in het vlees,en plaatsbekledend als Borg en Middelaar aan het vloekhout is genageld in onze plaats?

En later onze Reformatoren? Luther liep hij in het zwart met hoed? En Calvijn?
Dan was erg droevig gesteld met onze reformatoren en apostelen in jouw ogen .

En ik snap wel jouw liefde tot de orthodoxe joden die de Zaligmaker verwerpen en anderen extra of nieuwe wetten oplegden. Maar ben het er niet mee eens!
Het ging om deze post @Johannes van Dijk. Waarmee ik tegelijkertijd wil zeggen dat het mij e het niet uitmaakt of iemand in het zwart loopt. ;)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Floppy »

Ik denk dat het heel goed is dat er mensen zijn die hun geestelijke gesteldheid uiten in hun manier van kleden. En dan inderdaad in het zwart lopen.

Even zo goed verwacht ik dat er mensen zijn die een andere gemoedstoestand hebben, waar zwart minder bij past.

Wat me minder juist lijkt is dat het 1 of het ander een vaste regel wordt. Het is niet verkeerd om in het zwart aan het Avondmaal te gaan, dat kan heel goed en gepast zijn. Laten we niet stellen dat dat onbijbels of slecht is. Maar laten we er ook geen wet van maken. Want bij het Avondmaal spelen niet alleen onze zonden een rol, maar ook de blijdschap om de verlossing in Christus; en ook de verwachting van Zijn wederkomst.

Een bepaalde kleur afdwingen of zwart juist willen uitbannen kan leiden tot het afdwingen van een bepaalde gemoedstoestand bij de mensen; en dat werkt volgens mij nooit.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:Welk avondmaalsformulier wordt er dan bij jullie gelezen?
Het formulier dat achter in het Psalmboek staat.In mijn Bijbeltje/psalmboekje blz 80-85.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

Sheba schreef:En Johannes van Dijk heeft ook nog een vraag openstaan. Waar ik dan wel erg benieuwd ben naar zijn antwoord.
(Zie post gisteravond)
Kun jij me nog even herhalen om welke vraag het gaat? ik kan het namelijk niet terug vinden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Welk avondmaalsformulier wordt er dan bij jullie gelezen?
Het formulier dat achter in het Psalmboek staat.In mijn Bijbeltje/psalmboekje blz 80-85.
O gelukkig, ik schrok al. Ik was even bang dat er een formulier gelezen werd waarin het over uiterlijkheden ging.
Maar blijkbaar vind je het niet dragen van een colbert een aanstootgevende zonde.

Voor de goede orde: bij ons zie ik het ook niet zo gauw gebeuren dat iemand in z'n overhemdje naar de tafel komt. Maar ik weet 100% zeker dat zo iemand niet geweigerd zou worden.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Sheba »

Johannes van Dijk schreef:
Sheba schreef:En Johannes van Dijk heeft ook nog een vraag openstaan. Waar ik dan wel erg benieuwd ben naar zijn antwoord.
(Zie post gisteravond)
Kun jij me nog even herhalen om welke vraag het gaat? ik kan het namelijk niet terug vinden.
Een paar berichten terug heb ik hem al voor je naar bovengehaald :)
Hieronder de link....

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 09#p744902
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

Nasrani schreef:Ik geloof niet dat je dan teruggestuurd wordt. Als dat wel gebeurd dan is de kerkenraad verkeerd bezig. In het formulier staat namelijk niets daarover. Er staat namelijk heel iets anders.
Dat kan jij nu wel"geloven", maar ik denk dat ik mijn medekerkgangers en kerkenraad iets beter in kan schatten dan jij.En wie is er verkeerd bezig? Een kerkenraad die iemand terugstuurt van het HA omdat men vind dat de eerbied Gods onvoldoende in acht word genomen? Of iemand die aan het HA wil deelnemen en de Heiligheid Gods bewust onderschat,of nog erger veracht?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Floppy »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet let op hoe mensen aan de tafel komen. Iedereen heeft wat anders aan, het voordeel is dat niemand uit de toon valt.
Wat baat het ons trouwens als we er op zouden letten? Je zit met je broeders en zusters het Avondmaal van de Heere Jezus te vieren.

Maar de kleding is een prachtig middel in de hand van de boze, dat blijkt maar weer eens.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Nasrani »

Johannes van Dijk schreef:
Nasrani schreef:Ik geloof niet dat je dan teruggestuurd wordt. Als dat wel gebeurd dan is de kerkenraad verkeerd bezig. In het formulier staat namelijk niets daarover. Er staat namelijk heel iets anders.
Dat kan jij nu wel"geloven", maar ik denk dat ik mijn medekerkgangers en kerkenraad iets beter in kan schatten dan jij.En wie is er verkeerd bezig? Een kerkenraad die iemand terugstuurt van het HA omdat men vind dat de eerbied Gods onvoldoende in acht word genomen? Of iemand die aan het HA wil deelnemen en de Heiligheid Gods bewust onderschat,of nog erger veracht?
Dat zal zeker zijn dat jij jou gemeente beter kent. Wat ik wil aangeven is dat ze iemand om het niet dragen van een colbert niet kunnen weigeren. Waar ligt de grens dan als ze daar aan beginnen? Andere kleur terugsturen? Door de week geen zwart dragen terug sturen? Het niet dragen heeft niets met onderschatten of verachten er van te maken.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Isala schreef:Samanthi, bleef de kerkenraad van ds Vreugdenhil dat doen, of deden zij na verloop van tijd wel kleding aan?
Ja een wit t shirt, maar ze waren al ambtsdrager toen ze dat nog niet deden.
Is dit nu echt historisch, of een fabel?
Tot dusver dit gevonden ik ga nog even door met zoeken, want wat ik zoek staat er niet in
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

Sheba schreef: Wat gek, ik lees de Bijbel maar kom nergens tegen dat de apostelen of de eerste christenen in het zwart liepen? Dus zij hadden geen besef dat Gods Zoon is afgedaald in het vlees,en plaatsbekledend als Borg en Middelaar aan het vloekhout is genageld in onze plaats? En later onze Reformatoren? Luther liep hij in het zwart met hoed? En Calvijn? Dan was erg droevig gesteld met onze reformatoren en apostelen in jouw ogen .En ik snap wel jouw liefde tot de orthodoxe joden die de Zaligmaker verwerpen en anderen extra of nieuwe wetten oplegden. Maar ben het er niet mee eens!
nee klopt,er staan ook geen foto,s in de Bijbel waarop men bewijzen zou kunnen aanvoeren.Maar wil je daarmee beweren dat omdat je nergens leest dat zij in het zwart gingen,dat ze dan gemakshalve,dus ook niet in het zwart gingen? Er staat ook nergens hoeveel keer ze water dronken op een dag.Maar mogen wij dan aannemen,dat ze geen water dronken? een vreemde stellingname vind ik dit.Alsof jij er persoonlijk bij bent geweest.En wat besef aangaat? ik denk dat ze zich de ogen uit het hoofd gehuild hebben,toen de pijl van ontdekking hen dodelijk trof,dat zij de Heere gekruisigd hadden! Denk je dat moeder Maria in een bonte jurk rondliep,nadat haar Zoon Jezus in het graf gebracht was?Ik ben er niet bij geweest,maar ik kan het me bijna niet indenken.En hoe de Reformatoren er bij liepen,kan je soms zien op nagelaten schilderijen,van Luther,Calvijn en Zwingli.Elk van hen droeg hoofdbedekking,dat is zeker,en bewezen.En ja, ik heb liefde en gebed voor de orthodoxe Joden.Zouden zij dat zomaar verzinnen denk je? zo helemaal in het zwart,met een zwarte hoed op?Zij zijn de beminden om der vaderen wil.Ook voor jouw? Je eindigt met; Ik ben het er niet mee eens! Ach Sheba,er zijn er miljoenen die dit niet onderschrijven. En wij hebben geen klaagmuur in Holland.Dat zegt toch wat,of niet?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Jantje »

Johannes van Dijk schreef:
Jantje schreef:Hans, dat je bijvoorbeeld niet met een knalrood mantelpakje aan het avondmaal hoort te gaan, ben ik met je eens. Maar zwart is niet dé kleur. Als het een andere stemmige kleur is, is dat ook geoorloofd. En als er iemand is die, bij 30 graden, in een wit overhemd, met een nette stropdas en een nette donkere broek aangaat, is dat ook niet 'fout'. Dát is het verschil...
Ik denk,nee ik weet wel zeker dat wanneer je het bij ons aan zou durven,al was het bij 40 graden in het overhemdje naar de tafel te komen,dat je terecht werd terug gestuurd! ik zit al is het 45 graden,altijd met wit of zwart overhemd,met zwart pak in de kerk(en de hoed blijft in de hal achter)altijd en overal.Geen discussiepunt,geen tolerantie.
Johannes, vindt je het goed als ík dat bij jouw kerkenraad na heb gevraagd, om te kijken of het écht waar is, dus niet op roddels en leugens is gebaseerd, of omdat jij dat zelf vindt, denkt, hoopt, verwacht, enzovoort?
Laatst gewijzigd door Jantje op 23 jun 2017, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Sheba »

Johannes van Dijk schreef:
Sheba schreef: Wat gek, ik lees de Bijbel maar kom nergens tegen dat de apostelen of de eerste christenen in het zwart liepen? Dus zij hadden geen besef dat Gods Zoon is afgedaald in het vlees,en plaatsbekledend als Borg en Middelaar aan het vloekhout is genageld in onze plaats? En later onze Reformatoren? Luther liep hij in het zwart met hoed? En Calvijn? Dan was erg droevig gesteld met onze reformatoren en apostelen in jouw ogen .En ik snap wel jouw liefde tot de orthodoxe joden die de Zaligmaker verwerpen en anderen extra of nieuwe wetten oplegden. Maar ben het er niet mee eens!
nee klopt,er staan ook geen foto,s in de Bijbel waarop men bewijzen zou kunnen aanvoeren.Maar wil je daarmee beweren dat omdat je nergens leest dat zij in het zwart gingen,dat ze dan gemakshalve,dus ook niet in het zwart gingen? Er staat ook nergens hoeveel keer ze water dronken op een dag.Maar mogen wij dan aannemen,dat ze geen water dronken? een vreemde stellingname vind ik dit.Alsof jij er persoonlijk bij bent geweest.En wat besef aangaat? ik denk dat ze zich de ogen uit het hoofd gehuild hebben,toen de pijl van ontdekking hen dodelijk trof,dat zij de Heere gekruisigd hadden! Denk je dat moeder Maria in een bonte jurk rondliep,nadat haar Zoon Jezus in het graf gebracht was?Ik ben er niet bij geweest,maar ik kan het me bijna niet indenken.En hoe de Reformatoren er bij liepen,kan je soms zien op nagelaten schilderijen,van Luther,Calvijn en Zwingli.Elk van hen droeg hoofdbedekking,dat is zeker,en bewezen.En ja, ik heb liefde en gebed voor de orthodoxe Joden.Zouden zij dat zomaar verzinnen denk je? zo helemaal in het zwart,met een zwarte hoed op?Zij zijn de beminden om der vaderen wil.Ook voor jouw? Je eindigt met; Ik ben het er niet mee eens! Ach Sheba,er zijn er miljoenen die dit niet onderschrijven. En wij hebben geen klaagmuur in Holland.Dat zegt toch wat,of niet?
Nee, maar als het zo belangrijk was dat bij het besef men in het zwart moet lopen had Paulus het wel gezegd. Hij vond het bijvoorbeeld wel belangrijk de hoofdbedekking van de vrouw te noemen. Daar mocht geen onduidelijkheid over bestaan. Maar over kleur wordt niet gesproken. Daaruit zou je kunnen concluderen dat het kennelijk helemaal niet belangrijk is. Dat het niets zegt over iemands staat of wat dan ook.

War ik met wetten bedoel en orthodoxe joden is dat zij nog steeds de Heiland verwerpen. En in die zin voel ik er geen verwantschap mee. Verder maakten de Schriftgeleerden en farizeeeen vele geboden en wetten. Bovenop wat de Heere hen geboden had. Waar staat voor hen dat zij in het zwart moeten lopen? Wie heeft hen dat geboden? Weet jij het?
Zelf weet ik het niet. En misschien is er iemand op dit forum die dat wel zou kunnen vertellen.

Wbt de klaagmuur. Het is de restant van de tempel die afgebroken moest worden. Nee wij hebben geen klaagmuur. Maar het Woord Gods is Levend geworden. En de
Heere heeft er Zelf zorg voor gedragen dat het Evangelie ook in ons land is gekomen. En heel die tempeldienst is niet en nooit meer noodzakelijk. Geen offer hoeft meer gebracht te worden. Geen zwart voegt maar een grammetje toe aan de Zaligheid. Of niet soms? Zelfs de klaagmuur maakt niet dat je dichter bij de Hemel komt. Of wel soms?
Laatst gewijzigd door Sheba op 23 jun 2017, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten