Dominees die een hoed dragen

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Jantje »

Isala schreef:Wat is de motivatie van de koninklijke familie om geheel in het zwart naar de Paus te gaan?
Ik neem aan niet uit besef van zondigheid of als rouwdracht.
Maar wat dan?


(even off topic: ik vind de kanten sluier van Maxima prachtig. Hoeden afschaffen en een sluier dragen in de eredienst, daar pleit ik voor :) )
Weliswaar off-topic: maar hier de link met het antwoord: http://nos.nl/artikel/2178630-draagt-ma ... -ooit.html
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

Mara schreef:
eilander schreef:
Het is goed dat je het zo aanhaalt, want dat geeft direct al aan dat je dingen door elkaar haalt. 'Komen zoals je bent' gaat over het komen tot Christus. Hier gaat het over hoe je je kleedt als je bv. naar de kerk gaat.
Ik heb laatst een preek gehoord over dit thema: je mag komen zoals je bent. Dat wordt soms misbruikt.Je mag wel komen zoals je bent, maar je blijft dan niet zoals je was.Er vindt altijd een verandering plaats, die ook uiterlijk zichtbaar zal zijn.En dat kan voor de één zwarte/donkere kleding zijn, voor de ander zal dat misschien de haardracht zijn.In het journaal zag ik koningin Maxima, op bezoek bij de Paus. Ze was in het zwart gekleed en ondanks de hitte - die ook in Rome is - droeg ze lange mouwen en een prachtige kanten sluier.Niemand vindt dat raar, ik lees nergens zuur commentaar of onbegrip.Nee, dat is de kledingcode in het Vaticaan en daar heeft men dan respect voor.Zelfs bij een privébezoek vorig jaar met de prinsesjes, was de kleding aangepast, de meisjes droegen alle 3 een zwart jurkje met zwarte ondoorzichtige panty.
Dank voor het plaatsen Mara,als we naar een wereldse koning gaan, dienen we ons naar gebruiken en etiquette te kleden en te gedragen. Hoe zouden we ons niet in diepe eerbied moeten begeven tot de Koning der koningen,en de HEERE der heeren? Ach beste mensen,dat moet toch geen punt van discussie zijn,maar een vanzelfsprekendheid??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Isala schreef:Samanthi, bleef de kerkenraad van ds Vreugdenhil dat doen, of deden zij na verloop van tijd wel kleding aan?
Ja een wit t shirt, maar ze waren al ambtsdrager toen ze dat nog niet deden.
Is dit nu echt historisch, of een fabel?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Isala »

Jantje schreef:Weliswaar off-topic: maar hier de link met het antwoord: http://nos.nl/artikel/2178630-draagt-ma ... -ooit.html
dankjewel.
Hora est!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Jantje »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Voor de mensen die zo erg tegen het dragen van zwarte kleding zijn: bedenken jullie wel dat je ook met zo'n houding het gevaar zou kunnen lopen om daar weer iets mee te worden? Zoiets als: 'kijk mij eens even los zijn van alle regeltjes die niet direct op de Bijbel gebaseerd zijn'.
Helemaal juist,eilander.Alles heeft twee kanten. Met je zwarte kleding "iets" willen zijn,en boven de andere "wereldlingen" willen staan,is volkomen fout! Maar aan de andere kant kan men door een "zeer losse houding" naar de andere kant doorvloeien.En dan zit je nét zo ver naast de juiste weg. Het lijkt soms wel tegen het demonstratieve aan,hoe sommigen zich kleden naar een kerkdienst. Net wat je zegt: Kijk ons nu eens even los zijn van al dat wettische gedoe.Dat is ook absoluut een foute instelling.Denk ook daaraan hoe dit los zijn,nog verder door kan vloeien naar onze jeugd naar een grens van het onverschillige.Dat moeten we niet willen.Het gaat om de ere Gods.In onze wandel,in onze praat,en in onze kleding,in onze kerkgang.Laten we vooral er op bedacht zijn,hoe de wereld naar ons kijkt,als zijnde kerkgangers!
Hans, wat is, in relatie tot de dikgedrukte zinnen, dan het verschil tussen avondmaalgangers met een donkerblauw/antraciet pak óf tussen een zwart pak?
Ik zou graag nog een antwoord ontvangen hoe jij kijkt naar de kleding van de kerkenraden in ontstane gemeenten op het zendingsveld (denk aan de arbeid van ds. Kuijt, ds. Huisman, e.a.)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

Jantje schreef:
Isala schreef:Wat is de motivatie van de koninklijke familie om geheel in het zwart naar de Paus te gaan?Ik neem aan niet uit besef van zondigheid of als rouwdracht.Maar wat dan?(even off topic: ik vind de kanten sluier van Maxima prachtig. Hoeden afschaffen en een sluier dragen in de eredienst, daar pleit ik voor :) )
Weliswaar off-topic: maar hier de link met het antwoord: http://nos.nl/artikel/2178630-draagt-ma ... -ooit.html
Ja daar zit wel wat in Isala.Ik ben zelf nogal groot,dus ik kijk al snel overal overheen.Maar als je wat kleiner bent,en je zit achter vrouwen met grote hoeden en brede randen,dan zie je van heel de kansel en de predikant niets! een sluier of hoofddoekje geeft veel minder belemmering dan een hoed in veel gevallen.Ook zijn er vrouwen die een nette hoed dragen zonder grote rand.Denk aan een soort stewardeshoedje.Dat geeft natuurlijk ook geen belemmeringen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Jantje »

Johannes van Dijk schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
Het is goed dat je het zo aanhaalt, want dat geeft direct al aan dat je dingen door elkaar haalt. 'Komen zoals je bent' gaat over het komen tot Christus. Hier gaat het over hoe je je kleedt als je bv. naar de kerk gaat.
Ik heb laatst een preek gehoord over dit thema: je mag komen zoals je bent. Dat wordt soms misbruikt.Je mag wel komen zoals je bent, maar je blijft dan niet zoals je was.Er vindt altijd een verandering plaats, die ook uiterlijk zichtbaar zal zijn.En dat kan voor de één zwarte/donkere kleding zijn, voor de ander zal dat misschien de haardracht zijn.In het journaal zag ik koningin Maxima, op bezoek bij de Paus. Ze was in het zwart gekleed en ondanks de hitte - die ook in Rome is - droeg ze lange mouwen en een prachtige kanten sluier.Niemand vindt dat raar, ik lees nergens zuur commentaar of onbegrip.Nee, dat is de kledingcode in het Vaticaan en daar heeft men dan respect voor.Zelfs bij een privébezoek vorig jaar met de prinsesjes, was de kleding aangepast, de meisjes droegen alle 3 een zwart jurkje met zwarte ondoorzichtige panty.
Dank voor het plaatsen Mara,als we naar een wereldse koning gaan, dienen we ons naar gebruiken en etiquette te kleden en te gedragen. Hoe zouden we ons niet in diepe eerbied moeten begeven tot de Koning der koningen,en de HEERE der heeren? Ach beste mensen,dat moet toch geen punt van discussie zijn,maar een vanzelfsprekendheid??
Hans, dat je bijvoorbeeld niet met een knalrood mantelpakje aan het avondmaal hoort te gaan, ben ik met je eens. Maar zwart is niet dé kleur. Als het een andere stemmige kleur is, is dat ook geoorloofd. En als er iemand is die, bij 30 graden, in een wit overhemd, met een nette stropdas en een nette donkere broek aangaat, is dat ook niet 'fout'. Dát is het verschil...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door ejvl »

Johannes van Dijk schreef:Ja daar zit wel wat in Isala.Ik ben zelf nogal groot,dus ik kijk al snel overal overheen.Maar als je wat kleiner bent,en je zit achter vrouwen met grote hoeden en brede randen,dan zie je van heel de kansel en de predikant niets! een sluier of hoofddoekje geeft veel minder belemmering dan een hoed in veel gevallen.Ook zijn er vrouwen die een nette hoed dragen zonder grote rand.Denk aan een soort stewardeshoedje.Dat geeft natuurlijk ook geen belemmeringen.
@Johannes van Dijk, zou je dit artikel van ds Vergunst (GG) eens door willen lezen?
Ik ben benieuwd wat je daar van vind.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/165 ... erzorging/
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

Jantje schreef:
Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Voor de mensen die zo erg tegen het dragen van zwarte kleding zijn: bedenken jullie wel dat je ook met zo'n houding het gevaar zou kunnen lopen om daar weer iets mee te worden? Zoiets als: 'kijk mij eens even los zijn van alle regeltjes die niet direct op de Bijbel gebaseerd zijn'.
Helemaal juist,eilander.Alles heeft twee kanten. Met je zwarte kleding "iets" willen zijn,en boven de andere "wereldlingen" willen staan,is volkomen fout! Maar aan de andere kant kan men door een "zeer losse houding" naar de andere kant doorvloeien.En dan zit je nét zo ver naast de juiste weg. Het lijkt soms wel tegen het demonstratieve aan,hoe sommigen zich kleden naar een kerkdienst. Net wat je zegt: Kijk ons nu eens even los zijn van al dat wettische gedoe.Dat is ook absoluut een foute instelling.Denk ook daaraan hoe dit los zijn,nog verder door kan vloeien naar onze jeugd naar een grens van het onverschillige.Dat moeten we niet willen.Het gaat om de ere Gods.In onze wandel,in onze praat,en in onze kleding,in onze kerkgang.Laten we vooral er op bedacht zijn,hoe de wereld naar ons kijkt,als zijnde kerkgangers!
Hans, wat is, in relatie tot de dikgedrukte zinnen, dan het verschil tussen avondmaalgangers met een donkerblauw/antraciet pak óf tussen een zwart pak?Ik zou graag nog een antwoord ontvangen hoe jij kijkt naar de kleding van de kerkenraden in ontstane gemeenten op het zendingsveld?
Beste Jantje,het probleem is in 1 keer opgelost indien een ieder zich in zwarte kleding naar Gods huis,of aan de bediening begeeft.En ik kijk niet naar kerkenraden op de zendingsvelden,omdat er geen verschil behoeft te zijn in welk land je een eredienst belegt,of bezoekt.Ik vind het al een droevige ontwikkeling als kinderen van belijdende ouders naar kerk komen met wereldse reclames op hun jasje,hemd en met allerhande sportschoenen en jeans.Wanneer we in deze dingen de teugels los laten,is het einde zoek,en de afbraak heel dichtbij. En niet met het smoesje aankomen van: ach het zijn nog maar kinderen!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

Jantje schreef:Hans, dat je bijvoorbeeld niet met een knalrood mantelpakje aan het avondmaal hoort te gaan, ben ik met je eens. Maar zwart is niet dé kleur. Als het een andere stemmige kleur is, is dat ook geoorloofd. En als er iemand is die, bij 30 graden, in een wit overhemd, met een nette stropdas en een nette donkere broek aangaat, is dat ook niet 'fout'. Dát is het verschil...
Ik denk,nee ik weet wel zeker dat wanneer je het bij ons aan zou durven,al was het bij 40 graden in het overhemdje naar de tafel te komen,dat je terecht werd terug gestuurd! ik zit al is het 45 graden,altijd met wit of zwart overhemd,met zwart pak in de kerk(en de hoed blijft in de hal achter)altijd en overal.Geen discussiepunt,geen tolerantie.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Isala schreef:Samanthi, bleef de kerkenraad van ds Vreugdenhil dat doen, of deden zij na verloop van tijd wel kleding aan?
Ja een wit t shirt, maar ze waren al ambtsdrager toen ze dat nog niet deden.
Is dit nu echt historisch, of een fabel?
Nee er stonden filmpjes op de site van het RD, ik kan ze nu niet meer vinden, ik zal er naar zoeken en je de link sturen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
Jantje schreef:Hans, dat je bijvoorbeeld niet met een knalrood mantelpakje aan het avondmaal hoort te gaan, ben ik met je eens. Maar zwart is niet dé kleur. Als het een andere stemmige kleur is, is dat ook geoorloofd. En als er iemand is die, bij 30 graden, in een wit overhemd, met een nette stropdas en een nette donkere broek aangaat, is dat ook niet 'fout'. Dát is het verschil...
Ik denk,nee ik weet wel zeker dat wanneer je het bij ons aan zou durven,al was het bij 40 graden in het overhemdje naar de tafel te komen,dat je terecht werd terug gestuurd! ik zit al is het 45 graden,altijd met wit of zwart overhemd,met zwart pak in de kerk(en de hoed blijft in de hal achter)altijd en overal.Geen discussiepunt,geen tolerantie.
Welk avondmaalsformulier wordt er dan bij jullie gelezen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
Het is goed dat je het zo aanhaalt, want dat geeft direct al aan dat je dingen door elkaar haalt. 'Komen zoals je bent' gaat over het komen tot Christus. Hier gaat het over hoe je je kleedt als je bv. naar de kerk gaat.
Ik heb laatst een preek gehoord over dit thema: je mag komen zoals je bent. Dat wordt soms misbruikt.Je mag wel komen zoals je bent, maar je blijft dan niet zoals je was.Er vindt altijd een verandering plaats, die ook uiterlijk zichtbaar zal zijn.En dat kan voor de één zwarte/donkere kleding zijn, voor de ander zal dat misschien de haardracht zijn.In het journaal zag ik koningin Maxima, op bezoek bij de Paus. Ze was in het zwart gekleed en ondanks de hitte - die ook in Rome is - droeg ze lange mouwen en een prachtige kanten sluier.Niemand vindt dat raar, ik lees nergens zuur commentaar of onbegrip.Nee, dat is de kledingcode in het Vaticaan en daar heeft men dan respect voor.Zelfs bij een privébezoek vorig jaar met de prinsesjes, was de kleding aangepast, de meisjes droegen alle 3 een zwart jurkje met zwarte ondoorzichtige panty.
Dank voor het plaatsen Mara,als we naar een wereldse koning gaan, dienen we ons naar gebruiken en etiquette te kleden en te gedragen. Hoe zouden we ons niet in diepe eerbied moeten begeven tot de Koning der koningen,en de HEERE der heeren? Ach beste mensen,dat moet toch geen punt van discussie zijn,maar een vanzelfsprekendheid??
Dit is geen hemelse koning maar afgoderij en daar wil ik me niet mee conformeren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef: Dit is geen hemelse koning maar afgoderij en daar wil ik me niet mee conformeren.
Daar heb je een punt Samanthi.Maar het gaat mij om het gebaar.Hoe ons koningshuis zich aanpast aan de kledingsregels van het Vaticaan.Als wij uitgenodigd worden bij onze koning,gaan we ook niet in T-shirt en jeans naar hen toe! Daarom zei ik al: als we voor een aardse koning ons best doen en eerbied tonen,hoeveel te meer voor DE KONING, DE HEERE? Ik vind zelfs dat ons koningshuis niks te zoeken heeft op het Vaticaan. Maar dat is weer een ander punt.Maxima is Rooms,en in ons vaderland wonen nog behoorlijk wat Roomsen,dus ja....
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Nasrani »

Johannes van Dijk schreef:
Jantje schreef:Hans, dat je bijvoorbeeld niet met een knalrood mantelpakje aan het avondmaal hoort te gaan, ben ik met je eens. Maar zwart is niet dé kleur. Als het een andere stemmige kleur is, is dat ook geoorloofd. En als er iemand is die, bij 30 graden, in een wit overhemd, met een nette stropdas en een nette donkere broek aangaat, is dat ook niet 'fout'. Dát is het verschil...
Ik denk,nee ik weet wel zeker dat wanneer je het bij ons aan zou durven,al was het bij 40 graden in het overhemdje naar de tafel te komen,dat je terecht werd terug gestuurd! ik zit al is het 45 graden,altijd met wit of zwart overhemd,met zwart pak in de kerk(en de hoed blijft in de hal achter)altijd en overal.Geen discussiepunt,geen tolerantie.
Ik geloof niet dat je dan teruggestuurd wordt. Als dat wel gebeurd dan is de kerkenraad verkeerd bezig. In het formulier staat namelijk niets daarover. Er staat namelijk heel iets anders.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gesloten