Dominees die een hoed dragen

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Gian »

Johannes van Dijk schreef:
Hendrien schreef:In sommige gemeentes draagt de hele kerkenraad een hoed; ook als ze op huisbezoek gaan.
Dat is bij ons in Middelharnis ook het geval. ik vind dit een pré voor een (alle) ambtsdrager.
Moeten de mannen nu ook al een hoedje op?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Orchidee »

Jazeker
Hier op het dorp zijn er ook een paar ogg en gginned die zondags een hoed op hun hoofd zetten.
Je weet echt niet wat je ziet, het is gewoon een bespottelijk gezicht!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door aggieoudje »

---knip--- Privacygevoelige informatie, niet toegestaan
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door helma »

Zo'n cowboyhoed vind ik voor mannen best leuk. Of een baseballcap.... Als je wat kalig wordt is het warmer in de kou; en in de zomer bewaart het voor een verbrand bovendek.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Jazeker
Hier op het dorp zijn er ook een paar ogg en gginned die zondags een hoed op hun hoofd zetten.
Je weet echt niet wat je ziet, het is gewoon een bespottelijk gezicht!
Hervormdlokaal doen allen, ook kerkenraad, een hoed op met vergaderingen ed.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Jazeker
Hier op het dorp zijn er ook een paar ogg en gginned die zondags een hoed op hun hoofd zetten.
Je weet echt niet wat je ziet, het is gewoon een bespottelijk gezicht!
Ja en? Wat is nu eigenlijk het probleem als een gemeenschap de traditie heeft een hoed op te zetten? Waarom is dat bespottelijk?
Zeg je dat van iedereen die andere gewoontes heeft dan jij?
-
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Reiziger »

Wij hebben hier ter plaatse nota bene een PKN-predikant die met een hoed op de hele stad doorfietst!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Orchidee »

Dat moet iedereen idd helemaal zelf weten wat hij wel of niet op zijn of haar hoofd zet.
Maar als je je toegangkelijk wil opstellen tegenover de wereld, jeugd, jeugd die dreigt af te haken of al zijn afgehaakt vanwegen door mensen verzonnen regeltjes en gewoontes zowel voor de buiten als de binnenkant moet je je toch wat laagdrempeliger opstellen!
En wees eerlijk, ik vind het al bespottelijk en de wereld en jeugd steekt er echt de draak mee!
Waarom zo'n vertoning, waarom niet toegangkelijker ipv afstandelijkheid creëren.!?
De vruchten van de Geest, daar moeten we in en aan herkend worden!!!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Dat moet iedereen idd helemaal zelf weten wat hij wel of niet op zijn of haar hoofd zet.
Maar als je je toegangkelijk wil opstellen tegenover de wereld, jeugd, jeugd die dreigt af te haken of al zijn afgehaakt vanwegen door mensen verzonnen regeltjes en gewoontes zowel voor de buiten als de binnenkant moet je je toch wat laagdrempeliger opstellen!
En wees eerlijk, ik vind het al bespottelijk en de wereld en jeugd steekt er echt de draak mee!
Waarom zo'n vertoning, waarom niet toegangkelijker ipv afstandelijkheid creëren.!?
De vruchten van de Geest, daar moeten we in en aan herkend worden!!!
Helemaal mee eens, met dat laatste. Ik lees in Galaten 5:22 echter niets over "bespottelijk achten"...

Die hoed hoeft helemaal geen probleem te zijn, een ouderwets uiterlijk ook niet. Als er maar een oprecht mens onder schuil gaat.

Van waar toch die allergie voor traditie?
-
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door DDD »

Daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens.

Een hippe hoed kan leuk zijn. Maar een veel te grote hoed boven een nog meer te groot zwart pak is een bespottelijke vertoning, en ik begrijp heel goed dat mensen daarmee liever niet geassocieerd worden. Een HHK-dominee heeft dat begrepen. In zijn dorp had hij een hoed op, in het ziekenhuis niet, om de gemeenteleden niet in verlegenheid te brengen. Dat vond ik dan weer verstandig.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Reiziger »

Orchidee schreef:Dat moet iedereen idd helemaal zelf weten wat hij wel of niet op zijn of haar hoofd zet.
Maar als je je toegangkelijk wil opstellen tegenover de wereld, jeugd, jeugd die dreigt af te haken of al zijn afgehaakt vanwegen door mensen verzonnen regeltjes en gewoontes zowel voor de buiten als de binnenkant moet je je toch wat laagdrempeliger opstellen!
En wees eerlijk, ik vind het al bespottelijk en de wereld en jeugd steekt er echt de draak mee!
Waarom zo'n vertoning, waarom niet toegangkelijker ipv afstandelijkheid creëren.!?
De vruchten van de Geest, daar moeten we in en aan herkend worden!!!
Maar het is een bijzonder aardige man die zelfs alle GG-mensen kent.
De jeugd loopt met hem weg.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Laag »

Zou de jeugd afhaken om een hoed.
Ik vind het een mooie traditie, het toont iets van waardigheid, eerbied, iemand in dienst van de Koning. De hofhouding van koning Willem Alexander draagt toch ook bijzondere kleding.
En zou een dominee in spijkerbroek de afhakende jeugd meer aanspreken? Het zou wel eens andersom kunnen zijn.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Moderamen »

Natuurlijk haakt de jeugd niet af als een predikant besluit een hoed te dragen. Zolang dat maar niet verplicht wordt voor de gehele kerkenraad, of daar een waardeoordeel aan gehangen wordt (zoals Johannes doet). Dan kan het zijn dat de jeugd afhaakt. Terecht.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4070
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Maanenschijn »

Ik zou toch niet menen dat we mensen moeten bespotten om hun uiterlijke verschijning. Met of zonder hoed. Tevens lijkt het mij vooral niet netjes om een dominee te bespotten. Of lees ik de term 'bespottelijk' te letterlijk. Als je soms sommige sportidolen of muziekidolen gekleed ziet gaan, haakt de jeugd nu niet bepaald af op afwijkende kleding. Waar de jeugd naar zoekt is authenticiteit, puurheid en eerlijkheid. Dat levert respect op. Een docent in spijkerbroek is niet per definitie meer toegankelijk als een docent in pak. Ik zie een ds. in dezelfde lijn. Laat ik duidelijk zijn, voor mij hoeft een dominee echt geen hoed op. Hij mag wat mij betreft zelfs in spijkerbroek rondlopen. Maar aan een hoed kun je niet echt niet de graad van toegankelijkheid afmeten. En zou ik zeker niet bespotten.

Eigenlijk hou ik wel van mensen die niet precies in het paadje lopen van wat anderen vinden of wat de maatschappelijk gemene deler is. Ik hou wel van een beetje eigenwijsheid. Met of zonder hoed.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Orchidee »

Op het moment dat een ds op de preekstoel het Woord verkondigd van zijn Zender mag hij best een ambtsgewaad dragen.
Dát straalt idd iets uit.
Mijn vader was postbode en bracht de post rond in zijn uniform.
Na werktijd of als hij andere werkzaamheden deed droeg hij geen uniform.
Als leraar vind ik persoonlijk een toga of ander mooi pak passend.
Met zieken, huisbezoek, catechese en ander pastoraal werk is nette kleding toch prima!
En als hier een ouderling even "langswipt" in een spijkerbroek met shirt of ik kom hem tegen bij de appie in zijn bermuda, denk je dan dat ik minder respect voor de ouderling heb als dat hij een driedelig zwart kostuum zou dragen?
Néé!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten