Positief topic over de GGIN

bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door bcbroek »

Linquenda schreef:
2011 schreef:
bcbroek schreef:Als je een keer tijd en gelegenheid heb beluister dan ook ds van der Tang dan eens quote]

Inderdaad! Je kan merken dat deze man erg geschoold is!

Zondag 29 april is ds van der Tang in opheusden.
Het ligt er maar aan waar je geschoold ben, je kan heel veel letterkennis hebben en de Heilige Geest missen........




Dat is zeker waar, laten we dat aanhouden. Bedankt voor de aanvulling!
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door bcbroek »

J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:Ik kom niet!
Dit word een langdradig topic, als iedereen die niet komt dit hier gaat melden :)


Inderdaad..
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door bcbroek »

pierre27 schreef:
bcbroek schreef:
2011 schreef:
bcbroek schreef:Als je een keer tijd en gelegenheid heb beluister dan ook ds van der Tang dan eens

Inderdaad! Je kan merken dat deze man erg geschoold is!


Zondag 29 april is ds van der Tang in opheusden.


Ik kom!
Ik kom niet!




Zo @pierre27 , en waarom dan niet? Heb je daar ook een reden voor? Ik zou het kunnen begrijpen dat je dáar niet naar de kerk gaat aangezien daar de 'boosdoeners' zitten, zegmaar.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Roos2017 »

bcbroek schreef: Zo @pierre27 , en waarom dan niet? Heb je daar ook een reden voor? Ik zou het kunnen begrijpen dat je dáar niet naar de kerk gaat aangezien daar de 'boosdoeners' zitten, zegmaar.
Vreemde opmerking. ´s Zondags behoor je gewoon naar je eigen kerk te gaan. ´shoppen´ naar andere kerken en locaties behoren niet gepromoot te worden.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Laag »

Ik ga zondags ook naar m'n eigen gemeente, vol boosdoeners....
Jezus werd gekruisigd, met 2 kwaaddoeners...
En die ene kwaaddoener vroeg: Heere gedenk mijner.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Delftenaar »

En onder dat kruis, niet dat van die misdadigers maar wel die van Jezus, leven we allemaal. Ook in mijn eigen gemeente speelt er van alles.
Toch moet ik vaak aan een kinderliedje denken: "we hebben allemaal wat, zijn allemaal raar. Toch zijn we broertjes en zusjes".
Juist in de kerk zie je dat bewaarheid worden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Het is ook een gruwel om de ene predikant uitnemender te achten dan de ander.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Wij hebben de plicht om goed te onderscheiden, en dan kan de ene predikant inderdaad wel eens 'uitnemender' zijn dan de ander.
Ik begrijp je denk ik wel, toch heb ik er wat moeite mee. Als we predikanten zien als Gods gezanten (naar de Schrift en verwoord in het bevestigingsformulier bijvoorbeeld) dan is het God zelf die tot ons spreekt, door Zijn knecht. En dan hebben we het Woord te ontvangen zoals het komt. Dat onderscheiden van mensen mag, maar dan alleen als een zaak tussen God en de ziel. En niet als een zaak van twist en kerkscheuring. Want o, er zijn kerkmensen, juist ook in de rechterflank van onze gezindte, die het veel beter weten dan God zelf.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Roos2017 »

Ad Anker schreef: Ik begrijp je denk ik wel, toch heb ik er wat moeite mee. Als we predikanten zien als Gods gezanten (naar de Schrift en verwoord in het bevestigingsformulier bijvoorbeeld) dan is het God zelf die tot ons spreekt, door Zijn knecht. En dan hebben we het Woord te ontvangen zoals het komt. Dat onderscheiden van mensen mag, maar dan alleen als een zaak tussen God en de ziel. En niet als een zaak van twist en kerkscheuring. Want o, er zijn kerkmensen, juist ook in de rechterflank van onze gezindte, die het veel beter weten dan God zelf.
Juist!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door pierre27 »

bcbroek schreef: Inderdaad! Je kan merken dat deze man erg geschoold is!


Zondag 29 april is ds van der Tang in opheusden.




Ik kom niet!




Zo @pierre27 , en waarom dan niet? Heb je daar ook een reden voor? Ik zou het kunnen begrijpen dat je dáar niet naar de kerk gaat aangezien daar de 'boosdoeners' zitten, zegmaar.[/quote]

Ja natuurlijk heb ik een reden, ik kerk normaal ook niet in Opheusden dus zie ik geen reden om nu wel te gaan. Verder gun ik de gemeente de rust om elkaar weer te vinden. Helemaal geen behoefte om daar nu bij te zitten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door bcbroek »

pierre27 schreef:
bcbroek schreef: Inderdaad! Je kan merken dat deze man erg geschoold is!


Zondag 29 april is ds van der Tang in opheusden.




Ik kom niet!




Zo @pierre27 , en waarom dan niet? Heb je daar ook een reden voor? Ik zou het kunnen begrijpen dat je dáar niet naar de kerk gaat aangezien daar de 'boosdoeners' zitten, zegmaar.
Ja natuurlijk heb ik een reden, ik kerk normaal ook niet in Opheusden dus zie ik geen reden om nu wel te gaan. Verder gun ik de gemeente de rust om elkaar weer te vinden. Helemaal geen behoefte om daar nu bij te zitten.[/quote]











Aha, dat begrijp ik. Maar ik kerk daar sowieso altijd al.
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door bcbroek »

Roos2017 schreef:
bcbroek schreef: Zo @pierre27 , en waarom dan niet? Heb je daar ook een reden voor? Ik zou het kunnen begrijpen dat je dáar niet naar de kerk gaat aangezien daar de 'boosdoeners' zitten, zegmaar.
Vreemde opmerking. ´s Zondags behoor je gewoon naar je eigen kerk te gaan. ´shoppen´ naar andere kerken en locaties behoren niet gepromoot te worden.



Ik ben lid in Opheusden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ad Anker »

ds. M. van Kooten schreef:Afgelopen woensdag was ik met velen getuige van het feit dat de Gereformeerde Gemeente in Nederland in ons dorp voor het eerst een eigen predikant kreeg in de persoon van ds. J.A. Weststrate nadat hij 's middags bevestigd werd door consulent ds. J. Roos. Vier predikanten telt thans ons dorp, dat is een unicum in de Elspeetse geschiedenis. Overigens zit er wel een schaduwkant aan. Het heeft namelijk niets te maken met de groei en bloei van de Dorpskerk zodat we zouden spreken van wijk noord, zuid, oost en west. Iedere predikant vertegenwoordigt een aparte kerkelijke denominatie (die met de anderen niets te maken heeft) en in zekere zin (het hoge woord moet er toch uit) de Allerhoogste claimt.

De ‘Oude Hof' ontving na 65 jaar vacature een predikant uit Gods hand. Dat geschiedde echter niet in het eigen kerkgebouw daar deze de mensenmenigte niet kon herbergen. De gebeurtenis vond plaats in de Hersteld Hervormde Kerk die gezien de naam Rehoboth ook meent deze uit Gods hand te hebben gekregen.

Overigens hebben de broeders en zusters van de Nachtegaalweg, de Gereformeerde Gemeenten, ook diverse argumenten om aan te tonen dat ze in de gunst des Heeren kerk zijn.

De Oud Gereformeerden aan de Vierhouterweg, ‘de jongste en kleinste' zuster van wie Salomo zou zeggen dat ze nog geen borsten heeft hetwelk ik zou willen interpreteren met: die nog geen ‘echte' kerk en een dominee hebben, timmert niet zo aan de weg en roept niet zo luid als de anderen, maar meent in de kerkelijke gang die zij maken ook de enige weg te zijn die Hem Die 't al bestuurt hen wees. Wanneer ik beweer dat eenvoudigweg de oude Dorpskerk de planting Gods is, dan zullen de meesten me dat betwisten omdat die oude planting er niet meer zou zijn. Zoiets als wat de Heere tot Jeremia zei: ‘Wat Ik gebouwd heb, dat ruk Ik uit'. Toch blijf ik het standpunt huldigen dat de hervormde kerk - zelfs onder de PKN paraplu - de planting Gods is en derhalve onze moeder is die mijns inziens niet gestorven is maar wel zeer ernstig ziek is en daarnaast ook nog eens flink ondeugend. Ondanks een meervoud aan onhebbelijkheden worden er nog steeds geestelijke kinderen gebaard en worden ze er ook gevoed omdat Vader er ook nog is Die het zaad der wedergeboorte aldaar niet heeft weggenomen. Ondanks dit verschil van inzicht zetten we de deuren weer open voor de broeders en zusters van de Nachtegaalweg. We verwijten hen niet dat enkele voorouders honderd jaar geleden meenden niet meer onder de prediking van de toenmalige ds. W.R. Kalshoven konden zitten en zelfstandig verder gingen. We zetten - net als enkele jaren geleden - weer graag vanaf 8 april aanstaande de deuren voor hen open en geven van harte een poosje de kansel en het orgel in gebruik. Even terug naar woensdag. Ik werd bijzonder verrast door de tekstkeuze van ds. Roos. Hebr. 13 werd gelezen. ‘Dat kan niet missen', dacht ik. Dat wordt een preek over het gedenken van de voorgangers (vs. 7) en de gehoorzaamheid en onderdanigheid aan de voorgangers (vs. 17) met daarbij het benadrukken van de eigenheid van het kerkverband. Het werd echter vers 5: ‘Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten' waarbij hij erop wees dat in de oorspronkelijke taal tot vijf maal toe van ‘niet' gesproken wordt. Daar kunnen Gods knechten en kinderen het mee doen. Wat mij bijzonder verraste was dat beide predikanten - maar inzonderheid ds. Roos - ook wel eens een uitspraak van iemand aanhaalden die ze met name noemden en niet bij het eigen kerkverband behoorden. Ds. Roos deed dat viermaal. En viermaal betrof het iemand die zich ongetwijfeld niet thuis zou gevonden hebben binnen hun kerk.

Het betrof allereerst de Rooms Katholieke Thomas á Kempis uit wiens werkje ‘de navolging van Christus' iets werd geciteerd. Thomas had inderdaad hier en daar reformatorische elementen in zijn geschriften maar in zijn avondmaalsopvatting en Mariaverering bleef hij Rooms.

Ook Kohlbrugge werd ter sprake gebracht. Die was volop reformatorisch maar moest helemaal niets weten van de Afscheiding hoewel men hem daar met vlag en wimpel wilde binnenhalen.

Vervolgens kwam Philpot ter sprake. Deze baptist was wars van de kinderdoop en wenste absoluut geen psalm te zingen binnen de eredienst.

Tenslotte was het Jacqueline van der Waals die hij aanhaalde. Niet zozeer haar naam als wel haar gezang ‘Wat de toekomst brengen moge'. Die woorden kwamen hem voor. Van der Waals was echter hervormd en bepaald niet hervormd op gereformeerde grondslag maar hervormd in de lijn van de ethisch irenische Chantepie de la Saussaye die geen binding wenste aan de drie formulieren van enigheid. Wat ik daarmee zeggen wil? Dat de voorganger blijkbaar ook wel ontdekt heeft dat de Geest waait waarheen Hij wil. Dat de Heere overal Zijn volk heeft en dat we dat ook niet hoeven te verzwijgen. Ooit was het Johannes die aan de Heere Jezus boodschapte dat iemand in Zijn naam duivelen uitwierp en…liet hij volgen: ‘Wij hebben het hem verboden omdat hij U met ons niet volgt. Jezus antwoordde echter: Verbiedt het niet; want wie niet tegen ons is, die is voor ons'. Ik ben blij met deze toonzetting en heb daarom zondagmorgen zelfs gebruik gemaakt van het dichtwerk van de remonstrant P.A. de Genestet, alhoewel we in de middagdiensten zeer beslist met het remonstrantisme afrekenen bij de behandeling van de Dordtse Leerregels. Wie heeft teerder dan deze dichter vertolkt dat Jezus de echte Hovenier was Die Zich aan Maria Magdalena openbaarde:

't Was toch de Hovenier,
Hij Die begon te vragen:
Wien zoekt gij? Die u straks ‘Maria' tegenriep.
En met Zijn woord het licht deed in uw ziele dragen
En in een paradijs uw woestenij herschiep.
't Was toch de Hovenier! De knoppen gingen open,
De knoppen van geloof en liefde en vreugde en hope
Bij 't ruisen van Zijn ochtendgroet.

En wat Jacqueline van der Waals betreft, ook haar woorden hebben mij ooit bezig gehouden. Dat was bij het overwegen van het beroep naar Elspeet. Geen Bijbelwoord, geen psalmvers kwam mij voor maar een volgend couplet van haar lied ‘Wat de toekomst brengen moge, namelijk:

Laat mij niet mijn lot beslissen,
Zo ik mocht, ik durfde niet,
Ach, hoe zou ik mij vergissen,
Als Gij mij de keuze liet.
Wil mij als een kind behandelen
Dat alleen de weg niet vindt.
Neem mijn hand in Uwe handen
En geleid mij als een kind'.

In ieder geval wensen we onze nieuwe ambtsbroeder die met zo'n heerlijke bemoediging vanuit Hebr. 13 zijn dienst mag aanvangen Gods zegen toe en dat van het kwartet dominees mag gelden wat een eenvoudig kinderliedje zegt:

Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht,
Dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht.
En hij wenst dat ieder tot Zijn ere schijn'.
Jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:
ds. M. van Kooten schreef:Afgelopen woensdag was ik met velen getuige van het feit dat de Gereformeerde Gemeente in Nederland in ons dorp voor het eerst een eigen predikant kreeg in de persoon van ds. J.A. Weststrate nadat hij 's middags bevestigd werd door consulent ds. J. Roos. Vier predikanten telt thans ons dorp, dat is een unicum in de Elspeetse geschiedenis. Overigens zit er wel een schaduwkant aan. Het heeft namelijk niets te maken met de groei en bloei van de Dorpskerk zodat we zouden spreken van wijk noord, zuid, oost en west. Iedere predikant vertegenwoordigt een aparte kerkelijke denominatie (die met de anderen niets te maken heeft) en in zekere zin (het hoge woord moet er toch uit) de Allerhoogste claimt.

De ‘Oude Hof' ontving na 65 jaar vacature een predikant uit Gods hand. Dat geschiedde echter niet in het eigen kerkgebouw daar deze de mensenmenigte niet kon herbergen. De gebeurtenis vond plaats in de Hersteld Hervormde Kerk die gezien de naam Rehoboth ook meent deze uit Gods hand te hebben gekregen.

Overigens hebben de broeders en zusters van de Nachtegaalweg, de Gereformeerde Gemeenten, ook diverse argumenten om aan te tonen dat ze in de gunst des Heeren kerk zijn.

De Oud Gereformeerden aan de Vierhouterweg, ‘de jongste en kleinste' zuster van wie Salomo zou zeggen dat ze nog geen borsten heeft hetwelk ik zou willen interpreteren met: die nog geen ‘echte' kerk en een dominee hebben, timmert niet zo aan de weg en roept niet zo luid als de anderen, maar meent in de kerkelijke gang die zij maken ook de enige weg te zijn die Hem Die 't al bestuurt hen wees. Wanneer ik beweer dat eenvoudigweg de oude Dorpskerk de planting Gods is, dan zullen de meesten me dat betwisten omdat die oude planting er niet meer zou zijn. Zoiets als wat de Heere tot Jeremia zei: ‘Wat Ik gebouwd heb, dat ruk Ik uit'. Toch blijf ik het standpunt huldigen dat de hervormde kerk - zelfs onder de PKN paraplu - de planting Gods is en derhalve onze moeder is die mijns inziens niet gestorven is maar wel zeer ernstig ziek is en daarnaast ook nog eens flink ondeugend. Ondanks een meervoud aan onhebbelijkheden worden er nog steeds geestelijke kinderen gebaard en worden ze er ook gevoed omdat Vader er ook nog is Die het zaad der wedergeboorte aldaar niet heeft weggenomen. Ondanks dit verschil van inzicht zetten we de deuren weer open voor de broeders en zusters van de Nachtegaalweg. We verwijten hen niet dat enkele voorouders honderd jaar geleden meenden niet meer onder de prediking van de toenmalige ds. W.R. Kalshoven konden zitten en zelfstandig verder gingen. We zetten - net als enkele jaren geleden - weer graag vanaf 8 april aanstaande de deuren voor hen open en geven van harte een poosje de kansel en het orgel in gebruik. Even terug naar woensdag. Ik werd bijzonder verrast door de tekstkeuze van ds. Roos. Hebr. 13 werd gelezen. ‘Dat kan niet missen', dacht ik. Dat wordt een preek over het gedenken van de voorgangers (vs. 7) en de gehoorzaamheid en onderdanigheid aan de voorgangers (vs. 17) met daarbij het benadrukken van de eigenheid van het kerkverband. Het werd echter vers 5: ‘Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten' waarbij hij erop wees dat in de oorspronkelijke taal tot vijf maal toe van ‘niet' gesproken wordt. Daar kunnen Gods knechten en kinderen het mee doen. Wat mij bijzonder verraste was dat beide predikanten - maar inzonderheid ds. Roos - ook wel eens een uitspraak van iemand aanhaalden die ze met name noemden en niet bij het eigen kerkverband behoorden. Ds. Roos deed dat viermaal. En viermaal betrof het iemand die zich ongetwijfeld niet thuis zou gevonden hebben binnen hun kerk.

Het betrof allereerst de Rooms Katholieke Thomas á Kempis uit wiens werkje ‘de navolging van Christus' iets werd geciteerd. Thomas had inderdaad hier en daar reformatorische elementen in zijn geschriften maar in zijn avondmaalsopvatting en Mariaverering bleef hij Rooms.

Ook Kohlbrugge werd ter sprake gebracht. Die was volop reformatorisch maar moest helemaal niets weten van de Afscheiding hoewel men hem daar met vlag en wimpel wilde binnenhalen.

Vervolgens kwam Philpot ter sprake. Deze baptist was wars van de kinderdoop en wenste absoluut geen psalm te zingen binnen de eredienst.

Tenslotte was het Jacqueline van der Waals die hij aanhaalde. Niet zozeer haar naam als wel haar gezang ‘Wat de toekomst brengen moge'. Die woorden kwamen hem voor. Van der Waals was echter hervormd en bepaald niet hervormd op gereformeerde grondslag maar hervormd in de lijn van de ethisch irenische Chantepie de la Saussaye die geen binding wenste aan de drie formulieren van enigheid. Wat ik daarmee zeggen wil? Dat de voorganger blijkbaar ook wel ontdekt heeft dat de Geest waait waarheen Hij wil. Dat de Heere overal Zijn volk heeft en dat we dat ook niet hoeven te verzwijgen. Ooit was het Johannes die aan de Heere Jezus boodschapte dat iemand in Zijn naam duivelen uitwierp en…liet hij volgen: ‘Wij hebben het hem verboden omdat hij U met ons niet volgt. Jezus antwoordde echter: Verbiedt het niet; want wie niet tegen ons is, die is voor ons'. Ik ben blij met deze toonzetting en heb daarom zondagmorgen zelfs gebruik gemaakt van het dichtwerk van de remonstrant P.A. de Genestet, alhoewel we in de middagdiensten zeer beslist met het remonstrantisme afrekenen bij de behandeling van de Dordtse Leerregels. Wie heeft teerder dan deze dichter vertolkt dat Jezus de echte Hovenier was Die Zich aan Maria Magdalena openbaarde:

't Was toch de Hovenier,
Hij Die begon te vragen:
Wien zoekt gij? Die u straks ‘Maria' tegenriep.
En met Zijn woord het licht deed in uw ziele dragen
En in een paradijs uw woestenij herschiep.
't Was toch de Hovenier! De knoppen gingen open,
De knoppen van geloof en liefde en vreugde en hope
Bij 't ruisen van Zijn ochtendgroet.

En wat Jacqueline van der Waals betreft, ook haar woorden hebben mij ooit bezig gehouden. Dat was bij het overwegen van het beroep naar Elspeet. Geen Bijbelwoord, geen psalmvers kwam mij voor maar een volgend couplet van haar lied ‘Wat de toekomst brengen moge, namelijk:

Laat mij niet mijn lot beslissen,
Zo ik mocht, ik durfde niet,
Ach, hoe zou ik mij vergissen,
Als Gij mij de keuze liet.
Wil mij als een kind behandelen
Dat alleen de weg niet vindt.
Neem mijn hand in Uwe handen
En geleid mij als een kind'.

In ieder geval wensen we onze nieuwe ambtsbroeder die met zo'n heerlijke bemoediging vanuit Hebr. 13 zijn dienst mag aanvangen Gods zegen toe en dat van het kwartet dominees mag gelden wat een eenvoudig kinderliedje zegt:

Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht,
Dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht.
En hij wenst dat ieder tot Zijn ere schijn'.
Jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn
Prachtig!
Zó heb ik ook naar de bevestigingsdienst geluisterd! Geest en leven!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Laag »

Ad Anker schreef:
ds. M. van Kooten schreef:Afgelopen woensdag was ik met velen getuige van het feit dat de Gereformeerde Gemeente in Nederland in ons dorp voor het eerst een eigen predikant kreeg in de persoon van ds. J.A. Weststrate nadat hij 's middags bevestigd werd door consulent ds. J. Roos. Vier predikanten telt thans ons dorp, dat is een unicum in de Elspeetse geschiedenis. Overigens zit er wel een schaduwkant aan. Het heeft namelijk niets te maken met de groei en bloei van de Dorpskerk zodat we zouden spreken van wijk noord, zuid, oost en west. Iedere predikant vertegenwoordigt een aparte kerkelijke denominatie (die met de anderen niets te maken heeft) en in zekere zin (het hoge woord moet er toch uit) de Allerhoogste claimt.

De ‘Oude Hof' ontving na 65 jaar vacature een predikant uit Gods hand. Dat geschiedde echter niet in het eigen kerkgebouw daar deze de mensenmenigte niet kon herbergen. De gebeurtenis vond plaats in de Hersteld Hervormde Kerk die gezien de naam Rehoboth ook meent deze uit Gods hand te hebben gekregen.

Overigens hebben de broeders en zusters van de Nachtegaalweg, de Gereformeerde Gemeenten, ook diverse argumenten om aan te tonen dat ze in de gunst des Heeren kerk zijn.

De Oud Gereformeerden aan de Vierhouterweg, ‘de jongste en kleinste' zuster van wie Salomo zou zeggen dat ze nog geen borsten heeft hetwelk ik zou willen interpreteren met: die nog geen ‘echte' kerk en een dominee hebben, timmert niet zo aan de weg en roept niet zo luid als de anderen, maar meent in de kerkelijke gang die zij maken ook de enige weg te zijn die Hem Die 't al bestuurt hen wees. Wanneer ik beweer dat eenvoudigweg de oude Dorpskerk de planting Gods is, dan zullen de meesten me dat betwisten omdat die oude planting er niet meer zou zijn. Zoiets als wat de Heere tot Jeremia zei: ‘Wat Ik gebouwd heb, dat ruk Ik uit'. Toch blijf ik het standpunt huldigen dat de hervormde kerk - zelfs onder de PKN paraplu - de planting Gods is en derhalve onze moeder is die mijns inziens niet gestorven is maar wel zeer ernstig ziek is en daarnaast ook nog eens flink ondeugend. Ondanks een meervoud aan onhebbelijkheden worden er nog steeds geestelijke kinderen gebaard en worden ze er ook gevoed omdat Vader er ook nog is Die het zaad der wedergeboorte aldaar niet heeft weggenomen. Ondanks dit verschil van inzicht zetten we de deuren weer open voor de broeders en zusters van de Nachtegaalweg. We verwijten hen niet dat enkele voorouders honderd jaar geleden meenden niet meer onder de prediking van de toenmalige ds. W.R. Kalshoven konden zitten en zelfstandig verder gingen. We zetten - net als enkele jaren geleden - weer graag vanaf 8 april aanstaande de deuren voor hen open en geven van harte een poosje de kansel en het orgel in gebruik. Even terug naar woensdag. Ik werd bijzonder verrast door de tekstkeuze van ds. Roos. Hebr. 13 werd gelezen. ‘Dat kan niet missen', dacht ik. Dat wordt een preek over het gedenken van de voorgangers (vs. 7) en de gehoorzaamheid en onderdanigheid aan de voorgangers (vs. 17) met daarbij het benadrukken van de eigenheid van het kerkverband. Het werd echter vers 5: ‘Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten' waarbij hij erop wees dat in de oorspronkelijke taal tot vijf maal toe van ‘niet' gesproken wordt. Daar kunnen Gods knechten en kinderen het mee doen. Wat mij bijzonder verraste was dat beide predikanten - maar inzonderheid ds. Roos - ook wel eens een uitspraak van iemand aanhaalden die ze met name noemden en niet bij het eigen kerkverband behoorden. Ds. Roos deed dat viermaal. En viermaal betrof het iemand die zich ongetwijfeld niet thuis zou gevonden hebben binnen hun kerk.

Het betrof allereerst de Rooms Katholieke Thomas á Kempis uit wiens werkje ‘de navolging van Christus' iets werd geciteerd. Thomas had inderdaad hier en daar reformatorische elementen in zijn geschriften maar in zijn avondmaalsopvatting en Mariaverering bleef hij Rooms.

Ook Kohlbrugge werd ter sprake gebracht. Die was volop reformatorisch maar moest helemaal niets weten van de Afscheiding hoewel men hem daar met vlag en wimpel wilde binnenhalen.

Vervolgens kwam Philpot ter sprake. Deze baptist was wars van de kinderdoop en wenste absoluut geen psalm te zingen binnen de eredienst.

Tenslotte was het Jacqueline van der Waals die hij aanhaalde. Niet zozeer haar naam als wel haar gezang ‘Wat de toekomst brengen moge'. Die woorden kwamen hem voor. Van der Waals was echter hervormd en bepaald niet hervormd op gereformeerde grondslag maar hervormd in de lijn van de ethisch irenische Chantepie de la Saussaye die geen binding wenste aan de drie formulieren van enigheid. Wat ik daarmee zeggen wil? Dat de voorganger blijkbaar ook wel ontdekt heeft dat de Geest waait waarheen Hij wil. Dat de Heere overal Zijn volk heeft en dat we dat ook niet hoeven te verzwijgen. Ooit was het Johannes die aan de Heere Jezus boodschapte dat iemand in Zijn naam duivelen uitwierp en…liet hij volgen: ‘Wij hebben het hem verboden omdat hij U met ons niet volgt. Jezus antwoordde echter: Verbiedt het niet; want wie niet tegen ons is, die is voor ons'. Ik ben blij met deze toonzetting en heb daarom zondagmorgen zelfs gebruik gemaakt van het dichtwerk van de remonstrant P.A. de Genestet, alhoewel we in de middagdiensten zeer beslist met het remonstrantisme afrekenen bij de behandeling van de Dordtse Leerregels. Wie heeft teerder dan deze dichter vertolkt dat Jezus de echte Hovenier was Die Zich aan Maria Magdalena openbaarde:

't Was toch de Hovenier,
Hij Die begon te vragen:
Wien zoekt gij? Die u straks ‘Maria' tegenriep.
En met Zijn woord het licht deed in uw ziele dragen
En in een paradijs uw woestenij herschiep.
't Was toch de Hovenier! De knoppen gingen open,
De knoppen van geloof en liefde en vreugde en hope
Bij 't ruisen van Zijn ochtendgroet.

En wat Jacqueline van der Waals betreft, ook haar woorden hebben mij ooit bezig gehouden. Dat was bij het overwegen van het beroep naar Elspeet. Geen Bijbelwoord, geen psalmvers kwam mij voor maar een volgend couplet van haar lied ‘Wat de toekomst brengen moge, namelijk:

Laat mij niet mijn lot beslissen,
Zo ik mocht, ik durfde niet,
Ach, hoe zou ik mij vergissen,
Als Gij mij de keuze liet.
Wil mij als een kind behandelen
Dat alleen de weg niet vindt.
Neem mijn hand in Uwe handen
En geleid mij als een kind'.

In ieder geval wensen we onze nieuwe ambtsbroeder die met zo'n heerlijke bemoediging vanuit Hebr. 13 zijn dienst mag aanvangen Gods zegen toe en dat van het kwartet dominees mag gelden wat een eenvoudig kinderliedje zegt:

Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht,
Dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht.
En hij wenst dat ieder tot Zijn ere schijn'.
Jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn
Mooi stuk! Bijzondere schrijver, ontroerend en humoristisch. Dank voor het plaatsen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Het is ook een gruwel om de ene predikant uitnemender te achten dan de ander.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Wij hebben de plicht om goed te onderscheiden, en dan kan de ene predikant inderdaad wel eens 'uitnemender' zijn dan de ander.
Ik begrijp je denk ik wel, toch heb ik er wat moeite mee. Als we predikanten zien als Gods gezanten (naar de Schrift en verwoord in het bevestigingsformulier bijvoorbeeld) dan is het God zelf die tot ons spreekt, door Zijn knecht. En dan hebben we het Woord te ontvangen zoals het komt. Dat onderscheiden van mensen mag, maar dan alleen als een zaak tussen God en de ziel. En niet als een zaak van twist en kerkscheuring. Want o, er zijn kerkmensen, juist ook in de rechterflank van onze gezindte, die het veel beter weten dan God zelf.
We zullen niet lichtvaardig of onverhoord oordelen. Maar we kunnen wel eens opmerken dat een predikant zaken verkondigd die niet naar Schrift en belijdenis zijn. Niet iedereen heeft ook de gave om dit op te merken. Want opmerken is ook een gave. Ik kan wel eens jaloers zijn op mensen die zuiver onderscheidende gave hebben. En ik geloof niet dat je dan een prediker meteen moet veroordelen. Zoals ik pas ergens las: Verkondigd een prediker niet de waarheid of een halve waarheid dan blijft een ontdekte ziel wel weg bij die prediker. Ik weet niet meer bij wie ik het las, zou misschien bij wijlen ds. J. Karens kunnen zijn geweest.
AANVULLING:
Nee nu weet ik het weer, het was ds. E. Venema.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie