Positief topic over de GGIN

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door liz boer »

Wet en Evangelie schreef:
eilander schreef:
emigrant schreef:Maar mag ik eens een kleine knupel in het hoenderhok gooien? Als Steenblok niet was binnengehaald (door enkelen zeer triomfantelijk) in de jaren veertig, was 1953 dan wel gebeurd?
Volgens mij ligt die knuppel al jaren in het hoenderhok en zo af en toe wordt er een nieuwe bij gegooid. De kippen kakelen dan wel even, maar ze blijven toch in hun hok.
Niet altijd bleven de kippen in het hok of in de ren. B.v. in 1953, of kwam toen er een vos in het hok? Ook later, b.v. in Kruiningen vloog er een kip over het gaas.
ws zijn we allemaal na die tijd geboren (1953) We hebben alle verhalen van horen zeggen verslagen en ingekleurde anecdotes kunnen we een objectief beeld vormen?
Ik vraag me dat soms af... al die scheuringen bepaalde mensen worden in de ene hoek gezet andere weer in de andere... kunnen we er echt achter komen wat er precies speelde was het echt leerverschil of werd het aangepast als haantjes gedrag? Ik vraag me soms af...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door gallio »

liz boer schreef:
ws zijn we allemaal na die tijd geboren (1953) We hebben alle verhalen van horen zeggen verslagen en ingekleurde anecdotes kunnen we een objectief beeld vormen?
Ik vraag me dat soms af... al die scheuringen bepaalde mensen worden in de ene hoek gezet andere weer in de andere... kunnen we er echt achter komen wat er precies speelde was het echt leerverschil of werd het aangepast als haantjes gedrag? Ik vraag me soms af...
Ik geloof ook niet dat je kunt stellen dat LMP S zoveel invloed op "een bepaalde theologie" zoals emigrant stelt. Van wat ik van hem gelezen heb, gingen de meeste van zijn artikelen over recente ontwikkelingen in kerken, Bijbelvertalingen, politiek, enz. Altijd leerzaam. Maar van artikelen over theologische vraagstukken kan ik me niet veel herinneren.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mistig »

gallio schreef:
liz boer schreef:
ws zijn we allemaal na die tijd geboren (1953) We hebben alle verhalen van horen zeggen verslagen en ingekleurde anecdotes kunnen we een objectief beeld vormen?
Ik vraag me dat soms af... al die scheuringen bepaalde mensen worden in de ene hoek gezet andere weer in de andere... kunnen we er echt achter komen wat er precies speelde was het echt leerverschil of werd het aangepast als haantjes gedrag? Ik vraag me soms af...
Ik geloof ook niet dat je kunt stellen dat LMP S zoveel invloed op "een bepaalde theologie" zoals emigrant stelt. Van wat ik van hem gelezen heb, gingen de meeste van zijn artikelen over recente ontwikkelingen in kerken, Bijbelvertalingen, politiek, enz. Altijd leerzaam. Maar van artikelen over theologische vraagstukken kan ik me niet veel herinneren.
Toch is hij jarenlang docent geweest aan de predikantenopleiding van de Theologische School van de Ger. Gem. in Ned.
Scholten werd in 1981 benoemd tot vakdocent Bijbelse archeologie, Bijbelse oudheidkunde, kerkgeschiedenis, kerkrecht en filologie (Hebreeuws en Grieks).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Tuinman »

Trouwens ook Scholten is van synodaal Dolerende huize, en studeerde aan de VU.
Ik heb gemerkt dat deze beiden een stempel op de GGiN hebben achtergelaten, het overeind houden van een bepaalde theologie, waardoor op hoog niveau geen sprake kan zijn van hereniging met de GG. Die theologie is beslist geen onjuiste, maar wel van oorsprong een dissidente. En die houd men krampachtig overeind.
Ik vind dit een interessante opmerking. De wortels van iemand blijven levenslang invloed hebben, dat zal ongetwijfeld ook bij dr. Steenblok en dhr. Scholten ook zo geweest zijn.
Mijn vraag aan emigrant is wel: Wat is het eigene van deze theologie en waar verschilt deze dan met de oorspronkelijke theologie van de Gereformeerde Gemeente waarop ds. Kersten zijn stempel heeft gezet? En kun je uitleggen wat je bedoelt met 'een dissidente theologie'?
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Tuinman »

Mooi nieuws: stichting Bethlehem benoemt in het totaal drie werkers voor het zendingswerk in Zuid-Afrika. Een veldwerker en twee werkers voor het kinderwerk.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ggin-ben ... -1.1535879
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door J.C. Philpot »

Tuinman schreef:
Trouwens ook Scholten is van synodaal Dolerende huize, en studeerde aan de VU.
Ik heb gemerkt dat deze beiden een stempel op de GGiN hebben achtergelaten, het overeind houden van een bepaalde theologie, waardoor op hoog niveau geen sprake kan zijn van hereniging met de GG. Die theologie is beslist geen onjuiste, maar wel van oorsprong een dissidente. En die houd men krampachtig overeind.
Ik vind dit een interessante opmerking. De wortels van iemand blijven levenslang invloed hebben, dat zal ongetwijfeld ook bij dr. Steenblok en dhr. Scholten ook zo geweest zijn.
Mijn vraag aan emigrant is wel: Wat is het eigene van deze theologie en waar verschilt deze dan met de oorspronkelijke theologie van de Gereformeerde Gemeente waarop ds. Kersten zijn stempel heeft gezet? En kun je uitleggen wat je bedoelt met 'een dissidente theologie'?
Al een tijd geleden gepost, maar ik ben hier ook wel benieuwd naar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Herman »

Emigrant is niet meer actief op het forum. Dus het antwoord kan je wel zelf bij elkaar speculeren, maar niet meer verifiëren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ad Anker »

Tuinman schreef:Mooi nieuws: stichting Bethlehem benoemt in het totaal drie werkers voor het zendingswerk in Zuid-Afrika. Een veldwerker en twee werkers voor het kinderwerk.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ggin-ben ... -1.1535879
Inderdaad!
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Tuinman »

J.C. Philpot schreef:Al een tijd geleden gepost, maar ik ben hier ook wel benieuwd naar.
Herman schreef:Emigrant is niet meer actief op het forum. Dus het antwoord kan je wel zelf bij elkaar speculeren, maar niet meer verifiëren.
Helaas heeft Emigrant nooit een toelichting gegeven. Want ik begreep niet wat hij met de term 'dissidente theologie' bedoelde.
Volgens mij zijn er ook wel accentverschillen tussen doctor Steenblok en dominee Kersten. Van wat ik gelezen heb van en over dr. Steenblok kan ik voorstellen dat zijn wortels in de gereformeerde kerken altijd een spoor hebben nagelaten in zijn theologisch denken. In zijn theologisch denken legde hij daarnaast meer de nadruk op de rede dan ds. Kersten gedaan heeft. Al redenerend komt Steenblok vaak tot een conclusie. Misschien heeft dit te maken met zijn tiende stelling in zijn dissertatie over Voetius: "Door den val is de logische denkfunctie niet aangetast geworden." (Zie bijv. artikel ds. M. Golverdingen: 'kennismaking met dr. C. Steenblok' in Terdege 3 juni 2010)
Een tweede vraag is of dit nog zichtbaar is binnen de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Ik merk dat de oriëntatie door een deel van het kerkverband meer verlegd wordt naar oudvaders en puriteinen. Positief mijns inziens!
Mijn vraag aan Emigrant kwam voort uit een interesse hoe anderen hier tegen aan kijken. Deze interesse heeft te maken met het feit dat ik opgegroeid ben in een gemeente van de GGN en nog steeds lid ben van hetzelfde kerkverband.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door mulder »

Tuinman schreef: Een tweede vraag is of dit nog zichtbaar is binnen de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Ik merk dat de oriëntatie door een deel van het kerkverband meer verlegd wordt naar oudvaders en puriteinen. Positief mijns inziens!
Precies... door een deel. en daarom is er behoorlijk wat onrust in het kerkverband. waar vroeger iedere preek in ons kerkverband opkwam vanuit Gods soeverein en verkiezend welbehagen kom je dat nu alleen nog tegen bij ds. Schultink en vVoorden.
geografisch zit de Ggin vaak op plekken waar ook een wat zwaardere HHK zit. er is dan gewoonweg geen verschil meer in de prediking. Ds Roos is erg veranderd door de jaren heen en neemt het kerkverband daarin mee. ik kan zelf niet zeggen dat ik dat erg vind, maar ik ken er wel velen die er erg mee worstelen of maar ter kerke gaan bij ds. Huijser van de Gg notabene omdat in zijn prediking de verkiezing zo centraal staat.

't kan verkeren
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Laag »

mulder schreef:
Tuinman schreef: Een tweede vraag is of dit nog zichtbaar is binnen de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Ik merk dat de oriëntatie door een deel van het kerkverband meer verlegd wordt naar oudvaders en puriteinen. Positief mijns inziens!
Precies... door een deel. en daarom is er behoorlijk wat onrust in het kerkverband. waar vroeger iedere preek in ons kerkverband opkwam vanuit Gods soeverein en verkiezend welbehagen kom je dat nu alleen nog tegen bij ds. Schultink en vVoorden.
geografisch zit de Ggin vaak op plekken waar ook een wat zwaardere HHK zit. er is dan gewoonweg geen verschil meer in de prediking. Ds Roos is erg veranderd door de jaren heen en neemt het kerkverband daarin mee. ik kan zelf niet zeggen dat ik dat erg vind, maar ik ken er wel velen die er erg mee worstelen of maar ter kerke gaan bij ds. Huijser van de Gg notabene omdat in zijn prediking de verkiezing zo centraal staat.

't kan verkeren
Dan moeten ze misschien ds Roos nog eens gaan beluisteren. Bij hem staat de verkiezing ook centraal.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Thuisvrouw »

Ds. Roos zou zich nog verbazen als hij op dit forum kon lezen waaraan hij allemaal wel niet schuldig staat. Verder begrijp ik de mensen niet die een prediking verlangen waarin de verkiezing centraal staat. Ik dacht dat Christus centraal moest staan? Aan het laatste maakt ds. Roos zich wel schuldig, voor zover ik kan beoordelen.

Gelukkig maar
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ad Anker »

Tja, een deel vond het welddadig om een leven lang legaal af te wachten. En dat lijkt voorbij te zijn. En dat geeft weerstand.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Erskinees »

Jullie moet van zulke uitspraken niet te veel in de stress schieten. Als buitenstaander kan ik de opmerkingen van Tuinman en mulder wel plaatsen. De prediking in het kerkverband is door de jaren heen best veranderd, dat kan je niet ontkennen. Ook op dit forum is menigmaal geschreven door verschillende personen dat ze positief verrast waren door de Christocentrische prediking van ds. Roos. Men had vanouds een heel ander beeld van het kerkverband. Dat is gewoon aan het veranderen. Erg mooi.

Trouwens: verschillen tussen predikanten hoeven helemaal niet erg te zijn. In de OGGiN, een vergelijkbaar kerkverband, zijn de verschillen vele malen groter en daar mag toch vrede zijn.
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Tuinman »

Laag schreef:Bij hem staat de verkiezing ook centraal.
Wat wordt er met deze term bedoeld? Mijns inziens is dit een wat geijkte term en bedoelt de groep die Mulder benoemd er iets anders mee dan bijvoorbeeld ds. Roos.
Thuisvrouw schreef: Verder begrijp ik de mensen niet die een prediking verlangen waarin de verkiezing centraal staat. Ik dacht dat Christus centraal moest staan?
Inderdaad! Deze week las ik bij Octavius Winslow dat de verkiezing geen leerstuk is wat ons persoonlijk zieleheil raakt, al is het wel een belangrijk leerstuk. De gemeente wordt (aldus Winslow) geroepen om in Christus te geloven en niet werkzaam te zijn met de verkiezing. Dit is troost voor de gelovigen. En gelukkig zie ik deze lijn steeds meer terug komen in de GGN.
Plaats reactie