Positief topic over de GGIN

Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Marion »

huisman schreef:
Ad Anker schreef:
huisman schreef:Bedankt voor dit compliment. Maar blijf erbij dat ik dit dubbelinterview erg teleurstellend vond. De GG dominee doet alles om tegen de GGiN aan te schurken . Zelfs tot schamens toe en hij wordt ruw afgewezen door zijn beoogd liefdespartner. Dat heet een blauwtje lopen.
Ik vind het wel wonderlijk hoe verschillend zo'n interview wordt gelezen en geïnterpreteerd. Ik lees niet wat jij erin leest.
Idd wonderlijk. Maar mij past bescheidenheid omdat ik geen lid ben van één van deze kerkverbanden.
Bescheidenheid is nooit verkeerd, zeker op dit forum niet. En de verwoording over: tegen de GGiN aanschurken en....zijn beoogd liefdespartner vind ik nogal onder de maat. Denigrerend ook. Iemands (hopelijk) beste bedoelingen onderuit halen. Stel dat het voor die man nu echt zo ligt tussen God en zijn hart, en dat hij hier oprecht naar uitziet, dan is het toch wel bitter als er zo over gesproken wordt. En......dat moeten we maar nooit vergeten, dat ziet de Heere dan ook gebeuren. Dat zouden we allemaal meer moeten beseffen. Ik voorop!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door huisman »

Marion schreef:
huisman schreef:
Ad Anker schreef:
huisman schreef:Bedankt voor dit compliment. Maar blijf erbij dat ik dit dubbelinterview erg teleurstellend vond. De GG dominee doet alles om tegen de GGiN aan te schurken . Zelfs tot schamens toe en hij wordt ruw afgewezen door zijn beoogd liefdespartner. Dat heet een blauwtje lopen.
Ik vind het wel wonderlijk hoe verschillend zo'n interview wordt gelezen en geïnterpreteerd. Ik lees niet wat jij erin leest.
Idd wonderlijk. Maar mij past bescheidenheid omdat ik geen lid ben van één van deze kerkverbanden.
Bescheidenheid is nooit verkeerd, zeker op dit forum niet. En de verwoording over: tegen de GGiN aanschurken en....zijn beoogd liefdespartner vind ik nogal onder de maat. Denigrerend ook. Iemands (hopelijk) beste bedoelingen onderuit halen. Stel dat het voor die man nu echt zo ligt tussen God en zijn hart, en dat hij hier oprecht naar uitziet, dan is het toch wel bitter als er zo over gesproken wordt. En......dat moeten we maar nooit vergeten, dat ziet de Heere dan ook gebeuren. Dat zouden we allemaal meer moeten beseffen. Ik voorop!
Bescheiden maar toch behoorlijk oneens met jouw waardering van mijn post.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Marion »

Bescheidenheid is nooit verkeerd, zeker op dit forum niet. En de verwoording over: tegen de GGiN aanschurken en....zijn beoogd liefdespartner vind ik nogal onder de maat. Denigrerend ook. Iemands (hopelijk) beste bedoelingen onderuit halen. Stel dat het voor die man nu echt zo ligt tussen God en zijn hart, en dat hij hier oprecht naar uitziet, dan is het toch wel bitter als er zo over gesproken wordt. En......dat moeten we maar nooit vergeten, dat ziet de Heere dan ook gebeuren. Dat zouden we allemaal meer moeten beseffen. Ik voorop![/quote]

Bescheiden maar toch behoorlijk oneens met jouw waardering van mijn post.[/quote]

Jammer....dat we kennelijk langs elkaar heen praten. Ik zie niet hoe ik je post anders kan uitleggen dan ik gedaan heb. Als je een andere indruk wilt wekken, waarin je personen meer recht doet, houd ik me aanbevolen. Je zet nu een karikatuur neer van iemand, die je w.s. nooit gesproken hebt en waarvan je ook zijn intentie niet kent. En dat vind ik gewoon niet eerlijk.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Marion »

Marion schreef:
Bescheidenheid is nooit verkeerd, zeker op dit forum niet. En de verwoording over: tegen de GGiN aanschurken en....zijn beoogd liefdespartner vind ik nogal onder de maat. Denigrerend ook. Iemands (hopelijk) beste bedoelingen onderuit halen. Stel dat het voor die man nu echt zo ligt tussen God en zijn hart, en dat hij hier oprecht naar uitziet, dan is het toch wel bitter als er zo over gesproken wordt. En......dat moeten we maar nooit vergeten, dat ziet de Heere dan ook gebeuren. Dat zouden we allemaal meer moeten beseffen. Ik voorop!
Bescheiden maar toch behoorlijk oneens met jouw waardering van mijn post.[/quote]

Jammer....dat we kennelijk langs elkaar heen praten. Ik zie niet hoe ik je post anders kan uitleggen dan ik gedaan heb. Als je een andere indruk wilt wekken, waarin je personen meer recht doet, houd ik me aanbevolen. Je zet nu een karikatuur neer van iemand, die je w.s. nooit gesproken hebt en waarvan je ook zijn intentie niet kent. En dat vind ik gewoon niet eerlijk.[/quote]

Sorry mijn bovenstaande reactie op HUISMAN is niet goed weergegeven. Een probleempje met quoten.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mannetje »

Marion schreef:
Huisman schreef:
Marion schreef:Bescheidenheid is nooit verkeerd, zeker op dit forum niet. En de verwoording over: tegen de GGiN aanschurken en....zijn beoogd liefdespartner vind ik nogal onder de maat. Denigrerend ook. Iemands (hopelijk) beste bedoelingen onderuit halen. Stel dat het voor die man nu echt zo ligt tussen God en zijn hart, en dat hij hier oprecht naar uitziet, dan is het toch wel bitter als er zo over gesproken wordt. En......dat moeten we maar nooit vergeten, dat ziet de Heere dan ook gebeuren. Dat zouden we allemaal meer moeten beseffen. Ik voorop!
Bescheiden maar toch behoorlijk oneens met jouw waardering van mijn post.
Jammer....dat we kennelijk langs elkaar heen praten. Ik zie niet hoe ik je post anders kan uitleggen dan ik gedaan heb. Als je een andere indruk wilt wekken, waarin je personen meer recht doet, houd ik me aanbevolen. Je zet nu een karikatuur neer van iemand, die je w.s. nooit gesproken hebt en waarvan je ook zijn intentie niet kent. En dat vind ik gewoon niet eerlijk.

Sorry mijn bovenstaande reactie op HUISMAN is niet goed weergegeven. Een probleempje met quoten.
Volgens mij klopt het nu wel.
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door huisman »

Mannetje schreef:
Marion schreef:
Huisman schreef:
Bescheiden maar toch behoorlijk oneens met jouw waardering van mijn post.
Jammer....dat we kennelijk langs elkaar heen praten. Ik zie niet hoe ik je post anders kan uitleggen dan ik gedaan heb. Als je een andere indruk wilt wekken, waarin je personen meer recht doet, houd ik me aanbevolen. Je zet nu een karikatuur neer van iemand, die je w.s. nooit gesproken hebt en waarvan je ook zijn intentie niet kent. En dat vind ik gewoon niet eerlijk.

Sorry mijn bovenstaande reactie op HUISMAN is niet goed weergegeven. Een probleempje met quoten.
Volgens mij klopt het nu wel.
Het quoten wel de inhoud niet. ;)
@Marion ik lees gewoon een interview en daar reflecteer ik op. Dan hoef ik die persoon toch niet gesproken te hebben?
Als relatieve buitenstaander was dit mijn indruk van het interview: GG predikant wil graag, GGiN predikant wil niet. Meer heb ik er niet in gelezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Mannetje schreef:
Marion schreef:
Huisman schreef:
Bescheiden maar toch behoorlijk oneens met jouw waardering van mijn post.
Jammer....dat we kennelijk langs elkaar heen praten. Ik zie niet hoe ik je post anders kan uitleggen dan ik gedaan heb. Als je een andere indruk wilt wekken, waarin je personen meer recht doet, houd ik me aanbevolen. Je zet nu een karikatuur neer van iemand, die je w.s. nooit gesproken hebt en waarvan je ook zijn intentie niet kent. En dat vind ik gewoon niet eerlijk.

Sorry mijn bovenstaande reactie op HUISMAN is niet goed weergegeven. Een probleempje met quoten.
Volgens mij klopt het nu wel.
Het quoten wel de inhoud niet. ;)
@Marion ik lees gewoon een interview en daar reflecteer ik op. Dan hoef ik die persoon toch niet gesproken te hebben?
Als relatieve buitenstaander was dit mijn indruk van het interview: GG predikant wil graag, GGiN predikant wil niet. Meer heb ik er niet in gelezen.
Viel tegen... erg teleurstellend... beoogd liefdespartner... blauwtje lopen.... Meer heb je er niet in gelezen toch, lieve huisman? ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
huisman schreef:
Mannetje schreef:
Marion schreef:
Jammer....dat we kennelijk langs elkaar heen praten. Ik zie niet hoe ik je post anders kan uitleggen dan ik gedaan heb. Als je een andere indruk wilt wekken, waarin je personen meer recht doet, houd ik me aanbevolen. Je zet nu een karikatuur neer van iemand, die je w.s. nooit gesproken hebt en waarvan je ook zijn intentie niet kent. En dat vind ik gewoon niet eerlijk.

Sorry mijn bovenstaande reactie op HUISMAN is niet goed weergegeven. Een probleempje met quoten.
Volgens mij klopt het nu wel.
Het quoten wel de inhoud niet. ;)
@Marion ik lees gewoon een interview en daar reflecteer ik op. Dan hoef ik die persoon toch niet gesproken te hebben?
Als relatieve buitenstaander was dit mijn indruk van het interview: GG predikant wil graag, GGiN predikant wil niet. Meer heb ik er niet in gelezen.
Viel tegen... erg teleurstellend... beoogd liefdespartner... blauwtje lopen.... Meer heb je er niet in gelezen toch, lieve huisman? ;)
Precies, ik heb het ietwat poëtisch literair verwoord . Het dikgedrukte is daar de samenvatting van. Die klopt toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jantje »

Ik word steeds nieuwsgieriger naar dat interview... Als er iemand is die het kan overtikken of kan inscannen...?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Ik word steeds nieuwsgieriger naar dat interview... Als er iemand is die het kan overtikken of kan inscannen...?
Wellicht is de Gezinsgids te koop bij de christelijke boekhandel.
-
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zita »

Jantje schreef:Ik word steeds nieuwsgieriger naar dat interview... Als er iemand is die het kan overtikken of kan inscannen...?
Zit er dan geen copyright op de GezinsGids?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mistig »

Opiniepagina van het RD: https://www.rd.nl/opinie/gg-en-ggin-ker ... -1.1488969

Dit is een openbaar artikel, dus ik denk dat het geen probleem is om het hier te plaatsen.

GG en GGiN, kerkelijke eenheid is Bijbelse plicht

Nu aangetoond is dat er geen wezenlijk verschil is tussen de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland is kerkelijke eenheid een Bijbelse plicht, schrijft Geert Jan Rozendaal in een open brief aan de afgevaardigden naar de synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Geachte afgevaardigden,

In een open brief in 2013, gepubliceerd in het Reformatorisch Dagblad, heb ik u opgeroepen om onze kansels open te stellen voor predikanten van de Gereformeerde Gemeenten. Dit voorstel heb ik u gedaan om niet over elkaar te spreken maar elkaar onder het Woord te ontmoeten. Gelukkig zijn er sinds die tijd steeds meer kansels van ons geopend voor onze broeders van de Gereformeerde Gemeenten. Onderlinge herkenning neemt steeds meer toe; zo wordt bijvoorbeeld in bijna al onze gemeenten de catechisatiemethode gebruikt die ontwikkeld is door de Gereformeerde Gemeenten. Jongeren krijgen in beide kerkverbanden exact hetzelfde onderwijs; een van de kenmerken dat er geen wezenlijk leerverschil kan zijn tussen beide denominaties. Bovenstaande ontwikkelingen stemmen tot blijdschap en geven mij een gevoel van gepaste trots over ons kerkverband, omdat het hierin een constructieve houding toont.

Dankzij de studies van dr. M. Golverdingen weten we inmiddels meer dan in 2013 bekend was. Door zijn wetenschappelijke en objectieve bestudering van het verleden is duidelijk geworden dat vooral de kerkelijke context van de jaren 50 van de vorige eeuw geleid heeft tot een droeve scheuring. Zijn onderzoek heeft aangetoond dat er eerst sprake was van een scheuring en daarna pas van een leerverschil, en niet andersom. Helaas was het kwaad geschied en bleek herstel onmogelijk. Is het werkelijk de wil van de Heere om in deze weg te blijven voortgaan? Ik kan hierin de zegen van de Heere niet waarnemen. In het hogepriesterlijk gebed heeft Christus Zijn testament ons geschonken: „Opdat zij allen één zijn (...) opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt” (Joh. 17:21). Het heeft mij altijd bevreemd dat dit wordt beperkt met de opmerking: „de Kerk is één in Christus”, alsof dit de ruimte openlaat voor een gescheiden optrekken. De Bijbel geeft geen enkele aanleiding om geestelijke eenheid te scheiden van kerkelijke eenheid. Beide denominaties houden vast aan de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking, ingebed binnen de Drie Formulieren, en handelen naar het gereformeerd kerkrecht; dan is gescheiden voortleven onverdedigbaar.

Is er dan echt geen verschil? Er is geen wezenlijk leerverschil. Uiteraard is er sprake van een bepaald sociologisch verschijnsel dat een grote groep mensen de neiging heeft zich in subgroepen te manifesteren. Vanaf het ontstaan van de Gereformeerde Gemeenten heeft dit verschijnsel zich voorgedaan en is er ruimte geweest voor zowel de preekstijl van ds. G. H. Kersten als die van ds. G. van Reenen. In beide denominaties staan predikanten die zich of meer in de dogmatische lijn bewegen van Kersten of meer in de gevoelslijn van Van Reenen. Dit is niet conflicterend, wel complementerend. Daarmee leven dus nu twee identieke kerkverbanden, waarbij beide preekstijlen worden gehonoreerd, naast elkaar…

Helaas lijkt het erop dat om kerkpolitieke redenen de wil ontbreekt om tot institutionaire eenheid te komen. Er wordt door u al jaren gewerkt om ”het leergeschil” onder woorden te brengen; helaas, het is nog steeds niet gelukt. Blijkbaar is het zo ingewikkeld dat het moeilijk onder woorden te brengen is. Als een leergeschil niet uit te leggen is, bestaat het dan wel? Als dit het kardinale punt betreft waardoor samengaan onmogelijk is; waarom wordt dit dan al jaren onder embargo gehouden? Na al die jaren van wachten zijn wij het wachten moe en beginnen we het vertrouwen te verliezen waar het kerkelijke kader het nu echt om te doen is.

In 1907 zijn twee denominaties niet bij elkaar gebracht door niets te doen. Nee, het was bij hen: bid én werk. Daarom ben ik begonnen met een petitie onder de (doop)leden van beide kerkverbanden. Deze petitie hoop ik ter informatie naar de synode te verzenden (zie petities.nl). Zie deze brief en de petitie als een publiek getuigenis; ook ik hecht grote waarde aan een kerkordelijke gang van zaken. Daar wil ik mij in het vervolg ook naar gedragen.

Afgevaardigden, het woord van de Heere Jezus is: „Niemand die zijn hand aan den ploeg slaat en ziet naar hetgeen achter is, is bekwaam tot het Koninkrijk Gods” (Luk. 9:62). U draagt geen verantwoordelijkheid voor wat u als erfenis heeft ontvangen, wel voor wat u overdraagt aan de volgende generatie. Bid en werk!

Gods zegen toegewenst,

Met hoogachting,

Geert Jan Rozendaal

De auteur is lid van de gereformeerde gemeente in Nederland Gouda-Gerbrandyweg en heeft jarenlang kerkelijk jongerenwerk verricht.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Wandelende »

Bij mij komt de vraag boven of deze man het werkelijk over beide kerkverband en heeft in de volle breedte.

Opstapje naar een extra (of 2) kerkverband?
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:Bij mij komt de vraag boven of deze man het werkelijk over beide kerkverband en heeft in de volle breedte.

Opstapje naar een extra (of 2) kerkverband?
Volgens mij moet je dit inderdaad zien als iemand die, net als ds. Kersten de wil, de drive en de ambitie heeft om 2 kerkverbanden bij elkaar te brengen. En ja, dan kan het gebeuren dat er ook weer iemand, net als ds. Boone dit niet wil. Als dit ter linkerzijde gebeurt, kan dat deel samengaan met de HHK. En als dit ter rechterzijde gebeurt, kan dat deel samengaan met de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie